REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy musi być wniesione zabezpieczenie w postępowaniu o zamówienie publiczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Podwapińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zamawiający, np. jednostka samorządu terytorialnego, ma ograniczoną możliwość dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia? W którym momencie ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy? W jakich okolicznościach zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne?

Obowiązek wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy nakładany jest na wykonawcę poprzez zamieszczenie przez zamawiającego odpowiednich postanowień w treści s.i.w.z., ogłoszenia o wszczęciu postępowania bądź poprzez ustalenie takiego obowiązku w trakcie negocjacji - w trybach, w których nie występują wskazane wyżej dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z powyższego wynika, że nawet w sytuacji kiedy żądanie wniesienia zabezpieczenia jest obligatoryjne na mocy ustawy, wykonawca nie musi spełniać tego wymogu, jeśli odpowiednie żądanie nie zostało zaznaczone przez organizatora postępowania.

Wskazując omawiany obowiązek, zamawiający powinien zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 15 prawa zamówień publicznych uszczegółowić swoje wymagania, m.in. w zakresie wysokości zabezpieczenia, terminu na jego wniesienie, zgody na wniesienie zabezpieczenia w formach określonych w art. 148 ust. 2 prawa zamówień publicznych, zgody na tworzenie zabezpieczenia na podstawie art. 150 ust. 3 czy wysokości zabezpieczenia pozostawionego na poczet roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości. Zamawiający musi jednak pamiętać o kilku istotnych zagadnieniach.

Po pierwsze, żaden przepis nie daje zamawiającemu możliwości ograniczenia dopuszczalnych form wnoszenia zabezpieczenia, wymienionych w art. 148 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Jednocześnie istotne jest, że w postępowaniach o udzielenie zamówienia dopuszczalne są tylko te sposoby wnoszenia zabezpieczenia, które wskazuje ustawa. Jedynie art. 148 ust. 2 ustawy pozostawia zamawiającemu w tym zakresie pewną swobodę. Działanie zamawiającego pozostające w sprzeczności ze wskazanymi zasadami prowadzić będzie do rażącego naruszenia przepisów prawa zamówień publicznych.

REKLAMA

Po drugie, w odróżnieniu od wadium, nie określono czasu, na jaki ma zostać wniesione zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Zagadnienie to nie ma znaczenia, jeśli wykonawca wybierze pieniężną formę zabezpieczenia. W sytuacji jednak kiedy zabezpieczenie wniesione jest np. w formie gwarancji ubezpieczeniowej, wygaśnięcie gwarancji stanowić będzie jednocześnie wygaśnięcie zabezpieczenia. Z tego też powodu zamawiający powinien zastrzec przy formułowaniu warunków zabezpieczenia, że powinno ono obowiązywać w sposób ciągły przez cały okres związania umową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciekawym zagadnieniem jest również określenie okoliczności, w których zamawiający może skorzystać z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Z istoty zabezpieczenia wynika, że zamawiający korzysta z niego w sytuacji niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę. W większości jednak umów zamawiający zastrzegają również możliwość naliczania kar umownych z tych samych tytułów.

Pojawia się zatem pytanie, w jakim stosunku pozostają ze sobą zabezpieczenie należytego wykonania umowy i naliczane kary umowne. I w jednym i w drugim przypadku skorzystanie z uprawnienia przez zamawiającego nastąpić może w przypadku niewykonania umowy, bądź wykonania jej w sposób nienależyty. Wydaje się zasadnym stanowisko, że w pierwszej kolejności zamawiający może naliczyć kary określone w umowie w celu zmobilizowania wykonawcy do prawidłowej realizacji zamówienia.

Nie ma jednak przeszkód do tego, by w przypadku stwierdzenia nierzetelności wykonawcy skorzystać z zabezpieczenia, bez naliczania kar umownych. W każdej sytuacji pamiętać również należy, że zamawiający ma prawo dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych w zakresie, w jakim nie została naprawiona szkoda powstała w związku z niewykonaniem bądź nienależytym wykonaniem umowy.

KAMILA PODWAPIŃSKA

prawnik, wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 36, 148, 150 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA