REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć samochód otrzymany w darowiźnie

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą. W jej ramach świadczę usługi organizacji imprez dla dzieci, prowadzenia zabaw i wystawiania teatrzyków dziecięcych. Kilka dni temu otrzymałam samochód osobowy do celów służbowych od spółki z o.o., w której wspólnikiem jest mój mąż. Samochód został przekazany na własność w formie darowizny.

Do tego samochodu planuję wykonanie przyczepy towarowej do przewożenia rekwizytów i scenografii. W związku z tym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

REKLAMA

Autopromocja

- Jak zaewidencjonować samochód (jest nowy, jego wartość wynosi 38 171,50 zł)?

- Jak go amortyzować?

- Jaką dokumentację dotyczącą użytkowania powinniśmy prowadzić?

- Jak rozliczać przejazdy i zakup paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RADA

Darowany samochód należy przyjąć do ewidencji środków trwałych (na podstawie umowy) i amortyzować od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia samochodu do ewidencji. Stawka amortyzacyjna wynosi 20%. Wszelkie wydatki dotyczące zakupionego paliwa i przejazdów związane z danym samochodem mogą być zaliczane do kosztów bieżącej działalności. W związku z tym, że samochód będzie środkiem trwałym, nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przyczepa towarowa wykonana do otrzymanego samochodu, w zależności od jej wartości, będzie stanowiła odrębny środek trwały lub wyposażenie. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W umowie darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 Kodeksu cywilnego). Na skutek umowy darowizny nastąpiło, w tym przypadku, przeniesienie własności samochodu na Czytelniczkę.

Przepisy updof nie mają zastosowania do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (art. 2 ust. 1 pkt 3 updof). Czytelniczka prowadząca działalność gospodarczą nie zaliczy wartości otrzymanej darowizny do przychodów z tego źródła, jednak z tytułu otrzymanego w drodze darowizny samochodu powstanie obowiązek rozliczenia się z podatku od spadków i darowizn.

Nabyte w darowiźnie składniki majątku mogą być jednak zaliczane do środków trwałych w działalności gospodarczej. Amortyzacji podlegają bowiem stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

REKLAMA

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane środkami trwałymi (art. 22a ust. 1 updof). W związku z tym, że otrzymany samochód jest Pani własnością, należy go przyjąć do ewidencji środków trwałych na podstawie zawartej umowy darowizny. Wartość początkową samochodu otrzymanego w formie darowizny należy ustalić według wartości rynkowej z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości. W tym przypadku wartością początkową będzie podana w pytaniu wartość samochodu wynosząca 38 171,50 zł.

Dokonane od ustalonej w ten sposób wartości początkowej odpisy amortyzacyjne będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Przepisy updof, co do zasady, nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych nieodpłatnie, jednak przepisy te nie mają zastosowania do składników otrzymanych w drodze darowizny (art. 23 ust. 1 pkt 45a updof).

WAŻNE!

Odpisy amortyzacyjne dokonane od środka trwałego otrzymanego w darowiźnie stanowią koszt uzyskania przychodu.

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczać również wydatki związane z eksploatacją środka trwałego, czyli m.in. wydatki na zakup paliwa, koszty naprawy oraz przejazdów. Potwierdza to Urząd Skarbowy w Hajnówce w postanowieniu z 18 lipca 2007 r., sygn. PD-I/415-7/07, w którym czytamy:

(...) podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty związane z eksploatacją samochodu, jeżeli jest jego właścicielem, pojazd wykorzystywany jest do działalności gospodarczej oraz jest dopuszczony do ruchu. Nie ma znaczenia, kto jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym, gdyż wpis ten nie przesądza o własności pojazdu. (...) Z wniosku wynika, że Pan X stał się właścicielem samochodu dnia 03.01.2007 r., nabywając go w formie darowizny przedsiębiorstwa od matki i od tego dnia wykorzystuje go w prowadzonej działalności.

Nowy samochód osobowy należy amortyzować z zastosowaniem metody liniowej. Polega ona na dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, która nie jest zmieniana przez cały okres amortyzacji. Można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc, w równych ratach co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego.

Roczna stawka amortyzacyjna dla samochodu osobowego zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych wynosi 20%. Samochód osobowy zaklasyfikowany jest do Grupy 7 KŚT. Samochód należy amortyzować stopniowo przez okres 5 lat. Roczny odpis amortyzacyjny w tym przypadku w pięciu kolejnych latach wyniesie zatem 7634,30 zł. Jak już napisano, odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czytelniczka wspomniała w pytaniu, że firma zamierza wykonać przyczepę towarową do danego środka transportu. Przyczepa będzie stanowiła odrębny środek trwały, jeśli jej wartość będzie wyższa od 3500 zł. Zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych przyczepa powinna być zaklasyfikowana do grupy 7, symbol - 748. Roczna stawka amortyzacyjna dla przyczepy wynosi 14%. Jeśli wartość przyczepy nie przekroczy 3500 zł, będzie stanowiła ona wyposażenie.

• art. 888 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 22a ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Justyna Tarantowicz

księgowa

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA