REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wydaje się dziś codziennością każdej firmy. Nad całością starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Audyt walutowy, to realne wsparcie ich pracy, a także podstawa tworzenia planu ograniczania wydatków. Stawka jest niebagatelna. Rocznie firmy mogą przepłacać setki tysięcy złotych na transakcjach walutowych.

Czym jest audyt walutowy?

Audyt walutowy jest unikalnym narzędziem do kompleksowej analizy kursów walut. To rozwiązanie proponowane zarówno międzynarodowym korporacjom, spółkom giełdowym, globalnym funduszom inwestycyjnym posiadającym ekspozycję walutową, jak i małym czy średnim firmom, które rozliczają transakcje w różnych dewizach. Udostępniane za darmo narzędzie pozwala porównać kurs transakcji wykonanej w banku lub innej instytucji z realnym kursem w analogicznym terminie. Dzięki temu zarządzający firmą dowiedzą się, czy w przeszłości przepłacali, wymieniając waluty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Optymalizacja kosztów wymiany walut. Audyt walutowy przyda się w każdej firmie

Optymalizacja kosztów dotycząca wszystkich płaszczyzn działalności wydaje się dziś codziennością prawdopodobnie każdej firmy, a nad całości starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Ich role w firmach, które realizują transakcje zagraniczne, wydają się szczególnie ważne. Różnice kursowe, spready czy wahania notowań mogą bowiem odcisnąć piętno na wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Tymczasem audyt walutowy to realne wsparcie pracy księgowych. Jest opracowany dla przedsiębiorstw różnej wielkości, które mogą otrzymać szczegółowy raport porównujący kursy wykonanych transakcji. Osoby odpowiedzialne za finanse mogą dzięki temu dokonać całościowego przeglądu aktywności transakcyjnej, szybko prześledzić historię aktywności firmy na rynku walutowym i zaplanować działania optymalizacji kosztów.

Ważnym walorem audytu wydaje się opcja dostosowania tego narzędzia do każdej sytuacji w każdej firmie. Audyt zawiera bowiem przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami. Analiza kosztowa zaprezentowana jest w formie liczbowej oraz graficznej. Raport końcowy zawiera też autorski przegląd rynku walutowego z kalendarzem wydarzeń i komentarzami analityków. Pokazuje nie tylko czyste liczby, ale też kontekst sytuacji na rynku finansowym, szczególnie istotny w okresie dużej zmienności.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie sprawozdawczości

Pandemia nie ominęła rynków finansowych, a wręcz wywróciła je do góry nogami. W minionych miesiącach kursy walut cechowała niespotykana w ostatnich latach zmienność, a trendy były trudne do prognozowania. Stanowiło to spore wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za finanse w firmach, które rozliczają towary lub usługi nie tylko w złotych, ale także np. w euro, dolarach, funtach itd. Dla nich audyt walutowy, szczególnie w czasach podwyższonej zmienności kursów walutowych, może okazać się ważnym czynnikiem wsparcia sprawozdawczości i pozwoli w przyszłości oszczędzać na transakcjach walutowych.

Gdy firma skorzysta z tego rozwiązania, do księgowego dotrze raport audytowy. Jeszcze w trakcie jego powstawania oraz przy opisie końcowym może asystować wykwalifikowany specjalista. Kwestia optymalizacji kosztów obsługi walutowej przedsiębiorstwa ma swoją wagę nie tylko w sprawozdaniach, ale też np. w opłacalności kontraktów eksportowych. Na rynku finansowym kluczowa jest transparentność, która powinna być podstawą korzystnej współpracy. To nie tylko kwestia pieniędzy, ale przede wszystkim zaufania.

Audyt walutowy. Jak to działa?

Aby skorzystać z audytu, który jest dostępny na Cinkciarz.pl, wystarczy samodzielnie uzupełnić w formularzu szczegóły transakcji wymiany walut wykonanych np. rok, dwa, trzy czy nawet pięć lat temu w jakiejkolwiek instytucji finansowej. Chodzi o: parę walutową, kurs transakcji i datę wykonania operacji. Można podać parametry zaledwie jednej transakcji, ale dla pełniejszego porównania zaleca się wprowadzenie minimum trzech. Następnie pod wskazany adres e-mail dotrze darmowy, spersonalizowany raport zawierający przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami banku lub innej instytucji, a Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA