REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja budynku wybudowanego na gruncie wspólnika spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wieluński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna rozpoczęła budowę pawilonu handlowego na gruncie prywatnym jednego ze wspólników. Wydatki były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na spółkę. W tym momencie była to inwestycja w obcym środku trwałym. Po oddaniu pawilonu do użytkowania grunt, na którym był wybudowany pawilon, został wniesiony aportem do spółki. Jak traktować budynek i jak go amortyzować przed wniesieniem i po wniesieniu gruntu do spółki?

Zarówno przed, jak i po wniesieniu gruntu aportem do spółki wybudowany budynek, spełniający warunki do uznania go za środek trwały, powinien być amortyzowany według stawki 2,5 proc. Wniesiony aportem grunt należy traktować jako odrębny środek trwały. Nie podlega on amortyzacji.

REKLAMA

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że budynek został wybudowany na gruncie jednego ze wspólników jeszcze przed wniesieniem tego gruntu aportem do spółki. Jako kompletny i zdatny do używania środek trwały budynek był amortyzowany w spółce jeszcze przed wniesieniem do niej tego aportu. Budynek nie mógł być amortyzowany w trakcie budowy, ponieważ jako trwająca inwestycja nie był środkiem trwałym.

Spółka popełniła błąd, kwalifikując budynek do inwestycji w obcym środku trwałym. Powinna zakwalifikować budynek jako środek trwały w postaci budynku wybudowanego na cudzym gruncie. Ponieważ jest to budynek niemieszkalny, to spółka powinna go amortyzować według stawki 2,5 proc. Budynek powinien zostać wprowadzony przez spółkę do ewidencji w miesiącu przekazania go do używania. Odpisów amortyzacyjnych spółka powinna dokonywać od jego wartości początkowej, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym budynek został wprowadzony do ewidencji.

Grunt wniesiony aportem do spółki przez jednego ze wspólników spółka powinna wprowadzić do ewidencji jako odrębny środek trwały. Za wartość początkową tego gruntu spółka powinna przyjąć wartość ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia aportu. Wartość ta nie może być jednak wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia tego aportu. Ponieważ grunty nie podlegają amortyzacji, to spółka nie powinna dokonywać odpisów amortyzacyjnych od gruntu. Wniesienie aportem gruntu nie ma zatem wpływu na dotychczasową amortyzację budynku. Powinna być ona kontynuowana. Spółka powinna amortyzować budynek nadal według stawki 2,5 proc. od jego wartości początkowej ustalonej w momencie wprowadzenia go do ewidencji.

Amortyzacja budynku wybudowanego na cudzym gruncie - przed i po wniesieniu tego gruntu aportem do spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W marcu spółka oddała do używania pawilon handlowy wybudowany przez nią na gruncie wspólnika spółki. W tym miesiącu spółka wprowadziła pawilon do ewidencji środków trwałych. Wartość początkowa tego środka trwałego została ustalona według kosztów jego wytworzenia w wysokości 1 200 000 zł. W kwietniu spółka dokonała pierwszego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 2500 zł = 1 200 000 zł x 2,5% : 12.

W maju wspólnik wniósł do spółki aportem grunt, na którym znajduje się budynek. Wartość początkowa tego gruntu została ustalona w wysokości 200 000 zł. Spółka wprowadziła ten grunt do ewidencji w maju. Od tego środka trwałego spółka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Spółka postępuje prawidłowo.

W maju spółka dokonała odpisu amortyzacyjnego od budynku w wysokości 2500 zł. W tej samej wysokości będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od tego budynku w następnych miesiącach, chyba że dokona wydatków na ulepszenie, które zwiększą wartość początkową tego budynku.

Krzysztof Wieluński

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Podstawa prawna:

art. 22a ust. 1 i 2 pkt 2, art. 22c pkt 1, art. 22d ust. 2, art. 22g ust. 4 pkt 1, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA