Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa
Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa
Shutterstock
Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

Sądny dzień

Czwartek 31 października 2024 był dniem, którego wszyscy się obawiali tj zarówno przedsiębiorcy, jak i funkcjonariusze celno skarbowi, ponieważ po kilkukrotnym przesuwaniu terminu nastał dzień, kiedy to o 8 rano przełączono systemy do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych (tranzytowych również)

Wszyscy obawiali się niekończących się kolejek pod urzędem celnym i rewizji na każdej przesyłce, gdyż nikt nie wiedział jak zachowa się nowo uruchomiony system AES Plus.

Założenia były następujące że każda przesyłka musi zostać przedstawiona w Urzędzie celno skarbowym do wywozu towaru a automatycznie będą odprawiane tylko przesyłki gdzie eksporter posiada AEO F.

Rzeczywistość

W obawie o szybkie załatwianie spraw, w dniu 31 października włączono automat na wszystkich przesyłkach obsługujący zgłoszenia celne do 75 minut. Funkcjonariusze celno skarbowi i tak starali się zwalniać szybciej przesyłki niż włączony automat.

Nie zwracano uwagi na pozwolenia na miejsca uznane, sposób nakładania zamknięć celnych na wszystkich przesyłkach, a to tylko po to, aby nie było niepotrzebnego „buntu” przedsiębiorców i agencji celnych oraz stojących i czekających przewoźników.

Jak być powinno

Prawda jest taka, że odprawa towaru w automacie w żaden sposób nie zabezpiecza ryzyk wynikających ograniczeń taryfowych i pozataryfowych w wywozie. Przedsiębiorcy nie mają czasu na bieżąco śledzić zmian w przepisach i dostosowywać się do nich, najczęściej w krótkim czasie. Agenci celni za te ryzyka nie odpowiadają z wyjątkiem tych, gdzie występują sankcje nałożone na Białoruś i Rosję w wywozie, a tak naprawdę obejmują też wysyłki do innych krajów również, gdyż uprawiany jest na dużą skalę reeksport tych towarów na zakazane terytoria.

Przesyłki miały być odprawiane „ręcznie” przez funkcjonariuszy celno skarbowych i w wielu przypadkach z weryfikacją dokumentów i towaru. Ponadto wszystkie przesyłki (z wyjątkiem identyfikowalnych) zarówno w miejscach uznanych, jak i tych pod urzędem celno skarbowym miały być plombowane. 

Podsumowanie

W obawie o szybkość odpraw celnych nie zastosowano w urzędach celno skarbowych procedury standardowej (ręcznej) do obsługi zgłoszeń celnych. MF zabezpieczając się przed uzasadnionymi pretensjami szeroko rozumianych przedsiębiorców (eksporterów, spedytorów, przewoźników, agencje celne), nie zważając na ryzyka w wywozie uruchomiło automatyczną obsługę zgłoszeń celnych i tym sposobem wszystkie przesyłki do wywozu są zwalnianie maksymalnie w czasie 75 minut.

Pytanie – ciekawe, jak długo będzie działał automat na procedurze wywozu? To pytanie pozostaje na tą chwilę bez odpowiedzi, ale szybko dowiemy się wszyscy wówczas, kiedy zostanie wyłączony.

Autopromocja
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?