REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja budynków. Jakie zmiany od 1 stycznia 2024 roku?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co się zmieni dla podatników w kwestii amortyzacji budynków i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 KŚT? Kto będzie mógł skorzystać z krótszego okresu amortyzacji? Jakie warunki trzeba spełnić? Dla kogo zmiany będą najbardziej korzystne? 

Czas trwania amortyzacji - dla kogo krótszy?

Budowle i budynki niemieszkalne podlegają amortyzacji, której okres wynosi zasadniczo nawet aż 40 lat. Pomimo ogromnych nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez podatników w związku z ich wytworzeniem, roczne odpisy amortyzacyjne nie są wysokie, ze względu na czas trwania amortyzacji. Oznacza to, że nie wpływa ona istotnie na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych lub prawnych w danym roku i tylko nieznacznie obniża roczne zobowiązanie podatkowe, istotnie rozkładając skutki podatkowe poniesionej inwestycji w czasie. 

REKLAMA

Autopromocja

W czwartek 17 sierpnia br. Sejm przyjął poprawki w nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych. Po podpisaniu jej przez prezydenta i wejściu w życie, niektórzy podatnicy będą mogli skorzystać z szybszej amortyzacji zarówno budynków jak i budowli zaliczanych do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, w ciągu 5 lub 10 lat z uwagi na możliwość stosowania indywidualnych stawek amortyzacji tych środków trwałych, wynoszących nawet do 20 proc. Z krótszego okresu amortyzacji nie będzie mógł jednak skorzystać każdy przedsiębiorca. Rozwiązanie to będzie możliwe tylko dla środków trwałych znajdujących się w  poszczególnych powiatach, które zmagają się z dużym bezrobociem, wybudowanych przez mikro-, małe oraz średnie przedsiębiorstwa.

Stawka amortyzacji a poziom bezrobocia

Jeśli budynek lub budowla zostaną przez podatnika wybudowane na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, w którym:

  • średnia stopa bezrobocia wynosi nie mniej niż 120% średniej stopy bezrobocia w kraju oraz
  • średni dochód na mieszkańca gminy nie przekracza 100% dochodu na mieszkańca w kraju,

to firma będzie mogła skorzystać z indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej. Warto zaznaczyć, że indywidualna stawka znajdzie zastosowanie tylko w odniesieniu do budynków i lokali niemieszkalnych oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po raz pierwszy. Środki trwałe widniejące już w ewidencji nie będą mogły być amortyzowane na nowych warunkach. 

Dla obiektów znajdujących się w powiecie z przeciętną stopą bezrobocia znajdującej się w przedziale od 120% do 170% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju będzie obowiązywał okres amortyzacji nie krótszy niż 10 lat. W przypadku budynków lub budowli, które znajdują się w powiecie ze średnim bezrobociem powyżej 170% średniego krajowego bezrobocia, będzie można skorzystać z co najmniej 5-letniego okresu amortyzacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie warunki trzeba spełnić?

Projekt ustawy przewiduje, że spełnienie warunków ustala się na miesiąc, w którym wystąpiło jedno ze zdarzeń:

  • uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszonego pozwolenia na budowę lub wydano zaświadczenie o braku podstaw do jego wniesienia,
  • wybrany środek trwały został wprowadzony po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Warto zaznaczyć, że ostatni z podpunktów obowiązuje tylko w momencie, w którym budowa danego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia. 

Szybsza amortyzacja – skutki 

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r. Jej założenia będą szczególnie korzystne dla podatników osiągających wysokie przychody z prowadzonej działalności, które będą mogli szybko pomniejszyć o istotne wartości kosztów podatkowych, wynikające z podwyższonych stawek amortyzacyjnych. Wskutek tej preferencji, tacy podatnicy w okresie amortyzacji będą mogli istotnie zmniejszyć swoje zobowiązania podatkowe.

Autor: Witold Waśkowiak, Manager ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA