REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wydaje się dziś codziennością każdej firmy. Nad całością starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Audyt walutowy, to realne wsparcie ich pracy, a także podstawa tworzenia planu ograniczania wydatków. Stawka jest niebagatelna. Rocznie firmy mogą przepłacać setki tysięcy złotych na transakcjach walutowych.

Czym jest audyt walutowy?

Audyt walutowy jest unikalnym narzędziem do kompleksowej analizy kursów walut. To rozwiązanie proponowane zarówno międzynarodowym korporacjom, spółkom giełdowym, globalnym funduszom inwestycyjnym posiadającym ekspozycję walutową, jak i małym czy średnim firmom, które rozliczają transakcje w różnych dewizach. Udostępniane za darmo narzędzie pozwala porównać kurs transakcji wykonanej w banku lub innej instytucji z realnym kursem w analogicznym terminie. Dzięki temu zarządzający firmą dowiedzą się, czy w przeszłości przepłacali, wymieniając waluty.

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wymiany walut. Audyt walutowy przyda się w każdej firmie

REKLAMA

Optymalizacja kosztów dotycząca wszystkich płaszczyzn działalności wydaje się dziś codziennością prawdopodobnie każdej firmy, a nad całości starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Ich role w firmach, które realizują transakcje zagraniczne, wydają się szczególnie ważne. Różnice kursowe, spready czy wahania notowań mogą bowiem odcisnąć piętno na wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Tymczasem audyt walutowy to realne wsparcie pracy księgowych. Jest opracowany dla przedsiębiorstw różnej wielkości, które mogą otrzymać szczegółowy raport porównujący kursy wykonanych transakcji. Osoby odpowiedzialne za finanse mogą dzięki temu dokonać całościowego przeglądu aktywności transakcyjnej, szybko prześledzić historię aktywności firmy na rynku walutowym i zaplanować działania optymalizacji kosztów.

Ważnym walorem audytu wydaje się opcja dostosowania tego narzędzia do każdej sytuacji w każdej firmie. Audyt zawiera bowiem przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami. Analiza kosztowa zaprezentowana jest w formie liczbowej oraz graficznej. Raport końcowy zawiera też autorski przegląd rynku walutowego z kalendarzem wydarzeń i komentarzami analityków. Pokazuje nie tylko czyste liczby, ale też kontekst sytuacji na rynku finansowym, szczególnie istotny w okresie dużej zmienności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie sprawozdawczości

REKLAMA

Pandemia nie ominęła rynków finansowych, a wręcz wywróciła je do góry nogami. W minionych miesiącach kursy walut cechowała niespotykana w ostatnich latach zmienność, a trendy były trudne do prognozowania. Stanowiło to spore wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za finanse w firmach, które rozliczają towary lub usługi nie tylko w złotych, ale także np. w euro, dolarach, funtach itd. Dla nich audyt walutowy, szczególnie w czasach podwyższonej zmienności kursów walutowych, może okazać się ważnym czynnikiem wsparcia sprawozdawczości i pozwoli w przyszłości oszczędzać na transakcjach walutowych.

Gdy firma skorzysta z tego rozwiązania, do księgowego dotrze raport audytowy. Jeszcze w trakcie jego powstawania oraz przy opisie końcowym może asystować wykwalifikowany specjalista. Kwestia optymalizacji kosztów obsługi walutowej przedsiębiorstwa ma swoją wagę nie tylko w sprawozdaniach, ale też np. w opłacalności kontraktów eksportowych. Na rynku finansowym kluczowa jest transparentność, która powinna być podstawą korzystnej współpracy. To nie tylko kwestia pieniędzy, ale przede wszystkim zaufania.

Audyt walutowy. Jak to działa?

Aby skorzystać z audytu, który jest dostępny na Cinkciarz.pl, wystarczy samodzielnie uzupełnić w formularzu szczegóły transakcji wymiany walut wykonanych np. rok, dwa, trzy czy nawet pięć lat temu w jakiejkolwiek instytucji finansowej. Chodzi o: parę walutową, kurs transakcji i datę wykonania operacji. Można podać parametry zaledwie jednej transakcji, ale dla pełniejszego porównania zaleca się wprowadzenie minimum trzech. Następnie pod wskazany adres e-mail dotrze darmowy, spersonalizowany raport zawierający przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami banku lub innej instytucji, a Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA