REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?
Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedsiębiorca mógł zaliczyć do koszów uzyskania przychodów straty (np. odszkodowanie wypłacone kontrahentowi) z tytułu skradzionego towaru musi wykazać, że miały miejsce niespodziewane okoliczności, których nie miał możliwości przewidzieć. Niedochowanie należytej staranności przy prowadzeniu działalności gospodarczej wyklucza możliwość uznania poniesionych strat za koszty. Takie stanowisko po raz kolejny potwierdziły organy podatkowe (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2022 roku, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.680.2022.1.AK).

Kradzież towaru podczas świadczenia usługi transportowej

Ze stanu faktycznego powołanej interpretacji wynika, że wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług transportowych na terenie całej Europy. Na skutek kradzieży, towar transportowany przez pracownika wnioskodawcy nie dotarł do odbiorcy w Szwajcarii. Na miejsce zostały wezwane odpowiednie służby, które prowadziły dochodzenie w celu ujęcia sprawców i odzyskania towaru, jednak ostatecznie sprawców przestępstwa nie udało się ustalić, skradziony towar również nie został odnaleziony. Wnioskodawca jako przewoźnik został wezwany przez ubezpieczyciela spedytora do zapłaty określonej kwoty z tytułu odszkodowania, jakie ubezpieczyciel spedytora poniósł w wyniku zapłaty właścicielowi towaru za skradziony transport. Z przedłożonego wnioskodawcy wezwania wynikało, że ubezpieczyciel spedytora zaspokoił roszczenie odszkodowawcze należne od spedytora i jednocześnie wystąpił z roszczeniem regresowym wobec wnioskodawcy będącego wykonawcy usługi transportowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania

W odpowiedzi na otrzymane roszczenie, wnioskodawca zwrócił się do swojego ubezpieczyciela, o wypłatę odszkodowania za skradziony towar i zaspokojenie roszczenia ubezpieczyciela spedytora. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania uzasadniając, że towar przewożony przez firmę wnioskodawcy, który został skradziony, jest wyłączony z zakresu ubezpieczenia zgodnie z umową ubezpieczenia. Jak wskazano w wydanej interpretacji, rozmowy z ubezpieczycielem i wnoszone odwołania nie przyniosły pozytywnego dla wnioskodawcy rozstrzygnięcia.

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

W związku z powyższym podatnik powziął wątpliwość czy zapłacone odszkodowanie, za utracony w wyniku przestępstwa towar, może uznać za koszt uzyskania przychodów.

Opinia organu nie była pozytywna dla wnioskodawcy. Jak podkreślił Dyrektor KIS, nie można uznać, że niewykonanie umowy – skutkujące koniecznością zapłaty odszkodowania było całkowicie niezawinione przez wnioskodawcę. Zdaniem organu to wnioskodawca jako podatnik ponosi ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, a zapłata odszkodowania będąca wynikiem podjętej przez wnioskodawcę lub jego pracownika decyzji o wyborze miejsca odpoczynku, nienależytego zabezpieczenia samochodu i znajdującego się w nim towaru, stanowi konsekwencję tego ryzyka i nie może być przerzucana na Skarb Państwa poprzez pomniejszanie dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

REKLAMA

W konsekwencji zatem poniesiony przez wnioskodawcę wydatek na zapłatę odszkodowania z tytułu niewywiązania się z umowy (w związku z kradzieżą towaru) nie był racjonalny i nie może zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy strata może być kosztem podatkowym? Zależy to od racjonalności działań podatnika

Jak wynika zatem z przywołanej interpretacji, o możliwości zaliczenia strat do kosztów uzyskania przychodów powinna decydować racjonalność działań podejmowanych przez podatnika. Błędnym jest założenie, że każde działanie podatnika, a w szczególności spowodowane jego zaniechaniem lub zaniedbaniem może zostać zrekompensowane poprzez obniżenie podstawy opodatkowania. Wyjątkiem mogą być jedynie nieprzewidywalne sytuacje, którym nie udało się zapobiec pomimo podjęcia przez podatnika wszelkich koniecznych działań w celu ich uniknięcia.

Pamiętać bowiem należy, że to na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, iż strata powstała na skutek zdarzeń nieprzewidywalnych, niemożliwych do uniknięcia przez racjonalnie działający podmiot. Jedynie bowiem straty w środkach obrotowych powstałe w trakcie racjonalnych, normalnych działań przedsiębiorcy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dochowanie należytej staranności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów. Bowiem wyłącznie możliwość udowodnienia, że szkoda powstała bez winy podatnika uzasadnia uznanie losowego charakteru poniesionej straty.

Podsumowując zatem, wskazać trzeba, że w każdym przypadku powstania straty w środkach obrotowych, w celu rozstrzygnięcia konsekwencji podatkowych należy wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności faktyczne towarzyszące danej sprawie i ocenić je pod kątem całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, uwzględniając przy tym w szczególności okoliczności, które spowodowały powstanie straty, formy jej udokumentowania oraz podjęte przez podatnika działania zabezpieczające.

Katarzyna Jastrzębska, Kierownik zespołu ds. podatków bezpośrednich TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA