REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielką odziedziczonego po rodzicach gospodarstwa rolnego o powierzchni 15 ha. W skład tego gospodarstwa wchodzą grunty orne klasy IIIb i IVa (o powierzchni ok. 12 ha) oraz pastwiska klasy IV (o powierzchni ok. 3 ha). Wszystkie te grunty są położone na terenach górzystych. Obecnie mój mąż, który do tej pory razem ze mną pracował w tym gospodarstwie, odbywa zasadniczą służbę wojskową. Podobno mam prawo do ulg w podatku rolnym z dwóch powodów (grunty znajdują się na terenach górzystych, a mąż jest w wojsku). Jak są obliczane takie ulgi i co trzeba zrobić, żeby mi je przyznano?

Rzeczywiście, z przepisów ustawy o podatku rolnym wynika, że przysługują ulgi w podatku rolnym z dwóch tytułów: miejsca położenia gruntów oraz faktu, że mąż odbywa służbę wojskową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o:

- 30% - dla gruntów klas I, II, III i III b,

- 60% - dla gruntów klas IVa, IV i IVb.

REKLAMA

Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich są uznawane takie miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych znajduje się powyżej 350 metrów nad poziomem morza (art. 13b ustawy o podatku rolnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ulgi w podatku rolnym z tego tytułu stosuje się z urzędu (art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Sejmik województwa ustala wykaz takich nieruchomości w danym województwie i na tej podstawie organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ustala w drodze decyzji podatek rolny od osób fizycznych na dany rok podatkowy, uwzględniając wymienione ulgi podatkowe.

Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%, jeśli osoby odbywające służbę wojskową bezpośrednio przed powołaniem do wojska pracowały w tych gospodarstwach, mieszkały tam i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Ulgę podatkową w tym przypadku przyznaje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym zwolniono ją z tej służby (art. 13a ust. 2 i art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

W opisywanej sytuacji nastąpił zbieg prawa do ulg z dwóch różnych tytułów. Przy ustalaniu zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgę podatkową wynikającą z położenia gruntów, a następnie ulgę z racji powołania męża do wojska. Przy czym podstawę tej drugiej ulgi stanowi należny podatek rolny po zastosowaniu ulgi z pierwszego tytułu (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Powiększanie własnego gospodarstwa rolnego

W lutym 2008 r. kupiłem 34 ha gruntów rolnych na powiększenie będącego moją własnością gospodarstwa rolnego o powierzchni 28 ha. Dowiedziałem się, że w przypadku powiększania własnego gospodarstwa rolnego mam prawo do zwolnienia od podatku rolnego przez okres pięciu lat. Jednak wójt odmówił mi przyznania zwolnienia od podatku, ponieważ nabyłem ziemię od mojego teścia. Czy jest to zgodne z prawem?

Decyzja organu podatkowego właściwego w sprawach podatku rolnego (w tym przypadku wójta) jest zgodna z prawem.

Kwestię zwolnień od podatku rolnego unormowano w art. 12 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Zwolnieniu od podatku rolnego podlegają grunty rolne przy spełnieniu następujących warunków:

- nabywane grunty są przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego,

- łączna powierzchnia gruntów nabytych i posiadanych dotychczas nie przekracza 100 hektarów oraz

- grunty te nabyto na własność lub w użytkowanie wieczyste w drodze umowy sprzedaży (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym).

Zapamiętaj!

Okres zwolnienia gruntów nabytych na utworzenie gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została zawarta umowa sprzedaży gruntów (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

W opisanej sytuacji nabywca spełnił warunki wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym, jednak z art. 12 ust. 5 tej ustawy wynika, że nie stosuje się zwolnienia od podatku rolnego w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, jeśli kupujący jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Ponieważ nabywcą był zięć sprzedającego grunty, wójt orzekł prawidłowo o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 747)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA