REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymujące się wysokie rynkowe ceny energii elektrycznej skłoniły ustawodawcę do przedłużenia na 2024 r. obowiązywania niektórych mechanizmów pomocowych dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie krótki opis rozwiązań służących obniżce należności za energię elektryczną w 2024 r.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – ceny maksymalne do 30 czerwca 2024 r. Warunki

Głównym rozwiązaniem wspierającym grupę mikro, małych i średnich przedsiębiorców w zakupie energii elektrycznej jest zastosowanie cen maksymalnych, których obowiązywanie zostało przez ustawodawcę przedłużone do 30 czerwca 2024 r. Precyzując - cena maksymalna energii elektrycznej dla wspomnianej grupy ustalona została na poziomie 693 zł/MWh netto (nie uwzględniając podatku VAT oraz podatku akcyzowego).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że przepisy ustawowe ograniczają stosowanie ceny maksymalnej jedynie do zakresu w jakim przedsiębiorca zużywa energię elektryczną na potrzeby podstawowej działalności. 

Innym ważnym kryterium – szczególnie w odniesieniu do centrów biurowych czy galerii handlowych – jest dopuszczalność stosowania ceny maksymalnej tylko w rozliczeniach z odbiorcami, którzy przyłączeni są do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej

Warunkiem formalnym skorzystania z ceny maksymalnej jest złożenie przez przedsiębiorcę „oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie składającego oświadczenie za odbiorcę uprawnionego”. Oświadczenie w formie pisemnej albo elektronicznej (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) powinno zostać złożone do sprzedawcy energii. 

Aby skorzystać z ceny maksymalnej w całym okresie od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r., przedsiębiorcy powinni złożyć wspomniane oświadczenie do dnia 31 stycznia 2024 r. Złożenie oświadczenia po terminie skutkować będzie stosowaniem ceny maksymalnej dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie. Należy podkreślić, że w przypadku tych przedsiębiorców, którzy uprzednio złożyli oświadczenie pozwalające na skorzystanie z cen maksymalnych w 2023 r. i uprawnieni byli do stosowania cen maksymalnych na dzień 31 grudnia 2023 r., nie jest wymagane składanie nowego oświadczenia za 2024 r. Nie dotyczy to jednak tych przedsiębiorców, którzy na dzień 1 stycznia 2024 r. nie spełniali warunków uznania za odbiorców uprawnionych – w tym zakresie szczególnie istotne jest sprawdzenie, czy w nowym roku podmiot nie jest kwalifikowany jako duży przedsiębiorca.

Mikro, mali, średni przedsiębiorcy – ceny energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r.

Obecnie nie istnieją ramy regulacyjne przewidujące zastosowanie cen maksymalnych energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r. Kwestia ewentualnej nowelizacji przedłużającej funkcjonowanie tego mechanizmu najpewniej zależeć będzie od stanu finansów publicznych oraz sytuacji na rynku energii elektrycznej. 

Niezależnie od powyższych wątpliwości dotyczących przedłużenia obowiązywania cen maksymalnych, przedsiębiorcy będą mogli korzystać z upustów za obniżenie zużycia energii elektrycznej. Upust przyznawany będzie tym podmiotom, których zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., wynosiło nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii elektrycznej notowanego w okresie od 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Kwotę upustu stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez przedsiębiorcę w okresie od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 r.  Będzie ona wypłacana w rozliczeniach za energię elektryczną w 2024 r. 

Dodatkowo warto zauważyć, że ustawodawca przewidział przepisy uelastyczniające stosowanie taryf zatwierdzonych na 2024 r.  W przypadku zmiany zewnętrznych warunków wykonywania działalności gospodarczej, które wpływają na spadek cen energii elektrycznej wynikających z taryf zatwierdzonych na 2024 r. lub część tego roku, nowe regulacje umożliwiać będą obniżenie cen energii elektrycznej ustalonych w taryfie, a odpowiednie kompetencje do działania w tym zakresie zostały przyznane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duzi przedsiębiorcy 

REKLAMA

W przypadku dużych przedsiębiorców nie znajdują zastosowania ceny maksymalne energii elektrycznej.  Część z tych podmiotów może natomiast ubiegać się o wsparcie w ramach programu „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” Do uzyskania pomocy uprawnieni są przedsiębiorcy energochłonni, którzy przeważającą działalność gospodarczą prowadzą w sektorach określonych w programie rządowym, a także ponieśli, opisane tamże, podwyższone wydatki na zakup energii. 

W lutym planowana jest druga runda naboru wniosków o wypłatę rekompensaty finansowej za zakup energii w drugiej połowie 2023 r. Lista podmiotów, które uzyskały wsparcie za zakup energii w pierwszej połowie 2023 r. opublikowana została przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/lista-beneficjentow-2023 Obecnie nie został jeszcze opublikowany program, który mógłby stanowić podstawę do rekompensaty kosztów zakupu energii w 2024 r. 

Niniejszy artykuł ma charakter poglądowy. W przypadku jakichkolwiek pytań lub chęci uzyskania dodatkowych informacji na temat mechanizmów pomocowych, zapraszam do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.

Jakub Plebański, Starszy prawnik - Rödl Kancelaria Prawna sp. k.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA