REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy musi być wniesione zabezpieczenie w postępowaniu o zamówienie publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Podwapińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający, np. jednostka samorządu terytorialnego, ma ograniczoną możliwość dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia? W którym momencie ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy? W jakich okolicznościach zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne?

Obowiązek wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy nakładany jest na wykonawcę poprzez zamieszczenie przez zamawiającego odpowiednich postanowień w treści s.i.w.z., ogłoszenia o wszczęciu postępowania bądź poprzez ustalenie takiego obowiązku w trakcie negocjacji - w trybach, w których nie występują wskazane wyżej dokumenty.

REKLAMA

Autopromocja

Z powyższego wynika, że nawet w sytuacji kiedy żądanie wniesienia zabezpieczenia jest obligatoryjne na mocy ustawy, wykonawca nie musi spełniać tego wymogu, jeśli odpowiednie żądanie nie zostało zaznaczone przez organizatora postępowania.

REKLAMA

Wskazując omawiany obowiązek, zamawiający powinien zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 15 prawa zamówień publicznych uszczegółowić swoje wymagania, m.in. w zakresie wysokości zabezpieczenia, terminu na jego wniesienie, zgody na wniesienie zabezpieczenia w formach określonych w art. 148 ust. 2 prawa zamówień publicznych, zgody na tworzenie zabezpieczenia na podstawie art. 150 ust. 3 czy wysokości zabezpieczenia pozostawionego na poczet roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości. Zamawiający musi jednak pamiętać o kilku istotnych zagadnieniach.

Po pierwsze, żaden przepis nie daje zamawiającemu możliwości ograniczenia dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia, wymienionych w art. 148 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Jednocześnie istotne jest, że w postępowaniach o udzielenie zamówienia dopuszczalne są tylko te sposoby wnoszenia zabezpieczenia, które wskazuje ustawa. Jedynie art. 148 ust. 2 ustawy pozostawia zamawiającemu w tym zakresie pewną swobodę. Działanie zamawiającego pozostające w sprzeczności ze wskazanymi zasadami prowadzić będzie do rażącego naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych.

REKLAMA

Po drugie, w odróżnieniu od wadium, nie określono czasu, na jaki ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Zagadnienie to nie ma znaczenia, jeśli wykonawca wybierze pieniężną formę zabezpieczenia. W sytuacji jednak kiedy zabezpieczenie wniesione jest np. w formie gwarancji ubezpieczeniowej, wygaśnięcie gwarancji stanowić będzie jednocześnie wygaśnięcie zabezpieczenia. Z tego też powodu zamawiający powinien zastrzec przy formułowaniu warunków zabezpieczenia, że powinno ono obowiązywać w sposób ciągły przez cały okres związania umową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym zagadnieniem jest również określenie okoliczności, w których zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Z istoty zabezpieczenia wynika, że zamawiający korzysta z niego w sytuacji niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę. W większości jednak umów zamawiający zastrzegają również możliwość naliczania kar umownych z tych samych tytułów.

Pojawia się zatem pytanie, w jakim stosunku pozostają ze sobą zabezpieczenie należytego wykonania umowy i naliczane kary umowne. I w jednym i w drugim przypadku skorzystanie z uprawnienia przez zamawiającego nastąpić może w przypadku niewykonania umowy, bądź wykonania jej w sposób nienależyty. Wydaje się zasadnym stanowisko, że w pierwszej kolejności zamawiający może naliczyć kary określone w umowie w celu zmobilizowania wykonawcy do prawidłowej realizacji zamówienia.

Nie ma jednak przeszkód do tego, by w przypadku stwierdzenia nierzetelności wykonawcy skorzystać z zabezpieczenia, bez naliczania kar umownych. W każdej sytuacji pamiętać również należy, że zamawiający ma prawo dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych w zakresie, w jakim nie została naprawiona szkoda powstała w związku z niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem umowy.

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik, wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 36, 148, 150 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA