REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić termin realizacji zamówienia publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Machowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia na rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji w punkcie 4 „Termin wykonania zamówienia” jest wpisane: I etap: „45 dni od dnia podpisania umowy”, II etap: „cztery miesiące w 2007 roku”.

Wykonawca w swojej ofercie termin w I etapie wpisał w następujący sposób: „06 listopada 2006 - 16 grudnia 2006 r.”. Termin w II etapie wpisał: „01 lutego 2007 - 15 maja 2007 r.”.

Po wyliczeniu przedziału dni w ofercie wykonawcy w I etapie liczba ta wynosi 40 dni, my zadaliśmy wykonanie robót w terminie 45 dni. Czy należało odrzucić ofertę z uwagi na jej niezgodność z warunkami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ)?

rada

Jeżeli termin 45 dni był terminem ostatecznym, to odrzucenie oferty nie byłoby konieczne. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi, należałoby dokładniej znać intencje zamawiającego oraz zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zachodzą bowiem dwie możliwości. Podany termin 45 dni może być terminem maksymalnym, ostatecznym, do którego prace muszą zostać zakończone. Jednak może on także być precyzyjnie wyznaczonym dniem, w którym powinna zostać zakończona realizacja zamówienia.

O wiele bardziej prawdopodobny wydaje się wariant pierwszy, gdyż zazwyczaj zamawiającemu zależy na wykonaniu prac w pewnym nieprzekraczalnym terminie. Chce on, aby realizacja zamówienia zakończyła się do określonego dnia. Jest to typowe dla jednorazowych dostaw lub usług, ale przede wszystkim dla większości robót budowlanych.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że budowa drogi musi zostać zakończona w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od podpisania umowy. Wcześniejsza realizacja jest jak najbardziej dopuszczalna, a nawet wskazana.

Możliwe jest także, aby w określonych sytuacjach dzień zakończenia realizacji zamówienia został wyznaczony precyzyjnie. Ma to miejsce zazwyczaj przy usługach świadczonych w sposób ciągły, ale znane są przypadki, kiedy z określonych względów zamawiający zainteresowany jest tym, aby zamówienie nie zostało zrealizowane wcześniej, niż tego oczekiwał.

PRZYKŁAD

Zamawiający zastrzegł, że świadczenie usług monitoringu ma zakończyć się 1 rok po zawarciu umowy. Z zastrzeżenia wynika, że wcześniejsze zakończenie realizacji zamówienia naruszałoby warunki zamówienia.

Niestety, z treści pytania nie wynika jednoznacznie, która sytuacja miała miejsce u zamawiającego. Można podejrzewać, że zamawiający posłużył się typowym i powszechnym skrótem myślowym pod hasłem „45 dni od dnia podpisania umowy”, rozumiejąc to: „w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia podpisania umowy”. Oczywiście jest to jedynie przypuszczenie, ale zamawiający nie przedstawił żadnych okoliczności wskazujących na odmienne rozwiązanie. Takie formułowanie zapisów dotyczących terminu realizacji zamówienia jest często spotykane, choć może rodzić niejasności i wskazane byłoby stosowanie precyzyjniejszych zapisów.

Można zatem przypuszczać, że skrócenie tego terminu odpowiada zamawiającemu, pozwalając na szybsze zakończenie rozbudowy ośrodka. W tej sytuacji odrzucenie nie byłoby konieczne, ponieważ termin wyznaczony przez zamawiającego był terminem maksymalnym, a nie precyzyjnym. Wykonawca nie powinien jednak czerpać z tego tytułu dodatkowych korzyści w ocenie ofert, a jego oferta powinna być traktowana tak, jakby podał termin 45 dni. Oczywiście zamawiający ma prawo domagać się zakończenia prac w zaoferowanym, krótszym terminie.

Na przyszłość warto jednak zadbać o precyzyjniejsze zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia i określić konsekwencje podania innych terminów. Oto sugestie przydatnych zapisów:

Zamówienie należy zrealizować w terminie nieprzekraczającym 45 dni od dnia udzielenia zamówienia (podpisania umowy).

Podanie terminu dłuższego niż 45 dni spowoduje odrzucenie oferty ze względu na niezgodność jej treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych.

Jeżeli wykonawca poda termin krótszy niż 45 dni, jego oferta pozostanie ważna, jednak zostanie oceniona tak, jakby podał termin 45 dni. Do umowy wpisany zostanie zaoferowany krótszy termin.

Powszechną praktyką jest wpisywanie do formularza ofertowego (lub jego wzoru) przez zamawiającego terminu realizacji (jeżeli ma on być niezmienny i nie podlega ocenie) lub nie- wymaganie podania go w ogóle - określając go ściśle w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pozwala to uniknąć podobnych niejasności, jakie miały miejsce u Państwa.
Podstawa prawna

l art. 89 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560

Michał Machowski

pracownik samorządowy, prawnik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA