REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek rozliczenia faktury wystawionej przez niemieckiego kontrahenta?

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 grudnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-849/08/RS

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży warzyw i owoców. 1 marca 2008 r. zlecił sprowadzenie samochodu dostawczego, który miał być środkiem trwałym i służyć do wykonywania czynności opodatkowanych - przewozu ww. towarów handlowych. Z tego tytułu wpłacił zaliczkę w wysokości 3000 zł. Przedmiotowy pojazd nie jest nowym środkiem transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT. Samochód ten, posiadając dopuszczalną masę całkowitą nie przekraczającą 3,5 tony, spełniał warunki wynikające z art. 86 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Przedmiotowy pojazd, niezwłocznie po wystawieniu 8 kwietnia 2008 r. faktury na pełną wartość (nie będącej fakturą VAT-marża), został przemieszczony na teren Polski. Firma niemiecka, od której dokonano nabycia i firma wnioskodawcy są zidentyfikowane dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Samochód, który został zakupiony na terenie Niemiec, był zniszczony i odbiegał od ustalonego wcześniej zamówienia. W związku z tym wnioskodawca poinformował osobę, która sprowadziła pojazd, jak i kontrahenta z Niemiec, że wycofuje się z transakcji kupna prosząc o wystawienie faktury lub noty korygującej. Właściciel komisu w Niemczech wskazał, że nie jest możliwe wystawienie korekty. Pojazd ten nigdy nie był ujęty w ewidencji firmy, ani nie był wykorzystany w jej działalności. Samochód wraz z dokumentami został oddany osobie sprowadzającej, a fakturę wystawioną na firmę wnioskodawca zatrzymał, nie posiada też żadnego dokumentu potwierdzającego fakt zwrotu.

Zdaniem wnioskodawcy, nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu i w konsekwencji powyższego nie ma obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług od nieistniejącej transakcji.

REKLAMA

Stanowisko dyrektora izby skarbowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), opodatkowaniu podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Powyższe oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy następuje z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski). Dokonujący dostawy musi być podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywca podatnikiem podatku od towarów i usług. Z kolei, dostawa towarów musi odbywać się za wynagrodzeniem.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

Na mocy art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z ust. 2 pkt 4 wskazanego artykułu - stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że nastąpiło (za wynagrodzeniem) przemieszczenie przedmiotowego samochodu z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Zarówno dostawca, jak i nabywca byli zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca jest w posiadaniu faktury (nie będącej fakturą VAT marża) dokumentującej powyższą transakcję.

W związku z powyższym, przemieszczenie ww. samochodu dostawczego na terytorium Polski spełnia przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy i stanowi dla nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem wnioskodawca - na mocy art. 106 ust. 7 powołanej ustawy - zobowiązany jest do udokumentowania przedmiotowej czynności fakturą wewnętrzną.

Z treści wniosku wynika, że samochód ten nigdy nie posłużył wnioskodawcy do prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec czego nie można uznać, że zachodzi związek, o którym w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy, tj. podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez wnioskodawcę. Zatem podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu dostawczego nie będzie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa transakcja - zgodnie z regulacją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z tytułu którego wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania podatku należnego z tytułu tej transakcji w deklaracji, bez prawa do jego odliczenia.

Należy zauważyć, iż w przypadku posiadania dokumentów potwierdzających zwrot towaru wnioskodawca uzyska prawo do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia.

(...)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA