REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych

Patrycja Dzięgielewska

REKLAMA

W naszej poniższej publikacji wyjaśnimy na czym polega ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych. Pragniemy przy tym wskazać, że w naszej poprzedniej publikacji przedstawiliśmy ogólne zagadnienia dotyczące rejestracji i ochrony znaków towarowych w Polsce.


Podstawową funkcją znaku towarowego jest gwarantowanie konsumentom pochodzenia towarów lub usług objętych znakiem towarowym (funkcja wskazania pochodzenia)
. Znak towarowy stanowi również często instrument strategii handlowej stosowanej w szczególności dla celów reklamowych (funkcja reklamowa) lub instrument używany w celu uzyskania reputacji, mającej za zadanie przywiązać do niego konsumentów (funkcja inwestycyjna). Obecnie, gdy rynek reklam został zdominowany przez Internet i większość przedsiębiorców reklamuje się za jego pośrednictwem, niezmiernie istotna okazuje się ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych. Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po narzędzia umożliwiające skuteczną ochronę zarejestrowanych na ich rzecz znaków towarowych, które inna osoba wykorzystuje w nazwie domeny internetowej.

REKLAMA

Autopromocja

Ochrona, którą przyznaje się uprawnionym do znaków towarowych, obejmuje swym zakresem także Internet, czyli m.in. wykorzystywanie znaków towarowych w nazwach domen.  Szczegółowe kwestie dotyczące zakresu tej ochrony zostały uregulowane w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej „Prawo własności przemysłowej”).

Warto przy tym również wyjaśnić, że domena internetowa to adres identyfikujący komputer w Internecie. Bez wdawania się zbytnio w informatyczne szczegóły wskażemy jeszcze tylko, że takie domeny, które widzą użytkownicy Internetu i które są dość łatwe do zapamiętania, znajdują swoje odpowiedniki w postaci adresów IP widocznych dla komputerów (adresy IP składają się z czterech liczb oddzielonych kropkami). Domeną internetową jest np. domena o nazwie szulikowski.pl. Rejestracja domen krajowych (z końcówką .pl) w Polsce została powierzona Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (dalej „NASK”), choć większość domen z końcówką .pl jest rejestrowana i obsługiwana nie bezpośrednio przez NASK, a przez podmioty będące partnerami NASK.

Do naruszeń praw ochronnych na znaki towarowe w nazwach domen internetowych dochodzi zazwyczaj w sytuacjach, gdy domena zawiera w sobie oznaczenie chronione prawem ochronnym na znak towarowy. Użycie znaku towarowego w nazwie domeny, ze względu na specyfikę domen, polega na użyciu słownego znaku towarowego, jego fragmentu lub znaku z pewnymi modyfikacjami jako elementu nazwy domeny internetowej. Gdyby zatem, słowo „szulikowski” było zarejestrowanym znakiem towarowym, to w przypadku, gdyby inna osoba niż uprawniony z tego znaku zarejestrował domenę szulikowski.pl, mogłoby dojść do naruszenia praw ochronnych na znak towarowy. Każde użycie znaku towarowego w nazwie domeny należy jednak rozpatrywać indywidualnie na podstawie stanu faktycznego danej sprawy i przepisów Prawa własności przemysłowej.

Zgodnie z art. 296 Prawa własności przemysłowej, osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone może żądać od osoby, która naruszyła prawo zaniechania naruszania, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody. Należy przy tym pamiętać, że ochrona taka na gruncie Prawa własności przemysłowej przysługuje w przypadku znaków zarejestrowanych w polskim Urzędzie Patentowym RP albo w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) w Alicante, a dla podmiotów z zagranicy także za pośrednictwem Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WPIO) w Genewie (Szwajcaria).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Roszczenie o zaniechanie naruszania prawa ochronnego w wypadku sporów o domeny internetowe będzie sprowadzało się przede wszystkim do żądania zaprzestania posługiwania się domeną zawierającą znak towarowy.

REKLAMA

Jak więc przyszły abonent domeny może sprawdzić, czy dane oznaczenie nie jest zarejestrowane jako znak towarowy? W tym celu najlepiej przeszukać bazy danych Urzędu Patentowego RP oraz bazy międzynarodowe, zamieszczone na oficjalnej stronie Urzędu patentowego RP (www.uprp.pl).

Z drugiej strony, jakie kroki może podjąć uprawniony ze znaku towarowego, który chciałby zarejestrować nazwę domeny z końcówką .pl, a podczas przeglądania Internetu zauważył, że została ona już zarejestrowana? Wówczas, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, kto jest abonentem domeny. Jeśli takie informacje nie zostały zawarte na stronie widniejącej pod domeną i domena jest krajowa (tzn. z końcówką .pl), należy sprawdzić bazę danych Whois (http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl). Na tej stronie po wpisaniu nazwy domeny, pojawią się informacje dotyczące abonenta domeny (jeżeli nie są zastrzeżone), rejestratora domeny (podmiotu, który obsługuje daną domenę) oraz daty rejestracji danej domeny.

Po ustaleniu wszystkich powyższych informacji i stwierdzeniu, że rejestracja domeny narusza przyznane nam prawo ochronne na znak towarowy, w pierwszej kolejności warto zazwyczaj skontaktować się z obecnym abonentem domeny i poinformować go o przysługującym nam prawie. Może okazać się bowiem, że abonent domeny zupełnie nieświadomie naruszył nasze prawa. Jeśli takie rozmowy nie przyniosą skutku, wówczas pozostaje nam droga sądowa (sądy powszechne lub polubowne), którą ze względu na objętość niniejszej publikacji przedstawimy odrębnie.

Podsumowując, jeśli przysługuje nam prawo ochronne na znak towarowy i okaże się, że inny nieuprawniony podmiot zarejestrował i używa nazwy domeny zawierającej nasz znak towarowy w obrocie gospodarczym, wówczas przysługują nam uprawnienia wynikające z Prawa własności przemysłowej. Warto przy tym na koniec dodać, że ochrona przyznana w tym zakresie na gruncie Prawa własności przemysłowej nie jest jedyną ochroną przysługującą nam w takim przypadku. W zależności bowiem od sytuacji, możemy również skorzystać z ochrony przewidzianej w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Kodeksie cywilnym.

 

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA