REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?
Czy kosztem podatkowym może być wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

REKLAMA

REKLAMA

Aby przedsiębiorca mógł zaliczyć do koszów uzyskania przychodów straty (np. odszkodowanie wypłacone kontrahentowi) z tytułu skradzionego towaru musi wykazać, że miały miejsce niespodziewane okoliczności, których nie miał możliwości przewidzieć. Niedochowanie należytej staranności przy prowadzeniu działalności gospodarczej wyklucza możliwość uznania poniesionych strat za koszty. Takie stanowisko po raz kolejny potwierdziły organy podatkowe (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2022 roku, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.680.2022.1.AK).

Kradzież towaru podczas świadczenia usługi transportowej

Ze stanu faktycznego powołanej interpretacji wynika, że wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług transportowych na terenie całej Europy. Na skutek kradzieży, towar transportowany przez pracownika wnioskodawcy nie dotarł do odbiorcy w Szwajcarii. Na miejsce zostały wezwane odpowiednie służby, które prowadziły dochodzenie w celu ujęcia sprawców i odzyskania towaru, jednak ostatecznie sprawców przestępstwa nie udało się ustalić, skradziony towar również nie został odnaleziony. Wnioskodawca jako przewoźnik został wezwany przez ubezpieczyciela spedytora do zapłaty określonej kwoty z tytułu odszkodowania, jakie ubezpieczyciel spedytora poniósł w wyniku zapłaty właścicielowi towaru za skradziony transport. Z przedłożonego wnioskodawcy wezwania wynikało, że ubezpieczyciel spedytora zaspokoił roszczenie odszkodowawcze należne od spedytora i jednocześnie wystąpił z roszczeniem regresowym wobec wnioskodawcy będącego wykonawcy usługi transportowej.

REKLAMA

Autopromocja

Ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania

W odpowiedzi na otrzymane roszczenie, wnioskodawca zwrócił się do swojego ubezpieczyciela, o wypłatę odszkodowania za skradziony towar i zaspokojenie roszczenia ubezpieczyciela spedytora. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania uzasadniając, że towar przewożony przez firmę wnioskodawcy, który został skradziony, jest wyłączony z zakresu ubezpieczenia zgodnie z umową ubezpieczenia. Jak wskazano w wydanej interpretacji, rozmowy z ubezpieczycielem i wnoszone odwołania nie przyniosły pozytywnego dla wnioskodawcy rozstrzygnięcia.

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wypłacone odszkodowanie za skradziony towar?

W związku z powyższym podatnik powziął wątpliwość czy zapłacone odszkodowanie, za utracony w wyniku przestępstwa towar, może uznać za koszt uzyskania przychodów.

Opinia organu nie była pozytywna dla wnioskodawcy. Jak podkreślił Dyrektor KIS, nie można uznać, że niewykonanie umowy – skutkujące koniecznością zapłaty odszkodowania było całkowicie niezawinione przez wnioskodawcę. Zdaniem organu to wnioskodawca jako podatnik ponosi ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, a zapłata odszkodowania będąca wynikiem podjętej przez wnioskodawcę lub jego pracownika decyzji o wyborze miejsca odpoczynku, nienależytego zabezpieczenia samochodu i znajdującego się w nim towaru, stanowi konsekwencję tego ryzyka i nie może być przerzucana na Skarb Państwa poprzez pomniejszanie dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

W konsekwencji zatem poniesiony przez wnioskodawcę wydatek na zapłatę odszkodowania z tytułu niewywiązania się z umowy (w związku z kradzieżą towaru) nie był racjonalny i nie może zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy strata może być kosztem podatkowym? Zależy to od racjonalności działań podatnika

Jak wynika zatem z przywołanej interpretacji, o możliwości zaliczenia strat do kosztów uzyskania przychodów powinna decydować racjonalność działań podejmowanych przez podatnika. Błędnym jest założenie, że każde działanie podatnika, a w szczególności spowodowane jego zaniechaniem lub zaniedbaniem może zostać zrekompensowane poprzez obniżenie podstawy opodatkowania. Wyjątkiem mogą być jedynie nieprzewidywalne sytuacje, którym nie udało się zapobiec pomimo podjęcia przez podatnika wszelkich koniecznych działań w celu ich uniknięcia.

Pamiętać bowiem należy, że to na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, iż strata powstała na skutek zdarzeń nieprzewidywalnych, niemożliwych do uniknięcia przez racjonalnie działający podmiot. Jedynie bowiem straty w środkach obrotowych powstałe w trakcie racjonalnych, normalnych działań przedsiębiorcy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dochowanie należytej staranności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów. Bowiem wyłącznie możliwość udowodnienia, że szkoda powstała bez winy podatnika uzasadnia uznanie losowego charakteru poniesionej straty.

Podsumowując zatem, wskazać trzeba, że w każdym przypadku powstania straty w środkach obrotowych, w celu rozstrzygnięcia konsekwencji podatkowych należy wziąć pod uwagę wszelkie okoliczności faktyczne towarzyszące danej sprawie i ocenić je pod kątem całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, uwzględniając przy tym w szczególności okoliczności, które spowodowały powstanie straty, formy jej udokumentowania oraz podjęte przez podatnika działania zabezpieczające.

Katarzyna Jastrzębska, Kierownik zespołu ds. podatków bezpośrednich TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA