REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób w 2009 r. rozliczać umowy zlecenia poniżej 200 zł zawierane z osobami trzecimi

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Często zdarza mi się zawierać umowy zlecenia z osobami trzecimi. W przeważającej mierze kwota należności z tych umów nie przekracza 200 zł. W jaki sposób powinienem rozliczać takie umowy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zasady rozliczania umów zlecenia do 200 zł zawieranych z osobami niebędącymi pracownikami uległy zmianie. Obecnie płatnik jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego (bez kosztów uzyskania) w wysokości 18%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zawiera Pan umowy zlecenia z osobami trzecimi. W większości przypadków kwota należności wynikająca z zawartych umów nie przekracza 200 zł.

REKLAMA

Aby prawidłowo rozliczyć zawierane w 2009 r. umowy zlecenia, musi Pan wziąć pod uwagę dwa czynniki. Pierwszym z nich jest podmiot, z którym zawierana jest umowa zlecenia. Drugim - kwota należności wynikająca z zawartej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność uwzględnienia przez Pana obu tych czynników wynika z nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie rozliczania umów zlecenia. Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje bowiem nowy art. 30 ust. 1 pkt 5a updof. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy:

z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Z tej regulacji wynika zatem, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

• osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej itp. (art. 13 pkt 2 updof),

• pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5),

• wykonywania czynności zleconych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (art. 13 pkt 6),

• pełnienia funkcji członka zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innego organu stanowiącego osób prawnych (art. 13 pkt 7 updof),

• wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawieranych poza prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 13 pkt 8 updof),

• umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 updof)

- jeżeli suma należności określonych w tych umowach nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Pobierając zryczałtowany podatek, należy pamiętać, że żadna z powyższych umów (w tym umów zlecenia) nie może być zawarta z osobą będącą pracownikiem.

Pobierając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, należy pamiętać, że przychód nie podlega pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu (art. 30 ust. 3 updof). Oznacza to, że podatek jest pobierany od pełnej kwoty należności wynikającej z zawartej umowy. Pobierając zryczałtowany podatek od umów zlecenia do 200 zł, nie należy go również pomniejszać o kwotę składki zdrowotnej (art. 27b ust. 1 updof).

Podsumowując, jeżeli zawiera Pan umowy zlecenia z osobami, które nie są Pana pracownikami, a kwota należności wynikająca z tych umów nie przekracza w miesiącu 200 zł, rozliczając te umowy, powinien Pan:

• pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%,

• nie pomniejszać przychodu o koszty uzyskania przychodu,

• nie pomniejszać kwoty podatku o składkę zdrowotną w wysokości 7,75%.

PRZYKŁAD

Pan Mariusz Nowaczewski zawarł w styczniu br. z panem Markiem Kowalskim, który nie jest jego pracownikiem, umowę zlecenia. Zleceniobiorca jest zatrudniony w innym zakładzie pracy. Kwota należności wynikająca z zawartej umowy wyniosła 180 zł. Pan Nowaczewski nie zawarł z panem Kowalskim w styczniu br. żadnej dodatkowej umowy zlecenia. W związku z tym, dokonując wypłaty należności z tytułu zawartej umowy, pan Nowaczewski jako płatnik powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 180 zł

Zryczałtowany podatek: 180 zł x 18% = 32,40 zł, po zaokrągleniu 32 zł

Składka zdrowotna: 180 zł x 9% = 16,20 zł

Do wypłaty: 180 zł - 16,20 zł - 32 zł = 131,80 zł

Gdyby zawarta umowa opiewała na kwotę 300 zł, pan Nowaczewski powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 300 zł

Koszty uzyskania przychodów: 300 zł x 20% = 60 zł

Dochód: 300 zł - 60 zł = 240 zł

Zaliczka na podatek: 240 zł x 18% = 43,20 zł

Składka zdrowotna: 300 zł x 9% = 27 zł

Składka zdrowotna do odliczenia: 300 zł x 7,75% = 23,25 zł

Zaliczka na podatek do zapłaty: 43,20 zł - 23,25 zł = 19,95 zł, po zaokrągleniu 20 zł

Do wypłaty: 300 zł - 27 zł - 20 zł = 253 zł

Płatnicy dokonujący wypłat z tytułu umów zlecenia do 200 zł nie mają obowiązku wystawiania po zakończeniu roku PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 updof). Wynika to z faktu, że umów zlecenia do 200 zł nie wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-37 (art. 45 ust. 3b updof).

• art. 27b ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 5a, art. 45 ust. 3b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA