REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wydatki na upominki świąteczne

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej spółce jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W związku z nadchodzącymi świętami zamierzamy przekazać grupie wybranych pracowników (znajdujących się w najcięższej sytuacji finansowej) bony towarowe oraz paczki. Czy wydatki związane z tymi świadczeniami możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie. Jeżeli zakup dla pracowników bonów oraz paczek z okazji nadchodzących świąt zostanie sfinansowany przez Państwa spółkę z ZFŚS, to wydatków poniesionych na ten cel nie będą Państwo mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Jeżeli jednak świadczenia te zostałyby nabyte dla części lub wszystkich pracowników i nie zostałyby sfinansowane z ZFŚS, a ze środków obrotowych spółki, to wydatki na ich nabycie można by było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop.

UZASADNIENIE

Obowiązki pracodawców w zakresie tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostały uregulowane w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Wynika z niej, że fundusz ten tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników (art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o ZFŚS).

REKLAMA

Przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na temat działania w zakładzie pracy ZFŚS oraz finansowania przez niego tylko działalności socjalnej wypowiadały się wielokrotnie organy podatkowe. W piśmie z 30 maja 2006 r. nr 1472/ROP1/423-95-165/06/AJ Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że:

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczony jest na finansowanie działalności socjalnej. (...) Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. (...) zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowych z Funduszu ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Z pytania wynika, że Państwa spółka była zobowiązana do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zamierzają Państwo z tych środków sfinansować dla pracowników zakupy z okazji świąt bonów towarowych oraz paczek. Ponieważ świadczenia te trafią tylko do pracowników, których sytuacja materialna została oceniona jako najsłabsza, to działalność ta stanowi z całą pewnością działalność socjalną w rozumieniu ustawy o ZFŚS. Gdyby jednak Państwa spółka zdecydowała się na przekazanie bonów i paczek wszystkim pracownikom, nie biorąc pod uwagę ich sytuacji życiowej i materialnej, to nie powinna finansować tego typu świadczeń ze środków ZFŚS. Działania takiego nie można by było uznać za działalność socjalną. W takiej sytuacji planowane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych spółki.

Źródło finansowania różnego rodzaju świadczeń przekazywanych pracownikom z okazji świąt ma istotne znaczenia dla możliwości zaliczenia poniesionych przez pracodawcę wydatków do kosztów oraz określenia przychodu po stronie pracownika.

Jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia przez Państwa spółkę wydatków poniesionych z ZFŚS do kosztów, należy się odwołać do treści art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 45 updop. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Oznacza to, że aby wydatek mógł być uznany za koszt, musi być poniesiony w jednym z trzech wymienionych powyżej celów oraz nie znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 45 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Wprowadzone w tym przepisie ograniczenie wynika z faktu, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym, w przypadku gdy zakup dla pracowników bonów oraz paczek z okazji nadchodzących świąt zostanie sfinansowany przez Państwa spółkę z ZFŚS, to wydatków poniesionych na ten cel nie będą Państwo mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop.

Jeżeli jednak świadczenia te zostałyby nabyte dla części lub wszystkich pracowników i nie zostałyby sfinansowane z ZFŚS, a ze środków obrotowych spółki, to wydatki na ich nabycie można by było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1updop.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W cytowanym powyżej piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie czytamy, że:

(...) wydatki poniesione przez Spółkę ze środków obrotowych na zakup bonów towarowych dla pracowników oraz kolektorów fizycznych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem wykazania przez spółkę spełnienia przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 updop.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 2 pkt 1 i art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA