REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie opłaty należy płacić od radia w służbowym samochodzie

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W posiadanym służbowym samochodzie mam radio. Czy powinienem od niego płacić abonament RTV? Od znajomego usłyszałem także, że powinienem wnosić opłatę do ZAiKS. Czy to prawda?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, od każdego posiadanego radia lub telewizora firma powinna zapłacić abonament RTV. Dotyczy to także odbiorników zainstalowanych w samochodzie służbowym. Natomiast opłatę do ZAiKS należałoby odprowadzać jedynie wówczas, gdy korzystanie z radia w służbowym samochodzie spełnia warunek publicznego odtwarzania utworów. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Kwestię abonamentu RTV i ZAiKS należy traktować odrębnie. Opłata abonamentowa nie ma bowiem nic wspólnego z opłatą na rzecz ZAiKS z tytułu publicznego odtwarzania utworów z radia lub telewizora.

REKLAMA

Abonament RTV

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każda firma i instytucja posiadająca odbiorniki radiofoniczne lub telewizyjne, będące w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, zobowiązana jest do ich rejestracji w terminie 14 dni od daty nabycia oraz do regularnego płacenia opłaty abonamentowej. Opłata za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego stanowi trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika (art. 5 pkt 3 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych).

Są zatem Państwo zobowiązani do płacenia abonamentów RTV za każdy posiadany odbiornik radiowy i telewizyjny. Dotyczy to także odbiorników radiowych w samochodach służbowych (art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych). Warto przypomnieć, że za każdą parę odbiorników (radiowy i telewizyjny) wnosi się jedną opłatę ujednoliconą, tzw. radiowo-telewizyjną. Gdy liczba odbiorników radiowych przewyższa liczbę odbiorników telewizyjnych, to za odbiorniki radiowe przewyższające liczbę odbiorników telewizyjnych wnosi się opłaty jak za używanie odbiornika radiowego. Wysokość opłat abonamentowych jest ustalana corocznie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

WAŻNE!

Przedsiębiorcy są zobowiązani do płacenia abonamentu za każdy posiadany odbiornik radiowy i telewizyjny.

Firma nie ma natomiast obowiązku wnoszenia opłat abonamentowych za odbiorniki, które nie stanowią jej wyposażenia (będące własnością pracownika). Jeśli pracownik w miejscu pracy używa swojego odbiornika telewizyjnego, to powinien samodzielnie płacić abonament RTV.

Warto jeszcze dodać, że abonament za radio i telewizję będzie kosztem uzyskania przychodów, jeżeli wykażą Państwo związek poniesionego wydatku z osiąganym przychodem. W przypadku radia w samochodzie służbowym można dowieść, że posiadanie takiego radia pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu. Przez radio kierowca uzyskuje przecież pomocne w prowadzeniu informacje o sytuacji na drogach i pogodzie.

Opłaty na rzecz ZAiKS

Słuchanie utworów nadawanych przez stacje radiowe dozwolone jest właściwie tylko w ramach użytku prywatnego. W przypadku ich publicznego odtwarzania z radia lub telewizora należy płacić wynagrodzenie autorom odtwarzanych utworów na podstawie zawartej umowy licencyjnej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS jest właśnie polską organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. ZAiKS pobiera od „użytkowników” utworów chronionych prawami autorskimi należne z tego tytułu wynagrodzenie. Po potrąceniu kosztów administracyjnych związanych z podziałem tych kwot przekazuje autorom przypadające im honorarium. Warto wyjaśnić, że publicznym odtworzeniem utworu jest jego udostępnienie za pomocą płyt, kaset itp., a także urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego, czyli radioodbiornika, telewizora, komputera itp. (art. 50 ust. 3 i art. 6 pkt 9 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

WAŻNE!

Publiczne odtwarzanie utworów w lokalu usługowym, w którym przebywają klienci, wiąże się z obowiązkiem uzyskania zezwolenia (licencji) i wniesienia na rzecz twórców odtwarzanych utworów wynagrodzeń autorskich.

Jeżeli radio w danym samochodzie służbowym byłoby wykorzystywane do publicznego odtwarzania utworów, to powstaje obowiązek wniesienia przez Państwa opłaty na rzecz ZAiKS. Przykładowo ZAiKS domagał się np. opłat od kierowców taksówek, w których klienci mogli posłuchać radia. Jeżeli jednak Państwa samochód używany jest wyłącznie przez pracowników, nie można mówić o publicznym odtwarzaniu. Tym samym nie wystąpi u Państwa obowiązek uzyskania licencji na publiczne odtwarzanie i wniesienia opłat do ZAiKS.

• art. 2 ust. 4 ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych - Dz.U. Nr 85, poz. 728

• art. 50 ust. 3 i art. 6 pkt 9 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1293

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA