REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uregulowania prawne dotyczące fundacji - cz. II

REKLAMA

Niniejszy artykuł jest drugą częścią publikacji na temat uregulowań prawnych dotyczących fundacji. Prezentuje ono zagadnienia związane z rejestracją fundacji. Na wstępie zaznaczyć należy, że fundacje, podobnie jak stowarzyszenia, podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

Autopromocja

Aktem wieńczącym powstanie fundacji, po akcie fundacyjnym i ustanowieniu statutu, jest wpis do KRS, prowadzonego przez sąd rejonowy wydział gospodarczy KRS (tzw. sąd rejestrowy), właściwy ze względu na siedzibę fundacji. Z chwilą wydania przez sąd postanowienia o wpisie fundacji do KRS uzyskuje ona osobowość prawną. Sąd dokonuje wpisu fundacji do KRS po stwierdzeniu, że czynności prawne stanowiące podstawę wpisu zostały podjęte przez uprawnioną osobę lub organ i są ważne. Postanowienie o wpisaniu fundacji do KRS sąd wydaje ponadto po stwierdzeniu, że cel i statut fundacji są zgodne z przepisami prawa. Wniosek o rejestrację fundacji do KRS składa się na urzędowym formularzu (KRS-W20) wraz z załącznikami, oraz wymaganymi dokumentami, m.in. oświadczeniem o ustanowieniu fundacji i statutem (w trzech egzemplarzach).

Dokumenty do KRS powinny być złożone w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach. Natomiast druki formularza wniosku i załączników dostępne są w sądzie lub na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Wniosek o wpis do KRS należy złożyć nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, czyli od momentu podpisania oświadczenia o powołaniu fundacji. Złożenie wniosku rozpoczyna etap postępowania rejestrowego, w trakcie którego sąd rozpoznaje złożony wniosek nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia.

Jeżeli nie ma przeszkód, wpis następuje na podstawie postanowienia sądu niezwłocznie po jego wydaniu i polega na wprowadzeniu do systemu informatycznego danych zawartych w tym postanowieniu. Wpis uważa się za dokonany z chwilą zamieszczenia danych w KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Każda fundacja, bez względu na to czy prowadzi działalność gospodarczą, czy nie, musi posiadać numer REGON i NIP. Fundacje, które jednocześnie z wpisem do rejestru fundacji KRS, rejestrują działalność gospodarczą (tj. składają wniosek o wpis również do rejestru przedsiębiorców KRS), korzystają z zasady „jednego okienka”, która oznacza, że łącznie z wnioskiem o wpis składają wniosek o nadanie numeru NIP i numeru REGON. Natomiast, fundacje, które razem z wnioskiem o wpis w KRS, nie rejestrują działalności gospodarczej,  składają wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej. W ten sposób Fundacja otrzyma numer REGON, który będzie zobowiązana zgłosić (w formie wniosku) do KRS. Fundacja powinna również uzyskać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) we właściwym ze względu na siedzibę fundacji urzędzie skarbowym, a także otworzyć odrębny rachunek bankowy, które będzie wykorzystywany do celów prowadzonej przez fundację działalności.

Na zakończenie warto także wspomnieć o tym, że o status organizacji pożytku publicznego mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, w tym także fundacje, które spełniają warunki określone w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z poźn. zm.). Status organizacji pożytku publicznego uzyskuje organizacja spełniająca określone wymogi, z chwilą wpisania właściwej informacji do KRS. Organem, który decyduje o nadaniu statusu organizacji pożytku publicznego jest sąd rejestrowy.

Podsumowując, wpisanie fundacji do KRS jest niezbędne do uzyskania przez nią osobowości prawnej oraz możliwości rozpoczęcia działalności. Jak zostało wskazane w niniejszej publikacji, aby dokonać powyższego wpisu należy wypełnić i złożyć do KRS odpowiednie formularze wraz z wymaganymi załącznikami.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA