REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób w 2009 r. rozliczać umowy zlecenia poniżej 200 zł zawierane z osobami trzecimi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Często zdarza mi się zawierać umowy zlecenia z osobami trzecimi. W przeważającej mierze kwota należności z tych umów nie przekracza 200 zł. W jaki sposób powinienem rozliczać takie umowy?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2009 r. zasady rozliczania umów zlecenia do 200 zł zawieranych z osobami niebędącymi pracownikami uległy zmianie. Obecnie płatnik jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego (bez kosztów uzyskania) w wysokości 18%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zawiera Pan umowy zlecenia z osobami trzecimi. W większości przypadków kwota należności wynikająca z zawartych umów nie przekracza 200 zł.

Aby prawidłowo rozliczyć zawierane w 2009 r. umowy zlecenia, musi Pan wziąć pod uwagę dwa czynniki. Pierwszym z nich jest podmiot, z którym zawierana jest umowa zlecenia. Drugim - kwota należności wynikająca z zawartej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność uwzględnienia przez Pana obu tych czynników wynika z nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie rozliczania umów zlecenia. Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje bowiem nowy art. 30 ust. 1 pkt 5a updof. Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy:

z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Z tej regulacji wynika zatem, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

• osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej itp. (art. 13 pkt 2 updof),

• pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5),

• wykonywania czynności zleconych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (art. 13 pkt 6),

• pełnienia funkcji członka zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innego organu stanowiącego osób prawnych (art. 13 pkt 7 updof),

• wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawieranych poza prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 13 pkt 8 updof),

• umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9 updof)

- jeżeli suma należności określonych w tych umowach nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Pobierając zryczałtowany podatek, należy pamiętać, że żadna z powyższych umów (w tym umów zlecenia) nie może być zawarta z osobą będącą pracownikiem.

Pobierając zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, należy pamiętać, że przychód nie podlega pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu (art. 30 ust. 3 updof). Oznacza to, że podatek jest pobierany od pełnej kwoty należności wynikającej z zawartej umowy. Pobierając zryczałtowany podatek od umów zlecenia do 200 zł, nie należy go również pomniejszać o kwotę składki zdrowotnej (art. 27b ust. 1 updof).

Podsumowując, jeżeli zawiera Pan umowy zlecenia z osobami, które nie są Pana pracownikami, a kwota należności wynikająca z tych umów nie przekracza w miesiącu 200 zł, rozliczając te umowy, powinien Pan:

• pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%,

• nie pomniejszać przychodu o koszty uzyskania przychodu,

• nie pomniejszać kwoty podatku o składkę zdrowotną w wysokości 7,75%.

PRZYKŁAD

Pan Mariusz Nowaczewski zawarł w styczniu br. z panem Markiem Kowalskim, który nie jest jego pracownikiem, umowę zlecenia. Zleceniobiorca jest zatrudniony w innym zakładzie pracy. Kwota należności wynikająca z zawartej umowy wyniosła 180 zł. Pan Nowaczewski nie zawarł z panem Kowalskim w styczniu br. żadnej dodatkowej umowy zlecenia. W związku z tym, dokonując wypłaty należności z tytułu zawartej umowy, pan Nowaczewski jako płatnik powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 180 zł

Zryczałtowany podatek: 180 zł x 18% = 32,40 zł, po zaokrągleniu 32 zł

Składka zdrowotna: 180 zł x 9% = 16,20 zł

Do wypłaty: 180 zł - 16,20 zł - 32 zł = 131,80 zł

Gdyby zawarta umowa opiewała na kwotę 300 zł, pan Nowaczewski powinien dokonać następujących obliczeń:

Podstawa opodatkowania: 300 zł

Koszty uzyskania przychodów: 300 zł x 20% = 60 zł

Dochód: 300 zł - 60 zł = 240 zł

Zaliczka na podatek: 240 zł x 18% = 43,20 zł

Składka zdrowotna: 300 zł x 9% = 27 zł

Składka zdrowotna do odliczenia: 300 zł x 7,75% = 23,25 zł

Zaliczka na podatek do zapłaty: 43,20 zł - 23,25 zł = 19,95 zł, po zaokrągleniu 20 zł

Do wypłaty: 300 zł - 27 zł - 20 zł = 253 zł

Płatnicy dokonujący wypłat z tytułu umów zlecenia do 200 zł nie mają obowiązku wystawiania po zakończeniu roku PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 updof). Wynika to z faktu, że umów zlecenia do 200 zł nie wykazuje się w zeznaniu rocznym PIT-37 (art. 45 ust. 3b updof).

• art. 27b ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 5a, art. 45 ust. 3b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA