REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymujące się wysokie rynkowe ceny energii elektrycznej skłoniły ustawodawcę do przedłużenia na 2024 r. obowiązywania niektórych mechanizmów pomocowych dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie krótki opis rozwiązań służących obniżce należności za energię elektryczną w 2024 r.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – ceny maksymalne do 30 czerwca 2024 r. Warunki

Głównym rozwiązaniem wspierającym grupę mikro, małych i średnich przedsiębiorców w zakupie energii elektrycznej jest zastosowanie cen maksymalnych, których obowiązywanie zostało przez ustawodawcę przedłużone do 30 czerwca 2024 r. Precyzując - cena maksymalna energii elektrycznej dla wspomnianej grupy ustalona została na poziomie 693 zł/MWh netto (nie uwzględniając podatku VAT oraz podatku akcyzowego).

REKLAMA

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że przepisy ustawowe ograniczają stosowanie ceny maksymalnej jedynie do zakresu w jakim przedsiębiorca zużywa energię elektryczną na potrzeby podstawowej działalności. 

Innym ważnym kryterium – szczególnie w odniesieniu do centrów biurowych czy galerii handlowych – jest dopuszczalność stosowania ceny maksymalnej tylko w rozliczeniach z odbiorcami, którzy przyłączeni są do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej

Warunkiem formalnym skorzystania z ceny maksymalnej jest złożenie przez przedsiębiorcę „oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie składającego oświadczenie za odbiorcę uprawnionego”. Oświadczenie w formie pisemnej albo elektronicznej (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) powinno zostać złożone do sprzedawcy energii. 

Aby skorzystać z ceny maksymalnej w całym okresie od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r., przedsiębiorcy powinni złożyć wspomniane oświadczenie do dnia 31 stycznia 2024 r. Złożenie oświadczenia po terminie skutkować będzie stosowaniem ceny maksymalnej dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie. Należy podkreślić, że w przypadku tych przedsiębiorców, którzy uprzednio złożyli oświadczenie pozwalające na skorzystanie z cen maksymalnych w 2023 r. i uprawnieni byli do stosowania cen maksymalnych na dzień 31 grudnia 2023 r., nie jest wymagane składanie nowego oświadczenia za 2024 r. Nie dotyczy to jednak tych przedsiębiorców, którzy na dzień 1 stycznia 2024 r. nie spełniali warunków uznania za odbiorców uprawnionych – w tym zakresie szczególnie istotne jest sprawdzenie, czy w nowym roku podmiot nie jest kwalifikowany jako duży przedsiębiorca.

Mikro, mali, średni przedsiębiorcy – ceny energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r.

Obecnie nie istnieją ramy regulacyjne przewidujące zastosowanie cen maksymalnych energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r. Kwestia ewentualnej nowelizacji przedłużającej funkcjonowanie tego mechanizmu najpewniej zależeć będzie od stanu finansów publicznych oraz sytuacji na rynku energii elektrycznej. 

Niezależnie od powyższych wątpliwości dotyczących przedłużenia obowiązywania cen maksymalnych, przedsiębiorcy będą mogli korzystać z upustów za obniżenie zużycia energii elektrycznej. Upust przyznawany będzie tym podmiotom, których zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., wynosiło nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii elektrycznej notowanego w okresie od 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Kwotę upustu stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez przedsiębiorcę w okresie od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 r.  Będzie ona wypłacana w rozliczeniach za energię elektryczną w 2024 r. 

REKLAMA

Dodatkowo warto zauważyć, że ustawodawca przewidział przepisy uelastyczniające stosowanie taryf zatwierdzonych na 2024 r.  W przypadku zmiany zewnętrznych warunków wykonywania działalności gospodarczej, które wpływają na spadek cen energii elektrycznej wynikających z taryf zatwierdzonych na 2024 r. lub część tego roku, nowe regulacje umożliwiać będą obniżenie cen energii elektrycznej ustalonych w taryfie, a odpowiednie kompetencje do działania w tym zakresie zostały przyznane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duzi przedsiębiorcy 

W przypadku dużych przedsiębiorców nie znajdują zastosowania ceny maksymalne energii elektrycznej.  Część z tych podmiotów może natomiast ubiegać się o wsparcie w ramach programu „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” Do uzyskania pomocy uprawnieni są przedsiębiorcy energochłonni, którzy przeważającą działalność gospodarczą prowadzą w sektorach określonych w programie rządowym, a także ponieśli, opisane tamże, podwyższone wydatki na zakup energii. 

W lutym planowana jest druga runda naboru wniosków o wypłatę rekompensaty finansowej za zakup energii w drugiej połowie 2023 r. Lista podmiotów, które uzyskały wsparcie za zakup energii w pierwszej połowie 2023 r. opublikowana została przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/lista-beneficjentow-2023 Obecnie nie został jeszcze opublikowany program, który mógłby stanowić podstawę do rekompensaty kosztów zakupu energii w 2024 r. 

Niniejszy artykuł ma charakter poglądowy. W przypadku jakichkolwiek pytań lub chęci uzyskania dodatkowych informacji na temat mechanizmów pomocowych, zapraszam do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.

Jakub Plebański, Starszy prawnik - Rödl Kancelaria Prawna sp. k.

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA