REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć aport gruntu i samochodu do spółki cywilnej

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden ze wspólników spółki cywilnej zamierza wnieść do niej grunt. Na gruncie tym spółka wybuduje dom, który następnie zostanie sprzedany. Wspólnicy mają w planach kupowanie kolejnych gruntów, a następnie sprzedawanie wybudowanych na nich domów. Jeżeli od razu wiadomo, że wniesiony aportem grunt wraz z wybudowanym na nim budynkiem zostanie sprzedany przed upływem roku, to czy wartość tego gruntu może być zaliczona bezpośrednio w koszty? Inny wspólnik wniesie do spółki używany samochód. Także w przypadku tego samochodu wspólnicy przewidują, że zostanie on sprzedany przed upływem roku. Czy jego wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Grunt wniesiony jako wkład do spółki należy traktować jako środek trwały, nawet jeżeli od początku wiadomo, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten nie będzie jednak podlegał amortyzacji. Jeżeli spółka przewiduje, że wniesiony jako wkład środek transportu będzie wykorzystywany w spółce przez okres krótszy niż rok, to jego wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że do Państwa spółki jeden ze wspólników zamierza wnieść aportem grunt, a inny wspólnik wniesie samochód.

REKLAMA

Aport gruntu do spółki cywilnej

Przy nabyciu przez Państwa spółkę gruntu w postaci aportu powstaje wątpliwość, czy grunt ten należy zaliczyć do środków trwałych. Jest ona spowodowana faktem, iż od początku wiadomo, że grunt ten zostanie sprzedany przed upływem roku od jego nabycia. Otóż na podstawie art. 22c updof amortyzacji nie podlegają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe,

• dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

• wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 22b ust. 2 pkt 2,

• składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Grunt traktowany jest zatem jako środek trwały, mimo że nie podlega amortyzacji. W odróżnieniu od środków trwałych wymienionych w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 updof w przypadku gruntu nie ma znaczenia, przez jak długi okres będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wniesiony aportem grunt Państwa spółka powinna traktować jako środek trwały. Nawet jeżeli przewidywane jest, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Jego wartość początkową należy ustalić w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia wkładu. Nie może ona jednak być wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu (art. 22g ust. 1 pkt 4 updof).

Dla Państwa spółki wartość gruntu stanie się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie jego sprzedaży. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) updof. Zgodnie z tym przepisem nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki na nabycie gruntów. Wydatki te są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia gruntu.

PRZYKŁAD

Jeden ze wspólników wniósł do spółki cywilnej jako wkład grunt. Na gruncie tym zostanie wybudowany budynek. Budynek wraz z gruntem zostanie sprzedany przed upływem roku. Pomimo że okres wykorzystywania gruntu przez spółkę nie przekroczy roku, będzie on stanowił środek trwały.

Wartość początkowa gruntu ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wynosi 500 000 zł. Nie jest ona wyższa od jego wartości rynkowej. W tej wysokości wartość gruntu powinna zostać wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nie podlega on jednak amortyzacji, zatem nie wystąpią odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego.

 

Aport samochodu do spółki cywilnej

Aby prawidłowo rozliczyć wniesienie aportem samochodu do Państwa spółki, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 updof. Ponieważ już w momencie wnoszenia aportem przez jednego ze wspólników samochodu wiedzą Państwo, że nie będzie używany przez okres dłuższy niż rok, nie stanowi on środka trwałego. W związku z tym wartość samochodu można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

Wspólnik wniósł do spółki cywilnej jako wkład samochód o wartości ustalonej przez wspólników w wysokości 40 000 zł (nie wyższej od jego wartości rynkowej). Przewidywane jest, że samochód ten zostanie przez spółkę sprzedany przed upływem roku. Samochód nie będzie zatem stanowił środka trwałego. Kwota 40 000 zł będzie mogła być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Należy jednak wspomnieć, że jeżeli nabyty w drodze aportu samochód nie zostanie przez Państwa zaliczony do środków trwałych, a faktyczny okres jego używania przekroczy rok, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynie, powinni Państwo:

• zaliczyć ten samochód do środków trwałych,

• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres dotychczasowego używania samochodu,

• stosować stawki amortyzacji, określone w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

• wpłacić, w terminie do 20. dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie samochodu do dnia, w którym okres jego używania przekroczył rok. Naliczoną kwotę odsetek powinni Państwo wykazać w zeznaniu rocznym (art. 22e ust. 1 updof).

• art. 22a, art. 22c, art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA