REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć aport gruntu i samochodu do spółki cywilnej

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden ze wspólników spółki cywilnej zamierza wnieść do niej grunt. Na gruncie tym spółka wybuduje dom, który następnie zostanie sprzedany. Wspólnicy mają w planach kupowanie kolejnych gruntów, a następnie sprzedawanie wybudowanych na nich domów. Jeżeli od razu wiadomo, że wniesiony aportem grunt wraz z wybudowanym na nim budynkiem zostanie sprzedany przed upływem roku, to czy wartość tego gruntu może być zaliczona bezpośrednio w koszty? Inny wspólnik wniesie do spółki używany samochód. Także w przypadku tego samochodu wspólnicy przewidują, że zostanie on sprzedany przed upływem roku. Czy jego wartość może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Grunt wniesiony jako wkład do spółki należy traktować jako środek trwały, nawet jeżeli od początku wiadomo, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten nie będzie jednak podlegał amortyzacji. Jeżeli spółka przewiduje, że wniesiony jako wkład środek transportu będzie wykorzystywany w spółce przez okres krótszy niż rok, to jego wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Z sytuacji opisanej w pytaniu wynika, że do Państwa spółki jeden ze wspólników zamierza wnieść aportem grunt, a inny wspólnik wniesie samochód.

Aport gruntu do spółki cywilnej

Przy nabyciu przez Państwa spółkę gruntu w postaci aportu powstaje wątpliwość, czy grunt ten należy zaliczyć do środków trwałych. Jest ona spowodowana faktem, iż od początku wiadomo, że grunt ten zostanie sprzedany przed upływem roku od jego nabycia. Otóż na podstawie art. 22c updof amortyzacji nie podlegają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

• budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe,

• dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

• wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 22b ust. 2 pkt 2,

• składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Grunt traktowany jest zatem jako środek trwały, mimo że nie podlega amortyzacji. W odróżnieniu od środków trwałych wymienionych w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 updof w przypadku gruntu nie ma znaczenia, przez jak długi okres będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wniesiony aportem grunt Państwa spółka powinna traktować jako środek trwały. Nawet jeżeli przewidywane jest, że zostanie on zbyty przed upływem roku. Grunt ten należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Jego wartość początkową należy ustalić w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia wkładu. Nie może ona jednak być wyższa od jego wartości rynkowej z dnia wniesienia wkładu (art. 22g ust. 1 pkt 4 updof).

Dla Państwa spółki wartość gruntu stanie się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie jego sprzedaży. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) updof. Zgodnie z tym przepisem nie są kosztami uzyskania przychodów wydatki na nabycie gruntów. Wydatki te są jednak kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia gruntu.

PRZYKŁAD

Jeden ze wspólników wniósł do spółki cywilnej jako wkład grunt. Na gruncie tym zostanie wybudowany budynek. Budynek wraz z gruntem zostanie sprzedany przed upływem roku. Pomimo że okres wykorzystywania gruntu przez spółkę nie przekroczy roku, będzie on stanowił środek trwały.

Wartość początkowa gruntu ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wynosi 500 000 zł. Nie jest ona wyższa od jego wartości rynkowej. W tej wysokości wartość gruntu powinna zostać wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nie podlega on jednak amortyzacji, zatem nie wystąpią odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego.

 

Aport samochodu do spółki cywilnej

Aby prawidłowo rozliczyć wniesienie aportem samochodu do Państwa spółki, należy odwołać się do art. 22a ust. 1 updof. Ponieważ już w momencie wnoszenia aportem przez jednego ze wspólników samochodu wiedzą Państwo, że nie będzie używany przez okres dłuższy niż rok, nie stanowi on środka trwałego. W związku z tym wartość samochodu można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Wspólnik wniósł do spółki cywilnej jako wkład samochód o wartości ustalonej przez wspólników w wysokości 40 000 zł (nie wyższej od jego wartości rynkowej). Przewidywane jest, że samochód ten zostanie przez spółkę sprzedany przed upływem roku. Samochód nie będzie zatem stanowił środka trwałego. Kwota 40 000 zł będzie mogła być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

Należy jednak wspomnieć, że jeżeli nabyty w drodze aportu samochód nie zostanie przez Państwa zaliczony do środków trwałych, a faktyczny okres jego używania przekroczy rok, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynie, powinni Państwo:

• zaliczyć ten samochód do środków trwałych,

• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres dotychczasowego używania samochodu,

• stosować stawki amortyzacji, określone w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,

• wpłacić, w terminie do 20. dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie samochodu do dnia, w którym okres jego używania przekroczył rok. Naliczoną kwotę odsetek powinni Państwo wykazać w zeznaniu rocznym (art. 22e ust. 1 updof).

• art. 22a, art. 22c, art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA