REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian podatkowych pod kryptonimem „Slim VAT’ – jakie korzyści finansowe dla firm?

REKLAMA

Przedsiębiorcy już chyba zdążyli się przyzwyczaić, że każdy kolejny rok kalendarzowy wita ich zmianami w przepisach. W 2021 zaczęły obowiązywać zmiany prawno-podatkowe, które wpłyną na funkcjonowanie praktycznie każdej firmy, niezależnie do jej wielkości. Poza zmianami w ustawach o CIT i PIT najważniejsza została określona kryptonimem „Slim VAT”. Zobacz, co on oznacza i jakich korzyści finansowych firmy mogą się spodziewać, dzięki tym zmianom.

.

Materiały prasowe

2021 – zmiany, zmiany…

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać zmiany w przepisach podatkowych. Znaczące zmiany zostały wprowadzone w ustawach o CIT i PIT. Pojawiły się nowe obowiązki dla podatników, takie jak realizacja tzw. strategii podatkowej. Z drugiej strony ustawodawca postanowił nieco ulżyć przedsiębiorcom i wprowadził kilka zmian mających uprościć rozliczanie podatku VAT. Ten pakiet określono, nieco obrazowo (skoro wszystko jest teraz slim, fit i light, to dlaczego nie może być ustawa!), jako „Slim VAT”. Odchudzona ustawa, z której wyeliminowano wiele obowiązków administracyjnych zbędnych z uwagi na wprowadzone w ostatnim czasie rozwiązania informatyczne, ma sprawić, że rozliczanie podatku VAT dla przedsiębiorców ma być łatwiejsze.

„Slim VAT” – co to jest?

Tym kryptonimem oznaczono szereg zmian w ustawie VAT. Najważniejsze uproszczenia rozliczenia VAT:

REKLAMA

  • Wydłużenie terminu odliczenia VAT,
  • Podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości,
  • Możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych nabytych w celach dalszej odsprzedaży (refaktury B2B),
  • Wyłączenie obowiązku stosowania MPP w przypadku dokonywania potrąceń pozakodeksowych np. nettingu,
  • Doprecyzowanie kiedy należy rozliczać faktury korygujące in plus,
  • Eksport: zastosowanie stawki 0% możliwe w ciągu 6 miesięcy od wywozu towarów przy zaliczkach eksportowych,
  • Możliwość wyboru ujednoliconego przeliczania kursów walut w VAT i w podatkach dochodowych.

Korzyści finansowe dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniu ustawodawcy, pakiet „Slim VAT” ma przynieść przedsiębiorcom szereg korzyści finansowych. Najważniejsza ma wynikać z wydłużenia terminu odliczania podatku VAT. Przedsiębiorcy mają możliwość obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania faktury lub jeden z trzech następnych miesięcy. Jak widać po pierwszych opiniach przedsiębiorców, tę małą zmianę wydłużającą ten okres z dwóch (tak było poprzednio) do trzech miesięcy, przyjęto bez większego entuzjazmu, ale jednak pozytywnie. Należy zaznaczyć, że zmiana ta dotyczy tylko faktur krajowych, w przypadku transakcji trans granicznych wszystko pozostaje bez zmian, czyli dalej obowiązuje termin 3-miesięczny. Nieco mniej „spektakularną” zmianą jest zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości. Do niedawna wynosił on 10 złotych, a od 1 stycznia 2021 roku wynosi 20 złotych (wartość netto). W praktyce to oznacza, że od suwenirów przekazywanych klientom i kontrahentom, których wartość nie przekracza 20 zł, nie trzeba płacić podatku VAT.

Kolejną zmianą, która ma zapewnić przedsiębiorcom wymierne korzyści, jest uporządkowanie kwestii związanych z rozliczaniem faktur korygujących. Pakiet „Slim VAT” zupełnie zmienił zasady ich rozpoznawania. Do niedawna ustawodawca wymagał uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, aby sprzedawca mógł obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny. Bez tego potwierdzenia, faktura nie mogła zostać rozliczona. Nowelizacja ustawy eliminuje ten wymóg i nie musimy już gromadzić potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Ustawa pozostawia także kilka nieścisłości. Choćby tą dotyczącą rodzaju dokumentacji, potwierdzającej ustalenie warunków korekty między stronami oraz ich dotrzymanie. Nowela nie wskazuje jasno, o jaką dokumentację chodzi.

Zmiany objęły także transgraniczny obrót towarami, to znaczy handel zagraniczny oraz eksport usług i produktów. Został wydłużony z dwóch do sześciu miesięcy czas, w którym przedsiębiorcy muszą zrealizować dostawę eksportową, jeżeli została opłacona zaliczka na poczet eksportu. Eksporterzy na pewno będą zadowoleni, będą mieli więcej czasu na realizację zamówienia bez negatywnych konsekwencji w podatku VAT.

Następne udogodnienie dla przedsiębiorców wynika z możliwości stosowania jednego kursu dla celów VAT i podatku dochodowego. Nie jest to obowiązek, podatnicy dalej mogą korzystać z wcześniejszych uregulowań.

Ponadto firmy, które nie prowadzą działalności w tym zakresie, otrzymały możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych, ale tylko tych, które zostały zakupione w celach odsprzedażowych (refaktura B2B). Nadal z możliwości odliczania wyłączone są faktury od usług noclegowych nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie sposób także wspomnieć o zmianie dotyczącej split payment. W zakresie mechanizmu podzielonej płatności ustawodawca doprecyzował, że obowiązek MPP (split payment) powstaje, gdy wartość faktur brutto przekracza kwotę 15 tys. złotych.

Program księgowy z aktualną obsługą VAT

Zmiany przepisów podatkowych, nie tylko te określone jako „Slim VAT”, zostały już uwzględnione w najnowszej aktualizacji programu księgowego Comarch ERP Optima ( Więcej na: https://www.comarch.pl/erp/comarch-optima/ksiegowosc/ ) z którego korzysta ponad 70,000 firm w Polsce.. Zresztą podobnie jak w przypadku innych zmian, przedsiębiorcy korzystający z tej aplikacji, nie muszą sobie zaprzątać nimi głowy. Program ten nie dość, że jest stale udoskonalany, tak, aby jego obsługa była prostsza, to na dodatek na bieżąco aktualizowany. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą spać spokojnie, bez obaw, że ich rozliczenie VAT będzie niezgodne z najnowszymi przepisami. Nie muszą śledzić na bieżąco zmian w przepisach, mogą się skupić na rozwoju firmy i poprawie relacji z klientami i kontrahentami.

Podsumowanie

Przedsiębiorcy i księgowi wskazują, że najnowsze zmiany w przepisach podatkowych, szczególnie te zawarte w pakiecie „Slim VAT” miały uprościć rozliczanie VAT, a wprowadziły nieco zamieszania. Jednak trzeba mieć nadzieję, że z czasem Ministerstwo Finansów wyjaśni wszystkie wątpliwości i zmiany przełożą się na wymierne korzyści dla firm.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA