REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż akcji pracowniczych - opodatkowanie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żona w 1999 r. nabyła akcje pracownicze banku na preferencyjnych zasadach. Od różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną nabycia zapłaciła podatek w wysokości 19%. W ubiegłym roku akcje zostały sprzedane. Czy osiągnięty przychód podlegał opodatkowaniu? Jeśli tak, to co jest w takim przypadku kosztem? Czy mogą nim być: cena nabycia, opłaty biura maklerskiego, zapłacony poprzednio podatek? Urząd skarbowy twierdzi, że przychód należy opodatkować tak jak w przypadku sprzedaży akcji nabytych po 1 stycznia 2004 r.

Jak opodatkować sprzedaż akcji pracowniczych

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Dochody ze sprzedaży akcji pracowniczych trzeba opodatkować stawką 19% i wykazać w deklaracji PIT-38. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. m.in. z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Jak wynika z przytoczonego przepisu, aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

WAŻNE!

Aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

W opisywanym przypadku warunek ten nie jest spełniony, co zdaniem organów podatkowych bezwzględnie wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia. Przykładowo w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach z 17 lipca 2007 r., nr PD1-4151-61/07, możemy przeczytać:

(...) prawo nabycia przedmiotowych akcji przysługiwało wyłącznie pracownikom i osobom fizycznym wchodzącym w skład władz spółek należących do Grupy Kapitałowej „P.”.

W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że akcje sprzedane przez Podatnika nabyte zostały na podstawie oferty publicznej.

REKLAMA

W konsekwencji uznać należy, że dochód ze sprzedaży imiennych pracowniczych akcji, uzyskany przez pana Zdzisława Z. w 2006 r., nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (...).

Tak więc urząd skarbowy ma rację, stwierdzając konieczność opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również w innych interpretacjach organów podatkowych (zob. pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 2 sierpnia 2005 r., sygn. SD/415-37/05).

W związku z tym, że Czytelniczka nabyła akcje po preferencyjnej cenie, to uzyskała przychód. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest bowiem różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

WAŻNE!

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

Od tego przychodu (dofinansowania) zakład pracy odprowadził podatek, co oznacza, że w przypadku sprzedaży tych akcji kosztem uzyskania przychodu będzie ich wartość z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania oraz kwoty poniesionej na ich zakup. Wynika to z art. 22 ust. 1d updof. Na jego podstawie:

W przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia jest wartość przychodu powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

PRZYKŁAD

Pracownik spółki akcyjnej X nabył po preferencyjnej cenie akcje spółki. Spółka, pokrywając za pracownika różnicę między ceną rynkową a poniesioną przez niego odpłatnością, potraktowała różnicę jako przychód pracownika ze stosunku pracy. Pracodawca (płatnik) pobrał należną zaliczkę na podatek dochodowy.

Jedna akcja kosztowała 20 zł, pracodawca pokrywał 15 zł.

W przypadku sprzedaży akcji kosztem uzyskania przychodów będzie wartość określonego przychodu, od którego pracodawca pobrał podatek (15 zł), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych świadczeń (5 zł). W przedmiotowej sprawie będzie to iloczyn kwoty 20 zł (5 zł - wydatek na nabycie akcji poniesiony przez pracowników + 15 zł - wartość przychodu z tytułu dopłaty spółki) i ilości sprzedawanych akcji.

Przypomnijmy, że dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji nie łączy się z innymi dochodami, np. z dochodem z pracy.

Na Pana żonie ciążył również obowiązek złożenia zeznania na formularzu PIT-38. W związku z tym należy jak najszybciej złożyć PIT-38 i wpłacić ewentualnie zaległy podatek z odsetkami. Przychodem będzie kwota należna ze sprzedaży akcji. Należy pamiętać, że przychód powstaje również wtedy, gdy nabywca akcji nie uiściłby ceny. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup, oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

• art. 17 ust. 1 pkt 6, art. 22 ust. 1d, art. 30b, art. 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA