REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż akcji pracowniczych - opodatkowanie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żona w 1999 r. nabyła akcje pracownicze banku na preferencyjnych zasadach. Od różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną nabycia zapłaciła podatek w wysokości 19%. W ubiegłym roku akcje zostały sprzedane. Czy osiągnięty przychód podlegał opodatkowaniu? Jeśli tak, to co jest w takim przypadku kosztem? Czy mogą nim być: cena nabycia, opłaty biura maklerskiego, zapłacony poprzednio podatek? Urząd skarbowy twierdzi, że przychód należy opodatkować tak jak w przypadku sprzedaży akcji nabytych po 1 stycznia 2004 r.

Jak opodatkować sprzedaż akcji pracowniczych

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Dochody ze sprzedaży akcji pracowniczych trzeba opodatkować stawką 19% i wykazać w deklaracji PIT-38. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. m.in. z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Jak wynika z przytoczonego przepisu, aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

WAŻNE!

Aby sprzedaż akcji korzystała ze zwolnienia, konieczne jest, by akcje były nabyte na podstawie oferty publicznej oraz dopuszczenie ich do obrotu publicznego.

W opisywanym przypadku warunek ten nie jest spełniony, co zdaniem organów podatkowych bezwzględnie wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia. Przykładowo w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach z 17 lipca 2007 r., nr PD1-4151-61/07, możemy przeczytać:

(...) prawo nabycia przedmiotowych akcji przysługiwało wyłącznie pracownikom i osobom fizycznym wchodzącym w skład władz spółek należących do Grupy Kapitałowej „P.”.

W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że akcje sprzedane przez Podatnika nabyte zostały na podstawie oferty publicznej.

REKLAMA

W konsekwencji uznać należy, że dochód ze sprzedaży imiennych pracowniczych akcji, uzyskany przez pana Zdzisława Z. w 2006 r., nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (...).

Tak więc urząd skarbowy ma rację, stwierdzając konieczność opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również w innych interpretacjach organów podatkowych (zob. pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 2 sierpnia 2005 r., sygn. SD/415-37/05).

W związku z tym, że Czytelniczka nabyła akcje po preferencyjnej cenie, to uzyskała przychód. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest bowiem różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

WAŻNE!

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (w tym przypadku różnica pomiędzy ceną emisyjną akcji a ceną nabycia).

Od tego przychodu (dofinansowania) zakład pracy odprowadził podatek, co oznacza, że w przypadku sprzedaży tych akcji kosztem uzyskania przychodu będzie ich wartość z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania oraz kwoty poniesionej na ich zakup. Wynika to z art. 22 ust. 1d updof. Na jego podstawie:

W przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia jest wartość przychodu powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnie rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

PRZYKŁAD

Pracownik spółki akcyjnej X nabył po preferencyjnej cenie akcje spółki. Spółka, pokrywając za pracownika różnicę między ceną rynkową a poniesioną przez niego odpłatnością, potraktowała różnicę jako przychód pracownika ze stosunku pracy. Pracodawca (płatnik) pobrał należną zaliczkę na podatek dochodowy.

Jedna akcja kosztowała 20 zł, pracodawca pokrywał 15 zł.

W przypadku sprzedaży akcji kosztem uzyskania przychodów będzie wartość określonego przychodu, od którego pracodawca pobrał podatek (15 zł), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych świadczeń (5 zł). W przedmiotowej sprawie będzie to iloczyn kwoty 20 zł (5 zł - wydatek na nabycie akcji poniesiony przez pracowników + 15 zł - wartość przychodu z tytułu dopłaty spółki) i ilości sprzedawanych akcji.

Przypomnijmy, że dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji nie łączy się z innymi dochodami, np. z dochodem z pracy.

Na Pana żonie ciążył również obowiązek złożenia zeznania na formularzu PIT-38. W związku z tym należy jak najszybciej złożyć PIT-38 i wpłacić ewentualnie zaległy podatek z odsetkami. Przychodem będzie kwota należna ze sprzedaży akcji. Należy pamiętać, że przychód powstaje również wtedy, gdy nabywca akcji nie uiściłby ceny. Kosztami uzyskania przychodu będzie wartość akcji z dnia zakupu, stanowiąca sumę kwoty dofinansowania i kwoty poniesionej na ich zakup, oraz koszty ogólne związane z obsługą transakcji.

• art. 17 ust. 1 pkt 6, art. 22 ust. 1d, art. 30b, art. 52 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Rafał Styczyński, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA