REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów dla autora wykładów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy jednostką budżetową zajmującą się doskonaleniem nauczycieli. Prowadzimy dla nich kursy i szkolenia, co wiąże się z koniecznością zawarcia z prowadzącym umowy o dzieło. Wykładowca pisze do szkolenia program autorski, który jest załącznikiem do umowy o dzieło. Czy w kolejnej umowie o dzieło zawartej w ramach tego samego tematu można uwzględniać 50-proc. koszty uzyskania przychodu? Nasze wątpliwości wynikają z tego, że w przypadku niektórych szkoleń tematyka powtarza się wielokrotnie.

W tym przypadku w każdej kolejnej umowie o dzieło z wykładowcą (będącym autorem wykładu) można uwzględniać 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Dla zakwalifikowania konkretnego szkolenia jako utworu nie ma bowiem znaczenia jego przedmiot (a nawet wielokrotne poruszanie w jego trakcie tych samych zagadnień), ale to, czy dane szkolenie rzeczywiście przybiera w praktyce formę autorskiego, twórczego wykładu, przygotowanego przez prowadzącego szkolenie na indywidualne zamówienie. Warunkiem jest to, że wykładowca przygotowuje samodzielnie opracowania, w których przejawia się jego twórcza praca jako autora (zatem dzięki pomysłowości i indywidualnemu ujęciu dzieło uzyskuje oryginalną postać) i na ten temat wygłasza wykład, a szkolenia są prowadzone dla określonej grupy osób. Ponadto wykonywanie szkolenia (dzieła) powinno odbywać się samodzielnie, bez podporządkowania zamawiającemu dzieło.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jak wynika z pytania Czytelnika, przedmiotem umowy o dzieło, zawieranej między jednostką a przyjmującym zamówienie, jest przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia (wykładu, odczytu) dla nauczycieli w oparciu o autorski program. Czynność przygotowania i przeprowadzenia szkolenia jest zatem przedmiotem prawa autorskiego. Przyjmujący zamówienie (wykonawca dzieła) jako twórca korzysta z praw autorskich do utworu i z tego tytułu przysługuje mu wynagrodzenie.

Koszty w wysokości 50% uzyskanego przychodu przysługują z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w myśl odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami. Przy czym koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód (art. 22 ust. 9 pkt 3 updof).

O zastosowaniu 50-proc. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, decyduje zatem fakt osiągnięcia przez wykładowcę (podatnika będącego wykonawcą dzieła) przychodu ze stworzenia utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, określającymi kryteria zaliczania prac do przedmiotu prawa autorskiego, jest ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych; dalej: ustawa o prawie autorskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Autorskie prawa majątkowe polegają na przysługującym twórcy prawie do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz prawie do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, tj. utwór (art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim).

REKLAMA

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe, jak również utwory architektoniczne, sceniczno-muzyczne i audiowizualne (art. 1 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-9 ustawy o prawie autorskim).

Przedmiotem prawa autorskiego jest zatem utwór, tj. niematerialne dobro prawne. Wytwór niematerialny, aby uzyskać kwalifikację „utworu” zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, powinien wykazać następujące cechy:

• stanowić rezultat pracy człowieka - twórcy,

• stanowić przejaw działalności twórczej (uzewnętrzniony rezultat działania twórcy o charakterze kreacyjnym),

• mieć indywidualny charakter.

Prawo autorskie przysługuje twórcy, jeżeli ustawa o prawie autorskim nie stanowi inaczej (art. 8 ust. 1 tej ustawy). Twórcą może być wyłącznie osoba fizyczna; nabycie praw autorskich przez twórcę następuje wraz ze stworzeniem utworu. Ochrona tego prawa przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (art. 1 ust. 4 ustawy o prawie autorskim).

A zatem w tym przypadku jednostka - jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu należności wypłacanych na podstawie umowy o dzieło, może przy obliczaniu podstawy opodatkowania stosować każdorazowo (przy każdej kolejnej umowie) 50-proc. koszty uzyskania przychodów. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w następujących pismach Ministerstwa Kultury: z 17 maja 2001 r. (znak DP/WPA 024/132/01), z 22 maja 2001 r. (znak DP/WPA 024/72/01) i z 13 czerwca 2003 r. (znak DP/WPA 024/226/03). W pismach tych stwierdza się, że przedmiot prawa autorskiego stanowią wykłady. Dla zakwalifikowania konkretnego szkolenia jako utworu w myśl prawa autorskiego najważniejsze jest to, czy dane szkolenie rzeczywiście przybiera w praktyce formę autorskiego, twórczego wykładu, przygotowanego przez prowadzącego szkolenie na indywidualne zamówienie. Dla celów zastosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodów nie ma natomiast znaczenia przedmiot tego szkolenia, czyli poruszane w jego trakcie zagadnienia (nawet wielokrotnie powtarzane). W tym zakresie uznanie opracowania za przedmiot prawa autorskiego jest uzależnione od formy, w jakiej zostało ono wykonane. Jeżeli efektem jest konkretne opracowanie na piśmie, odznaczające się twórczą konstrukcją (układem czy też doborem materiału), to dzieło takie można uznać za utwór.

Z pism ministerstwa

(...) przedmiot prawa autorskiego stanowią wykłady, w tym prowadzone przez pracowników naukowych wyższych uczelni w związku z programem studiów. Uznanie wykładu za utwór w rozumieniu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie może być uzależniane od stopnia posiadanych przez wykładowcę fachowych kwalifikacji, np. od legitymowania się przez wykładowcę tytułem profesorskim.

Pismo Ministerstwa Kultury z 17 maja 2001 r.; znak DP/WPA 024/132/01

I jeszcze jedna ważna kwestia - w przypadku posiadania przez konkretne prace statusu utworu, w umowie z jednostką zamawiającą prace powinno znaleźć się stwierdzenie odnośnie do jego twórczego, indywidualnego charakteru oraz postanowienie o przeniesieniu majątkowych praw autorskich do zamawianego dzieła na podmiot zamawiający jego opracowanie. Fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich powinien wynikać z treści zawartej umowy o dzieło lub z treści wystawionego rachunku.

Otóż umowy o dzieło, na podstawie których są opracowywane utwory, uprawniają do zastosowania wobec wynagrodzenia umownego 50-proc. kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, pod warunkiem jednak, że z umowy wyraźnie wynika, że przyjmujący zamówienie nabywa majątkowych praw autorskich do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego (patrz: pismo Ministerstwa Kultury z 18 stycznia 2002 r., znak DP/WPA. 024/381/01).

Z pism ministerstwa

Jak podkreśla Ministerstwo Kultury, zastosowanie 50-proc. stawki kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 updof jest uzależnione od wystąpienia dwóch podstawowych okoliczności:

1) zaistnienia utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim oraz

2) udzielenia przez twórcę licencji na korzystanie z danego utworu zamawiającemu, względnie - rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła.

Pismo Ministerstwa Kultury z 14 maja 2002 r. znak DP/WPA 024/110/02

Dlatego też, jeżeli praca wykonana przez wykładowcę jest twórcza (tzn. niepowtarzalna), ma indywidualny charakter oraz spełnia wszystkie przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim, to do dochodów osiągniętych z tego tytułu mają zastosowanie 50-proc. koszty uzyskania przychodu. Przy czym do zastosowania 50-proc. kosztów uzyskania przychodu wobec wykładowcy nie ma znaczenia końcowy rezultat szkolenia (np. uzyskanie przez nauczyciela biorącego udział w szkoleniu kolejnego stopnia awansu zawodowego).

Podstawy prawne

• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673)

• Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1293)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA