REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet zmian podatkowych pod kryptonimem „Slim VAT’ – jakie korzyści finansowe dla firm?

REKLAMA

Przedsiębiorcy już chyba zdążyli się przyzwyczaić, że każdy kolejny rok kalendarzowy wita ich zmianami w przepisach. W 2021 zaczęły obowiązywać zmiany prawno-podatkowe, które wpłyną na funkcjonowanie praktycznie każdej firmy, niezależnie do jej wielkości. Poza zmianami w ustawach o CIT i PIT najważniejsza została określona kryptonimem „Slim VAT”. Zobacz, co on oznacza i jakich korzyści finansowych firmy mogą się spodziewać, dzięki tym zmianom.

.

Materiały prasowe

2021 – zmiany, zmiany…

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wraz z nowym rokiem zaczęły obowiązywać zmiany w przepisach podatkowych. Znaczące zmiany zostały wprowadzone w ustawach o CIT i PIT. Pojawiły się nowe obowiązki dla podatników, takie jak realizacja tzw. strategii podatkowej. Z drugiej strony ustawodawca postanowił nieco ulżyć przedsiębiorcom i wprowadził kilka zmian mających uprościć rozliczanie podatku VAT. Ten pakiet określono, nieco obrazowo (skoro wszystko jest teraz slim, fit i light, to dlaczego nie może być ustawa!), jako „Slim VAT”. Odchudzona ustawa, z której wyeliminowano wiele obowiązków administracyjnych zbędnych z uwagi na wprowadzone w ostatnim czasie rozwiązania informatyczne, ma sprawić, że rozliczanie podatku VAT dla przedsiębiorców ma być łatwiejsze.

„Slim VAT” – co to jest?

Tym kryptonimem oznaczono szereg zmian w ustawie VAT. Najważniejsze uproszczenia rozliczenia VAT:

REKLAMA

  • Wydłużenie terminu odliczenia VAT,
  • Podwyższenie limitu dla prezentów małej wartości,
  • Możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych nabytych w celach dalszej odsprzedaży (refaktury B2B),
  • Wyłączenie obowiązku stosowania MPP w przypadku dokonywania potrąceń pozakodeksowych np. nettingu,
  • Doprecyzowanie kiedy należy rozliczać faktury korygujące in plus,
  • Eksport: zastosowanie stawki 0% możliwe w ciągu 6 miesięcy od wywozu towarów przy zaliczkach eksportowych,
  • Możliwość wyboru ujednoliconego przeliczania kursów walut w VAT i w podatkach dochodowych.

Korzyści finansowe dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniu ustawodawcy, pakiet „Slim VAT” ma przynieść przedsiębiorcom szereg korzyści finansowych. Najważniejsza ma wynikać z wydłużenia terminu odliczania podatku VAT. Przedsiębiorcy mają możliwość obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania faktury lub jeden z trzech następnych miesięcy. Jak widać po pierwszych opiniach przedsiębiorców, tę małą zmianę wydłużającą ten okres z dwóch (tak było poprzednio) do trzech miesięcy, przyjęto bez większego entuzjazmu, ale jednak pozytywnie. Należy zaznaczyć, że zmiana ta dotyczy tylko faktur krajowych, w przypadku transakcji trans granicznych wszystko pozostaje bez zmian, czyli dalej obowiązuje termin 3-miesięczny. Nieco mniej „spektakularną” zmianą jest zwiększenie limitu dla prezentów o małej wartości. Do niedawna wynosił on 10 złotych, a od 1 stycznia 2021 roku wynosi 20 złotych (wartość netto). W praktyce to oznacza, że od suwenirów przekazywanych klientom i kontrahentom, których wartość nie przekracza 20 zł, nie trzeba płacić podatku VAT.

Kolejną zmianą, która ma zapewnić przedsiębiorcom wymierne korzyści, jest uporządkowanie kwestii związanych z rozliczaniem faktur korygujących. Pakiet „Slim VAT” zupełnie zmienił zasady ich rozpoznawania. Do niedawna ustawodawca wymagał uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, aby sprzedawca mógł obniżyć podstawę opodatkowania i VAT należny. Bez tego potwierdzenia, faktura nie mogła zostać rozliczona. Nowelizacja ustawy eliminuje ten wymóg i nie musimy już gromadzić potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Ustawa pozostawia także kilka nieścisłości. Choćby tą dotyczącą rodzaju dokumentacji, potwierdzającej ustalenie warunków korekty między stronami oraz ich dotrzymanie. Nowela nie wskazuje jasno, o jaką dokumentację chodzi.

Zmiany objęły także transgraniczny obrót towarami, to znaczy handel zagraniczny oraz eksport usług i produktów. Został wydłużony z dwóch do sześciu miesięcy czas, w którym przedsiębiorcy muszą zrealizować dostawę eksportową, jeżeli została opłacona zaliczka na poczet eksportu. Eksporterzy na pewno będą zadowoleni, będą mieli więcej czasu na realizację zamówienia bez negatywnych konsekwencji w podatku VAT.

Następne udogodnienie dla przedsiębiorców wynika z możliwości stosowania jednego kursu dla celów VAT i podatku dochodowego. Nie jest to obowiązek, podatnicy dalej mogą korzystać z wcześniejszych uregulowań.

Ponadto firmy, które nie prowadzą działalności w tym zakresie, otrzymały możliwość odliczenia VAT od usług noclegowych, ale tylko tych, które zostały zakupione w celach odsprzedażowych (refaktura B2B). Nadal z możliwości odliczania wyłączone są faktury od usług noclegowych nabyte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie sposób także wspomnieć o zmianie dotyczącej split payment. W zakresie mechanizmu podzielonej płatności ustawodawca doprecyzował, że obowiązek MPP (split payment) powstaje, gdy wartość faktur brutto przekracza kwotę 15 tys. złotych.

Program księgowy z aktualną obsługą VAT

Zmiany przepisów podatkowych, nie tylko te określone jako „Slim VAT”, zostały już uwzględnione w najnowszej aktualizacji programu księgowego Comarch ERP Optima ( Więcej na: https://www.comarch.pl/erp/comarch-optima/ksiegowosc/ ) z którego korzysta ponad 70,000 firm w Polsce.. Zresztą podobnie jak w przypadku innych zmian, przedsiębiorcy korzystający z tej aplikacji, nie muszą sobie zaprzątać nimi głowy. Program ten nie dość, że jest stale udoskonalany, tak, aby jego obsługa była prostsza, to na dodatek na bieżąco aktualizowany. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą spać spokojnie, bez obaw, że ich rozliczenie VAT będzie niezgodne z najnowszymi przepisami. Nie muszą śledzić na bieżąco zmian w przepisach, mogą się skupić na rozwoju firmy i poprawie relacji z klientami i kontrahentami.

Podsumowanie

Przedsiębiorcy i księgowi wskazują, że najnowsze zmiany w przepisach podatkowych, szczególnie te zawarte w pakiecie „Slim VAT” miały uprościć rozliczanie VAT, a wprowadziły nieco zamieszania. Jednak trzeba mieć nadzieję, że z czasem Ministerstwo Finansów wyjaśni wszystkie wątpliwości i zmiany przełożą się na wymierne korzyści dla firm.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA