REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

Dorota Strusiewicz-Kotela
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielką odziedziczonego po rodzicach gospodarstwa rolnego o powierzchni 15 ha. W skład tego gospodarstwa wchodzą grunty orne klasy IIIb i IVa (o powierzchni ok. 12 ha) oraz pastwiska klasy IV (o powierzchni ok. 3 ha). Wszystkie te grunty są położone na terenach górzystych. Obecnie mój mąż, który do tej pory razem ze mną pracował w tym gospodarstwie, odbywa zasadniczą służbę wojskową. Podobno mam prawo do ulg w podatku rolnym z dwóch powodów (grunty znajdują się na terenach górzystych, a mąż jest w wojsku). Jak są obliczane takie ulgi i co trzeba zrobić, żeby mi je przyznano?

Rzeczywiście, z przepisów ustawy o podatku rolnym wynika, że przysługują ulgi w podatku rolnym z dwóch tytułów: miejsca położenia gruntów oraz faktu, że mąż odbywa służbę wojskową.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek rolny od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich obniża się o:

- 30% - dla gruntów klas I, II, III i III b,

- 60% - dla gruntów klas IVa, IV i IVb.

REKLAMA

Za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich są uznawane takie miejscowości, w których co najmniej 50% użytków rolnych znajduje się powyżej 350 metrów nad poziomem morza (art. 13b ustawy o podatku rolnym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Ulgi w podatku rolnym z tego tytułu stosuje się z urzędu (art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Sejmik województwa ustala wykaz takich nieruchomości w danym województwie i na tej podstawie organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ustala w drodze decyzji podatek rolny od osób fizycznych na dany rok podatkowy, uwzględniając wymienione ulgi podatkowe.

Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych członków rodzin żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową stosuje się ulgę w podatku rolnym w wysokości 40%, jeśli osoby odbywające służbę wojskową bezpośrednio przed powołaniem do wojska pracowały w tych gospodarstwach, mieszkały tam i nie osiągały przychodów z innych źródeł (art. 13a ust. 1 ustawy o podatku rolnym). Ulgę podatkową w tym przypadku przyznaje się na podstawie decyzji wydanej na wniosek podatnika, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba została powołana do odbycia służby wojskowej, do końca miesiąca, w którym zwolniono ją z tej służby (art. 13a ust. 2 i art. 13d ust. 1 ustawy o podatku rolnym).

W opisywanej sytuacji nastąpił zbieg prawa do ulg z dwóch różnych tytułów. Przy ustalaniu zobowiązania podatkowego na dany rok podatkowy w pierwszej kolejności stosuje się ulgę podatkową wynikającą z położenia gruntów, a następnie ulgę z racji powołania męża do wojska. Przy czym podstawę tej drugiej ulgi stanowi należny podatek rolny po zastosowaniu ulgi z pierwszego tytułu (art. 13d ust. 4 ustawy o podatku rolnym).

Powiększanie własnego gospodarstwa rolnego

W lutym 2008 r. kupiłem 34 ha gruntów rolnych na powiększenie będącego moją własnością gospodarstwa rolnego o powierzchni 28 ha. Dowiedziałem się, że w przypadku powiększania własnego gospodarstwa rolnego mam prawo do zwolnienia od podatku rolnego przez okres pięciu lat. Jednak wójt odmówił mi przyznania zwolnienia od podatku, ponieważ nabyłem ziemię od mojego teścia. Czy jest to zgodne z prawem?

Decyzja organu podatkowego właściwego w sprawach podatku rolnego (w tym przypadku wójta) jest zgodna z prawem.

Kwestię zwolnień od podatku rolnego unormowano w art. 12 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Zwolnieniu od podatku rolnego podlegają grunty rolne przy spełnieniu następujących warunków:

- nabywane grunty są przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego,

- łączna powierzchnia gruntów nabytych i posiadanych dotychczas nie przekracza 100 hektarów oraz

- grunty te nabyto na własność lub w użytkowanie wieczyste w drodze umowy sprzedaży (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym).

Zapamiętaj!

Okres zwolnienia gruntów nabytych na utworzenie gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego wynosi 5 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została zawarta umowa sprzedaży gruntów (art. 12 ust. 3 ustawy o podatku rolnym).

W opisanej sytuacji nabywca spełnił warunki wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku rolnym, jednak z art. 12 ust. 5 tej ustawy wynika, że nie stosuje się zwolnienia od podatku rolnego w razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, jeśli kupujący jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy gruntów.

Ponieważ nabywcą był zięć sprzedającego grunty, wójt orzekł prawidłowo o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku rolnego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 109, poz. 747)

 

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA