REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. zajmująca się handlem detalicznym ponosi m.in. koszty o charakterze reklamowym. Mamy pewne wątpliwości co do ich klasyfikacji w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych i pośrednio VAT. Projekt jest wykonywany na rzecz spółki przez agencję reklamową, która wystawia fakturę od razu po zakończeniu usługi, natomiast sama gazetka jest produkowana często w następnym miesiącu, a dystrybuowana jeszcze później. W którym miesiącu można zaliczyć ten wydatek do kosztów podatkowych? Czy w miesiącu wystawienia faktury, czy też w miesiącu dystrybucji już wyprodukowanych gazetek? Jak powinna przedstawiać się kwestia odliczenia VAT z takiej faktury?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno wydatki na wykonanie projektu takiej gazetki, jak i na jej produkcję stanowią koszt pośrednio związany z uzyskiwaniem przychodu. Tego rodzaju koszty należy odliczać w momencie ich poniesienia.

Pomimo że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (tu: gazetka) nie podlega opodatkowaniu VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT. Warunkiem jest, by czynności reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Jedną z popularnych form reklamy są gazetki sklepowe, zawierające najczęściej reklamę sklepu i informację o sprzedawanych w nim produktach i aktualnych promocjach. Gazetki takie są darmowo rozdawane potencjalnym klientom. Wydatki na gazetki reklamowe obejmują zarówno koszt przygotowania ich projektu przez agencję reklamową, jak i wydrukowania przez firmę poligraficzną oraz dystrybucji. Wszystkie wskazane wydatki, jako koszty reklamy, są kosztami uzyskania przychodu spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego rodzaju wydatku nie sposób powiązać z konkretnym przychodem. Nie wiadomo przecież, w jakiej części i w jakim okresie Państwa klienci podejmowali na jej podstawie decyzje o zakupie w Państwa sklepie. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwala na wcześniejsze odliczenie wydatków od przychodu. Wydatki związane z gazetką należy zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia wydatku. Jeżeli jednak koszty produkcji gazetki reklamowej dotyczyłyby okresu przekraczającego rok podatkowy i nie byłoby możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d updop).

PRZYKŁAD

Spółka nabywa w agencji reklamowej usługę projektowania gazetek reklamowych ze swoją ofertą. Umowę o projektowanie gazetek podpisano we wrześniu 2007 r. na okres od października 2007 r. do września 2008 r. (zatem okres dotyczący dwóch lat podatkowych). Całość kwoty za usługę agencji spółka zapłaciła we wrześniu 2007 r. Pomimo to nie może ona zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia. Spółka powinna ustalić, jaka część wydatku odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r., i rozliczyć koszty umowy proporcjonalnie w tych latach podatkowych. Jeżeli spółka zapłaciła za tę usługę np. 60 000 zł, to do kosztów 2007 r. ma prawo zaliczyć 15 000 zł. Pozostała część (45 000 zł) stanowi koszt 2008 r.

Skutki w VAT

Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy ich nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowi przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - nie podlega ono opodatkowaniu. Dlatego rozdawanie przez Państwa spółkę gazetek reklamowych, plakatów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z tej zasady wynikałoby, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nieodpłatnie przekazywanych gazetek reklamowych, ponieważ są to czynności niepodlegające VAT. Dlatego ustawodawca od tej zasady przewidział wyjątek w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary i usługi dotyczą czynności nieopodatkowanych VAT, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT. Dotyczy to m.in. przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z przekazywaniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

WAŻNE!

Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT od zakupu rozdawanych drukowanych materiałów reklamowych.

Państwa spółce będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przekazywanych drukowanych gazetek reklamowych. Należy ponadto uznać, że nadal podstawowym warunkiem odliczenia jest to, by działania reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną spółki.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 15 i 96 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA