REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych
Audyt walutowy – praktyczna pomoc w pracy księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja kosztów wydaje się dziś codziennością każdej firmy. Nad całością starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Audyt walutowy, to realne wsparcie ich pracy, a także podstawa tworzenia planu ograniczania wydatków. Stawka jest niebagatelna. Rocznie firmy mogą przepłacać setki tysięcy złotych na transakcjach walutowych.

Czym jest audyt walutowy?

Audyt walutowy jest unikalnym narzędziem do kompleksowej analizy kursów walut. To rozwiązanie proponowane zarówno międzynarodowym korporacjom, spółkom giełdowym, globalnym funduszom inwestycyjnym posiadającym ekspozycję walutową, jak i małym czy średnim firmom, które rozliczają transakcje w różnych dewizach. Udostępniane za darmo narzędzie pozwala porównać kurs transakcji wykonanej w banku lub innej instytucji z realnym kursem w analogicznym terminie. Dzięki temu zarządzający firmą dowiedzą się, czy w przeszłości przepłacali, wymieniając waluty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Optymalizacja kosztów wymiany walut. Audyt walutowy przyda się w każdej firmie

Optymalizacja kosztów dotycząca wszystkich płaszczyzn działalności wydaje się dziś codziennością prawdopodobnie każdej firmy, a nad całości starań o ograniczenie wydatków stoją zwykle księgowi. Ich role w firmach, które realizują transakcje zagraniczne, wydają się szczególnie ważne. Różnice kursowe, spready czy wahania notowań mogą bowiem odcisnąć piętno na wynikach finansowych przedsiębiorstwa.

Tymczasem audyt walutowy to realne wsparcie pracy księgowych. Jest opracowany dla przedsiębiorstw różnej wielkości, które mogą otrzymać szczegółowy raport porównujący kursy wykonanych transakcji. Osoby odpowiedzialne za finanse mogą dzięki temu dokonać całościowego przeglądu aktywności transakcyjnej, szybko prześledzić historię aktywności firmy na rynku walutowym i zaplanować działania optymalizacji kosztów.

Ważnym walorem audytu wydaje się opcja dostosowania tego narzędzia do każdej sytuacji w każdej firmie. Audyt zawiera bowiem przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami. Analiza kosztowa zaprezentowana jest w formie liczbowej oraz graficznej. Raport końcowy zawiera też autorski przegląd rynku walutowego z kalendarzem wydarzeń i komentarzami analityków. Pokazuje nie tylko czyste liczby, ale też kontekst sytuacji na rynku finansowym, szczególnie istotny w okresie dużej zmienności.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wsparcie sprawozdawczości

Pandemia nie ominęła rynków finansowych, a wręcz wywróciła je do góry nogami. W minionych miesiącach kursy walut cechowała niespotykana w ostatnich latach zmienność, a trendy były trudne do prognozowania. Stanowiło to spore wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za finanse w firmach, które rozliczają towary lub usługi nie tylko w złotych, ale także np. w euro, dolarach, funtach itd. Dla nich audyt walutowy, szczególnie w czasach podwyższonej zmienności kursów walutowych, może okazać się ważnym czynnikiem wsparcia sprawozdawczości i pozwoli w przyszłości oszczędzać na transakcjach walutowych.

Gdy firma skorzysta z tego rozwiązania, do księgowego dotrze raport audytowy. Jeszcze w trakcie jego powstawania oraz przy opisie końcowym może asystować wykwalifikowany specjalista. Kwestia optymalizacji kosztów obsługi walutowej przedsiębiorstwa ma swoją wagę nie tylko w sprawozdaniach, ale też np. w opłacalności kontraktów eksportowych. Na rynku finansowym kluczowa jest transparentność, która powinna być podstawą korzystnej współpracy. To nie tylko kwestia pieniędzy, ale przede wszystkim zaufania.

Audyt walutowy. Jak to działa?

Aby skorzystać z audytu, który jest dostępny na Cinkciarz.pl, wystarczy samodzielnie uzupełnić w formularzu szczegóły transakcji wymiany walut wykonanych np. rok, dwa, trzy czy nawet pięć lat temu w jakiejkolwiek instytucji finansowej. Chodzi o: parę walutową, kurs transakcji i datę wykonania operacji. Można podać parametry zaledwie jednej transakcji, ale dla pełniejszego porównania zaleca się wprowadzenie minimum trzech. Następnie pod wskazany adres e-mail dotrze darmowy, spersonalizowany raport zawierający przegląd historycznych transakcji ze wskazaniem różnic pomiędzy kursami banku lub innej instytucji, a Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA