REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian podatkowych pod kryptonimem „Slim VAT’ – jakie korzyści finansowe dla firm?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy już chyba zdążyli się przyzwyczaić, że każdy kolejny rok kalendarzowy wita ich zmianami w przepisach. W 2021 zaczęły obowiązywać zmiany prawno-podatkowe, które wpłyną na funkcjonowanie praktycznie każdej firmy, niezależnie do jej wielkości. Poza zmianami w ustawach o CIT i PIT najważniejsza została określona kryptonimem „Slim VAT”. Zobacz, co on oznacza i jakich korzyści finansowych firmy mogą się spodziewać, dzięki tym zmianom.

.

Materiały prasowe

2021 – zmiany, zmiany…

REKLAMA

Autopromocja

Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać zmiany w przepisach podatkowych. Znaczące zmiany zostały wprowadzone w ustawach o CIT i PIT. Pojawiły się nowe obowiązki dla podatników, takie jak realizacja tzw. strategii podatkowej. Z drugiej strony ustawodawca postanowił nieco ulżyć przedsiębiorcom i wprowadził kilka zmian mających uprościć rozliczanie podatku VAT. Ten pakiet określono, nieco obrazowo (skoro wszystko jest teraz slim, fit i light, to dlaczego nie może być ustawa!), jako „Slim VAT”. Odchudzona ustawa, z której wyeliminowano wiele obowiązków administracyjnych zbędnych z uwagi na wprowadzone w ostatnim czasie rozwiązania informatyczne, ma sprawić, że rozliczanie podatku VAT dla przedsiębiorców ma być łatwiejsze.

„Slim VAT” – co to jest?

Tym kryptonimem oznaczono szereg zmian w ustawie VAT. Najważniejsze uproszczenia rozliczenia VAT:

  • Wydłużenie terminu odliczenia VAT,
  • Podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości,
  • Możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych nabytych w celach dalszej odsprzedaży (refaktury B2B),
  • Wyłączenie obowiązku stosowania MPP w przypadku dokonywania potrąceń pozakodeksowych np. nettingu,
  • Doprecyzowanie kiedy należy rozliczać faktury korygujące in plus,
  • Eksport: zastosowanie stawki 0% możliwe w ciągu 6 miesięcy od wywozu towarów przy zaliczkach eksportowych,
  • Możliwość wyboru ujednoliconego przeliczania kursów walut w VAT i w podatkach dochodowych.

Korzyści finansowe dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W założeniu ustawodawcy, pakiet „Slim VAT” ma przynieść przedsiębiorcom szereg korzyści finansowych. Najważniejsza ma wynikać z wydłużenia terminu odliczania podatku VAT. Przedsiębiorcy mają możliwość obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania faktury lub jeden z trzech następnych miesięcy. Jak widać po pierwszych opiniach przedsiębiorców, tę małą zmianę wydłużającą ten okres z dwóch (tak było poprzednio) do trzech miesięcy, przyjęto bez większego entuzjazmu, ale jednak pozytywnie. Należy zaznaczyć, że zmiana ta dotyczy tylko faktur krajowych, w przypadku transakcji trans granicznych wszystko pozostaje bez zmian, czyli dalej obowiązuje termin 3-miesięczny. Nieco mniej „spektakularną” zmianą jest zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości. Do niedawna wynosił on 10 złotych, a od 1 stycznia 2021 roku wynosi 20 złotych (wartość netto). W praktyce to oznacza, że od suwenirów przekazywanych klientom i kontrahentom, których wartość nie przekracza 20 zł, nie trzeba płacić podatku VAT.

Kolejną zmianą, która ma zapewnić przedsiębiorcom wymierne korzyści, jest uporządkowanie kwestii związanych z rozliczaniem faktur korygujących. Pakiet „Slim VAT” zupełnie zmienił zasady ich rozpoznawania. Do niedawna ustawodawca wymagał uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, aby sprzedawca mógł obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny. Bez tego potwierdzenia, faktura nie mogła zostać rozliczona. Nowelizacja ustawy eliminuje ten wymóg i nie musimy już gromadzić potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Ustawa pozostawia także kilka nieścisłości. Choćby tą dotyczącą rodzaju dokumentacji, potwierdzającej ustalenie warunków korekty między stronami oraz ich dotrzymanie. Nowela nie wskazuje jasno, o jaką dokumentację chodzi.

Zmiany objęły także transgraniczny obrót towarami, to znaczy handel zagraniczny oraz eksport usług i produktów. Został wydłużony z dwóch do sześciu miesięcy czas, w którym przedsiębiorcy muszą zrealizować dostawę eksportową, jeżeli została opłacona zaliczka na poczet eksportu. Eksporterzy na pewno będą zadowoleni, będą mieli więcej czasu na realizację zamówienia bez negatywnych konsekwencji w podatku VAT.

Następne udogodnienie dla przedsiębiorców wynika z możliwości stosowania jednego kursu dla celów VAT i podatku dochodowego. Nie jest to obowiązek, podatnicy dalej mogą korzystać z wcześniejszych uregulowań.

REKLAMA

Ponadto firmy, które nie prowadzą działalności w tym zakresie, otrzymały możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych, ale tylko tych, które zostały zakupione w celach odsprzedażowych (refaktura B2B). Nadal z możliwości odliczania wyłączone są faktury od usług noclegowych nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie sposób także wspomnieć o zmianie dotyczącej split payment. W zakresie mechanizmu podzielonej płatności ustawodawca doprecyzował, że obowiązek MPP (split payment) powstaje, gdy wartość faktur brutto przekracza kwotę 15 tys. złotych.

Program księgowy z aktualną obsługą VAT

Zmiany przepisów podatkowych, nie tylko te określone jako „Slim VAT”, zostały już uwzględnione w najnowszej aktualizacji programu księgowego Comarch ERP Optima ( Więcej na: https://www.comarch.pl/erp/comarch-optima/ksiegowosc/ ) z którego korzysta ponad 70,000 firm w Polsce.. Zresztą podobnie jak w przypadku innych zmian, przedsiębiorcy korzystający z tej aplikacji, nie muszą sobie zaprzątać nimi głowy. Program ten nie dość, że jest stale udoskonalany, tak, aby jego obsługa była prostsza, to na dodatek na bieżąco aktualizowany. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą spać spokojnie, bez obaw, że ich rozliczenie VAT będzie niezgodne z najnowszymi przepisami. Nie muszą śledzić na bieżąco zmian w przepisach, mogą się skupić na rozwoju firmy i poprawie relacji z klientami i kontrahentami.

Podsumowanie

Przedsiębiorcy i księgowi wskazują, że najnowsze zmiany w przepisach podatkowych, szczególnie te zawarte w pakiecie „Slim VAT” miały uprościć rozliczanie VAT, a wprowadziły nieco zamieszania. Jednak trzeba mieć nadzieję, że z czasem Ministerstwo Finansów wyjaśni wszystkie wątpliwości i zmiany przełożą się na wymierne korzyści dla firm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA