REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne interpretacje podatkowe a klasyfikacja PKWiU towarów i usług

Indywidualne interpretacje podatkowe a klasyfikacja PKWiU towarów i usług
Indywidualne interpretacje podatkowe a klasyfikacja PKWiU towarów i usług
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Problemy związane z klasyfikacją towarów i usług wg PKWiU w indywidualnych interpretacjach podatkowych omawia i wyjaśnia Jagoda Kondratowska-Muszyńska, doradca podatkowy w Kancelarii prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego.

Interpretacje podatkowe dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych a PKWiU

W interpretacjach indywidualnych dotyczących opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym [1], wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, organ uznaje, że to Wnioskodawca jest obowiązany samodzielnie zakwalifikować przychody do określonego symbolu PKWiU. Interpretacja podatkowa jedynie wskazuje prawidłowość lub nieprawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w zakresie wybranej stawki i wskazanego PKWiU. Jednakże, jeżeli Podatnik ma wątpliwości w zakresie prawidłowej klasyfikacji swojej działalności do PKWiU, wówczas powinien zwrócić się o jego wskazanie do Ośrodka Kwalifikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor KIS podkreśla, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, usługi, towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest, żeby Wnioskodawca wskazał we wniosku symbol PKWiU dla usług czy towarów, będących przedmiotem zapytania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik”.

Taką argumentację zaprezentowano m.in. w:

REKLAMA

- interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22.02.2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.1176.2022.2.BM, Stawka ryczałtu od przychodów osiąganych ze świadczenia usług polegających na przygotowaniu gotowych posiłków i wydawaniu ich na rzecz restauracji;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21.02.2023 r., 0112-KDIL2-2.4011.993.2022.2.AG, Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych według symbolu PKWiU 62.02;

- interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20.02.2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.1166.2022.3.MJ, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT;

- interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10.02.2023 r., 0115-KDIT3.4011.815.2022.3.MJ, Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0.

Interpretacje podatkowe a WIS

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej [6], Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Nie wydaje się jednak interpretacji indywidualnych w zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi (art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej).

Na podstawie art. 42a ustawy o VAT [7], wiążąca informacja stawkowa (WIS) jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

  1. opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;
  2. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:
    1. określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,
    2. stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;
  3. stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Zarówno interpretacje podatkowe, jak i wiążące informacje stawkowe są wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przepisy o wiążących informacjach stawkowych weszły w życie z dniem 01.11.2019 r.[8]. Celem wprowadzenia WIS było zapewnienie podatnikom i organom podatkowym większej pewności co do prawidłowości zastosowanych stawek VAT. W zakresie określenia stawek VAT wiążąca informacja stawkowa zastępuje interpretacje indywidualne.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, organ interpretacyjny przed wprowadzeniem przepisów dotyczących WIS odmawiał potwierdzenia prawidłowości w zakresie klasyfikacji towarów i usług wskazując, że to w gestii samych podatników leży dokonanie właściwej klasyfikacji.

Jak jednak zauważono, „wieloletnia praktyka stosowania PKWiU pokazała, że oparty na niej istniejący w Polsce system stawek podatku VAT w istocie jest rozbudowany i skomplikowany, co powoduje znaczne utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej – problemy z koniecznością dokonania przez podatnika prawidłowego przyporządkowania towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, co jest związane ze stosowaniem właściwych stawek podatku”[9]. Tożsamy problem występuje także w przypadku stosowania stawek opodatkowania ryczałtem.

 

Opinie Głównego Urzędu Statystycznego

Wskazywane przez organ stanowisko w zakresie klasyfikacji przez Wnioskodawcę towarów i usług do PKWiU zdaje się wiec nie mieć podstaw w przepisach regulujących wydawanie interpretacji podatkowych. Organ interpretacyjny podkreśla co prawda, że w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur.

Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 6 i art. 40 ust. 1 ustawy o statystyce publicznej[10], do zadań Prezesa GUS należy m.in. opracowywanie standardowych klasyfikacji, nomenklatur i definicji podstawowych kategorii, ustalanie wzajemnych relacji między nimi oraz ich interpretacja. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi rozpatruje wnioski dotyczące:

  • wyrobu / usługi według PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) 2015 - dla potrzeb uzyskania informacji, w celach innych niż dla potrzeb podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego i dla potrzeb celnych;
  • rodzaju działalności według PKD (Polska Klasyfikacja Działalności)
  • środka trwałego według KŚT (Klasyfikacja Środków Trwałych)
  • obiektu budowlanego według PKOB (Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych) dla potrzeb uzyskania informacji, w celach innych niż dotyczące podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego i cła.

Podatnik może więc uzyskać opinię GUS w zakresie właściwej klasyfikacji PKWiU, ale opinie GUS nie są wiążące. Obecnie także GUS nie wydaje opinii dotyczących klasyfikacji towarów i usług dla potrzeb ustalenia stawki VAT.

 

Przedmiot interpretacji podatkowych

Należy zauważyć, że interpretacje podatkowe są wydawane w zakresie przepisów prawa podatkowego. W art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, ustawodawca sformułował definicję przepisów prawa podatkowego, przez które należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. 
Ustawy podatkowe to z kolei ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich (art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Stosowanie definicji ustawowych wprost w przypadku wniosku o wydanie interpretacji podatkowej znacząco ogranicza zakres wydawania tych pism. Należy bowiem wskazać, że ustawy podatkowe sensu stricto (zawierające w swej nazwie ustawa o podatku) nie zawierają często kompletnych regulacji określających wszystkie konieczne elementy konstrukcyjne danego podatku, takie jak podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników itd., czy też innych elementów niezbędnych do ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego.

Sądy administracyjne wskazują, że „w sprawach o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie można opierać się na uproszczonej definicji pojęcia "prawo podatkowe". Przyjęcie bowiem, że interpretacja przepisów prawa podatkowego może odnosić się wyłącznie do aktów, których rodzaje wprost wymienione zostały w definicji zawartej w art. 3 pkt 2 o.p., powodować może, że nie zostanie zrealizowany cel tej instytucji”[11]. Zdaniem sądów administracyjnych „za prawo podatkowe należy rozumieć ogół przepisów regulujących zasady powstawania, ustalania oraz wygasania zobowiązań podatkowych oraz obowiązki podatników, płatników i inkasentów poszczególnych podatków. (…) W Polsce prawo podatkowe tworzą: Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r., (…) ustawy podatkowe i przepisy wykonawcze wydane na ich podstawie oraz inne przepisy prawa mające wpływ na zobowiązanie podatkowe”[12].

Przepisy prawa podatkowego nie występują w izolacji od reszty systemu prawa. Konieczne jest więc dekodowanie norm uwzględniając wszystkie przepisy, które mogą wpływać na poprawny merytoryczne kształt ostatecznej normy powinnego zachowania się. Szczególną wagę należy przykładać do tego w prawie podatkowym, ponieważ jest to dziedzina prawa mająca ogromny wpływ na prawa i wolności obywatelskie. Dlatego tak ważny jest profiskalny umiar interpretatorów oraz precyzja i jasne reguły postępowania interpretacyjnego.

 

Potwierdzenie PKWiU w interpretacji indywidualnej

Jest to szczególnie widoczne właśnie na gruncie ustalania właściwej klasyfikacji PKWiU. Z jednej strony Dyrektor KIS jest obecnie uprawniony do wskazania podatnikowi właściwej klasyfikacji PKWiU wydając wiążącą informację stawkową na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. W decyzji organ wskazuje m.in. klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi.

Z drugie Strony to na podatniku ciąży obowiązek wskazania tej samej klasyfikacji PKWiU w przypadku, gdy występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Trzeba jednak zauważyć, że dla ustalenia obowiązku podatkowego podatnika w zakresie opodatkowania ryczałtem, jednym z elementów koniecznych do określenia sytuacji podatkowej jest właśnie wskazanie prawidłowej klasyfikacji PKWiU. Bez tego elementu nie sposób ustalić właściwej stawki opodatkowania ryczałtem. Ustawodawca sam bowiem uzależnił zastosowanie odpowiedniej stawki ryczałtu od właściwego przyporządkowania danego towaru lub usługi, posługując się w ustawie podatkowej (ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym) klasyfikacją PKWiU.

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej). Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w ramach przedstawionego stanowiska powinien wskazać, jaka jest jego zdaniem właściwa klasyfikacja PKWiU i przyporządkowana do tego stawka ryczałtu. Organ (Dyrektor KIS) natomiast w wydanej interpretacji powinien potwierdzić prawidłowość stanowiska wnioskodawcy zarówno w zakresie wskazanej klasyfikacji PKWiU, jak i stawki. Jeśli natomiast uzna stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, wówczas powinien w wydanej interpretacji wskazać, jaka jest prawidłowa klasyfikacja PKWiU dotycząca przedmiotu wniosku oraz prawidłowa stawka ryczałtu.

Celem interpretacji prawa podatkowego jest bowiem uzyskanie pewności co do słuszności prezentowanego we wniosku sposobu rozumienia przytoczonych przepisów prawa podatkowego, odniesionych do wyczerpująco przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przepisy prawa podatkowego są częścią składową całego systemu prawnego państwa, co powoduje, że nie mogą one być rozpatrywane w oderwaniu od przepisów prawa, które mają wpływ na kształt stosunku podatkowoprawnego.

Jagoda Kondratowska-Muszyńska, Doradca podatkowy w Kancelarii Prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego

Źródła:

[1] Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym);

[2] Pismo z dnia 22.02.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.1176.2022.2.BM, Stawka ryczałtu od przychodów osiąganych ze świadczenia usług polegających na przygotowaniu gotowych posiłków i wydawaniu ich na rzecz restauracji;

[3] Pismo z dnia 21.02.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.993.2022.2.AG, Stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych według symbolu PKWiU 62.02;

[4] Pismo z dnia 20.02.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.1166.2022.3.MJ, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT;

[5] Pismo z dnia 10.02.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT3.4011.815.2022.3.MJ, Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0;

[6] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.; dalej: OrdPU);

[7] Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.; dalej: VATU);

[8] Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1751 z późn. zm.);

[9] uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (druk sejmowy nr VIII.3255);

[10] Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 459 z późn. zm.; dalej: ustawa o statystyce publicznej);

[11] Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1465/11, CBOSA; Wyrok NSA z dnia 19.11.2020 r., sygn. akt I FSK 17/19, CBOSA; Wyrok NSA z dnia 20 maja 2022 r., sygn. akt I FSK 2095/18, CBOSA; Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. akt I FSK 359/19, CBOSA;

[12] Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1737/07, CBOSA; Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 stycznia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1739/21, CBOSA.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA