| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Inne

Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Aktualizacja: 12.05.2010

Dnia 23 marca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Europejski Trybunał Sprawiedliwości) orzekł, iż właściciel wyszukiwarki internetowej Google France Inc. i Google Inc. nie naruszył prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadającym znakom towarowym ich konkurentów. »

Zmiany w zakresie rejestracji pojazdów sprowadzanych z UE

Aktualizacja: 19.02.2010

W dniu 16 lutego 2010 roku weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów z dnia 28 grudnia 2009 roku (dalej „nowelizacja”, Dz. U. nr 14, poz. 72). Akt ten wprowadza ważną zmianę, w szczególności dla osób, które sprowadzają samochody zza granicy i rejestrują je w Polsce. »

Dokumenty z internetu ważne jak dokumenty papierowe

Aktualizacja: 20.01.2010

Od 18 stycznia odpisy i zaświadczenia uzyskane przez internet z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych i opatrzone certyfikowanym podpisem elektronicznym mają moc dokumentu urzędowego. »

Trybunał Konstytucyjny w sprawie umowy zawartej z podwykonawcą robót budowlanych

Aktualizacja: 04.01.2010

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 15 grudnia 2009 r. orzekł, że sposób określenia umowy o roboty budowlane zawarty w Kodeksie cywilnym (Dz. U. 1964 Nr 16, poz. 93) jest zgodny z konstytucyjną zasadą poprawnej legislacji (sygn. akt P 105/08). Wyrok TK był konsekwencją pytania prawnego Sądu Okręgowego w Opolu. »

Jak monitorować sytuację płatniczą kontrahenta w niepewnych czasach

Aktualizacja: 12.03.2009

Nasza firma nawiązała współpracę z kontrahentem, który w przeszłości miał spore problemy finansowe. Były one spowodowane głównie błędnymi decyzjami w obszarze zarządzania. O tej niefortunnej przeszłości dowiedzieliśmy się jednak już po podpisaniu umowy o współpracy. Teraz pozostaje nam więc jedynie śledzenie bieżącej sytuacji płatniczej kontrahenta. »

Jak uzyskać dopłatę do kredytu na termomodernizację oraz remonty budynków

Aktualizacja: 16.02.2009

Od 19 marca 2009 r. wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie oraz osoby fizyczne będą mogły skorzystać nie tylko z premii termomodernizacyjnej, ale także z nowej premii remontowej. Właściciele budynków mieszkalnych z tzw. lokalami kwaterunkowymi będą mogli ubiegać się o premię kompensacyjną. Premie termomodernizacyjne, remontowe i kompensacyjne stanowią formę dofinansowania kredytów na przedsięwzięcia termomodernizacyjne i remontowe (patrz słowniczek). Takie zmiany wprowadza ustawa z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Ustawa ta zastąpi ustawę z 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.). »

Kiedy można zawiesić działalność

Aktualizacja: 04.05.2009

Od 20 września br. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają żadnych pracowników, będą mogli przerwać prowadzenie firmy nawet na dwa lata i w tym czasie nie płacić składek ubezpieczeniowych ani podatków, jak również nie składać deklaracji VAT. »

Jakie są korzyści z posiadania statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego

Aktualizacja: 01.07.2008

Jakie praktyczne korzyści może przynieść mojej firmie posiadanie statusu Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego? »

Jakie są warunki ustalania i udokumentowania kary umownej

Aktualizacja: 30.01.2008

W przypadku zawierania umów z kontrahentami, zgodnie z regulacjami prawa cywilnego, w celu ochrony interesów wierzyciela, można zastrzec możliwość naliczenia kary umownej w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Ewidencja księgowa kar umownych odbywa się na podstawie noty obciążeniowej. »

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za podatek

Aktualizacja: 21.01.2008

Rachunkowość mojej firmy od lat prowadzona jest przez biuro rachunkowe. Niestety podczas dokonywania ostatniego rozliczenia, upoważniony pracownik biura zaniżył wysokość należnego podatku. Byłam przekonana, że za to niedopatrzenie odpowiedzialne jest biuro i to ono poniesie konsekwencje prawne. Jednakże opinia urzędu skarbowego w tej kwestii jest inna i zgodnie z nią mam teraz zapłacić podatek powiększony o należne odsetki. Czy stanowisko organu podatkowego jest zgodne z literą prawa? »

Jak opracować regulamin audytu wewnętrznego

Aktualizacja: 20.12.2007

Regulamin audytu wewnętrznego jest podstawowym wewnętrznym dokumentem firmy zatrudniającej audytora wewnętrznego. Określa szczegółowe zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w firmie. Poniżej zamieszczamy przykładowy wzór regulaminu dla stanowiska jednoosobowego wraz z instrukcją jego sporządzenia. Jeśli wielkość, struktura i charakter firmy wymagają, by komórka audytu wewnętrznego była działem wielostanowiskowym, należy pamiętać o umieszczeniu w regulaminie zadań poszczególnych pracowników i kierownika działu. »

Klasyfikacja wydatków poniesionych na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej

Aktualizacja: 19.11.2007

Kończymy proces inwestycyjny w specjalnej strefie ekonomicznej. Obecnie jesteśmy na etapie przeprowadzania całego zakładu do nowo powstałego budynku. Czy koszt usługi przeprowadzki (wynajem dźwigu, firm specjalizujących się w przeprowadzkach maszyn itp.) można zaliczyć do wydatków inwestycyjnych? Czy może są one kosztem w momencie poniesienia? Do tej pory zakład znajdował się poza specjalną strefą ekonomiczną. »

Czy umowa najmu może być uznana za umowę leasingu

Aktualizacja: 09.11.2007

Spółka użytkuje samochody osobowe dla celów prowadzonej działalności na podstawie umów najmu, które zostały zawarte na okres trzech lat, a suma ustalonych w nich opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych. Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu tych pojazdów. Czy postępuje właściwie? »

W jaki sposób podzielić majątek firmy w związku z rozwodem małżonków

Aktualizacja: 08.11.2007

Od 1993 r. prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji. Rozwodzę się z żoną. Mamy wspólność majątkową. Jak podzielić majątek firmy w zaistniałej sytuacji? W skład firmy wchodzą m.in.: pomieszczenia - biuro, warsztat, magazyn, znajdujące się w domu mieszkalnym wybudowanym w 1998 r. z takim przeznaczeniem zawartym w pozwoleniu na budowę, 6-letni samochód dostawczy i samochód osobowy będący do końca roku w leasingu. »

Istotne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej dla menedżerów

Aktualizacja: 17.10.2007

Przedstawiamy dwa sposoby dostosowania informacji z zakresu rachunkowości zarządczej w celu zapewnienia lepszego ich wykorzystania przez menedżerów przy podejmowaniu decyzji. »

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »