REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. zajmująca się handlem detalicznym ponosi m.in. koszty o charakterze reklamowym. Mamy pewne wątpliwości co do ich klasyfikacji w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych i pośrednio VAT. Projekt jest wykonywany na rzecz spółki przez agencję reklamową, która wystawia fakturę od razu po zakończeniu usługi, natomiast sama gazetka jest produkowana często w następnym miesiącu, a dystrybuowana jeszcze później. W którym miesiącu można zaliczyć ten wydatek do kosztów podatkowych? Czy w miesiącu wystawienia faktury, czy też w miesiącu dystrybucji już wyprodukowanych gazetek? Jak powinna przedstawiać się kwestia odliczenia VAT z takiej faktury?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno wydatki na wykonanie projektu takiej gazetki, jak i na jej produkcję stanowią koszt pośrednio związany z uzyskiwaniem przychodu. Tego rodzaju koszty należy odliczać w momencie ich poniesienia.

Pomimo że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (tu: gazetka) nie podlega opodatkowaniu VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT. Warunkiem jest, by czynności reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Jedną z popularnych form reklamy są gazetki sklepowe, zawierające najczęściej reklamę sklepu i informację o sprzedawanych w nim produktach i aktualnych promocjach. Gazetki takie są darmowo rozdawane potencjalnym klientom. Wydatki na gazetki reklamowe obejmują zarówno koszt przygotowania ich projektu przez agencję reklamową, jak i wydrukowania przez firmę poligraficzną oraz dystrybucji. Wszystkie wskazane wydatki, jako koszty reklamy, są kosztami uzyskania przychodu spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego rodzaju wydatku nie sposób powiązać z konkretnym przychodem. Nie wiadomo przecież, w jakiej części i w jakim okresie Państwa klienci podejmowali na jej podstawie decyzje o zakupie w Państwa sklepie. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwala na wcześniejsze odliczenie wydatków od przychodu. Wydatki związane z gazetką należy zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia wydatku. Jeżeli jednak koszty produkcji gazetki reklamowej dotyczyłyby okresu przekraczającego rok podatkowy i nie byłoby możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d updop).

PRZYKŁAD

Spółka nabywa w agencji reklamowej usługę projektowania gazetek reklamowych ze swoją ofertą. Umowę o projektowanie gazetek podpisano we wrześniu 2007 r. na okres od października 2007 r. do września 2008 r. (zatem okres dotyczący dwóch lat podatkowych). Całość kwoty za usługę agencji spółka zapłaciła we wrześniu 2007 r. Pomimo to nie może ona zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia. Spółka powinna ustalić, jaka część wydatku odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r., i rozliczyć koszty umowy proporcjonalnie w tych latach podatkowych. Jeżeli spółka zapłaciła za tę usługę np. 60 000 zł, to do kosztów 2007 r. ma prawo zaliczyć 15 000 zł. Pozostała część (45 000 zł) stanowi koszt 2008 r.

Skutki w VAT

Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy ich nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowi przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - nie podlega ono opodatkowaniu. Dlatego rozdawanie przez Państwa spółkę gazetek reklamowych, plakatów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z tej zasady wynikałoby, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nieodpłatnie przekazywanych gazetek reklamowych, ponieważ są to czynności niepodlegające VAT. Dlatego ustawodawca od tej zasady przewidział wyjątek w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary i usługi dotyczą czynności nieopodatkowanych VAT, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT. Dotyczy to m.in. przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z przekazywaniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

WAŻNE!

Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT od zakupu rozdawanych drukowanych materiałów reklamowych.

Państwa spółce będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przekazywanych drukowanych gazetek reklamowych. Należy ponadto uznać, że nadal podstawowym warunkiem odliczenia jest to, by działania reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną spółki.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 15 i 96 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA