REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja budynków. Jakie zmiany od 1 stycznia 2024 roku?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co się zmieni dla podatników w kwestii amortyzacji budynków i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 KŚT? Kto będzie mógł skorzystać z krótszego okresu amortyzacji? Jakie warunki trzeba spełnić? Dla kogo zmiany będą najbardziej korzystne? 

Czas trwania amortyzacji - dla kogo krótszy?

Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat. Pomimo ogromnych nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez podatników w związku z ich wytworzeniem, roczne odpisy amortyzacyjne nie są wysokie, ze względu na czas trwania amortyzacji. Oznacza to, że nie wpływa ona istotnie na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych w danym roku i tylko nieznacznie obniża roczne zobowiązanie podatkowe, istotnie rozkładając skutki podatkowe poniesionej inwestycji w czasie. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W czwartek 17 sierpnia br. Sejm przyjął poprawki w nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych. Po podpisaniu jej przez prezydenta i wejściu w życie, niektórzy podatnicy będą mogli skorzystać z szybszej amortyzacji zarówno budynków jak i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, w ciągu 5 lub 10 lat z uwagi na możliwość stosowania indywidualnych stawek amortyzacji tych środków trwałych, wynoszących nawet do 20 proc. Z krótszego okresu amortyzacji nie będzie mógł jednak skorzystać każdy przedsiębiorca. Rozwiązanie to będzie możliwe tylko dla środków trwałych znajdujących się w  poszczególnych powiatach, które zmagają się z dużym bezrobociem, wybudowanych przez mikro-, małe oraz średnie przedsiębiorstwa.

Stawka amortyzacji a poziom bezrobocia

Jeśli budynek lub budowla zostaną przez podatnika wybudowane na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym:

  • średnia stopa bezrobocia wynosi nie mniej niż 120% średniej stopy bezrobocia w kraju oraz
  • średni dochód na mieszkańca gminy nie przekracza 100% dochodu na mieszkańca w kraju,

to firma będzie mogła skorzystać z indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej. Warto zaznaczyć, że indywidualna stawka znajdzie zastosowanie tylko w odniesieniu do budynków i lokali niemieszkalnych oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po raz pierwszy. Środki trwałe widniejące już w ewidencji nie będą mogły być amortyzowane na nowych warunkach. 

REKLAMA

Dla obiektów znajdujących się w powiecie z przeciętną stopą bezrobocia znajdującej się w przedziale od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju będzie obowiązywał okres amortyzacji nie krótszy niż 10 lat. W przypadku budynków lub budowli, które znajdują się w powiecie ze średnim bezrobociem powyżej 170% średniego krajowego bezrobocia, będzie można skorzystać z co najmniej 5-letniego okresu amortyzacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie warunki trzeba spełnić?

Projekt ustawy przewiduje, że spełnienie warunków ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno ze zdarzeń:

  • uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszonego pozwolenia na budowę lub wydano zaświadczenie o braku podstaw do jego wniesienia,
  • wybrany środek trwały został wprowadzony po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Warto zaznaczyć, że ostatni z podpunktów obowiązuje tylko w momencie, w którym budowa danego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia. 

Szybsza amortyzacja – skutki 

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r. Jej założenia będą szczególnie korzystne dla podatników osiągających wysokie przychody z prowadzonej działalności, które będą mogli szybko pomniejszyć o istotne wartości kosztów podatkowych, wynikające z podwyższonych stawek amortyzacyjnych. Wskutek tej preferencji, tacy podatnicy w okresie amortyzacji będą mogli istotnie zmniejszyć swoje zobowiązania podatkowe.

Autor: Witold Waśkowiak, Manager ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA