REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka komandytowo-akcyjna zapłaci CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola – Stężycka

REKLAMA

Od 2013 roku już nie tylko wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej będą płacić PIT ale także sama spółka zostanie objęta CIT. Skończy się także możliwość korzystania przez podatników z pozytywnej dla nich linii orzeczniczej w zakresie wypłacanych dywidend rzeczowych. To jedne ze zmian proponowany przez Ministerstwo Finansów w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw. Dla przedsiębiorców zmiany te oznaczają przede wszystkim, że będą ponosić wyższe obciążenia na rzecz fiskusa.


Podczas gdy jeden projekt zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się w Sejmie, Ministerstwo Finansów opracowało nowe zmiany w zakresie podatków dochodowych - projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Główne zmiany obejmą podatek dochodowy od osób prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Opodatkowanie CIT spółek komandytowo-akcyjnych


Obecnie dwupoziomowe opodatkowanie dotyczy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Polega ono na opodatkowaniu w pierwszej kolejności dochodów samej spółki, następnie w sytuacji gdy udziałowiec (akcjonariusz) uzyskał dochód z tej spółki (np. wypłata dywidendy), podatek dochodowy pobierany jest także od dochodów tych osób. Taka sytuacja nie występuje natomiast w przypadku innych spółek - nieposiadających osobowości prawnej (np. spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej). W przypadku tych form prowadzenia biznesu nie występuje opodatkowanie samej spółki lecz tylko wspólników. Od stycznia 2013 roku status podatkowy spółek komandytowo-akcyjnych ulegnie zmianie.

Spółka komandytowo-akcyjna to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem. Ta forma prowadzenia biznesu wymaga zgromadzenia większego wkładu. Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 złotych. W przypadku tej spółki do jej zawiązania konieczny jest statut sporządzony w formie aktu notarialnego oraz zgłoszenie do KRS.

REKLAMA

Zaletą tej formy prowadzenie działalności jest możliwość pozyskania kapitału w drodze emisji akcji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w spółce komandytowo-akcyjnej, poza walnym zgromadzeniem, może pojawić się także konieczność ustanowienia rady nadzorczej (gdy liczba akcjonariuszy przekroczy 25 osób). W przypadku tej spółki konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.


Ministerstwo obawia się uprzywilejowania


Nie bez znaczenia dla proponowanych w tym zakresie zmian jest korzystna dla akcjonariuszy S.K.A. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia br. (sygn. akt II FSP 1/11), zgodnie z którą akcjonariusze nie powinni być opodatkowani jako przedsiębiorcy uzyskujący przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, co wiąże się z konieczności odprowadzania w trakcie roku zaliczek na PIT (w takiej sytuacji znajdują się wspólnicy innych spółek osobowych a także komplementariusze w S.K.A.). NSA wskazał, że akcjonariusze uzyskują przychód dopiero w momencie wypłaty mu udziału z zysku, a nie w momencie uzyskania przychodu przez samą spółkę. Takie rozwiązanie pozwala akcjonariuszom na odraczanie opodatkowania, co w ocenie ministerstwa stanowi nieuzasadnione uprzywilejowanie tej grupy podatników i łączy się z negatywnymi skutkami dla budżetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Niekorzystną linię orzeczniczą dla fiskusa trzeba zakończyć


Inną zmianą, z jaką przedsiębiorcy muszą się liczyć od stycznia 2013 r., jest opodatkowanie dywidend wypłacanych w formie rzeczowej. Dotychczas orzecznictwo przyznawało rację podatnikom wskazując, że w przypadku wypłaty przez spółkę dywidendy, jej forma (rzeczowa czy pieniężna) nie ma znaczenia. Sądy administracyjne stwierdziły, że w obu przypadkach nie można uznać, że po stronie spółki wypłacającej dywidendę powstał przychód do opodatkowania. Ministerstwo, wskazując na wykorzystywaną tą drogą optymalizację podatkową (pozwalającą na unikanie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu zbywania składników majątkowych), postanowiło zmienić przepisy, tak by w nowym stanie prawnym nie pojawiały się wątpliwości co do konieczności opodatkowania takich wypłat. 


Przedsiębiorcy na pocieszenie dostaną informację


Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat liczonych od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku. Są jednak czynności i zdarzenia, które bieg tego terminu przerywają (po przerwaniu biegnie na nowo) lub go zawieszają. Zawieszenie występuje np. w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania lub wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa albo wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania. Natomiast wśród czynności, które przerywają bieg terminu przedawnienia można wskazać  zastosowanie środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony, czy też ogłoszenie upadłości. Obowiązujące przepisy nie nakładają na organy podatkowe obowiązku zawiadomienia podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania oraz o dalszym jego biegu po upływie okresu zawieszenia. Na ten problem zwrócił uwagę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 17 lipca 2012 r., sygn. akt 30/11, wskazując, że sytuacja w której następuje zawieszenie biegu terminu przedawnienia w związku z wszczęciem postępowania karnego lub postepowania w sprawie o przestępstwo lub wykrocznie skarbowe, o którym to postępowaniu podatnik nie został poinformowany, jest niezgodna z zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa. Zgodnie z planowaną zmianą fiskus będzie zobowiązany do przesłania zawiadomienia, dzięki czemu podatnik będzie mógł w takich sytuacjach ustalić, do kiedy jego zobowiązanie podatkowe może być skutecznie dochodzone przez fiskusa.

 

Inne zmiany objęte projektem to m. in.:

1. Wprowadzenie zasad ustalania wartości początkowej środków trwałych w spółce europejskiej, spółdzielni europejskiej oraz zakładzie zagranicznym położonym na terytorium RP;

2. Doprecyzowanie przepisów w zakresie cen transferowych;

3. Doprecyzowanie przepisów PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy o PIT w zakresie ustalenia przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej;

4. Ujednolicenie stosowanych w ustawach PIT i CIT definicji pochodnych instrumentów finansowych oraz momentu powstania przychodu z ich realizacji;

5. Ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;

6. Uaktualnienie listy podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 ustawy o CIT w związku z wejściem w życie dyrektywy Rady 2011/96/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego sytemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich;

7. Doprecyzowanie przepisów ustawy CIT i PIT w zakresie sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy PIT w zakresie ustalania przychodów z odpłatnego zbycia składników

 

 

Katarzyna Rola - Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA