REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wydatki na upominki świąteczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej spółce jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W związku z nadchodzącymi świętami zamierzamy przekazać grupie wybranych pracowników (znajdujących się w najcięższej sytuacji finansowej) bony towarowe oraz paczki. Czy wydatki związane z tymi świadczeniami możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Jeżeli zakup dla pracowników bonów oraz paczek z okazji nadchodzących świąt zostanie sfinansowany przez Państwa spółkę z ZFŚS, to wydatków poniesionych na ten cel nie będą Państwo mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Jeżeli jednak świadczenia te zostałyby nabyte dla części lub wszystkich pracowników i nie zostałyby sfinansowane z ZFŚS, a ze środków obrotowych spółki, to wydatki na ich nabycie można by było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

UZASADNIENIE

Obowiązki pracodawców w zakresie tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostały uregulowane w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Wynika z niej, że fundusz ten tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS).

Przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na temat działania w zakładzie pracy ZFŚS oraz finansowania przez niego tylko działalności socjalnej wypowiadały się wielokrotnie organy podatkowe. W piśmie z 30 maja 2006 r. nr 1472/ROP1/423-95-165/06/AJ Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że:

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej. (...) Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. (...) zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowych z Funduszu ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Z pytania wynika, że Państwa spółka była zobowiązana do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zamierzają Państwo z tych środków sfinansować dla pracowników zakupy z okazji świąt bonów towarowych oraz paczek. Ponieważ świadczenia te trafią tylko do pracowników, których sytuacja materialna została oceniona jako najsłabsza, to działalność ta stanowi z całą pewnością działalność socjalną w rozumieniu ustawy o ZFŚS. Gdyby jednak Państwa spółka zdecydowała się na przekazanie bonów i paczek wszystkim pracownikom, nie biorąc pod uwagę ich sytuacji życiowej i materialnej, to nie powinna finansować tego typu świadczeń ze środków ZFŚS. Działania takiego nie można by było uznać za działalność socjalną. W takiej sytuacji planowane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych spółki.

Źródło finansowania różnego rodzaju świadczeń przekazywanych pracownikom z okazji świąt ma istotne znaczenia dla możliwości zaliczenia poniesionych przez pracodawcę wydatków do kosztów oraz określenia przychodu po stronie pracownika.

Jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia przez Państwa spółkę wydatków poniesionych z ZFŚS do kosztów, należy się odwołać do treści art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Oznacza to, że aby wydatek mógł być uznany za koszt, musi być poniesiony w jednym z trzech wymienionych powyżej celów oraz nie znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 45 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Wprowadzone w tym przepisie ograniczenie wynika z faktu, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym, w przypadku gdy zakup dla pracowników bonów oraz paczek z okazji nadchodzących świąt zostanie sfinansowany przez Państwa spółkę z ZFŚS, to wydatków poniesionych na ten cel nie będą Państwo mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop.

Jeżeli jednak świadczenia te zostałyby nabyte dla części lub wszystkich pracowników i nie zostałyby sfinansowane z ZFŚS, a ze środków obrotowych spółki, to wydatki na ich nabycie można by było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1updop.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W cytowanym powyżej piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie czytamy, że:

(...) wydatki poniesione przez Spółkę ze środków obrotowych na zakup bonów towarowych dla pracowników oraz kolektorów fizycznych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem wykazania przez spółkę spełnienia przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 updop.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 2 pkt 1 i art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA