REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy musi być wniesione zabezpieczenie w postępowaniu o zamówienie publiczne

Kamila Podwapińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający, np. jednostka samorządu terytorialnego, ma ograniczoną możliwość dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia? W którym momencie ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy? W jakich okolicznościach zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne?

Obowiązek wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy nakładany jest na wykonawcę poprzez zamieszczenie przez zamawiającego odpowiednich postanowień w treści s.i.w.z., ogłoszenia o wszczęciu postępowania bądź poprzez ustalenie takiego obowiązku w trakcie negocjacji - w trybach, w których nie występują wskazane wyżej dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Z powyższego wynika, że nawet w sytuacji kiedy żądanie wniesienia zabezpieczenia jest obligatoryjne na mocy ustawy, wykonawca nie musi spełniać tego wymogu, jeśli odpowiednie żądanie nie zostało zaznaczone przez organizatora postępowania.

Wskazując omawiany obowiązek, zamawiający powinien zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 15 prawa zamówień publicznych uszczegółowić swoje wymagania, m.in. w zakresie wysokości zabezpieczenia, terminu na jego wniesienie, zgody na wniesienie zabezpieczenia w formach określonych w art. 148 ust. 2 prawa zamówień publicznych, zgody na tworzenie zabezpieczenia na podstawie art. 150 ust. 3 czy wysokości zabezpieczenia pozostawionego na poczet roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości. Zamawiający musi jednak pamiętać o kilku istotnych zagadnieniach.

Po pierwsze, żaden przepis nie daje zamawiającemu możliwości ograniczenia dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia, wymienionych w art. 148 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Jednocześnie istotne jest, że w postępowaniach o udzielenie zamówienia dopuszczalne są tylko te sposoby wnoszenia zabezpieczenia, które wskazuje ustawa. Jedynie art. 148 ust. 2 ustawy pozostawia zamawiającemu w tym zakresie pewną swobodę. Działanie zamawiającego pozostające w sprzeczności ze wskazanymi zasadami prowadzić będzie do rażącego naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych.

REKLAMA

Po drugie, w odróżnieniu od wadium, nie określono czasu, na jaki ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Zagadnienie to nie ma znaczenia, jeśli wykonawca wybierze pieniężną formę zabezpieczenia. W sytuacji jednak kiedy zabezpieczenie wniesione jest np. w formie gwarancji ubezpieczeniowej, wygaśnięcie gwarancji stanowić będzie jednocześnie wygaśnięcie zabezpieczenia. Z tego też powodu zamawiający powinien zastrzec przy formułowaniu warunków zabezpieczenia, że powinno ono obowiązywać w sposób ciągły przez cały okres związania umową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym zagadnieniem jest również określenie okoliczności, w których zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Z istoty zabezpieczenia wynika, że zamawiający korzysta z niego w sytuacji niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę. W większości jednak umów zamawiający zastrzegają również możliwość naliczania kar umownych z tych samych tytułów.

Pojawia się zatem pytanie, w jakim stosunku pozostają ze sobą zabezpieczenie należytego wykonania umowy i naliczane kary umowne. I w jednym i w drugim przypadku skorzystanie z uprawnienia przez zamawiającego nastąpić może w przypadku niewykonania umowy, bądź wykonania jej w sposób nienależyty. Wydaje się zasadnym stanowisko, że w pierwszej kolejności zamawiający może naliczyć kary określone w umowie w celu zmobilizowania wykonawcy do prawidłowej realizacji zamówienia.

Nie ma jednak przeszkód do tego, by w przypadku stwierdzenia nierzetelności wykonawcy skorzystać z zabezpieczenia, bez naliczania kar umownych. W każdej sytuacji pamiętać również należy, że zamawiający ma prawo dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych w zakresie, w jakim nie została naprawiona szkoda powstała w związku z niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem umowy.

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik, wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 36, 148, 150 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA