REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca na studiach. Co może wliczyć w koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Przedsiębiorca na studiach. Co będzie firmowym kosztem?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca idzie na studia. Co może wliczyć w koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?

Czy wydatki związane np. z rozpoczęciem studiów lub zapisaniem się na kurs językowy mogą obniżyć podatek przedsiębiorcy? Tak, ale pod pewnymi warunkami i z odpowiednią dokumentacją. Wyjaśniamy, które wydatki mogą być zaliczone jako koszt uzyskania przychodu, a które fiskus w ramach kontroli podatkowej  może podważyć.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenia od kosztów uzyskania przychodu

Odliczenie od kosztów uzyskania przychodu pozwala osobom prowadzącym działalność gospodarczą zmniejszyć swoje zobowiązanie podatkowe, dzięki uwzględnieniu pewnych kosztów związanych z osiągnięciem tego przychodu. W polskim prawie podatkowym (ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli ustawie o PIT) odliczenia te są uregulowane w rozdziale 2 (artykuły 22-26a).

Główna podstawa prawna odliczeń od kosztów uzyskania przychodu znajduje się w artykule 22 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

- Koszty, które można odliczyć od przychodu, muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą lub innym źródłem przychodów. Mogą obejmować takie wydatki jak zakup materiałów, opłaty za usługi, wynagrodzenia dla pracowników, opłaty amortyzacyjne za środki trwałe, koszty podróży służbowych, opłaty za ubezpieczenia społeczne oraz inne wydatki, które są niezbędne do generowania przychodów – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

REKLAMA

W artykule 23 ustawy o PIT znajduje się katalog wydatków, które nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Są to na przykład wydatki związane z zakupem dóbr luksusowych, wydatki na cele reprezentacyjne, grzywny i kary, koszty związane z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych, wydatki na cele prywatne itp. Nie ma w nim wzmianki o edukacji. Jednak mimo tego interpretacje organów podatkowych nie zawsze były przychylne tego typu wydatkom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki na edukację przedsiębiorcy – różne interpretacje podatkowe

Kiedy mówimy o wydatkach na edukację dla przedsiębiorców, zazwyczaj zakładamy, że są one uznawane za koszty uzyskania przychodów. To logiczne, ponieważ zdobycie nowych umiejętności i wiedzy może zdecydowanie pomóc w prowadzeniu działalności gospodarczej. Jednak paradoksalnie prawo podatkowe nie zawsze było tak przychylnie nastawione wobec przedsiębiorców.

Przykładem może być interpretacja podatkowa IPPB1/415-575/13-2/AM, w której urząd podatkowy nie uznał nakładów finansowych na przewód doktorski przedsiębiorcy za koszty uzyskania przychodów. Zostały one za to uznane za wydatki osobiste, które nie miały wpływu na prowadzoną działalność gospodarczą.

Dopiero od niedawna fiskus wydaje się bardziej otwarty na potrzeby przedsiębiorców, jeśli chodzi o odliczanie kosztów edukacji. Jednak nadal istnieją pewne ograniczenia i warunki.

Odlicz od kosztów, ale zadbaj o dokumentację

Aby dokonać odliczeń od kosztów uzyskania przychodu, należy prawidłowo udokumentować te koszty. Organom podatkowym zależy, aby wydatki te były związane z działalnością gospodarczą. Dlatego przedsiębiorcy i osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą zachować faktury, umowy, rachunki oraz inne dokumenty potwierdzające poniesione wydatki. Nie wszystkie koszty można odliczyć w całości. Istnieją limity i ograniczenia odnośnie niektórych rodzajów wydatków. Na przykład, odliczenia od kosztów uzyskania przychodu w przypadku wydatków na samochód prywatny są ograniczone według określonych stawek.

- Ogólna zasada odliczeń kosztów na szeroko pojętą naukę i podnoszenie kwalifikacji jest prosta: wydatek musi służyć osiągnięciu lub utrzymaniu przychodów, lub zabezpieczeniu źródła tych przychodów. Musi być też właściwie udokumentowany, nie może należeć do wydatków zakazanych i nie może mieć cech wydatku prywatnego – dodaje Krzysztof Wojtas.

Studia, kursy językowe, szkolenia, a nawet kurs prawa jazdy!

Jeśli chodzi o wydatki na naukę, pod tym pojęciem rozumie się np. wydatki na studia wyższe, podyplomowe, opłaty za kursy językowe czy kursy prawa jazdy. Co więcej, w koszt uzyskania przychodu można zaliczyć również wydatki na materiały edukacyjne, podręczniki itp. Muszą one jednak bezpośrednio lub pośrednio wpłynąć na osiągane przychody albo zachowanie źródła przychodów.

Jeśli w ramach działalności gospodarczej zachodzi potrzeba podróżowania w celu uczestnictwa w kursach, konferencjach lub szkoleniach, istnieje możliwość odliczenia kosztów związanych z podróżą, zakwaterowaniem i wyżywieniem. Jednakże aby to zrobić, trzeba udokumentować, że te wydatki były bezpośrednio związane z edukacją i miały wpływ na rozwój zawodowy. Oznacza to, że podróż musiała być nieodzowna dla udziału w kursie lub szkoleniu, a także przyczyniła się do zwiększenia kompetencji zawodowych.

- Mając to na uwadze, warto zachować w prostej formie elektronicznej wszystkie rachunki, bilety czy faktury związane z podróżą, by móc udowodnić, że koszty te były związane z edukacją i prowadzoną działalnością gospodarczą. Dzięki temu możliwe będzie skorzystanie z możliwości odliczenia tych wydatków, co może okazać się nie tylko wsparciem dla rozwoju zawodowego, ale także korzyścią podatkową dla firmy – tłumaczy Krzysztof Wojtas.

Wydatki na naukę przedsiębiorcy muszą spełniać określone kryteria

Aby spać spokojnie i nie martwić się o ewentualne problemy z interpretacją odliczeń w razie kontroli skarbowej, trzeba pamiętać, że kierunek edukacji musi być ściśle związany z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Studia, kursy czy literatura muszą mieć charakter specjalistyczny, nie mogą być ogólnego rodzaju, ponieważ w przeciwnym razie mogą zostać uznane za koszty osobiste. Jeżeli natomiast przedsiębiorca chce odliczyć wydatki na kurs prawa jazdy, musi udowodnić, że jest mu ono niezbędne do realizacji działalności.

- Moim zdaniem warto zachować ostrożność i prawidłowo udokumentować takie wydatki, aby uniknąć problemów podczas ewentualnej kontroli podatkowej. Aby mieć dostęp do tych plików w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca, dobrze jest przechowywać je w formie elektronicznej. E-faktury i e-archiwa to wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność miejsca oraz pieniędzy, a elektroniczny obieg dokumentów staje się niemal niezbędnym narzędziem w czasach pracy zdalnej i wykonywania obowiązków służbowych z różnych lokalizacji – mówi Krzysztof Wojtas.

Prawo na to pozwala. Nakłady finansowe związane z edukacją można wliczyć w koszty prowadzenia firmy. Kluczem jest udowodnienie, że te wydatki wpłynęły na dochody z działalności gospodarczej. Dlatego też warto prowadzić dokładną dokumentację i korzystać z możliwości, jakie daje prawo podatkowe. Ostatecznie kontynuacja nauki może okazać się nie tylko źródłem wiedzy, ale także oszczędności podatkowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA