REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opracować regulamin audytu wewnętrznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin audytu wewnętrznego jest podstawowym wewnętrznym dokumentem firmy zatrudniającej audytora wewnętrznego. Określa szczegółowe zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w firmie. Poniżej zamieszczamy przykładowy wzór regulaminu dla stanowiska jednoosobowego wraz z instrukcją jego sporządzenia. Jeśli wielkość, struktura i charakter firmy wymagają, by komórka audytu wewnętrznego była działem wielostanowiskowym, należy pamiętać o umieszczeniu w regulaminie zadań poszczególnych pracowników i kierownika działu.

Regulamin powinien szczegółowo określać cele i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w firmie. Powinien zawierać uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności audytora wewnętrznego, ściśle ustalając jego status w firmie. Powinien wyraźnie podkreślać niezależność komórki audytu wewnętrznego oraz zawierać zapis, że działalności audytorów nie wolno ograniczać w trakcie wykonywania obowiązków.

REKLAMA

Autopromocja

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Regulamin powinien również jednoznacznie określać relacje między audytorami wewnętrznymi a prezesem firmy, kierownictwem audytowanych komórek i jednostek organizacyjnych oraz biegłymi rewidentami i kontrolerami zewnętrznymi (np. z NIK, ZUS czy urzędów skarbowych).

Powinien wymieniać także sytuacje, warunki i okoliczności, w których komórka audytu wewnętrznego będzie mogła świadczyć usługi o charakterze konsultingu lub doradztwa albo wykonywać inne specjalne zadania.

Określone w regulaminie audytu zasady zarządzania działalnością komórki audytu wewnętrznego służą sprawnemu funkcjonowaniu audytu i podnoszeniu jakości jego działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W regulaminie należy określić co najmniej:

• ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego w firmie,

• prawa i obowiązki audytora wewnętrznego,

• niezależność audytora wewnętrznego,

• zakres audytu wewnętrznego,

• zasady sprawozdawczości,

• koordynację działalności komórki audytu wewnętrznego (w przypadku komórki wieloosobowej),

• relacje z innymi instytucjami kontrolnymi.

Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawiać w ramach działalności firmy, a także na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemów kontroli wewnętrznej, mających na celu ograniczanie takiego ryzyka. Dlatego w regulaminie audytor wewnętrzny powinien wprost zostać uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności jednostki. Powinien mieć też zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i materiałów, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego - oczywiście z zachowaniem poufności informacji. Powinien mieć zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki (komórki) audytowanej, prawo żądania od kierowników i pracowników komórek organizacyjnych informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny powinien dysponować pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.

UWAGA!

Audytor wewnętrzny może z własnej inicjatywy składać wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niezależność audytora wewnętrznego wynika z Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego. Polega ona na tym, że audytor podlega bezpośrednio kierownikowi/prezesowi firmy lub radzie nadzorczej, jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań oraz postępuje zgodnie z przepisami prawa, standardami audytu, kodeksem etyki audytora wewnętrznego i z uznaną praktyką audytu wewnętrznego.

W regulaminie zakres audytu wewnętrznego można określić następująco: audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania firmą, a w szczególności:

• przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;

• ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;

• ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych firmy oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy firmy;

• ocenę zabezpieczenia mienia firmy;

• ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów firmy;

• przegląd programów i projektów firmy w celu ustalenia zgodności z planowanymi wynikami i celami;

• ocenę dostosowania działań firmy do zaleceń poprzednich audytów lub kontroli.

Tu trzeba wspomnieć, że audyt wewnętrzny wykonuje także czynności doradcze mające na celu usprawnianie funkcjonowania firmy. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, w którym przedstawia - w sposób jasny, rzetelny i zwięzły - ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego. Przed zwołaniem narady zamykającej audytor wewnętrzny może przekazać projekt sprawozdania kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny.

Zazwyczaj w terminie do końca marca każdego roku audytor ma obowiązek przedstawić prezesowi firmy sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

W regulaminie audytu należy zawrzeć także wytyczne dotyczące koordynacji działalności komórki audytu wewnętrznego. Wieloosobową komórką audytu w firmie kieruje kierownik. Kierownik komórki audytu reprezentuje komórkę audytu wewnętrznego wobec prezesa, organów i pracowników firmy, a także wobec osób niebędących pracownikami firmy (np. biegłego rewidenta).

Zadania kierownika są decydujące dla koordynacji pracy całego działu i jego współpracy z kierownictwem jednostki, dlatego w regulaminie należy zawrzeć co najmniej zapisy mówiące o tym, że kierownik komórki audytu wewnętrznego jest odpowiedzialny za:

• rzetelne i profesjonalne wykonanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu, jak również zadań pozaplanowych,

• efektywną koordynację działalności komórki audytu wewnętrznego, zgodnie ze standardami audytu wewnętrznego, Kodeksem etyki i uznaną praktyką,

• zapewnienie, że komórka audytu wewnętrznego nie ponosi bezpośredniej odpowiedzialności za działania podlegające audytowi ani ich nie nadzoruje,

• opracowanie, na podstawie wyników analizy ryzyka, długoterminowego (strategicznego) planu audytu obejmującego wszystkie obszary działania jednostki,

• opracowanie rocznego (operacyjnego) planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka,

• opracowanie planu rekrutacji i doskonalenia zawodowego podległych mu pracowników.

UWAGA!

Należy pamiętać, że zgodnie ze standardami audytu wewnętrznego kierownik komórki audytu wewnętrznego musi być niezależny w zakresie planowania pracy komórki, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.

Jak wcześniej wspomniano, regulamin audytu wewnętrznego powinien jasno precyzować relacje z innymi instytucjami kontrolnymi. Kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien brać pod uwagę - jeśli jest to możliwe - plan czynności kontrolnych i sprawdzających wykonywanych przez inne instytucje kontrolne, tak aby uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.

Trzeba pamiętać, że kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien porozumiewać się z innymi instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z prezesem firmy. Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, powinna być udostępniana innym instytucjom kontrolnym za pośrednictwem prezesa firmy.

Poniżej zamieszczamy wzór przykładowego regulaminu audytu wewnętrznego. Przykład regulaminu został opracowany dla jednoosobowej komórki audytu wewnętrznego w firmie. Należy pamiętać, że w przypadku komórki wieloosobowej w karcie audytu trzeba określić odpowiednio uprawnienia, obowiązki i zadania kierownika komórki audytu.

Wzór

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

dr Elżbieta Izabela Szczepankiewicz

audytor wewnętrzny, wykładowca WSHiR w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA