REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wydaje się dziś codziennością każdej firmy. Nad całością starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Audyt walutowy, to realne wsparcie ich pracy, a także podstawa tworzenia planu ograniczania wydatków. Stawka jest niebagatelna. Rocznie firmy mogą przepłacać setki tysięcy złotych na transakcjach walutowych.

Czym jest audyt walutowy?

Audyt walutowy jest unikalnym narzędziem do kompleksowej analizy kursów walut. To rozwiązanie proponowane zarówno międzynarodowym korporacjom, spółkom giełdowym, globalnym funduszom inwestycyjnym posiadającym ekspozycję walutową, jak i małym czy średnim firmom, które rozliczają transakcje w różnych dewizach. Udostępniane za darmo narzędzie pozwala porównać kurs transakcji wykonanej w banku lub innej instytucji z realnym kursem w analogicznym terminie. Dzięki temu zarządzający firmą dowiedzą się, czy w przeszłości przepłacali, wymieniając waluty.

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wymiany walut. Audyt walutowy przyda się w każdej firmie

Optymalizacja kosztów dotycząca wszystkich płaszczyzn działalności wydaje się dziś codziennością prawdopodobnie każdej firmy, a nad całości starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Ich role w firmach, które realizują transakcje zagraniczne, wydają się szczególnie ważne. Różnice kursowe, spready czy wahania notowań mogą bowiem odcisnąć piętno na wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Tymczasem audyt walutowy to realne wsparcie pracy księgowych. Jest opracowany dla przedsiębiorstw różnej wielkości, które mogą otrzymać szczegółowy raport porównujący kursy wykonanych transakcji. Osoby odpowiedzialne za finanse mogą dzięki temu dokonać całościowego przeglądu aktywności transakcyjnej, szybko prześledzić historię aktywności firmy na rynku walutowym i zaplanować działania optymalizacji kosztów.

Ważnym walorem audytu wydaje się opcja dostosowania tego narzędzia do każdej sytuacji w każdej firmie. Audyt zawiera bowiem przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami. Analiza kosztowa zaprezentowana jest w formie liczbowej oraz graficznej. Raport końcowy zawiera też autorski przegląd rynku walutowego z kalendarzem wydarzeń i komentarzami analityków. Pokazuje nie tylko czyste liczby, ale też kontekst sytuacji na rynku finansowym, szczególnie istotny w okresie dużej zmienności.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie sprawozdawczości

Pandemia nie ominęła rynków finansowych, a wręcz wywróciła je do góry nogami. W minionych miesiącach kursy walut cechowała niespotykana w ostatnich latach zmienność, a trendy były trudne do prognozowania. Stanowiło to spore wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za finanse w firmach, które rozliczają towary lub usługi nie tylko w złotych, ale także np. w euro, dolarach, funtach itd. Dla nich audyt walutowy, szczególnie w czasach podwyższonej zmienności kursów walutowych, może okazać się ważnym czynnikiem wsparcia sprawozdawczości i pozwoli w przyszłości oszczędzać na transakcjach walutowych.

Gdy firma skorzysta z tego rozwiązania, do księgowego dotrze raport audytowy. Jeszcze w trakcie jego powstawania oraz przy opisie końcowym może asystować wykwalifikowany specjalista. Kwestia optymalizacji kosztów obsługi walutowej przedsiębiorstwa ma swoją wagę nie tylko w sprawozdaniach, ale też np. w opłacalności kontraktów eksportowych. Na rynku finansowym kluczowa jest transparentność, która powinna być podstawą korzystnej współpracy. To nie tylko kwestia pieniędzy, ale przede wszystkim zaufania.

Audyt walutowy. Jak to działa?

Aby skorzystać z audytu, który jest dostępny na Cinkciarz.pl, wystarczy samodzielnie uzupełnić w formularzu szczegóły transakcji wymiany walut wykonanych np. rok, dwa, trzy czy nawet pięć lat temu w jakiejkolwiek instytucji finansowej. Chodzi o: parę walutową, kurs transakcji i datę wykonania operacji. Można podać parametry zaledwie jednej transakcji, ale dla pełniejszego porównania zaleca się wprowadzenie minimum trzech. Następnie pod wskazany adres e-mail dotrze darmowy, spersonalizowany raport zawierający przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami banku lub innej instytucji, a Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA