REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja budynków. Jakie zmiany od 1 stycznia 2024 roku?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co się zmieni dla podatników w kwestii amortyzacji budynków i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 KŚT? Kto będzie mógł skorzystać z krótszego okresu amortyzacji? Jakie warunki trzeba spełnić? Dla kogo zmiany będą najbardziej korzystne? 

Czas trwania amortyzacji - dla kogo krótszy?

Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat. Pomimo ogromnych nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez podatników w związku z ich wytworzeniem, roczne odpisy amortyzacyjne nie są wysokie, ze względu na czas trwania amortyzacji. Oznacza to, że nie wpływa ona istotnie na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych w danym roku i tylko nieznacznie obniża roczne zobowiązanie podatkowe, istotnie rozkładając skutki podatkowe poniesionej inwestycji w czasie. 

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek 17 sierpnia br. Sejm przyjął poprawki w nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych. Po podpisaniu jej przez prezydenta i wejściu w życie, niektórzy podatnicy będą mogli skorzystać z szybszej amortyzacji zarówno budynków jak i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, w ciągu 5 lub 10 lat z uwagi na możliwość stosowania indywidualnych stawek amortyzacji tych środków trwałych, wynoszących nawet do 20 proc. Z krótszego okresu amortyzacji nie będzie mógł jednak skorzystać każdy przedsiębiorca. Rozwiązanie to będzie możliwe tylko dla środków trwałych znajdujących się w  poszczególnych powiatach, które zmagają się z dużym bezrobociem, wybudowanych przez mikro-, małe oraz średnie przedsiębiorstwa.

Stawka amortyzacji a poziom bezrobocia

Jeśli budynek lub budowla zostaną przez podatnika wybudowane na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym:

  • średnia stopa bezrobocia wynosi nie mniej niż 120% średniej stopy bezrobocia w kraju oraz
  • średni dochód na mieszkańca gminy nie przekracza 100% dochodu na mieszkańca w kraju,

to firma będzie mogła skorzystać z indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej. Warto zaznaczyć, że indywidualna stawka znajdzie zastosowanie tylko w odniesieniu do budynków i lokali niemieszkalnych oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po raz pierwszy. Środki trwałe widniejące już w ewidencji nie będą mogły być amortyzowane na nowych warunkach. 

REKLAMA

Dla obiektów znajdujących się w powiecie z przeciętną stopą bezrobocia znajdującej się w przedziale od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju będzie obowiązywał okres amortyzacji nie krótszy niż 10 lat. W przypadku budynków lub budowli, które znajdują się w powiecie ze średnim bezrobociem powyżej 170% średniego krajowego bezrobocia, będzie można skorzystać z co najmniej 5-letniego okresu amortyzacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie warunki trzeba spełnić?

Projekt ustawy przewiduje, że spełnienie warunków ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno ze zdarzeń:

  • uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszonego pozwolenia na budowę lub wydano zaświadczenie o braku podstaw do jego wniesienia,
  • wybrany środek trwały został wprowadzony po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Warto zaznaczyć, że ostatni z podpunktów obowiązuje tylko w momencie, w którym budowa danego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia. 

Szybsza amortyzacja – skutki 

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r. Jej założenia będą szczególnie korzystne dla podatników osiągających wysokie przychody z prowadzonej działalności, które będą mogli szybko pomniejszyć o istotne wartości kosztów podatkowych, wynikające z podwyższonych stawek amortyzacyjnych. Wskutek tej preferencji, tacy podatnicy w okresie amortyzacji będą mogli istotnie zmniejszyć swoje zobowiązania podatkowe.

Autor: Witold Waśkowiak, Manager ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA