REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie: rosną stawki podatków od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mieszkańcy wielu miast woj. śląskiego w 2012 r. zapłacą wyższe niż dotąd podatki od nieruchomości. Zmianę stawek władze tłumaczą zazwyczaj inflacją. W części miast rosną także inne opłaty lokalne, np. od środków transportu.

Podatki od nieruchomości to jedno z najważniejszych źródeł wpływów do miejskich kas. W Katowicach od 2012 r. opłata za metr kwadratowy w przypadku budynków mieszkalnych będzie wynosiła 64 gr (o 3 gr więcej niż w 2011 r.) oraz 21,06 zł za m kw. budynków gospodarczych, czyli o 85 gr więcej niż dotychczas. Opłata za użytkowanie wieczyste dla gruntów stanowiących własność miasta wzrośnie w Katowicach średnio o ok. 20 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Miejscy radni obniżyli natomiast stawki podatków od środków transportu - poinformowano w Wydziale Podatków i Opłat Lokalnych. Np. w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 5,5 tony opłata wyniesie 384-624 zł rocznie, właściciele pojazdów o masie od 5,5 do 9 ton zapłacą od 576 do 1068 zł.

Uchwała w sprawie nowych opłat targowych w Katowicach ma zostać poddana pod głosowanie na styczniowej sesji. W projekcie nie przewidziano drastycznych zmian w stawkach - zapewniają przedstawiciele Wydziału Działalności Gospodarczej magistratu.

Władze Katowic nie będą pobierały opłat za posiadanie psa, tak jak dotychczas.

REKLAMA

Podatki od nieruchomości wzrastają także w innych miastach woj. śląskiego. W Częstochowie w przypadku budynków mieszkalnych stawka od nowego roku jest wyższa o prawie 13 proc. od obowiązującej w 2011 r. i wyniesie 70 groszy za metr kwadratowy rocznie, a opłata za budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wzrośnie o 6,61 proc. - do 21,8 zł za metr kw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków, wyniosą w 2012 r. w Częstochowie 84 gr za metr kw. Wpływy z tytułu podatków od nieruchomości w 2012 r. mają wynieść prawie 120 mln zł.

O 4,2 proc. w Częstochowie wzrastają opłaty targowe. Dzienne stawki opłaty targowej w 2012 r. wyniosą od kilku (np. za tzw. sprzedaż z ręki czy kosza) do 45 zł - za handel z samochodu ważącego ponad 1,5 t. Szacowany dochód Częstochowy z opłaty targowej w 2012 r. ma wynieść 590 tys. zł.

8,3 mln zł w 2012 r. ma wpłynąć do kasy miasta z tytułu podatku od środków transportu. Stawki z tego tytułu wzrosną od 40 do 970 zł rocznie. Lokalne władze zdecydowały, że właściciele pojazdów zapłacą podatki na poziomie górnych stawek zaproponowanych przez resort finansów. Wyjątkiem będą opłaty za ciężarówki o masie od 12 do 29 ton przy dwóch osiach i zawieszeniu pneumatycznym - niższe od stawki maksymalnej o ponad 14 proc.

Roczna opłata za posiadanie psa w Częstochowie wyniesie 65 zł i będzie wyższa o 1 zł. Nie będą jej płacić osoby, które przyjmą czworonoga ze schroniska. Powinni to jednak udokumentować zaświadczeniem. Z tytułu opłat za posiadanie psów Częstochowa zarobi w 2012 r. 114 tys. zł.

Podatki od nieruchomości wzrastają także m.in. w Sosnowcu. Od 1 stycznia roczna stawka za metr kw. budynku mieszkalnego wyniesie 70 gr (dotychczas 67 gr), w przypadku budynków związanych z działalnością gospodarczą - 21,94 zł (poprzednio 20,5 zł). Stawka podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej to 84 gr za m kw., czyli o 8 gr więcej niż dotychczas.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA