REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian podatkowych pod kryptonimem „Slim VAT’ – jakie korzyści finansowe dla firm?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy już chyba zdążyli się przyzwyczaić, że każdy kolejny rok kalendarzowy wita ich zmianami w przepisach. W 2021 zaczęły obowiązywać zmiany prawno-podatkowe, które wpłyną na funkcjonowanie praktycznie każdej firmy, niezależnie do jej wielkości. Poza zmianami w ustawach o CIT i PIT najważniejsza została określona kryptonimem „Slim VAT”. Zobacz, co on oznacza i jakich korzyści finansowych firmy mogą się spodziewać, dzięki tym zmianom.
.

.

Materiały prasowe

2021 – zmiany, zmiany…

REKLAMA

Autopromocja

Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać zmiany w przepisach podatkowych. Znaczące zmiany zostały wprowadzone w ustawach o CIT i PIT. Pojawiły się nowe obowiązki dla podatników, takie jak realizacja tzw. strategii podatkowej. Z drugiej strony ustawodawca postanowił nieco ulżyć przedsiębiorcom i wprowadził kilka zmian mających uprościć rozliczanie podatku VAT. Ten pakiet określono, nieco obrazowo (skoro wszystko jest teraz slim, fit i light, to dlaczego nie może być ustawa!), jako „Slim VAT”. Odchudzona ustawa, z której wyeliminowano wiele obowiązków administracyjnych zbędnych z uwagi na wprowadzone w ostatnim czasie rozwiązania informatyczne, ma sprawić, że rozliczanie podatku VAT dla przedsiębiorców ma być łatwiejsze.

„Slim VAT” – co to jest?

Tym kryptonimem oznaczono szereg zmian w ustawie VAT. Najważniejsze uproszczenia rozliczenia VAT:

  • Wydłużenie terminu odliczenia VAT,
  • Podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości,
  • Możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych nabytych w celach dalszej odsprzedaży (refaktury B2B),
  • Wyłączenie obowiązku stosowania MPP w przypadku dokonywania potrąceń pozakodeksowych np. nettingu,
  • Doprecyzowanie kiedy należy rozliczać faktury korygujące in plus,
  • Eksport: zastosowanie stawki 0% możliwe w ciągu 6 miesięcy od wywozu towarów przy zaliczkach eksportowych,
  • Możliwość wyboru ujednoliconego przeliczania kursów walut w VAT i w podatkach dochodowych.

Korzyści finansowe dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniu ustawodawcy, pakiet „Slim VAT” ma przynieść przedsiębiorcom szereg korzyści finansowych. Najważniejsza ma wynikać z wydłużenia terminu odliczania podatku VAT. Przedsiębiorcy mają możliwość obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania faktury lub jeden z trzech następnych miesięcy. Jak widać po pierwszych opiniach przedsiębiorców, tę małą zmianę wydłużającą ten okres z dwóch (tak było poprzednio) do trzech miesięcy, przyjęto bez większego entuzjazmu, ale jednak pozytywnie. Należy zaznaczyć, że zmiana ta dotyczy tylko faktur krajowych, w przypadku transakcji trans granicznych wszystko pozostaje bez zmian, czyli dalej obowiązuje termin 3-miesięczny. Nieco mniej „spektakularną” zmianą jest zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości. Do niedawna wynosił on 10 złotych, a od 1 stycznia 2021 roku wynosi 20 złotych (wartość netto). W praktyce to oznacza, że od suwenirów przekazywanych klientom i kontrahentom, których wartość nie przekracza 20 zł, nie trzeba płacić podatku VAT.

Kolejną zmianą, która ma zapewnić przedsiębiorcom wymierne korzyści, jest uporządkowanie kwestii związanych z rozliczaniem faktur korygujących. Pakiet „Slim VAT” zupełnie zmienił zasady ich rozpoznawania. Do niedawna ustawodawca wymagał uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, aby sprzedawca mógł obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny. Bez tego potwierdzenia, faktura nie mogła zostać rozliczona. Nowelizacja ustawy eliminuje ten wymóg i nie musimy już gromadzić potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Ustawa pozostawia także kilka nieścisłości. Choćby tą dotyczącą rodzaju dokumentacji, potwierdzającej ustalenie warunków korekty między stronami oraz ich dotrzymanie. Nowela nie wskazuje jasno, o jaką dokumentację chodzi.

Zmiany objęły także transgraniczny obrót towarami, to znaczy handel zagraniczny oraz eksport usług i produktów. Został wydłużony z dwóch do sześciu miesięcy czas, w którym przedsiębiorcy muszą zrealizować dostawę eksportową, jeżeli została opłacona zaliczka na poczet eksportu. Eksporterzy na pewno będą zadowoleni, będą mieli więcej czasu na realizację zamówienia bez negatywnych konsekwencji w podatku VAT.

Następne udogodnienie dla przedsiębiorców wynika z możliwości stosowania jednego kursu dla celów VAT i podatku dochodowego. Nie jest to obowiązek, podatnicy dalej mogą korzystać z wcześniejszych uregulowań.

Ponadto firmy, które nie prowadzą działalności w tym zakresie, otrzymały możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych, ale tylko tych, które zostały zakupione w celach odsprzedażowych (refaktura B2B). Nadal z możliwości odliczania wyłączone są faktury od usług noclegowych nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie sposób także wspomnieć o zmianie dotyczącej split payment. W zakresie mechanizmu podzielonej płatności ustawodawca doprecyzował, że obowiązek MPP (split payment) powstaje, gdy wartość faktur brutto przekracza kwotę 15 tys. złotych.

Program księgowy z aktualną obsługą VAT

Zmiany przepisów podatkowych, nie tylko te określone jako „Slim VAT”, zostały już uwzględnione w najnowszej aktualizacji programu księgowego Comarch ERP Optima ( Więcej na: https://www.comarch.pl/erp/comarch-optima/ksiegowosc/ ) z którego korzysta ponad 70,000 firm w Polsce.. Zresztą podobnie jak w przypadku innych zmian, przedsiębiorcy korzystający z tej aplikacji, nie muszą sobie zaprzątać nimi głowy. Program ten nie dość, że jest stale udoskonalany, tak, aby jego obsługa była prostsza, to na dodatek na bieżąco aktualizowany. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą spać spokojnie, bez obaw, że ich rozliczenie VAT będzie niezgodne z najnowszymi przepisami. Nie muszą śledzić na bieżąco zmian w przepisach, mogą się skupić na rozwoju firmy i poprawie relacji z klientami i kontrahentami.

Podsumowanie

Przedsiębiorcy i księgowi wskazują, że najnowsze zmiany w przepisach podatkowych, szczególnie te zawarte w pakiecie „Slim VAT” miały uprościć rozliczanie VAT, a wprowadziły nieco zamieszania. Jednak trzeba mieć nadzieję, że z czasem Ministerstwo Finansów wyjaśni wszystkie wątpliwości i zmiany przełożą się na wymierne korzyści dla firm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA