REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielką odziedziczonego po rodzicach gospodarstwa rolnego o powierzchni 15 ha. W skład tego gospodarstwa wchodzą grunty orne klasy IIIb i IVa (o powierzchni ok. 12 ha) oraz pastwiska klasy IV (o powierzchni ok. 3 ha). Wszystkie te grunty są położone na terenach górzystych. Obecnie mój mąż, który do tej pory razem ze mną pracował w tym gospodarstwie, odbywa zasadniczą służbę wojskową. Podobno mam prawo do ulg w podatku rolnym z dwóch powodów (grunty znajdują się na terenach górzystych, a mąż jest w wojsku). Jak są obliczane takie ulgi i co trzeba zrobić, żeby mi je przyznano?

Rzeczywiście, z przepisów ustawy o podatku rolnym wynika, że przysługują ulgi w podatku rolnym z dwóch tytułów: miejsca położenia gruntów oraz faktu, że mąż odbywa służbę wojskową.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o:

- 30% - dla gruntów klas I, II, III i III b,

- 60% - dla gruntów klas IVa, IV i IVb.

Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich są uznawane takie miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych znajduje się powyżej 350 metrów nad poziomem morza (art. 13b ustawy o podatku rolnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ulgi w podatku rolnym z tego tytułu stosuje się z urzędu (art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Sejmik województwa ustala wykaz takich nieruchomości w danym województwie i na tej podstawie organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ustala w drodze decyzji podatek rolny od osób fizycznych na dany rok podatkowy, uwzględniając wymienione ulgi podatkowe.

REKLAMA

Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%, jeśli osoby odbywające służbę wojskową bezpośrednio przed powołaniem do wojska pracowały w tych gospodarstwach, mieszkały tam i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Ulgę podatkową w tym przypadku przyznaje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym zwolniono ją z tej służby (art. 13a ust. 2 i art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

W opisywanej sytuacji nastąpił zbieg prawa do ulg z dwóch różnych tytułów. Przy ustalaniu zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgę podatkową wynikającą z położenia gruntów, a następnie ulgę z racji powołania męża do wojska. Przy czym podstawę tej drugiej ulgi stanowi należny podatek rolny po zastosowaniu ulgi z pierwszego tytułu (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Powiększanie własnego gospodarstwa rolnego

W lutym 2008 r. kupiłem 34 ha gruntów rolnych na powiększenie będącego moją własnością gospodarstwa rolnego o powierzchni 28 ha. Dowiedziałem się, że w przypadku powiększania własnego gospodarstwa rolnego mam prawo do zwolnienia od podatku rolnego przez okres pięciu lat. Jednak wójt odmówił mi przyznania zwolnienia od podatku, ponieważ nabyłem ziemię od mojego teścia. Czy jest to zgodne z prawem?

Decyzja organu podatkowego właściwego w sprawach podatku rolnego (w tym przypadku wójta) jest zgodna z prawem.

Kwestię zwolnień od podatku rolnego unormowano w art. 12 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Zwolnieniu od podatku rolnego podlegają grunty rolne przy spełnieniu następujących warunków:

- nabywane grunty są przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego,

- łączna powierzchnia gruntów nabytych i posiadanych dotychczas nie przekracza 100 hektarów oraz

- grunty te nabyto na własność lub w użytkowanie wieczyste w drodze umowy sprzedaży (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym).

Zapamiętaj!

REKLAMA

Okres zwolnienia gruntów nabytych na utworzenie gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została zawarta umowa sprzedaży gruntów (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

W opisanej sytuacji nabywca spełnił warunki wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym, jednak z art. 12 ust. 5 tej ustawy wynika, że nie stosuje się zwolnienia od podatku rolnego w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, jeśli kupujący jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Ponieważ nabywcą był zięć sprzedającego grunty, wójt orzekł prawidłowo o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 747)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA