REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do przetargu?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trudniejszych czasach firmy poszukują rozległych kontaktów do zdobywania nowych zleceń - do łask powracają konkursy i przetargi. Sprawdź, jak się do nich odpowiednio przygotować, na co zwracać uwagę, jakie dokumenty są niezbędne w większości postępowań.


Sprawdź swoją ofertę kilka razy

REKLAMA

Autopromocja


Przedsiębiorcy startujący w przetargach lub konkursie ofert już na wstępie muszą zmagać się z bardzo sformalizowanymi procedurami. Zdarza się, że na samym początku pojawiają się trudności związane z zakresem dokumentów i informacji wymaganych przez zamawiającego. Wymagające reguły, dotyczące formy pism i zaświadczeń, bywają przyczyną odrzucenia ofert, nawet kiedy najdrobniejszy punkt nie zostanie spełniony. Największym błędem w trakcie przygotowywania oferty jest właśnie popełnianie pomyłek formalnych. Całość musi być w 100% poprawna. Tylko sprawne i staranne przygotowanie oferty, z uwzględnieniem wszystkich wymogów, pozwolą liczyć się w walce o zwycięstwo. Duża koncentracja jest niezbędna, ponieważ przetargi z reguły trwają krótko - zależnie od podmiotu zlecającego (czy zamawiający podlega ustawie, czego dotyczy postępowanie, itd.). Może więc zabraknąć czasu na dokładne sprawdzenie przygotowanego wniosku lub... zdobycie wszystkich wymaganych zaświadczeń. Część z istotnych dokumentów zachowuje aktualność od trzech do sześciu miesięcy (wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne i podatkami w Urzędzie Skarbowym), dlatego warto o nie zadbać odpowiednio wcześniej. Kiedy zamawiający domaga się od wykonawców skompletowania w krótkim czasie sporej ilości dokumentów, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, ma to szczególne znaczenie.


Zadłużonym dziękujemy


Zamawiający ma także prawo zażądać wszystkich dokumentów rejestrowych do weryfikacji zdolności oferenta do wykonania zamówienia oraz zgodności oferowanych przez niego usług z wymogami zawartymi w SIWZie (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia). Często sprawdzane są również dotychczasowe zlecenia oferenta w podobnym zakresie - posiadanie uprawnień do realizacji zamówienia, niezbędnej wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego i odpowiednich zasobów ludzkich oraz finansowych. Istotną rolę spełnia obecna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa biorącego udział w postępowaniu przetargowym. Coraz częściej zdarzają się bowiem klauzule (szczególnie w przetargach zlecanych przez samorządy), które zakazują startu w postępowaniach firmom posiadającym przeterminowane zobowiązania w rejestrach długów. W procesie weryfikacji sprawdzane są także inne dokumenty poświadczające wiarygodność oferenta, np. posiadane certyfikaty lub zaświadczenia o oficjalnych przedstawicielstwach.


Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania ofert, zamawiający nie kieruje się tylko wymogami formalnymi. Korzystna cena to również nie wszystko. Co prawda wszelkie postępowania przetargowe rządzą się sztywnymi regułami, ale nawet w małych przetargach zamawiający sprawdzają doświadczenie i kondycję firm. Oferty składane w postępowaniach są do siebie zbliżone. Należy więc zwrócić na siebie uwagę innymi atutami. Ważne, aby zamawiający wiedział nie tylko o kompetencjach ludzi, ale przede wszystkim upewnił się, że ma do czynienia z wiarygodną i stabilną finansowo firmą. Kiedyś takim kryterium było m.in. wadium, teraz coraz częściej odchodzi się od tej formy zabezpieczenia - mówi Katarzyna Wawrzycka, kierownik projektów i rozwoju programu Rzetelna Firma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zbieraj referencje, dokumentuj doświadczenie


Referencje oraz certyfikaty mają na celu potwierdzenie rzetelności prowadzonych biznesów. Firmy dbając o swój wizerunek proszę o referencje dobrze wykonanej pracy u zadowolonych klientów oraz są zainteresowane uznanymi na rynku licencjami, które mają potwierdzić przejrzystość danej działalności. Zamawiający mając do wyboru wiele podobnych ofert wybierze raczej tą, której wiarygodność  została potwierdzona przez poprzedniego klienta czy niezależną instytucję - chyba, że głównym kryterium jest cena. Referencje i certyfikaty z założenia mają być wartością dodaną dla firm prowadzących biznes, potwierdzać przejrzystość działań. W momencie ogłaszania postępowań np. na zaopatrzenie w dany surowiec lub bazę do produkcji zwraca się uwagę na kondycję oferentów. Zdarza się bowiem, że firmy biorące udział w konkursach są już pozadłużane w kilkunastu miejscach (np. hurtowniach, u poddostawców) poprzez nieuregulowanie płatności za materiały - stąd coraz częstsze wymaganie dodatkowych potwierdzeń.

 


Pamiętajmy, że prowadzenie biznesu wiąże się z ryzykiem wystąpienia problemów finansowych. Nawet najbardziej renomowanej firmie może przydarzyć się tąpnięcie. Zanim wybierzemy najciekawszą ofertę sprawdźmy aktualność referencji i danej licencji, którą oferent chwali się w postępowaniu. - Większość certyfikatów można sprawdzać 24 godziny na dobę, poprzez specjalne wizytówki umieszczone na stronach internetowych lub w stopkach mailowych danego podmiotu, który posiada wyróżnienie. Wspomniane wizytówki połączone są z bazą, która w czasie rzeczywistym wskaże czy dany podmiot jest wiarygodny, czy ma jakieś np. przeterminowane długi lub z innego powodu został wykluczony z programu - dodaje Katarzyna Wawrzycka.


Pozytywna samoregulacja


Nowe zmiany w prawie są na razie na etapie projektów. Już teraz jednak wiele środowisk z głównych branż negatywnie ocenia te propozycje - część z nich jest niezgodna z konstytucją i prawem europejskim. Faktem jest, że zmiany, nawet jeśli nie są zapisane wprost w ustawie, dokonują się same. Zamawiający coraz częściej chcą możliwie dokładnie kontrolować oferentów w wielu elementach, kondycji finansowej, doświadczenia, zasobów. To poprawia jakość, eliminuje naciągaczy, wspiera polski biznes.

Podstawowe dokumenty, których żądać może zamawiający w przetargu:


-    Wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności gospodarczej

-    zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne

-    zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w Urzędzie Skarbowym

-    posiadane certyfikaty i referencje

-    zaświadczenie o braku przeterminowanych zobowiązań z biura informacji gospodarczej

-    zaświadczenie o niekaralności

-    udokumentowane doświadczenie firmy i zespołu, który prowadzić będzie działania dla zamawiającego

-    wykazania zdolności kredytowej lub kapitału pozwalającego wykonać zlecenie

-    potwierdzenie opłacenia wadium - coraz rzadziej stosowana forma zabezpieczenia

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rzetelna firma

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA