REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak metody amortyzacyjne wpływają na wynik finansowy

Katarzyna Kobiela-Pionnier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz najpopularniejszej metody liniowej jednostki gospodarcze mogą również stosować metody degresywne lub metodę naturalną. Metody degresywne charakteryzują się tym, że w początkowym okresie użytkowania środka trwałego w większym stopniu obciążają wynik finansowy niż z upływem czasu. Z kolei metoda naturalna najrzetelniej odzwierciedla rzeczywiste użytkowanie rzeczowych aktywów trwałych.


Przykład przedstawia konsekwencje wyboru jednej z wymienionych metod.

REKLAMA

Autopromocja

Przykład

Firma Alfa kupiła i przyjęła do używania 1 stycznia 2008 r. środek trwały o wartości początkowej 19 700 zł. Oszacowana wartość końcowa to 1700 zł. Kierownik jednostki musi podjąć decyzję o wyborze jednej z metod dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Kształtowanie się wyniku finansowego przedsiębiorstwa zależy od jego wyboru. Przy wyborze kierownik jednostki powinien wziąć pod uwagę wartości zdyskontowane, ponieważ wartość pieniądza w czasie ulega zmianom i w związku z tym nie należy porównywać jedynie wartości księgowych bez ich korygowania do rzeczywistej wartości netto.

Tabela 1. Prognozowane przychody i koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewidywany czas ekonomicznej użyteczności dla metody liniowej wynosi 4 lata.

Środek posłuży do wytworzenia 5000 szt. produktu, przy czym wydajność w kolejnych latach będzie następująca:

• w 2008 r. - 1200 szt.,

• w 2009 r. - 2400 szt.,

• w 2010 r. - 1000 szt.,

• w 2011 r. - 400 szt.

Stawka amortyzacji degresywnej malejącego salda wynosi 30%.

Stopa procentowa do określenia współczynnika dyskontującego wynosi 5%.

Tabela 2. Wybór metody amortyzacji liniowej (4 lata)

NPV = 24 286 zł + 27 664 zł + 30 666 zł + 33 319 zł = 115 935 zł

Tabela 3. Wybór metody amortyzacji naturalnej (5000 szt.)

NPV = 24 457 zł + 23 909 zł + 31 444 zł + 35 837 zł = 115 647 zł

Tabela 4. Wybór metody amortyzacji degresywnej malejącego salda (30%)

NPV = 23 429 zł + 28 317 zł + 32 268 zł + 35 498 zł = 119 512 zł

Tabela 5. Wybór metody amortyzacji degresywnej metodą SOYD

NPV = 21 714 zł + 26 848 zł + 31 444 zł + 35 541 zł = 115 547 zł

Wybór odpowiedniej metody ma zasadnicze znaczenie dla finansów przedsiębiorstwa i powinien być uzależniony od strategii przedsiębiorstwa.

1. Biorąc pod uwagę pełne cztery lata użytkowania, należy stwierdzić, że najbardziej opłacalną (czyli taką, przy której wynik finansowy będzie najwyższy) metodą jest metoda amortyzacji degresywnej malejącego salda. Dodatkowa korzyść stosowania tej metody to jej częściowa akceptacja przez fiskus.

2. Jeżeli z jakichś względów kierownika najbardziej interesuje wysoki wynik finansowy roku 2008 (np. jednostka zamierza zaciągnąć kredyt bankowy i chce przedstawić wysokie zyski), to najbardziej pożądana okazuje się metoda naturalna. Daje ona najwyższy zysk w pierwszym roku użytkowania, a dodatkowo jest związana z efektywnością środka trwałego, zatem można ją uznać za najbardziej rzetelną.

3. Jeżeli kierownikowi nie zależy na wysokości wyników, które jako prognozowane obarczone są pewnym błędem, lecz celem jest prostota zaliczenia amortyzacji i uniknięcie sporów w fiskusem, to najbezpieczniejszym wyborem dla przedsiębiorstwa będzie użycie metody liniowej. Metoda ta jest prosta i nie powoduje zastrzeżeń urzędu.

UWAGA

Wybór metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych może powodować daleko idące skutki w ramach zarządzania finansami przedsiębiorstw.

Przedsiębiorstwo powinno dokonywać wyboru, biorąc pod uwagę jak największą ilość czynników, również niemierzalnych (np. prostota wyboru metody, rzetelność, związek z realiami). Bazowanie jedynie na przewidywanych wynikach finansowych, które zawsze odbiegają od rzeczywistości, może świadczyć o dość krótkowzrocznej polityce kadry zarządzającej.

Katarzyna Kobiela-Pionnier

asystent w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

REKLAMA

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

REKLAMA

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA