REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów dla autora wykładów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zajmującą się doskonaleniem nauczycieli. Prowadzimy dla nich kursy i szkolenia, co wiąże się z koniecznością zawarcia z prowadzącym umowy o dzieło. Wykładowca pisze do szkolenia program autorski, który jest załącznikiem do umowy o dzieło. Czy w kolejnej umowie o dzieło zawartej w ramach tego samego tematu można uwzględniać 50-proc. koszty uzyskania przychodu? Nasze wątpliwości wynikają z tego, że w przypadku niektórych szkoleń tematyka powtarza się wielokrotnie.

W tym przypadku w każdej kolejnej umowie o dzieło z wykładowcą (będącym autorem wykładu) można uwzględniać 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Dla zakwalifikowania konkretnego szkolenia jako utworu nie ma bowiem znaczenia jego przedmiot (a nawet wielokrotne poruszanie w jego trakcie tych samych zagadnień), ale to, czy dane szkolenie rzeczywiście przybiera w praktyce formę autorskiego, twórczego wykładu, przygotowanego przez prowadzącego szkolenie na indywidualne zamówienie. Warunkiem jest to, że wykładowca przygotowuje samodzielnie opracowania, w których przejawia się jego twórcza praca jako autora (zatem dzięki pomysłowości i indywidualnemu ujęciu dzieło uzyskuje oryginalną postać) i na ten temat wygłasza wykład, a szkolenia są prowadzone dla określonej grupy osób. Ponadto wykonywanie szkolenia (dzieła) powinno odbywać się samodzielnie, bez podporządkowania zamawiającemu dzieło.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z pytania Czytelnika, przedmiotem umowy o dzieło, zawieranej między jednostką a przyjmującym zamówienie, jest przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia (wykładu, odczytu) dla nauczycieli w oparciu o autorski program. Czynność przygotowania i przeprowadzenia szkolenia jest zatem przedmiotem prawa autorskiego. Przyjmujący zamówienie (wykonawca dzieła) jako twórca korzysta z praw autorskich do utworu i z tego tytułu przysługuje mu wynagrodzenie.

Koszty w wysokości 50% uzyskanego przychodu przysługują z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w myśl odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Przy czym koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 3 updof).

O zastosowaniu 50-proc. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, decyduje zatem fakt osiągnięcia przez wykładowcę (podatnika będącego wykonawcą dzieła) przychodu ze stworzenia utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, określającymi kryteria zaliczania prac do przedmiotu prawa autorskiego, jest ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych; dalej: ustawa o prawie autorskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Autorskie prawa majątkowe polegają na przysługującym twórcy prawie do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz prawie do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, tj. utwór (art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe, jak również utwory architektoniczne, sceniczno-muzyczne i audiowizualne (art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-9 ustawy o prawie autorskim).

Przedmiotem prawa autorskiego jest zatem utwór, tj. niematerialne dobro prawne. Wytwór niematerialny, aby uzyskać kwalifikację „utworu” zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, powinien wykazać następujące cechy:

• stanowić rezultat pracy człowieka - twórcy,

• stanowić przejaw działalności twórczej (uzewnętrzniony rezultat działania twórcy o charakterze kreacyjnym),

• mieć indywidualny charakter.

Prawo autorskie przysługuje twórcy, jeżeli ustawa o prawie autorskim nie stanowi inaczej (art. 8 ust. 1 tej ustawy). Twórcą może być wyłącznie osoba fizyczna; nabycie praw autorskich przez twórcę następuje wraz ze stworzeniem utworu. Ochrona tego prawa przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (art. 1 ust. 4 ustawy o prawie autorskim).

A zatem w tym przypadku jednostka - jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu należności wypłacanych na podstawie umowy o dzieło, może przy obliczaniu podstawy opodatkowania stosować każdorazowo (przy każdej kolejnej umowie) 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w następujących pismach Ministerstwa Kultury: z 17 maja 2001 r. (znak DP/WPA 024/132/01), z 22 maja 2001 r. (znak DP/WPA 024/72/01) i z 13 czerwca 2003 r. (znak DP/WPA 024/226/03). W pismach tych stwierdza się, że przedmiot prawa autorskiego stanowią wykłady. Dla zakwalifikowania konkretnego szkolenia jako utworu w myśl prawa autorskiego najważniejsze jest to, czy dane szkolenie rzeczywiście przybiera w praktyce formę autorskiego, twórczego wykładu, przygotowanego przez prowadzącego szkolenie na indywidualne zamówienie. Dla celów zastosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodów nie ma natomiast znaczenia przedmiot tego szkolenia, czyli poruszane w jego trakcie zagadnienia (nawet wielokrotnie powtarzane). W tym zakresie uznanie opracowania za przedmiot prawa autorskiego jest uzależnione od formy, w jakiej zostało ono wykonane. Jeżeli efektem jest konkretne opracowanie na piśmie, odznaczające się twórczą konstrukcją (układem czy też doborem materiału), to dzieło takie można uznać za utwór.

Z pism ministerstwa

(...) przedmiot prawa autorskiego stanowią wykłady, w tym prowadzone przez pracowników naukowych wyższych uczelni w związku z programem studiów. Uznanie wykładu za utwór w rozumieniu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie może być uzależniane od stopnia posiadanych przez wykładowcę fachowych kwalifikacji, np. od legitymowania się przez wykładowcę tytułem profesorskim.

Pismo Ministerstwa Kultury z 17 maja 2001 r.; znak DP/WPA 024/132/01

I jeszcze jedna ważna kwestia - w przypadku posiadania przez konkretne prace statusu utworu, w umowie z jednostką zamawiającą prace powinno znaleźć się stwierdzenie odnośnie do jego twórczego, indywidualnego charakteru oraz postanowienie o przeniesieniu majątkowych praw autorskich do zamawianego dzieła na podmiot zamawiający jego opracowanie. Fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich powinien wynikać z treści zawartej umowy o dzieło lub z treści wystawionego rachunku.

Otóż umowy o dzieło, na podstawie których są opracowywane utwory, uprawniają do zastosowania wobec wynagrodzenia umownego 50-proc. kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, pod warunkiem jednak, że z umowy wyraźnie wynika, że przyjmujący zamówienie nabywa majątkowych praw autorskich do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego (patrz: pismo Ministerstwa Kultury z 18 stycznia 2002 r., znak DP/WPA. 024/381/01).

Z pism ministerstwa

Jak podkreśla Ministerstwo Kultury, zastosowanie 50-proc. stawki kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 updof jest uzależnione od wystąpienia dwóch podstawowych okoliczności:

1) zaistnienia utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim oraz

2) udzielenia przez twórcę licencji na korzystanie z danego utworu zamawiającemu, względnie - rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła.

Pismo Ministerstwa Kultury z 14 maja 2002 r. znak DP/WPA 024/110/02

Dlatego też, jeżeli praca wykonana przez wykładowcę jest twórcza (tzn. niepowtarzalna), ma indywidualny charakter oraz spełnia wszystkie przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim, to do dochodów osiągniętych z tego tytułu mają zastosowanie 50-proc. koszty uzyskania przychodu. Przy czym do zastosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodu wobec wykładowcy nie ma znaczenia końcowy rezultat szkolenia (np. uzyskanie przez nauczyciela biorącego udział w szkoleniu kolejnego stopnia awansu zawodowego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673)

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1293)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA