Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Zarówno wydatki na wykonanie projektu takiej gazetki, jak i na jej produkcję stanowią koszt pośrednio związany z uzyskiwaniem przychodu. Tego rodzaju koszty należy odliczać w momencie ich poniesienia.
Pomimo że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (tu: gazetka) nie podlega opodatkowaniu VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT. Warunkiem jest, by czynności reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jedną z popularnych form reklamy są gazetki sklepowe, zawierające najczęściej reklamę sklepu i informację o sprzedawanych w nim produktach i aktualnych promocjach. Gazetki takie są darmowo rozdawane potencjalnym klientom. Wydatki na gazetki reklamowe obejmują zarówno koszt przygotowania ich projektu przez agencję reklamową, jak i wydrukowania przez firmę poligraficzną oraz dystrybucji. Wszystkie wskazane wydatki, jako koszty reklamy, są kosztami uzyskania przychodu spółki.
Tego rodzaju wydatku nie sposób powiązać z konkretnym przychodem. Nie wiadomo przecież, w jakiej części i w jakim okresie Państwa klienci podejmowali na jej podstawie decyzje o zakupie w Państwa sklepie. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwala na wcześniejsze odliczenie wydatków od przychodu. Wydatki związane z gazetką należy zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia wydatku. Jeżeli jednak koszty produkcji gazetki reklamowej dotyczyłyby okresu przekraczającego rok podatkowy i nie byłoby możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d updop).
PRZYKŁAD
Spółka nabywa w agencji reklamowej usługę projektowania gazetek reklamowych ze swoją ofertą. Umowę o projektowanie gazetek podpisano we wrześniu 2007 r. na okres od października 2007 r. do września 2008 r. (zatem okres dotyczący dwóch lat podatkowych). Całość kwoty za usługę agencji spółka zapłaciła we wrześniu 2007 r. Pomimo to nie może ona zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia. Spółka powinna ustalić, jaka część wydatku odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r., i rozliczyć koszty umowy proporcjonalnie w tych latach podatkowych. Jeżeli spółka zapłaciła za tę usługę np. 60 000 zł, to do kosztów 2007 r. ma prawo zaliczyć 15 000 zł. Pozostała część (45 000 zł) stanowi koszt 2008 r.
Skutki w VAT
REKLAMA
Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy ich nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowi przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - nie podlega ono opodatkowaniu. Dlatego rozdawanie przez Państwa spółkę gazetek reklamowych, plakatów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z tej zasady wynikałoby, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nieodpłatnie przekazywanych gazetek reklamowych, ponieważ są to czynności niepodlegające VAT. Dlatego ustawodawca od tej zasady przewidział wyjątek w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary i usługi dotyczą czynności nieopodatkowanych VAT, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT. Dotyczy to m.in. przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z przekazywaniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
WAŻNE!
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT od zakupu rozdawanych drukowanych materiałów reklamowych.
Państwa spółce będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przekazywanych drukowanych gazetek reklamowych. Należy ponadto uznać, że nadal podstawowym warunkiem odliczenia jest to, by działania reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną spółki.
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
• art. 15 i 96 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat