REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: rosną stawki podatków od nieruchomości

REKLAMA

Mieszkańcy wielu miast woj. śląskiego w 2012 r. zapłacą wyższe niż dotąd podatki od nieruchomości. Zmianę stawek władze tłumaczą zazwyczaj inflacją. W części miast rosną także inne opłaty lokalne, np. od środków transportu.

Podatki od nieruchomości to jedno z najważniejszych źródeł wpływów do miejskich kas. W Katowicach od 2012 r. opłata za metr kwadratowy w przypadku budynków mieszkalnych będzie wynosiła 64 gr (o 3 gr więcej niż w 2011 r.) oraz 21,06 zł za m kw. budynków gospodarczych, czyli o 85 gr więcej niż dotychczas. Opłata za użytkowanie wieczyste dla gruntów stanowiących własność miasta wzrośnie w Katowicach średnio o ok. 20 proc.

REKLAMA

Autopromocja

Miejscy radni obniżyli natomiast stawki podatków od środków transportu - poinformowano w Wydziale Podatków i Opłat Lokalnych. Np. w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 5,5 tony opłata wyniesie 384-624 zł rocznie, właściciele pojazdów o masie od 5,5 do 9 ton zapłacą od 576 do 1068 zł.

Uchwała w sprawie nowych opłat targowych w Katowicach ma zostać poddana pod głosowanie na styczniowej sesji. W projekcie nie przewidziano drastycznych zmian w stawkach - zapewniają przedstawiciele Wydziału Działalności Gospodarczej magistratu.

Władze Katowic nie będą pobierały opłat za posiadanie psa, tak jak dotychczas.

Podatki od nieruchomości wzrastają także w innych miastach woj. śląskiego. W Częstochowie w przypadku budynków mieszkalnych stawka od nowego roku jest wyższa o prawie 13 proc. od obowiązującej w 2011 r. i wyniesie 70 groszy za metr kwadratowy rocznie, a opłata za budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wzrośnie o 6,61 proc. - do 21,8 zł za metr kw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opłaty od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, wyniosą w 2012 r. w Częstochowie 84 gr za metr kw. Wpływy z tytułu podatków od nieruchomości w 2012 r. mają wynieść prawie 120 mln zł.

O 4,2 proc. w Częstochowie wzrastają opłaty targowe. Dzienne stawki opłaty targowej w 2012 r. wyniosą od kilku (np. za tzw. sprzedaż z ręki czy kosza) do 45 zł - za handel z samochodu ważącego ponad 1,5 t. Szacowany dochód Częstochowy z opłaty targowej w 2012 r. ma wynieść 590 tys. zł.

8,3 mln zł w 2012 r. ma wpłynąć do kasy miasta z tytułu podatku od środków transportu. Stawki z tego tytułu wzrosną od 40 do 970 zł rocznie. Lokalne władze zdecydowały, że właściciele pojazdów zapłacą podatki na poziomie górnych stawek zaproponowanych przez resort finansów. Wyjątkiem będą opłaty za ciężarówki o masie od 12 do 29 ton przy dwóch osiach i zawieszeniu pneumatycznym - niższe od stawki maksymalnej o ponad 14 proc.

Roczna opłata za posiadanie psa w Częstochowie wyniesie 65 zł i będzie wyższa o 1 zł. Nie będą jej płacić osoby, które przyjmą czworonoga ze schroniska. Powinni to jednak udokumentować zaświadczeniem. Z tytułu opłat za posiadanie psów Częstochowa zarobi w 2012 r. 114 tys. zł.

Podatki od nieruchomości wzrastają także m.in. w Sosnowcu. Od 1 stycznia roczna stawka za metr kw. budynku mieszkalnego wyniesie 70 gr (dotychczas 67 gr), w przypadku budynków związanych z działalnością gospodarczą - 21,94 zł (poprzednio 20,5 zł). Stawka podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej to 84 gr za m kw., czyli o 8 gr więcej niż dotychczas.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA