REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić termin realizacji zamówienia publicznego

Michał Machowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia na rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji w punkcie 4 „Termin wykonania zamówienia” jest wpisane: I etap: „45 dni od dnia podpisania umowy”, II etap: „cztery miesiące w 2007 roku”.

Wykonawca w swojej ofercie termin w I etapie wpisał w następujący sposób: „06 listopada 2006 - 16 grudnia 2006 r.”. Termin w II etapie wpisał: „01 lutego 2007 - 15 maja 2007 r.”.

Po wyliczeniu przedziału dni w ofercie wykonawcy w I etapie liczba ta wynosi 40 dni, my zadaliśmy wykonanie robót w terminie 45 dni. Czy należało odrzucić ofertę z uwagi na jej niezgodność z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)?

rada

Jeżeli termin 45 dni był terminem ostatecznym, to odrzucenie oferty nie byłoby konieczne. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi, należałoby dokładniej znać intencje zamawiającego oraz zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zachodzą bowiem dwie możliwości. Podany termin 45 dni może być terminem maksymalnym, ostatecznym, do którego prace muszą zostać zakończone. Jednak może on także być precyzyjnie wyznaczonym dniem, w którym powinna zostać zakończona realizacja zamówienia.

O wiele bardziej prawdopodobny wydaje się wariant pierwszy, gdyż zazwyczaj zamawiającemu zależy na wykonaniu prac w pewnym nieprzekraczalnym terminie. Chce on, aby realizacja zamówienia zakończyła się do określonego dnia. Jest to typowe dla jednorazowych dostaw lub usług, ale przede wszystkim dla większości robót budowlanych.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że budowa drogi musi zostać zakończona w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od podpisania umowy. Wcześniejsza realizacja jest jak najbardziej dopuszczalna, a nawet wskazana.

Możliwe jest także, aby w określonych sytuacjach dzień zakończenia realizacji zamówienia został wyznaczony precyzyjnie. Ma to miejsce zazwyczaj przy usługach świadczonych w sposób ciągły, ale znane są przypadki, kiedy z określonych względów zamawiający zainteresowany jest tym, aby zamówienie nie zostało zrealizowane wcześniej, niż tego oczekiwał.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że świadczenie usług monitoringu ma zakończyć się 1 rok po zawarciu umowy. Z zastrzeżenia wynika, że wcześniejsze zakończenie realizacji zamówienia naruszałoby warunki zamówienia.

Niestety, z treści pytania nie wynika jednoznacznie, która sytuacja miała miejsce u zamawiającego. Można podejrzewać, że zamawiający posłużył się typowym i powszechnym skrótem myślowym pod hasłem „45 dni od dnia podpisania umowy”, rozumiejąc to: „w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia podpisania umowy”. Oczywiście jest to jedynie przypuszczenie, ale zamawiający nie przedstawił żadnych okoliczności wskazujących na odmienne rozwiązanie. Takie formułowanie zapisów dotyczących terminu realizacji zamówienia jest często spotykane, choć może rodzić niejasności i wskazane byłoby stosowanie precyzyjniejszych zapisów.

Można zatem przypuszczać, że skrócenie tego terminu odpowiada zamawiającemu, pozwalając na szybsze zakończenie rozbudowy ośrodka. W tej sytuacji odrzucenie nie byłoby konieczne, ponieważ termin wyznaczony przez zamawiającego był terminem maksymalnym, a nie precyzyjnym. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie.

Na przyszłość warto jednak zadbać o precyzyjniejsze zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia i określić konsekwencje podania innych terminów. Oto sugestie przydatnych zapisów:

Zamówienie należy zrealizować w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia udzielenia zamówienia (podpisania umowy).

Podanie terminu dłuższego niż 45 dni spowoduje odrzucenie oferty ze względu na niezgodność jej treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych.

Jeżeli wykonawca poda termin krótszy niż 45 dni, jego oferta pozostanie ważna, jednak zostanie oceniona tak, jakby podał termin 45 dni. Do umowy wpisany zostanie zaoferowany krótszy termin.

Powszechną praktyką jest wpisywanie do formularza ofertowego (lub jego wzoru) przez zamawiającego terminu realizacji (jeżeli ma on być niezmienny i nie podlega ocenie) lub nie- wymaganie podania go w ogóle - określając go ściśle w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pozwala to uniknąć podobnych niejasności, jakie miały miejsce u Państwa.
Podstawa prawna

l art. 89 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560

Michał Machowski

pracownik samorządowy, prawnik

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA