REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatnie różnice kursowe w podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obliczanie różnic kursowych może zmienić wartość podstawy do opodatkowania. Dodatnie różnice kursowe mogą wystąpić zarówno przy transakcjach na rachunkach walutowych, jak i przy rozrachunkach z kontrahentami za pośrednictwem gotówki lub konta bankowego prowadzonego w złotych. Jakie są skutki dodatnich różnic kursowych?

Świętujemy Dzień Księgowego!

REKLAMA

Autopromocja

 

Waluty należy przeliczać, gdyż polskie przepisy podatkowe zabraniają ewidencji zdarzeń gospodarczych w walucie obcej. Różnice kursowe powstają w wyniku zmiany kursu waluty obcej w okresie pomiędzy dniem zawarcia umowy, w której była wyrażona wartość świadczenia, a dniem realizacji płatności wynikającej z tej umowy, albo z tytułu zmiany stanu własnych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obliczenie zmiany wartości kursu


Ustalenie różnic kursowych to nic innego, jak dokonanie dwukrotnego przeliczenia walut i następnie porównanie wyników. Za pierwszym razem przeliczenia dokonuje się według kursu obowiązującego na dzień zdarzenia gospodarczego, czyli np. świadczenia usługi lub wystawienia faktury. Za drugim, po kursie obowiązującym w dniu otrzymania  należności lub spłaty zobowiązania. Wynikająca z tych dwóch przeliczeń różnica stanowi właśnie różnicę kursową, wartości której podatnik nie może ominąć przy wykazywaniu osiągniętego przychodu.

Dodatnie różnice kursowe powstaną m.in., gdy wartość:

- osiągniętego przychodu w walucie obcej po przeliczeniu na złote według średniego ogłaszanego kursu NBP będzie niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia,

- poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski będzie wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia,

- otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu okaże się niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt. 4 i 5 art. 24c ust. 2 ustawy o PIT,

- kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia będzie niższa od  wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni,

- kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania będzie wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.


Po jakim kursie?


Podstawowym wskaźnikiem dokonania wyceny kursu waluty jest kurs faktycznie zastosowany. Należy przez niego rozumieć kurs banku, w którym podatnik posiada rachunek walutowy. Obliczając różnice przyjąć należy kurs kupna lub kurs sprzedaży (odpowiednio dla wpływu lub rozchodu waluty). Ma to zastosowanie w przypadku sprzedaży lub kupna walut obcych oraz otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań.

 

W pozostałych przypadkach oraz jeśli do otrzymanych przez przedsiębiorcę należności lub uregulowanych zobowiązań ustalenie kursu faktycznie zastosowanego w danym dniu nie jest możliwe (np. bank nie ustala kursu waluty w relacji do PLN, podatnik posiada konto walutowe w banku zagranicznym lub dokonuje transakcji nie korzystając z usług banku), należy zastosować kurs średni ustalany przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu lub rozchodu waluty z rachunku.

 

Przykład 1

Podatnik wystawił 22.04.2013 r. zagranicznemu kontrahentowi fakturę na 200 euro.

 

a)

Przeliczenie ceny sprzedaży z euro na złote odbyło się według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień przeprowadzenia transakcji, tj. 4,1025. Wartość faktury do zaewidencjonowania wynosi: 200 euro*4,1025 = 820,50 zł.

 

b)

30.04.2013 r. na rachunek bankowy prowadzony w złotych wpłynęła zapłata za fakturę od zagranicznego kontrahenta. Wyceny kursu dokonano według kursu kupna banku podatnika, tj. 4,2400. Wartość faktury po zapłacie wynosi: 200 euro*4,2400 = 848 zł.

Dodatnia różnica kursowa stanowiąca przychód podatnika wynosi: 848 - 820,50 = 27,50 zł.

 


Wymiana waluty w kantorze


Także zakup waluty w kantorze, którą podatnik reguluje zobowiązania względem kontrahenta, nie powinien wyłączać możliwości rozpoznania różnic kursowych. Jeśli zakup waluty miałby miejsce w kantorze, a podatnik posiadałby dowód nabycia waluty, kursem faktycznie zastosowanym potrzebnym do ustalenia różnic kursowych byłby kurs kantorowy.


Zakupy za granicą - gotówką lub kartą


Również w przypadku wydatków ponoszonych przez podatnika za granicą, co do zasady powstaje obowiązek rozliczenia przez niego różnic kursowych, tj. dwukrotnego przeliczenia rachunku lub faktury otrzymanej od zagranicznego kontrahenta na złote. W tym celu podatnik ustalić powinien wartość poniesionego kosztu, który został wyrażony w obcej walucie, a następnie, po dokonaniu zapłaty ustalić niższą bądź wyższą wartość tego kosztu w stosunku do wartości tego kosztu w dniu zapłaty. Przeliczenia dokonać trzeba według kursu średniego danej waluty, ogłoszonego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA