REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymujące się wysokie rynkowe ceny energii elektrycznej skłoniły ustawodawcę do przedłużenia na 2024 r. obowiązywania niektórych mechanizmów pomocowych dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie krótki opis rozwiązań służących obniżce należności za energię elektryczną w 2024 r.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – ceny maksymalne do 30 czerwca 2024 r. Warunki

Głównym rozwiązaniem wspierającym grupę mikro, małych i średnich przedsiębiorców w zakupie energii elektrycznej jest zastosowanie cen maksymalnych, których obowiązywanie zostało przez ustawodawcę przedłużone do 30 czerwca 2024 r. Precyzując - cena maksymalna energii elektrycznej dla wspomnianej grupy ustalona została na poziomie 693 zł/MWh netto (nie uwzględniając podatku VAT oraz podatku akcyzowego).

REKLAMA

Autopromocja

Warto mieć na uwadze, że przepisy ustawowe ograniczają stosowanie ceny maksymalnej jedynie do zakresu w jakim przedsiębiorca zużywa energię elektryczną na potrzeby podstawowej działalności. 

Innym ważnym kryterium – szczególnie w odniesieniu do centrów biurowych czy galerii handlowych – jest dopuszczalność stosowania ceny maksymalnej tylko w rozliczeniach z odbiorcami, którzy przyłączeni są do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej

Warunkiem formalnym skorzystania z ceny maksymalnej jest złożenie przez przedsiębiorcę „oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie składającego oświadczenie za odbiorcę uprawnionego”. Oświadczenie w formie pisemnej albo elektronicznej (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) powinno zostać złożone do sprzedawcy energii. 

Aby skorzystać z ceny maksymalnej w całym okresie od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r., przedsiębiorcy powinni złożyć wspomniane oświadczenie do dnia 31 stycznia 2024 r. Złożenie oświadczenia po terminie skutkować będzie stosowaniem ceny maksymalnej dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie. Należy podkreślić, że w przypadku tych przedsiębiorców, którzy uprzednio złożyli oświadczenie pozwalające na skorzystanie z cen maksymalnych w 2023 r. i uprawnieni byli do stosowania cen maksymalnych na dzień 31 grudnia 2023 r., nie jest wymagane składanie nowego oświadczenia za 2024 r. Nie dotyczy to jednak tych przedsiębiorców, którzy na dzień 1 stycznia 2024 r. nie spełniali warunków uznania za odbiorców uprawnionych – w tym zakresie szczególnie istotne jest sprawdzenie, czy w nowym roku podmiot nie jest kwalifikowany jako duży przedsiębiorca.

Mikro, mali, średni przedsiębiorcy – ceny energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r.

Obecnie nie istnieją ramy regulacyjne przewidujące zastosowanie cen maksymalnych energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r. Kwestia ewentualnej nowelizacji przedłużającej funkcjonowanie tego mechanizmu najpewniej zależeć będzie od stanu finansów publicznych oraz sytuacji na rynku energii elektrycznej. 

Niezależnie od powyższych wątpliwości dotyczących przedłużenia obowiązywania cen maksymalnych, przedsiębiorcy będą mogli korzystać z upustów za obniżenie zużycia energii elektrycznej. Upust przyznawany będzie tym podmiotom, których zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., wynosiło nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii elektrycznej notowanego w okresie od 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Kwotę upustu stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez przedsiębiorcę w okresie od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 r.  Będzie ona wypłacana w rozliczeniach za energię elektryczną w 2024 r. 

Dodatkowo warto zauważyć, że ustawodawca przewidział przepisy uelastyczniające stosowanie taryf zatwierdzonych na 2024 r.  W przypadku zmiany zewnętrznych warunków wykonywania działalności gospodarczej, które wpływają na spadek cen energii elektrycznej wynikających z taryf zatwierdzonych na 2024 r. lub część tego roku, nowe regulacje umożliwiać będą obniżenie cen energii elektrycznej ustalonych w taryfie, a odpowiednie kompetencje do działania w tym zakresie zostały przyznane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duzi przedsiębiorcy 

W przypadku dużych przedsiębiorców nie znajdują zastosowania ceny maksymalne energii elektrycznej.  Część z tych podmiotów może natomiast ubiegać się o wsparcie w ramach programu „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” Do uzyskania pomocy uprawnieni są przedsiębiorcy energochłonni, którzy przeważającą działalność gospodarczą prowadzą w sektorach określonych w programie rządowym, a także ponieśli, opisane tamże, podwyższone wydatki na zakup energii. 

W lutym planowana jest druga runda naboru wniosków o wypłatę rekompensaty finansowej za zakup energii w drugiej połowie 2023 r. Lista podmiotów, które uzyskały wsparcie za zakup energii w pierwszej połowie 2023 r. opublikowana została przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/lista-beneficjentow-2023 Obecnie nie został jeszcze opublikowany program, który mógłby stanowić podstawę do rekompensaty kosztów zakupu energii w 2024 r. 

Niniejszy artykuł ma charakter poglądowy. W przypadku jakichkolwiek pytań lub chęci uzyskania dodatkowych informacji na temat mechanizmów pomocowych, zapraszam do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.

Jakub Plebański, Starszy prawnik - Rödl Kancelaria Prawna sp. k.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA