REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji wyjaśnimy na czym polega ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych. Pragniemy przy tym wskazać, że w naszej poprzedniej publikacji przedstawiliśmy ogólne zagadnienia dotyczące rejestracji i ochrony znaków towarowych w Polsce.


Podstawową funkcją znaku towarowego jest gwarantowanie konsumentom pochodzenia towarów lub usług objętych znakiem towarowym (funkcja wskazania pochodzenia)
. Znak towarowy stanowi również często instrument strategii handlowej stosowanej w szczególności dla celów reklamowych (funkcja reklamowa) lub instrument używany w celu uzyskania reputacji, mającej za zadanie przywiązać do niego konsumentów (funkcja inwestycyjna). Obecnie, gdy rynek reklam został zdominowany przez Internet i większość przedsiębiorców reklamuje się za jego pośrednictwem, niezmiernie istotna okazuje się ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych. Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po narzędzia umożliwiające skuteczną ochronę zarejestrowanych na ich rzecz znaków towarowych, które inna osoba wykorzystuje w nazwie domeny internetowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona, którą przyznaje się uprawnionym do znaków towarowych, obejmuje swym zakresem także Internet, czyli m.in. wykorzystywanie znaków towarowych w nazwach domen.  Szczegółowe kwestie dotyczące zakresu tej ochrony zostały uregulowane w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej „Prawo własności przemysłowej”).

Warto przy tym również wyjaśnić, że domena internetowa to adres identyfikujący komputer w Internecie. Bez wdawania się zbytnio w informatyczne szczegóły wskażemy jeszcze tylko, że takie domeny, które widzą użytkownicy Internetu i które są dość łatwe do zapamiętania, znajdują swoje odpowiedniki w postaci adresów IP widocznych dla komputerów (adresy IP składają się z czterech liczb oddzielonych kropkami). Domeną internetową jest np. domena o nazwie szulikowski.pl. Rejestracja domen krajowych (z końcówką .pl) w Polsce została powierzona Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (dalej „NASK”), choć większość domen z końcówką .pl jest rejestrowana i obsługiwana nie bezpośrednio przez NASK, a przez podmioty będące partnerami NASK.

Do naruszeń praw ochronnych na znaki towarowe w nazwach domen internetowych dochodzi zazwyczaj w sytuacjach, gdy domena zawiera w sobie oznaczenie chronione prawem ochronnym na znak towarowy. Użycie znaku towarowego w nazwie domeny, ze względu na specyfikę domen, polega na użyciu słownego znaku towarowego, jego fragmentu lub znaku z pewnymi modyfikacjami jako elementu nazwy domeny internetowej. Gdyby zatem, słowo „szulikowski” było zarejestrowanym znakiem towarowym, to w przypadku, gdyby inna osoba niż uprawniony z tego znaku zarejestrował domenę szulikowski.pl, mogłoby dojść do naruszenia praw ochronnych na znak towarowy. Każde użycie znaku towarowego w nazwie domeny należy jednak rozpatrywać indywidualnie na podstawie stanu faktycznego danej sprawy i przepisów Prawa własności przemysłowej.

REKLAMA

Zgodnie z art. 296 Prawa własności przemysłowej, osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone może żądać od osoby, która naruszyła prawo zaniechania naruszania, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody. Należy przy tym pamiętać, że ochrona taka na gruncie Prawa własności przemysłowej przysługuje w przypadku znaków zarejestrowanych w polskim Urzędzie Patentowym RP albo w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w Alicante, a dla podmiotów z zagranicy także za pośrednictwem Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WPIO) w Genewie (Szwajcaria).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Roszczenie o zaniechanie naruszania prawa ochronnego w wypadku sporów o domeny internetowe będzie sprowadzało się przede wszystkim do żądania zaprzestania posługiwania się domeną zawierającą znak towarowy.

Jak więc przyszły abonent domeny może sprawdzić, czy dane oznaczenie nie jest zarejestrowane jako znak towarowy? W tym celu najlepiej przeszukać bazy danych Urzędu Patentowego RP oraz bazy międzynarodowe, zamieszczone na oficjalnej stronie Urzędu patentowego RP (www.uprp.pl).

Z drugiej strony, jakie kroki może podjąć uprawniony ze znaku towarowego, który chciałby zarejestrować nazwę domeny z końcówką .pl, a podczas przeglądania Internetu zauważył, że została ona już zarejestrowana? Wówczas, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, kto jest abonentem domeny. Jeśli takie informacje nie zostały zawarte na stronie widniejącej pod domeną i domena jest krajowa (tzn. z końcówką .pl), należy sprawdzić bazę danych Whois (http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl). Na tej stronie po wpisaniu nazwy domeny, pojawią się informacje dotyczące abonenta domeny (jeżeli nie są zastrzeżone), rejestratora domeny (podmiotu, który obsługuje daną domenę) oraz daty rejestracji danej domeny.

Po ustaleniu wszystkich powyższych informacji i stwierdzeniu, że rejestracja domeny narusza przyznane nam prawo ochronne na znak towarowy, w pierwszej kolejności warto zazwyczaj skontaktować się z obecnym abonentem domeny i poinformować go o przysługującym nam prawie. Może okazać się bowiem, że abonent domeny zupełnie nieświadomie naruszył nasze prawa. Jeśli takie rozmowy nie przyniosą skutku, wówczas pozostaje nam droga sądowa (sądy powszechne lub polubowne), którą ze względu na objętość niniejszej publikacji przedstawimy odrębnie.

Podsumowując, jeśli przysługuje nam prawo ochronne na znak towarowy i okaże się, że inny nieuprawniony podmiot zarejestrował i używa nazwy domeny zawierającej nasz znak towarowy w obrocie gospodarczym, wówczas przysługują nam uprawnienia wynikające z Prawa własności przemysłowej. Warto przy tym na koniec dodać, że ochrona przyznana w tym zakresie na gruncie Prawa własności przemysłowej nie jest jedyną ochroną przysługującą nam w takim przypadku. W zależności bowiem od sytuacji, możemy również skorzystać z ochrony przewidzianej w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Kodeksie cywilnym.

 

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA