REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na likwidację budynków

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zakupiła parcelę z posadowionym na niej budynkiem biurowym. Budynek ten początkowo wprowadzono do ewidencji i rozpoczęto jego amortyzację. Celem zakupu było wybudowanie nowego budynku mieszkalnego na wolnej części parceli oraz adaptacja już istniejącego na budynek mieszkalny.

Po przeprowadzonej 2 miesiące po nabyciu ponownej analizie technicznej i kosztowej spółka zdecydowała jednak, że adaptacja będzie gospodarczo nieuzasadniona (koszty). W związku z tym postanowiono wyburzyć budynek oraz wybudować w jego miejsce nowy budynek mieszkalny o wyższym standardzie. Czy z uwagi na zakaz zaliczenia do kosztów podatkowych strat z likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych spółka będzie miała prawo potraktować opisaną stratę (likwidacja budynku) jako koszt podatkowy?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Strata powstała w wyniku likwidacji budynku nie będzie wyłączona z Państwa kosztów uzyskania przychodów. W tym przypadku utrata przydatności gospodarczej nastąpiła z innego powodu niż zmiana rodzaju działalności gospodarczej. Niezamortyzowana część wartości wyburzonego budynku, jak również wydatki na jego rozbiórkę nie będą jednak kosztem podatkowym bezpośrednio. Powiększą one wartość początkową nowo wybudowanego budynku mieszkalnego i będą stanowić koszt poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Kosztów podatkowych nie stanowią straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 16 ust. 1 pkt 6 updop). Planowana likwidacja budynku nabytego przez spółkę nie wynika ze zmiany rodzaju działalności, lecz jest warunkiem koniecznym do wybudowania w jego miejscu innego budynku. Opisane wyłączenie nie znajdzie zatem w Państwa przypadku zastosowania. Nie oznacza to jednak, że wydatki na likwidację budynku będą stanowiły koszty podatkowe bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztem wytworzenia, stanowiącym w opisanej sytuacji wartość początkową nowo budowanego budynku, jest wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty, które można zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (art. 16g ust. 4 updop). Do owych innych kosztów z pewnością należy zaliczyć wydatki konieczne dla powstania nowego budynku. Rozbiórka w celu zwolnienia miejsca jest bowiem warunkiem niezbędnym do wzniesienia nowego budynku.

PRZYKŁAD

Spółka GawBud zakupiła nieruchomość gruntową zabudowaną zamortyzowaną w całości halą produkcyjną wraz z linią produkcyjną. Celem zakupu było wybudowanie na parceli budynku mieszkalnego, co nie było możliwe bez dokonania rozbiórki poprzedniego obiektu. W związku z tym wynajęto specjalistyczną firmę, która za kwotę 500 000 zł dokonała demontażu i wyburzenia budynku hali. Ponieważ część linii technologicznej była sprawna po demontażu, dokonano jej zbycia za kwotę 50 000 zł. Uzyskany z całej rozbiórki złom sprzedano za kwotę 10 000 zł. Po wybudowaniu na gruncie budynku mieszkalnego jego wartość początkowa (podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych) zostanie zwiększona o kwotę 440 000 zł według wyliczenia:

500 000 zł (wydatki na rozbiórkę) - [10 000 + 50 000] (przychody z likwidacji) = 440 000 zł.

Słuszność takiego rozumowania potwierdza treść postanowienia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z 23 lipca 2007 r., nr 1419/UDD-415/62/07/GS:

Pojęcie „inne koszty” jest nieograniczonym katalogiem, do którego zaliczyć można wszelkie koszty związane bezpośrednio lub pośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, które nie mogą być zaliczone do żadnej konkretnej kategorii kosztów wymienionych w art. 16g ust. 4 ww. ustawy. A zatem mogą to być np.: koszty likwidacji - rozbiórki budynków i budowli w związku z prowadzoną inwestycją, powiększone o nieodpisaną część wartości początkowej likwidowanych obiektów, a pomniejszone o przychody z likwidacji. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż strata powstała w wyniku likwidacji środków trwałych, tj. hali i portierni, jest kosztem uzyskania przychodów, ponieważ ww. środki trwałe utraciły przydatność gospodarczą z innego powodu niż zmiana rodzaju działalności gospodarczej, jest nieprawidłowe.

• art. 16 ust. 1 pkt 6, art. 16g ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA