REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby zawarcia umowy (część I)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji, będącej pierwszą częścią publikacji dotyczących sposobów zawarcia umowy, przedstawimy zawieranie umów poprzez złożenie oferty i jej przyjęcie.


Na wstępie należy wskazać, że sposoby zawierania umów zostały uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”). Kodeks cywilny przewiduje cztery sposoby zawierania umów, którymi są oferta, negocjacje, aukcja i przetarg.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszym, przedstawionym w niniejszej publikacji sposobem zawierania umów, jest oferta, która polega na złożeniu oświadczenia woli zawarcia umowy (oferty) przez jedną stronę i przyjęciu go przez drugą. Ważne jest, że oświadczenie woli stanowi ofertę tylko, jeśli zawiera istotne postanowienia umowy, która ma zostać zawarta. W praktyce oznacza to, że osoba zainteresowana zawarciem umowy w tym trybie, musi przedstawić swoją ofertę w sposób stanowczy, podając przy tym niezbędne elementy treści samej umowy, której oferta ta dotyczy (przykładowo: wskazanie przedmiotu umowy, ceny itp.). Jeśli oferta nie zawiera takich elementów uznaje się ją jedynie za zaproszenie.

Moment, w którym następuje związanie oferenta (składającego ofertę) ofertą określany jest zależnie od adresata oferty. Jeśli oferta składana jest oznaczonemu adresatowi, wiąże od chwili udostępnienia jej temu adresatowi w sposób, który umożliwił mu zapoznanie się z treścią oferty. Natomiast, oferta skierowana do nieoznaczonego grona adresatów, wiąże oferenta od chwili gdy, już konkretny adresat, potwierdzi niezwłocznie jej otrzymanie. Ważne przy tym jest, że sama informacja o otrzymaniu oferty nie jest jednoznaczna z jej przyjęciem.

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, skutecznie złożona oferta jest nieodwołalna, co oznacza, że oferent po złożeniu oferty nie może już zmienić zdania, i to od adresata oferty zależy, czy do zawarcia umowy dojdzie, czy nie. Wyjątek od tej zasady został przewidziany w obrocie pomiędzy przedsiębiorcami. Mianowicie w stosunkach między przedsiębiorcami oferta może być odwołana przed zawarciem umowy, jeżeli oświadczenie o odwołaniu zostało złożone drugiej stronie przed wysłaniem przez nią oświadczenia o przyjęciu oferty. Jednakże nawet takiej oferty nie można odwołać, jeżeli wynika to z jej treści lub określono w niej termin przyjęcia.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną kwestią wymagającą omówienia, jest termin, w którym oferta przestaje wiązać oferenta. Co do zasady oferent może w swojej ofercie dowolnie określić termin, w ciągu którego będzie oczekiwał odpowiedzi od adresata oferty co do jej przyjęcia i w tym czasie jest on związany ofertą. Jeśli zaś oferent takiego terminu nie określi, wówczas oferta która została przedstawiona drugiej stronie osobiście lub przy użyciu środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przestaje wiązać oferenta jeżeli adresat nie przyjął jej niezwłocznie. Oferta złożona w inny sposób przestaje wiązać z upływem czasu, w którym oferent mógł w zwykłym toku czynności otrzymać od adresata oferty odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia.

Przyjęcie oferty przez jej adresata następuje poprzez złożenie oświadczenia woli o przyjęciu oferty (najczęściej poprzez przesłanie potwierdzenia przyjęcia oferty). Przyjęcie oferty może nastąpić także w sposób dorozumiany m.in. poprzez milczenie bądź przystąpienie do wykonania umowy, które są często spotykane w stosunkach pomiędzy przedsiębiorcami. Warto przy tym wskazać, że adresat przyjmując ofertę, akceptuje wszystkie warunki umowy zawarte w treści tej oferty. Przyjęcie oferty przez adresata z zastrzeżeniem zmian, stanowi nową ofertę. Jednakże w obrocie między przedsiębiorcami, dopuszczalne jest przyjęcie oferty z zastrzeżeniem zmian, które nie powodują istotnej zmiany jej treści - skutkuje to zawarciem umowy ze wskazanymi zastrzeżeniami.

Miejscem zawarcia umowy w trybie ofertowym, zgodnie z Kodeksem cywilnym,  jest miejsce otrzymania oświadczenia o przyjęciu oferty przez jej adresata. Chwila otrzymania takiego oświadczenia jest jednocześnie momentem zawarcia umowy.

Podsumowując, zawarcie umowy poprzez złożenie oferty i jej przyjęcie jest powszechnie stosowanym sposobem zawarcia umowy. W trybie tym strony w zasadzie nie negocjują warunków umowy, a do zawarcia umowy dochodzi poprzez złożenie oferty przez jedną stroną i jej przyjęcie przez drugą. Pozostałe przewidziane w Kodeksie cywilnym sposoby zawarcia umowy, takie jak negocjacje, aukcja oraz przetarg, przedstawione zostaną w naszej kolejnej publikacji.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA