REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć samochód otrzymany w darowiźnie

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą. W jej ramach świadczę usługi organizacji imprez dla dzieci, prowadzenia zabaw i wystawiania teatrzyków dziecięcych. Kilka dni temu otrzymałam samochód osobowy do celów służbowych od spółki z o.o., w której wspólnikiem jest mój mąż. Samochód został przekazany na własność w formie darowizny.

Do tego samochodu planuję wykonanie przyczepy towarowej do przewożenia rekwizytów i scenografii. W związku z tym proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Jak zaewidencjonować samochód (jest nowy, jego wartość wynosi 38 171,50 zł)?

- Jak go amortyzować?

- Jaką dokumentację dotyczącą użytkowania powinniśmy prowadzić?

REKLAMA

- Jak rozliczać przejazdy i zakup paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

RADA

Darowany samochód należy przyjąć do ewidencji środków trwałych (na podstawie umowy) i amortyzować od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia samochodu do ewidencji. Stawka amortyzacyjna wynosi 20%. Wszelkie wydatki dotyczące zakupionego paliwa i przejazdów związane z danym samochodem mogą być zaliczane do kosztów bieżącej działalności. W związku z tym, że samochód będzie środkiem trwałym, nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Przyczepa towarowa wykonana do otrzymanego samochodu, w zależności od jej wartości, będzie stanowiła odrębny środek trwały lub wyposażenie. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W umowie darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 Kodeksu cywilnego). Na skutek umowy darowizny nastąpiło, w tym przypadku, przeniesienie własności samochodu na Czytelniczkę.

Przepisy updof nie mają zastosowania do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (art. 2 ust. 1 pkt 3 updof). Czytelniczka prowadząca działalność gospodarczą nie zaliczy wartości otrzymanej darowizny do przychodów z tego źródła, jednak z tytułu otrzymanego w drodze darowizny samochodu powstanie obowiązek rozliczenia się z podatku od spadków i darowizn.

Nabyte w darowiźnie składniki majątku mogą być jednak zaliczane do środków trwałych w działalności gospodarczej. Amortyzacji podlegają bowiem stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane środkami trwałymi (art. 22a ust. 1 updof). W związku z tym, że otrzymany samochód jest Pani własnością, należy go przyjąć do ewidencji środków trwałych na podstawie zawartej umowy darowizny. Wartość początkową samochodu otrzymanego w formie darowizny należy ustalić według wartości rynkowej z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości. W tym przypadku wartością początkową będzie podana w pytaniu wartość samochodu wynosząca 38 171,50 zł.

Dokonane od ustalonej w ten sposób wartości początkowej odpisy amortyzacyjne będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Przepisy updof, co do zasady, nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych nieodpłatnie, jednak przepisy te nie mają zastosowania do składników otrzymanych w drodze darowizny (art. 23 ust. 1 pkt 45a updof).

WAŻNE!

Odpisy amortyzacyjne dokonane od środka trwałego otrzymanego w darowiźnie stanowią koszt uzyskania przychodu.

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczać również wydatki związane z eksploatacją środka trwałego, czyli m.in. wydatki na zakup paliwa, koszty naprawy oraz przejazdów. Potwierdza to Urząd Skarbowy w Hajnówce w postanowieniu z 18 lipca 2007 r., sygn. PD-I/415-7/07, w którym czytamy:

(...) podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu koszty związane z eksploatacją samochodu, jeżeli jest jego właścicielem, pojazd wykorzystywany jest do działalności gospodarczej oraz jest dopuszczony do ruchu. Nie ma znaczenia, kto jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym, gdyż wpis ten nie przesądza o własności pojazdu. (...) Z wniosku wynika, że Pan X stał się właścicielem samochodu dnia 03.01.2007 r., nabywając go w formie darowizny przedsiębiorstwa od matki i od tego dnia wykorzystuje go w prowadzonej działalności.

Nowy samochód osobowy należy amortyzować z zastosowaniem metody liniowej. Polega ona na dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej, która nie jest zmieniana przez cały okres amortyzacji. Można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc, w równych ratach co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego.

Roczna stawka amortyzacyjna dla samochodu osobowego zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych wynosi 20%. Samochód osobowy zaklasyfikowany jest do Grupy 7 KŚT. Samochód należy amortyzować stopniowo przez okres 5 lat. Roczny odpis amortyzacyjny w tym przypadku w pięciu kolejnych latach wyniesie zatem 7634,30 zł. Jak już napisano, odpisy amortyzacyjne mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Czytelniczka wspomniała w pytaniu, że firma zamierza wykonać przyczepę towarową do danego środka transportu. Przyczepa będzie stanowiła odrębny środek trwały, jeśli jej wartość będzie wyższa od 3500 zł. Zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych przyczepa powinna być zaklasyfikowana do grupy 7, symbol - 748. Roczna stawka amortyzacyjna dla przyczepy wynosi 14%. Jeśli wartość przyczepy nie przekroczy 3500 zł, będzie stanowiła ona wyposażenie.

• art. 888 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 22a ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 45a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Justyna Tarantowicz

księgowa

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA