REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób w 2009 r. rozliczać umowy zlecenia poniżej 200 zł zawierane z osobami trzecimi

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Często zdarza mi się zawierać umowy zlecenia z osobami trzecimi. W przeważającej mierze kwota należności z tych umów nie przekracza 200 zł. W jaki sposób powinienem rozliczać takie umowy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2009 r. zasady rozliczania umów zlecenia do 200 zł zawieranych z osobami niebędącymi pracownikami uległy zmianie. Obecnie płatnik jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego (bez kosztów uzyskania) w wysokości 18%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zawiera Pan umowy zlecenia z osobami trzecimi. W większości przypadków kwota należności wynikająca z zawartych umów nie przekracza 200 zł.

REKLAMA

Aby prawidłowo rozliczyć zawierane w 2009 r. umowy zlecenia, musi Pan wziąć pod uwagę dwa czynniki. Pierwszym z nich jest podmiot, z którym zawierana jest umowa zlecenia. Drugim - kwota należności wynikająca z zawartej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność uwzględnienia przez Pana obu tych czynników wynika z nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie rozliczania umów zlecenia. Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje bowiem nowy art. 30 ust. 1 pkt 5a updof. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy:

z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Z tej regulacji wynika zatem, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

• osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej itp. (art. 13 pkt 2 updof),

• pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5),

• wykonywania czynności zleconych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (art. 13 pkt 6),

• pełnienia funkcji członka zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innego organu stanowiącego osób prawnych (art. 13 pkt 7 updof),

• wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawieranych poza prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 13 pkt 8 updof),

• umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 updof)

- jeżeli suma należności określonych w tych umowach nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Pobierając zryczałtowany podatek, należy pamiętać, że żadna z powyższych umów (w tym umów zlecenia) nie może być zawarta z osobą będącą pracownikiem.

Pobierając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, należy pamiętać, że przychód nie podlega pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu (art. 30 ust. 3 updof). Oznacza to, że podatek jest pobierany od pełnej kwoty należności wynikającej z zawartej umowy. Pobierając zryczałtowany podatek od umów zlecenia do 200 zł, nie należy go również pomniejszać o kwotę składki zdrowotnej (art. 27b ust. 1 updof).

Podsumowując, jeżeli zawiera Pan umowy zlecenia z osobami, które nie są Pana pracownikami, a kwota należności wynikająca z tych umów nie przekracza w miesiącu 200 zł, rozliczając te umowy, powinien Pan:

• pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%,

• nie pomniejszać przychodu o koszty uzyskania przychodu,

• nie pomniejszać kwoty podatku o składkę zdrowotną w wysokości 7,75%.

PRZYKŁAD

Pan Mariusz Nowaczewski zawarł w styczniu br. z panem Markiem Kowalskim, który nie jest jego pracownikiem, umowę zlecenia. Zleceniobiorca jest zatrudniony w innym zakładzie pracy. Kwota należności wynikająca z zawartej umowy wyniosła 180 zł. Pan Nowaczewski nie zawarł z panem Kowalskim w styczniu br. żadnej dodatkowej umowy zlecenia. W związku z tym, dokonując wypłaty należności z tytułu zawartej umowy, pan Nowaczewski jako płatnik powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 180 zł

Zryczałtowany podatek: 180 zł x 18% = 32,40 zł, po zaokrągleniu 32 zł

Składka zdrowotna: 180 zł x 9% = 16,20 zł

Do wypłaty: 180 zł - 16,20 zł - 32 zł = 131,80 zł

Gdyby zawarta umowa opiewała na kwotę 300 zł, pan Nowaczewski powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 300 zł

Koszty uzyskania przychodów: 300 zł x 20% = 60 zł

Dochód: 300 zł - 60 zł = 240 zł

Zaliczka na podatek: 240 zł x 18% = 43,20 zł

Składka zdrowotna: 300 zł x 9% = 27 zł

Składka zdrowotna do odliczenia: 300 zł x 7,75% = 23,25 zł

Zaliczka na podatek do zapłaty: 43,20 zł - 23,25 zł = 19,95 zł, po zaokrągleniu 20 zł

Do wypłaty: 300 zł - 27 zł - 20 zł = 253 zł

Płatnicy dokonujący wypłat z tytułu umów zlecenia do 200 zł nie mają obowiązku wystawiania po zakończeniu roku PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 updof). Wynika to z faktu, że umów zlecenia do 200 zł nie wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-37 (art. 45 ust. 3b updof).

• art. 27b ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 5a, art. 45 ust. 3b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA