REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć aport gruntu i samochodu do spółki cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden ze wspólników spółki cywilnej zamierza wnieść do niej grunt. Na gruncie tym spółka wybuduje dom, który następnie zostanie sprzedany. Wspólnicy mają w planach kupowanie kolejnych gruntów, a następnie sprzedawanie wybudowanych na nich domów. Jeżeli od razu wiadomo, że wniesiony aportem grunt wraz z wybudowanym na nim budynkiem zostanie sprzedany przed upływem roku, to czy wartość tego gruntu może być zaliczona bezpośrednio w koszty? Inny wspólnik wniesie do spółki używany samochód. Także w przypadku tego samochodu wspólnicy przewidują, że zostanie on sprzedany przed upływem roku. Czy jego wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Grunt wniesiony jako wkład do spółki należy traktować jako środek trwały, nawet jeżeli od początku wiadomo, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten nie będzie jednak podlegał amortyzacji. Jeżeli spółka przewiduje, że wniesiony jako wkład środek transportu będzie wykorzystywany w spółce przez okres krótszy niż rok, to jego wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że do Państwa spółki jeden ze wspólników zamierza wnieść aportem grunt, a inny wspólnik wniesie samochód.

Aport gruntu do spółki cywilnej

Przy nabyciu przez Państwa spółkę gruntu w postaci aportu powstaje wątpliwość, czy grunt ten należy zaliczyć do środków trwałych. Jest ona spowodowana faktem, iż od początku wiadomo, że grunt ten zostanie sprzedany przed upływem roku od jego nabycia. Otóż na podstawie art. 22c updof amortyzacji nie podlegają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe,

• dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

• wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 22b ust. 2 pkt 2,

• składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

REKLAMA

Grunt traktowany jest zatem jako środek trwały, mimo że nie podlega amortyzacji. W odróżnieniu od środków trwałych wymienionych w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 updof w przypadku gruntu nie ma znaczenia, przez jak długi okres będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wniesiony aportem grunt Państwa spółka powinna traktować jako środek trwały. Nawet jeżeli przewidywane jest, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Jego wartość początkową należy ustalić w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia wkładu. Nie może ona jednak być wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu (art. 22g ust. 1 pkt 4 updof).

Dla Państwa spółki wartość gruntu stanie się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie jego sprzedaży. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) updof. Zgodnie z tym przepisem nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki na nabycie gruntów. Wydatki te są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia gruntu.

PRZYKŁAD

Jeden ze wspólników wniósł do spółki cywilnej jako wkład grunt. Na gruncie tym zostanie wybudowany budynek. Budynek wraz z gruntem zostanie sprzedany przed upływem roku. Pomimo że okres wykorzystywania gruntu przez spółkę nie przekroczy roku, będzie on stanowił środek trwały.

Wartość początkowa gruntu ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wynosi 500 000 zł. Nie jest ona wyższa od jego wartości rynkowej. W tej wysokości wartość gruntu powinna zostać wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nie podlega on jednak amortyzacji, zatem nie wystąpią odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego.

 

Aport samochodu do spółki cywilnej

Aby prawidłowo rozliczyć wniesienie aportem samochodu do Państwa spółki, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 updof. Ponieważ już w momencie wnoszenia aportem przez jednego ze wspólników samochodu wiedzą Państwo, że nie będzie używany przez okres dłuższy niż rok, nie stanowi on środka trwałego. W związku z tym wartość samochodu można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Wspólnik wniósł do spółki cywilnej jako wkład samochód o wartości ustalonej przez wspólników w wysokości 40 000 zł (nie wyższej od jego wartości rynkowej). Przewidywane jest, że samochód ten zostanie przez spółkę sprzedany przed upływem roku. Samochód nie będzie zatem stanowił środka trwałego. Kwota 40 000 zł będzie mogła być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Należy jednak wspomnieć, że jeżeli nabyty w drodze aportu samochód nie zostanie przez Państwa zaliczony do środków trwałych, a faktyczny okres jego używania przekroczy rok, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynie, powinni Państwo:

• zaliczyć ten samochód do środków trwałych,

• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres dotychczasowego używania samochodu,

• stosować stawki amortyzacji, określone w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

• wpłacić, w terminie do 20. dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie samochodu do dnia, w którym okres jego używania przekroczył rok. Naliczoną kwotę odsetek powinni Państwo wykazać w zeznaniu rocznym (art. 22e ust. 1 updof).

• art. 22a, art. 22c, art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA