REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2024 r. Zamrożenie do połowy roku. Co dalej?

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymujące się wysokie rynkowe ceny energii elektrycznej skłoniły ustawodawcę do przedłużenia na 2024 r. obowiązywania niektórych mechanizmów pomocowych dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule przedstawiony zostanie krótki opis rozwiązań służących obniżce należności za energię elektryczną w 2024 r.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – ceny maksymalne do 30 czerwca 2024 r. Warunki

Głównym rozwiązaniem wspierającym grupę mikro, małych i średnich przedsiębiorców w zakupie energii elektrycznej jest zastosowanie cen maksymalnych, których obowiązywanie zostało przez ustawodawcę przedłużone do 30 czerwca 2024 r. Precyzując - cena maksymalna energii elektrycznej dla wspomnianej grupy ustalona została na poziomie 693 zł/MWh netto (nie uwzględniając podatku VAT oraz podatku akcyzowego).

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że przepisy ustawowe ograniczają stosowanie ceny maksymalnej jedynie do zakresu w jakim przedsiębiorca zużywa energię elektryczną na potrzeby podstawowej działalności. 

Innym ważnym kryterium – szczególnie w odniesieniu do centrów biurowych czy galerii handlowych – jest dopuszczalność stosowania ceny maksymalnej tylko w rozliczeniach z odbiorcami, którzy przyłączeni są do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej

Warunkiem formalnym skorzystania z ceny maksymalnej jest złożenie przez przedsiębiorcę „oświadczenia o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie składającego oświadczenie za odbiorcę uprawnionego”. Oświadczenie w formie pisemnej albo elektronicznej (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) powinno zostać złożone do sprzedawcy energii. 

Aby skorzystać z ceny maksymalnej w całym okresie od 1 stycznia 2024 do 30 czerwca 2024 r., przedsiębiorcy powinni złożyć wspomniane oświadczenie do dnia 31 stycznia 2024 r. Złożenie oświadczenia po terminie skutkować będzie stosowaniem ceny maksymalnej dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie. Należy podkreślić, że w przypadku tych przedsiębiorców, którzy uprzednio złożyli oświadczenie pozwalające na skorzystanie z cen maksymalnych w 2023 r. i uprawnieni byli do stosowania cen maksymalnych na dzień 31 grudnia 2023 r., nie jest wymagane składanie nowego oświadczenia za 2024 r. Nie dotyczy to jednak tych przedsiębiorców, którzy na dzień 1 stycznia 2024 r. nie spełniali warunków uznania za odbiorców uprawnionych – w tym zakresie szczególnie istotne jest sprawdzenie, czy w nowym roku podmiot nie jest kwalifikowany jako duży przedsiębiorca.

Mikro, mali, średni przedsiębiorcy – ceny energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r.

Obecnie nie istnieją ramy regulacyjne przewidujące zastosowanie cen maksymalnych energii elektrycznej w drugiej połowie 2024 r. Kwestia ewentualnej nowelizacji przedłużającej funkcjonowanie tego mechanizmu najpewniej zależeć będzie od stanu finansów publicznych oraz sytuacji na rynku energii elektrycznej. 

Niezależnie od powyższych wątpliwości dotyczących przedłużenia obowiązywania cen maksymalnych, przedsiębiorcy będą mogli korzystać z upustów za obniżenie zużycia energii elektrycznej. Upust przyznawany będzie tym podmiotom, których zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., wynosiło nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii elektrycznej notowanego w okresie od 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Kwotę upustu stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez przedsiębiorcę w okresie od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 r.  Będzie ona wypłacana w rozliczeniach za energię elektryczną w 2024 r. 

Dodatkowo warto zauważyć, że ustawodawca przewidział przepisy uelastyczniające stosowanie taryf zatwierdzonych na 2024 r.  W przypadku zmiany zewnętrznych warunków wykonywania działalności gospodarczej, które wpływają na spadek cen energii elektrycznej wynikających z taryf zatwierdzonych na 2024 r. lub część tego roku, nowe regulacje umożliwiać będą obniżenie cen energii elektrycznej ustalonych w taryfie, a odpowiednie kompetencje do działania w tym zakresie zostały przyznane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duzi przedsiębiorcy 

W przypadku dużych przedsiębiorców nie znajdują zastosowania ceny maksymalne energii elektrycznej.  Część z tych podmiotów może natomiast ubiegać się o wsparcie w ramach programu „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” Do uzyskania pomocy uprawnieni są przedsiębiorcy energochłonni, którzy przeważającą działalność gospodarczą prowadzą w sektorach określonych w programie rządowym, a także ponieśli, opisane tamże, podwyższone wydatki na zakup energii. 

W lutym planowana jest druga runda naboru wniosków o wypłatę rekompensaty finansowej za zakup energii w drugiej połowie 2023 r. Lista podmiotów, które uzyskały wsparcie za zakup energii w pierwszej połowie 2023 r. opublikowana została przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/lista-beneficjentow-2023 Obecnie nie został jeszcze opublikowany program, który mógłby stanowić podstawę do rekompensaty kosztów zakupu energii w 2024 r. 

Niniejszy artykuł ma charakter poglądowy. W przypadku jakichkolwiek pytań lub chęci uzyskania dodatkowych informacji na temat mechanizmów pomocowych, zapraszam do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.

Jakub Plebański, Starszy prawnik - Rödl Kancelaria Prawna sp. k.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA