REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek rozliczenia faktury wystawionej przez niemieckiego kontrahenta?

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 grudnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-849/08/RS

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży warzyw i owoców. 1 marca 2008 r. zlecił sprowadzenie samochodu dostawczego, który miał być środkiem trwałym i służyć do wykonywania czynności opodatkowanych - przewozu ww. towarów handlowych. Z tego tytułu wpłacił zaliczkę w wysokości 3000 zł. Przedmiotowy pojazd nie jest nowym środkiem transportu, o którym mowa w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o VAT. Samochód ten, posiadając dopuszczalną masę całkowitą nie przekraczającą 3,5 tony, spełniał warunki wynikające z art. 86 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Przedmiotowy pojazd, niezwłocznie po wystawieniu 8 kwietnia 2008 r. faktury na pełną wartość (nie będącej fakturą VAT-marża), został przemieszczony na teren Polski. Firma niemiecka, od której dokonano nabycia i firma wnioskodawcy są zidentyfikowane dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Samochód, który został zakupiony na terenie Niemiec, był zniszczony i odbiegał od ustalonego wcześniej zamówienia. W związku z tym wnioskodawca poinformował osobę, która sprowadziła pojazd, jak i kontrahenta z Niemiec, że wycofuje się z transakcji kupna prosząc o wystawienie faktury lub noty korygującej. Właściciel komisu w Niemczech wskazał, że nie jest możliwe wystawienie korekty. Pojazd ten nigdy nie był ujęty w ewidencji firmy, ani nie był wykorzystany w jej działalności. Samochód wraz z dokumentami został oddany osobie sprowadzającej, a fakturę wystawioną na firmę wnioskodawca zatrzymał, nie posiada też żadnego dokumentu potwierdzającego fakt zwrotu.

Zdaniem wnioskodawcy, nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu i w konsekwencji powyższego nie ma obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług od nieistniejącej transakcji.

REKLAMA

Stanowisko dyrektora izby skarbowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), opodatkowaniu podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Powyższe oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy następuje z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski). Dokonujący dostawy musi być podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywca podatnikiem podatku od towarów i usług. Z kolei, dostawa towarów musi odbywać się za wynagrodzeniem.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne.

Na mocy art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z ust. 2 pkt 4 wskazanego artykułu - stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że nastąpiło (za wynagrodzeniem) przemieszczenie przedmiotowego samochodu z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Zarówno dostawca, jak i nabywca byli zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca jest w posiadaniu faktury (nie będącej fakturą VAT marża) dokumentującej powyższą transakcję.

W związku z powyższym, przemieszczenie ww. samochodu dostawczego na terytorium Polski spełnia przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy i stanowi dla nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem wnioskodawca - na mocy art. 106 ust. 7 powołanej ustawy - zobowiązany jest do udokumentowania przedmiotowej czynności fakturą wewnętrzną.

Z treści wniosku wynika, że samochód ten nigdy nie posłużył wnioskodawcy do prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec czego nie można uznać, że zachodzi związek, o którym w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy, tj. podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez wnioskodawcę. Zatem podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu dostawczego nie będzie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa transakcja - zgodnie z regulacją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z tytułu którego wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania podatku należnego z tytułu tej transakcji w deklaracji, bez prawa do jego odliczenia.

Należy zauważyć, iż w przypadku posiadania dokumentów potwierdzających zwrot towaru wnioskodawca uzyska prawo do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia.

(...)

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA