REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć aport gruntu i samochodu do spółki cywilnej

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden ze wspólników spółki cywilnej zamierza wnieść do niej grunt. Na gruncie tym spółka wybuduje dom, który następnie zostanie sprzedany. Wspólnicy mają w planach kupowanie kolejnych gruntów, a następnie sprzedawanie wybudowanych na nich domów. Jeżeli od razu wiadomo, że wniesiony aportem grunt wraz z wybudowanym na nim budynkiem zostanie sprzedany przed upływem roku, to czy wartość tego gruntu może być zaliczona bezpośrednio w koszty? Inny wspólnik wniesie do spółki używany samochód. Także w przypadku tego samochodu wspólnicy przewidują, że zostanie on sprzedany przed upływem roku. Czy jego wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Grunt wniesiony jako wkład do spółki należy traktować jako środek trwały, nawet jeżeli od początku wiadomo, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten nie będzie jednak podlegał amortyzacji. Jeżeli spółka przewiduje, że wniesiony jako wkład środek transportu będzie wykorzystywany w spółce przez okres krótszy niż rok, to jego wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że do Państwa spółki jeden ze wspólników zamierza wnieść aportem grunt, a inny wspólnik wniesie samochód.

REKLAMA

Aport gruntu do spółki cywilnej

Przy nabyciu przez Państwa spółkę gruntu w postaci aportu powstaje wątpliwość, czy grunt ten należy zaliczyć do środków trwałych. Jest ona spowodowana faktem, iż od początku wiadomo, że grunt ten zostanie sprzedany przed upływem roku od jego nabycia. Otóż na podstawie art. 22c updof amortyzacji nie podlegają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe,

• dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

• wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 22b ust. 2 pkt 2,

• składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Grunt traktowany jest zatem jako środek trwały, mimo że nie podlega amortyzacji. W odróżnieniu od środków trwałych wymienionych w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 updof w przypadku gruntu nie ma znaczenia, przez jak długi okres będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wniesiony aportem grunt Państwa spółka powinna traktować jako środek trwały. Nawet jeżeli przewidywane jest, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Jego wartość początkową należy ustalić w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia wkładu. Nie może ona jednak być wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu (art. 22g ust. 1 pkt 4 updof).

Dla Państwa spółki wartość gruntu stanie się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie jego sprzedaży. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) updof. Zgodnie z tym przepisem nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki na nabycie gruntów. Wydatki te są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia gruntu.

PRZYKŁAD

Jeden ze wspólników wniósł do spółki cywilnej jako wkład grunt. Na gruncie tym zostanie wybudowany budynek. Budynek wraz z gruntem zostanie sprzedany przed upływem roku. Pomimo że okres wykorzystywania gruntu przez spółkę nie przekroczy roku, będzie on stanowił środek trwały.

Wartość początkowa gruntu ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wynosi 500 000 zł. Nie jest ona wyższa od jego wartości rynkowej. W tej wysokości wartość gruntu powinna zostać wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nie podlega on jednak amortyzacji, zatem nie wystąpią odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego.

 

Aport samochodu do spółki cywilnej

Aby prawidłowo rozliczyć wniesienie aportem samochodu do Państwa spółki, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 updof. Ponieważ już w momencie wnoszenia aportem przez jednego ze wspólników samochodu wiedzą Państwo, że nie będzie używany przez okres dłuższy niż rok, nie stanowi on środka trwałego. W związku z tym wartość samochodu można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

Wspólnik wniósł do spółki cywilnej jako wkład samochód o wartości ustalonej przez wspólników w wysokości 40 000 zł (nie wyższej od jego wartości rynkowej). Przewidywane jest, że samochód ten zostanie przez spółkę sprzedany przed upływem roku. Samochód nie będzie zatem stanowił środka trwałego. Kwota 40 000 zł będzie mogła być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Należy jednak wspomnieć, że jeżeli nabyty w drodze aportu samochód nie zostanie przez Państwa zaliczony do środków trwałych, a faktyczny okres jego używania przekroczy rok, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynie, powinni Państwo:

• zaliczyć ten samochód do środków trwałych,

• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres dotychczasowego używania samochodu,

• stosować stawki amortyzacji, określone w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

• wpłacić, w terminie do 20. dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie samochodu do dnia, w którym okres jego używania przekroczył rok. Naliczoną kwotę odsetek powinni Państwo wykazać w zeznaniu rocznym (art. 22e ust. 1 updof).

• art. 22a, art. 22c, art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA