REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy cywilnoprawne a obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

Czy umowy cywilnoprawne podlegają przepisom Prawa zamówień publicznych – zakładając, że wartość zamówień przekroczy 14 000 euro?


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednostka budżetowa zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarliśmy z firmami zewnętrznymi umowy na utrzymanie czystości pomieszczeń biurowych (centrali, oddziałów firmy) oraz obiektów sportowych. Zamierzamy w tym roku zrezygnować z usług tych firm i do sprzątania biur zatrudnić osoby na umowę zlecenia. Czy umowy cywilnoprawne podlegają przepisom Prawa zamówień publicznych? Jeśli tak, to czy należy wziąć pod uwagę wartość pojedynczej umowy (z każdą osobą), czy potraktować wszystkie umowy na dany obiekt łącznie? A może w limicie należy uwzględnić łączną wartość wszystkich umów dotyczących sprzątania?

ODPOWIEDŹ

Zamawiający, udzielając zamówień publicznych (zawierając umowy odpłatne), których wartość przekracza 14 000 euro, ma obowiązek stosować przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) - chyba że zachodzi jedna z okoliczności uzasadniających wyłączenie stosowania tych przepisów (wymienionych np. w art. 4 upzp).

REKLAMA

Zgodnie z art. 4 pkt 4 upzp, stosowanie ustawy wyłączone jest m.in. przy zawieraniu umów z zakresu prawa pracy. Wyłączenie to dotyczy jednak tylko umów z zakresu prawa pracy - czyli zawieranych na podstawie przepisów prawa pracy (tzn. umów o pracę oraz umów, na podstawie których dochodzi do nawiązania stosunku pracy). Przepis ten nie obejmuje natomiast umów cywilnoprawnych, uregulowanych w Kodeksie cywilnym (umowa zlecenia czy o dzieło).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Jeżeli wartość umowy cywilnoprawnej jest większa niż 14 000 euro, nie ma podstaw do wyłączenia stosowania przepisów upzp.

Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w zapisach dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Stosownie do treści art. 16 lit. e tej dyrektywy, spod jej reżimu wyłączone zostały tylko zamówienia publiczne na usługi dotyczące umów o pracę.

 

Jeśli chodzi o kwalifikację wartości zamówień, to należy pamiętać, że zamawiający nie może dzielić zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania - wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest sprzątanie obiektu, a zamawiający miałby zlecić wykonywanie tych usług kilku osobom, to pomimo że wartość pojedynczej umowy (z jedną osobą) nie przekracza 14 000 euro, będzie trzeba zastosować odpowiednie przepisy upzp, ponieważ w tym przypadku wartością zamówienia jest łączna wartość takich umów. Innymi słowy, jest to jedno zamówienie w rozumieniu przepisów upzp - a nie zamówienia odrębne, które umożliwiałyby ustalenie wartości poszczególnych zamówień.

Aby w tym przypadku móc nie stosować przepisów upzp, łączna wartość umów zlecenia musiałaby być mniejsza niż 14 000 euro. Jeśli łączna wartość zamówienia przekracza ten próg, możliwość niestosowania przepisów upzp istniałaby, gdyby zamawiający zawarł z takimi osobami umowy o pracę (np. na czas określony).

Andrzela Gawrońska-Baran

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1386)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA