REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skargę na interpretację podatkową sąd może rozstrzygnąć na niekorzyść skarżącego

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Skargę na interpretację podatkową sąd może rozstrzygnąć na niekorzyść skarżącego
Skargę na interpretację podatkową sąd może rozstrzygnąć na niekorzyść skarżącego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sąd administracyjny nie może, co do zasady, wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego, chyba że stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności zaskarżonego aktu lub czynności. Wobec interpretacji indywidualnych sąd nie może stwierdzić nieważności, zatem w sprawach skarg na indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego nie stosuje się zakazu rozstrzygania na niekorzyść skarżącego.

W dniu 7 lipca 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA), w następstwie rozpatrzenia zagadnienia prawnego przedstawionego przez Rzecznika Praw Obywatelskich, podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II FPS 1/14), w której wskazał, iż „Unormowanie zwarte w art. 134 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.) nie ma zastosowania w przypadku zaskarżenia do sądu administracyjnego indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.” Tym samym, NSA zakwestionował możliwość stosowania zasady zakazu reformationis in peius (zakaz orzekania na niekorzyść skarżącego) w postępowaniu sądowoadministracyjnym w zakresie spraw dotyczących skargi na indywidualną interpretację podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

W przedmiotowej uchwale, NSA podjął próbę wyznaczenia granic stosowania zasady zakazu reformationis in peius z perspektywy zaskarżania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Dodatkowo przeprowadził obszerną analizę prawną instytucji indywidualnych interpretacji podatkowych, na którą warto zwrócić szczególną uwagę.

Argumentując swoje stanowisko, NSA wskazał, iż interpretacje indywidualne prawa podatkowego nie mają charakteru władczego rozstrzygnięcia i nie stanowią załatwienia sprawy w zakresie realizacji praw i obowiązków podatkowych zainteresowanego.

NSA zwrócił uwagę, iż podstawowym celem interpretacji indywidualnych jest dokonanie na wniosek podmiotu zainteresowanego wykładni przepisów prawa podatkowego w zindywidualizowanej sprawie. Treścią takiej interpretacji jest ocena prawna stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Głównym celem tej instytucji jest zapewnienie wnioskodawcy jednostkowej ochrony w sytuacji niepewności prawnej. Ponadto, procedura wydawania interpretacji jest jedną z procedur podatkowych niemających charakteru jurysdykcyjnego. Rezultatem bowiem tego postępowania nie jest wydanie aktu administracyjnego lecz kwalifikacja prawna określonego stanu faktycznego. Oznacza to, iż interpretacja podatkowa nie jest decyzją administracyjną czy postanowieniem oraz nie rozstrzyga sprawy co do istoty.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ponadto zarówno w postępowaniu administracyjnym, jak i sądowoadministracyjnym indywidualne interpretacje prawa podatkowego nie podlegają przepisom o stwierdzenie nieważności aktów administracyjnych, co oznacza, że nie stwierdza się nieważności interpretacji indywidualnych.

REKLAMA

Odnosząc się do regulacji art. 134 § 2 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: PPSA), należy wskazać, iż co do zasady, sąd administracyjny nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego, chyba że stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności zaskarżonego aktu lub czynności. Biorąc pod uwagę, iż w stosunku do interpretacji indywidualnych nie stwierdza się nieważności, również zastosowanie normy prawnej wyrażonej w przepisie art. 134 § 2 PPSA staje się bezprzedmiotowe. W ocenie NSA, nie jest bowiem możliwe zastosowanie do określonego aktu czy czynności jedynie fragmentu przepisu (w tym przypadku art. 134 § 2 PPSA).

Mając na uwadze powyższą analizę, trudno odmówić słuszności zaprezentowanej uchwale, mimo iż stawia skarżących interpretacje indywidualne w gorszej sytuacji aniżeli skarżących inne rozstrzygnięcia organów administracyjnych.

Wioleta Biel

Doradca podatkowy/Konsultant,

Deloitte, biuro w Gdańsku

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA