REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić termin realizacji zamówienia publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Machowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia na rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji w punkcie 4 „Termin wykonania zamówienia” jest wpisane: I etap: „45 dni od dnia podpisania umowy”, II etap: „cztery miesiące w 2007 roku”.

Wykonawca w swojej ofercie termin w I etapie wpisał w następujący sposób: „06 listopada 2006 - 16 grudnia 2006 r.”. Termin w II etapie wpisał: „01 lutego 2007 - 15 maja 2007 r.”.

Po wyliczeniu przedziału dni w ofercie wykonawcy w I etapie liczba ta wynosi 40 dni, my zadaliśmy wykonanie robót w terminie 45 dni. Czy należało odrzucić ofertę z uwagi na jej niezgodność z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)?

rada

Jeżeli termin 45 dni był terminem ostatecznym, to odrzucenie oferty nie byłoby konieczne. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi, należałoby dokładniej znać intencje zamawiającego oraz zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zachodzą bowiem dwie możliwości. Podany termin 45 dni może być terminem maksymalnym, ostatecznym, do którego prace muszą zostać zakończone. Jednak może on także być precyzyjnie wyznaczonym dniem, w którym powinna zostać zakończona realizacja zamówienia.

O wiele bardziej prawdopodobny wydaje się wariant pierwszy, gdyż zazwyczaj zamawiającemu zależy na wykonaniu prac w pewnym nieprzekraczalnym terminie. Chce on, aby realizacja zamówienia zakończyła się do określonego dnia. Jest to typowe dla jednorazowych dostaw lub usług, ale przede wszystkim dla większości robót budowlanych.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że budowa drogi musi zostać zakończona w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od podpisania umowy. Wcześniejsza realizacja jest jak najbardziej dopuszczalna, a nawet wskazana.

Możliwe jest także, aby w określonych sytuacjach dzień zakończenia realizacji zamówienia został wyznaczony precyzyjnie. Ma to miejsce zazwyczaj przy usługach świadczonych w sposób ciągły, ale znane są przypadki, kiedy z określonych względów zamawiający zainteresowany jest tym, aby zamówienie nie zostało zrealizowane wcześniej, niż tego oczekiwał.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że świadczenie usług monitoringu ma zakończyć się 1 rok po zawarciu umowy. Z zastrzeżenia wynika, że wcześniejsze zakończenie realizacji zamówienia naruszałoby warunki zamówienia.

Niestety, z treści pytania nie wynika jednoznacznie, która sytuacja miała miejsce u zamawiającego. Można podejrzewać, że zamawiający posłużył się typowym i powszechnym skrótem myślowym pod hasłem „45 dni od dnia podpisania umowy”, rozumiejąc to: „w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia podpisania umowy”. Oczywiście jest to jedynie przypuszczenie, ale zamawiający nie przedstawił żadnych okoliczności wskazujących na odmienne rozwiązanie. Takie formułowanie zapisów dotyczących terminu realizacji zamówienia jest często spotykane, choć może rodzić niejasności i wskazane byłoby stosowanie precyzyjniejszych zapisów.

Można zatem przypuszczać, że skrócenie tego terminu odpowiada zamawiającemu, pozwalając na szybsze zakończenie rozbudowy ośrodka. W tej sytuacji odrzucenie nie byłoby konieczne, ponieważ termin wyznaczony przez zamawiającego był terminem maksymalnym, a nie precyzyjnym. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie.

Na przyszłość warto jednak zadbać o precyzyjniejsze zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia i określić konsekwencje podania innych terminów. Oto sugestie przydatnych zapisów:

Zamówienie należy zrealizować w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia udzielenia zamówienia (podpisania umowy).

Podanie terminu dłuższego niż 45 dni spowoduje odrzucenie oferty ze względu na niezgodność jej treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych.

Jeżeli wykonawca poda termin krótszy niż 45 dni, jego oferta pozostanie ważna, jednak zostanie oceniona tak, jakby podał termin 45 dni. Do umowy wpisany zostanie zaoferowany krótszy termin.

Powszechną praktyką jest wpisywanie do formularza ofertowego (lub jego wzoru) przez zamawiającego terminu realizacji (jeżeli ma on być niezmienny i nie podlega ocenie) lub nie- wymaganie podania go w ogóle - określając go ściśle w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pozwala to uniknąć podobnych niejasności, jakie miały miejsce u Państwa.
Podstawa prawna

l art. 89 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560

Michał Machowski

pracownik samorządowy, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA