REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. zajmująca się handlem detalicznym ponosi m.in. koszty o charakterze reklamowym. Mamy pewne wątpliwości co do ich klasyfikacji w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych i pośrednio VAT. Projekt jest wykonywany na rzecz spółki przez agencję reklamową, która wystawia fakturę od razu po zakończeniu usługi, natomiast sama gazetka jest produkowana często w następnym miesiącu, a dystrybuowana jeszcze później. W którym miesiącu można zaliczyć ten wydatek do kosztów podatkowych? Czy w miesiącu wystawienia faktury, czy też w miesiącu dystrybucji już wyprodukowanych gazetek? Jak powinna przedstawiać się kwestia odliczenia VAT z takiej faktury?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno wydatki na wykonanie projektu takiej gazetki, jak i na jej produkcję stanowią koszt pośrednio związany z uzyskiwaniem przychodu. Tego rodzaju koszty należy odliczać w momencie ich poniesienia.

Pomimo że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (tu: gazetka) nie podlega opodatkowaniu VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT. Warunkiem jest, by czynności reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jedną z popularnych form reklamy są gazetki sklepowe, zawierające najczęściej reklamę sklepu i informację o sprzedawanych w nim produktach i aktualnych promocjach. Gazetki takie są darmowo rozdawane potencjalnym klientom. Wydatki na gazetki reklamowe obejmują zarówno koszt przygotowania ich projektu przez agencję reklamową, jak i wydrukowania przez firmę poligraficzną oraz dystrybucji. Wszystkie wskazane wydatki, jako koszty reklamy, są kosztami uzyskania przychodu spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego rodzaju wydatku nie sposób powiązać z konkretnym przychodem. Nie wiadomo przecież, w jakiej części i w jakim okresie Państwa klienci podejmowali na jej podstawie decyzje o zakupie w Państwa sklepie. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwala na wcześniejsze odliczenie wydatków od przychodu. Wydatki związane z gazetką należy zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia wydatku. Jeżeli jednak koszty produkcji gazetki reklamowej dotyczyłyby okresu przekraczającego rok podatkowy i nie byłoby możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d updop).

PRZYKŁAD

Spółka nabywa w agencji reklamowej usługę projektowania gazetek reklamowych ze swoją ofertą. Umowę o projektowanie gazetek podpisano we wrześniu 2007 r. na okres od października 2007 r. do września 2008 r. (zatem okres dotyczący dwóch lat podatkowych). Całość kwoty za usługę agencji spółka zapłaciła we wrześniu 2007 r. Pomimo to nie może ona zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia. Spółka powinna ustalić, jaka część wydatku odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r., i rozliczyć koszty umowy proporcjonalnie w tych latach podatkowych. Jeżeli spółka zapłaciła za tę usługę np. 60 000 zł, to do kosztów 2007 r. ma prawo zaliczyć 15 000 zł. Pozostała część (45 000 zł) stanowi koszt 2008 r.

Skutki w VAT

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy ich nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego. Wyjątek stanowi przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych - nie podlega ono opodatkowaniu. Dlatego rozdawanie przez Państwa spółkę gazetek reklamowych, plakatów nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z tej zasady wynikałoby, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od nieodpłatnie przekazywanych gazetek reklamowych, ponieważ są to czynności niepodlegające VAT. Dlatego ustawodawca od tej zasady przewidział wyjątek w art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli nabyte towary i usługi dotyczą czynności nieopodatkowanych VAT, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT. Dotyczy to m.in. przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z przekazywaniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

WAŻNE!

Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT od zakupu rozdawanych drukowanych materiałów reklamowych.

Państwa spółce będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem przekazywanych drukowanych gazetek reklamowych. Należy ponadto uznać, że nadal podstawowym warunkiem odliczenia jest to, by działania reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną spółki.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 15 i 96 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA