REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak metody amortyzacyjne wpływają na wynik finansowy

Katarzyna Kobiela-Pionnier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz najpopularniejszej metody liniowej jednostki gospodarcze mogą również stosować metody degresywne lub metodę naturalną. Metody degresywne charakteryzują się tym, że w początkowym okresie użytkowania środka trwałego w większym stopniu obciążają wynik finansowy niż z upływem czasu. Z kolei metoda naturalna najrzetelniej odzwierciedla rzeczywiste użytkowanie rzeczowych aktywów trwałych.


Przykład przedstawia konsekwencje wyboru jednej z wymienionych metod.

REKLAMA

Autopromocja

Przykład

Firma Alfa kupiła i przyjęła do używania 1 stycznia 2008 r. środek trwały o wartości początkowej 19 700 zł. Oszacowana wartość końcowa to 1700 zł. Kierownik jednostki musi podjąć decyzję o wyborze jednej z metod dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Kształtowanie się wyniku finansowego przedsiębiorstwa zależy od jego wyboru. Przy wyborze kierownik jednostki powinien wziąć pod uwagę wartości zdyskontowane, ponieważ wartość pieniądza w czasie ulega zmianom i w związku z tym nie należy porównywać jedynie wartości księgowych bez ich korygowania do rzeczywistej wartości netto.

Tabela 1. Prognozowane przychody i koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewidywany czas ekonomicznej użyteczności dla metody liniowej wynosi 4 lata.

Środek posłuży do wytworzenia 5000 szt. produktu, przy czym wydajność w kolejnych latach będzie następująca:

• w 2008 r. - 1200 szt.,

• w 2009 r. - 2400 szt.,

• w 2010 r. - 1000 szt.,

• w 2011 r. - 400 szt.

Stawka amortyzacji degresywnej malejącego salda wynosi 30%.

Stopa procentowa do określenia współczynnika dyskontującego wynosi 5%.

Tabela 2. Wybór metody amortyzacji liniowej (4 lata)

NPV = 24 286 zł + 27 664 zł + 30 666 zł + 33 319 zł = 115 935 zł

Tabela 3. Wybór metody amortyzacji naturalnej (5000 szt.)

NPV = 24 457 zł + 23 909 zł + 31 444 zł + 35 837 zł = 115 647 zł

Tabela 4. Wybór metody amortyzacji degresywnej malejącego salda (30%)

NPV = 23 429 zł + 28 317 zł + 32 268 zł + 35 498 zł = 119 512 zł

Tabela 5. Wybór metody amortyzacji degresywnej metodą SOYD

NPV = 21 714 zł + 26 848 zł + 31 444 zł + 35 541 zł = 115 547 zł

Wybór odpowiedniej metody ma zasadnicze znaczenie dla finansów przedsiębiorstwa i powinien być uzależniony od strategii przedsiębiorstwa.

1. Biorąc pod uwagę pełne cztery lata użytkowania, należy stwierdzić, że najbardziej opłacalną (czyli taką, przy której wynik finansowy będzie najwyższy) metodą jest metoda amortyzacji degresywnej malejącego salda. Dodatkowa korzyść stosowania tej metody to jej częściowa akceptacja przez fiskus.

2. Jeżeli z jakichś względów kierownika najbardziej interesuje wysoki wynik finansowy roku 2008 (np. jednostka zamierza zaciągnąć kredyt bankowy i chce przedstawić wysokie zyski), to najbardziej pożądana okazuje się metoda naturalna. Daje ona najwyższy zysk w pierwszym roku użytkowania, a dodatkowo jest związana z efektywnością środka trwałego, zatem można ją uznać za najbardziej rzetelną.

3. Jeżeli kierownikowi nie zależy na wysokości wyników, które jako prognozowane obarczone są pewnym błędem, lecz celem jest prostota zaliczenia amortyzacji i uniknięcie sporów w fiskusem, to najbezpieczniejszym wyborem dla przedsiębiorstwa będzie użycie metody liniowej. Metoda ta jest prosta i nie powoduje zastrzeżeń urzędu.

UWAGA

Wybór metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych może powodować daleko idące skutki w ramach zarządzania finansami przedsiębiorstw.

Przedsiębiorstwo powinno dokonywać wyboru, biorąc pod uwagę jak największą ilość czynników, również niemierzalnych (np. prostota wyboru metody, rzetelność, związek z realiami). Bazowanie jedynie na przewidywanych wynikach finansowych, które zawsze odbiegają od rzeczywistości, może świadczyć o dość krótkowzrocznej polityce kadry zarządzającej.

Katarzyna Kobiela-Pionnier

asystent w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA