REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielką odziedziczonego po rodzicach gospodarstwa rolnego o powierzchni 15 ha. W skład tego gospodarstwa wchodzą grunty orne klasy IIIb i IVa (o powierzchni ok. 12 ha) oraz pastwiska klasy IV (o powierzchni ok. 3 ha). Wszystkie te grunty są położone na terenach górzystych. Obecnie mój mąż, który do tej pory razem ze mną pracował w tym gospodarstwie, odbywa zasadniczą służbę wojskową. Podobno mam prawo do ulg w podatku rolnym z dwóch powodów (grunty znajdują się na terenach górzystych, a mąż jest w wojsku). Jak są obliczane takie ulgi i co trzeba zrobić, żeby mi je przyznano?

Rzeczywiście, z przepisów ustawy o podatku rolnym wynika, że przysługują ulgi w podatku rolnym z dwóch tytułów: miejsca położenia gruntów oraz faktu, że mąż odbywa służbę wojskową.

REKLAMA

Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o:

- 30% - dla gruntów klas I, II, III i III b,

- 60% - dla gruntów klas IVa, IV i IVb.

Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich są uznawane takie miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych znajduje się powyżej 350 metrów nad poziomem morza (art. 13b ustawy o podatku rolnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ulgi w podatku rolnym z tego tytułu stosuje się z urzędu (art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Sejmik województwa ustala wykaz takich nieruchomości w danym województwie i na tej podstawie organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ustala w drodze decyzji podatek rolny od osób fizycznych na dany rok podatkowy, uwzględniając wymienione ulgi podatkowe.

Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%, jeśli osoby odbywające służbę wojskową bezpośrednio przed powołaniem do wojska pracowały w tych gospodarstwach, mieszkały tam i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Ulgę podatkową w tym przypadku przyznaje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym zwolniono ją z tej służby (art. 13a ust. 2 i art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

W opisywanej sytuacji nastąpił zbieg prawa do ulg z dwóch różnych tytułów. Przy ustalaniu zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgę podatkową wynikającą z położenia gruntów, a następnie ulgę z racji powołania męża do wojska. Przy czym podstawę tej drugiej ulgi stanowi należny podatek rolny po zastosowaniu ulgi z pierwszego tytułu (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Powiększanie własnego gospodarstwa rolnego

W lutym 2008 r. kupiłem 34 ha gruntów rolnych na powiększenie będącego moją własnością gospodarstwa rolnego o powierzchni 28 ha. Dowiedziałem się, że w przypadku powiększania własnego gospodarstwa rolnego mam prawo do zwolnienia od podatku rolnego przez okres pięciu lat. Jednak wójt odmówił mi przyznania zwolnienia od podatku, ponieważ nabyłem ziemię od mojego teścia. Czy jest to zgodne z prawem?

Decyzja organu podatkowego właściwego w sprawach podatku rolnego (w tym przypadku wójta) jest zgodna z prawem.

Kwestię zwolnień od podatku rolnego unormowano w art. 12 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Zwolnieniu od podatku rolnego podlegają grunty rolne przy spełnieniu następujących warunków:

- nabywane grunty są przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego,

- łączna powierzchnia gruntów nabytych i posiadanych dotychczas nie przekracza 100 hektarów oraz

- grunty te nabyto na własność lub w użytkowanie wieczyste w drodze umowy sprzedaży (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym).

Zapamiętaj!

Okres zwolnienia gruntów nabytych na utworzenie gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została zawarta umowa sprzedaży gruntów (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

W opisanej sytuacji nabywca spełnił warunki wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym, jednak z art. 12 ust. 5 tej ustawy wynika, że nie stosuje się zwolnienia od podatku rolnego w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, jeśli kupujący jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Ponieważ nabywcą był zięć sprzedającego grunty, wójt orzekł prawidłowo o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 747)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA