REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczamy się wspólnie na PIT-37 - PIT 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
PIT 2007
PIT 2007

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo wypełnić PIT-37 wspólnie z małżonkiem lub dzieckiem ? Czy w ogóle masz prawo do rozliczenia wspólnego ? Warto odpowiedzieć sobie na te wątpliwości przed złożeniem PITa.

Wybierając wspólne rozliczenie z małżonkiem musimy w zeznaniu zamieścić oprócz swojego NIP dodatkowo NIP małżonka. Wpiszemy go w rubryce 2 formularza. Jeśli rozliczamy się jako osoba samotnie wychowująca dzieci, wpisujemy tylko swój własny NIP – tak samo jak przy rozliczeniu indywidualnym (konsekwencje niewpisania NIP – patrzNajczęściej popełniane błędy

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli możemy i chcemy rozliczyć się na zasadach preferencyjnych, to poprzez odpowiednie zaznaczenie w rubryce 6 któregoś z kwadratów (2, 3 bądź 4) informujemy fiskusa, że wybieramy rozliczenie wspólnie z małżonkiem, ze zmarłym małżonkiem bądź jako osoba samotnie wychowująca dzieci. To jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o takie rozliczenie. Dlatego do zeznania nie musimy już dołączać żadnych dodatkowych pism czy oświadczeń.

Część A. Miejsce i cel składania zeznania

Rozliczając się wspólnie z małżonkiem, który ma inne miejsce zamieszkania możemy wybrać urząd, do którego zostanie złożone nasze zeznanie. Wybierając urząd właściwy dla jednego z małżonków, dobrze jest zawiadomić o dokonanym wyborze drugi z urzędów. Unikniemy w ten sposób wezwania do złożenia wyjaśnień dotyczących przyczyn niezłożenia zeznania w tym urzędzie (zwłaszcza, gdy dotychczas takie zeznanie było w nim co roku składane).

REKLAMA

Osoba samotnie wychowująca dzieci rozlicza się w urzędzie właściwym dla jej miejsca zamieszkania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Pan Piotr Kowalski jest zameldowany u swoich rodziców we Wrocławiu. Jego żona Anna Kowalska jest zameldowana u swoich rodziców w Gdańsku. Oboje małżonkowie pracują w Warszawie i wynajmują tu mieszkanie, w którym razem mieszkają. Rozliczając się za 2007 r. powinni zatem złożyć zeznanie do urzędu skarbowego właściwego ze względu na ich miejsce zamieszkania, czyli w Warszawie, a nie w Gdańsku czy we Wrocławiu.

Przykład

Pan Paweł Rogalski jest zameldowany u swoich rodziców w Katowicach. Pani Agnieszka Rogalska jest również zameldowana u swoich rodziców w Krakowie. Pan Rogalski podjął pracę w Gdańsku. W związku z tym wynajął tam mieszkanie. Pani Rogalska podjęła pracę w Warszawie i również wynajęła mieszkanie. Małżonkowie za 2007 r. zamierzają rozliczyć się wspólnie. Swoje zeznanie złożą do jednego (wybranego) urzędu, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania jednego z małżonków, czyli albo w Gdańsku, albo w Warszawie.


Część B. Dane identyfikacyjne i adres

Wspólne rozliczenie z małżonkiem wymaga podania danych identyfikacyjnych nie tylko naszych, ale również małżonka. Ujawnimy je w części B.2 zeznania. Podobnie jak przy rozliczeniu indywidualnym, konieczne jest podanie numeru PESEL każdego z małżonków.

Również i w tym przypadku podajemy adres zamieszkania małżonka na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie. Osoba samotnie wychowująca dzieci podaje tylko swoje dane identyfikacyjne (w tym numer PESEL) – tak samo jak przy rozliczeniu indywidualnym.


Część C Dochody/straty ze źródeł przychodów

W tej części zeznania trzeba wykazać dochody obojga małżonków. Każde z małżonków wykazuje swoje dochody odrębnie na podstawie informacji otrzymanych od płatników – na takich samych zasadach, jak w przypadku rozliczenia indywidualnego. Osoba samotnie wychowująca dzieci wypełnia tylko część tabeli przeznaczoną dla podatnika.

Część D. Odliczenia od dochodu

Rozliczający się wspólnie małżonkowie niektórych odliczeń od dochodu dokonują odrębnie. Na „pierwszy ogień” idą składki na ubezpieczenia społeczne. Każdy z małżonków łączną kwotę tych składek wpisuje osobno - na podstawie informacji otrzymanych od płatników. Pierwszy z małżonków wpisze tą kwotę rubryce 89 zeznania, a drugi – w rubryce 90.

Taka sama zasada obowiązuje w przypadku odliczeń od dochodu wykazywanych w części B załącznika PIT-O. Pierwszy z małżonków przeniesie kwotę odliczenia z rubryki 28 tego załącznika do rubryki 93 zeznania, drugi wpisze kwotę odliczenia do rubryki 94 (przeniesioną z rubryki 29 załącznika PIT/O).

Natomiast ulgę odsetkową małżonkowie rozliczający się wspólnie odliczają w jednej kwocie. Przenoszą ją do rubryki 95 zeznania z rubryki 32 załącznika PIT/D. Tylko w przypadku odrębnego rozliczenia małżonkowie muszą wskazać, w jaki sposób (tzn. w jakich proporcjach i w którym formularzu) będą wykazywać kwotę ulgi odliczaną przez każde z nich.

Analogicznie jest w przypadku innych wydatków mieszkaniowych odliczanych na zasadzie praw nabytych. Ich kwotę małżonkowie rozliczający się wspólnie przeniosą z rubryki 42 załącznika PIT/D do rubryki 96 zeznania. Jeśli natomiast rozliczają się odrębnie muszą w części B.3 wypełnić dodatkowo identyczny wniosek, jak w przypadku odliczeń z tytułu ulgi odsetkowej. Nie dotyczy on jednak małżonków pozostających w separacji.

szczegółowe warunki korzystania z poszczególnych ulg i odliczeń od dochodu – patrz Ulgi i odliczenia

Część E. Obliczenie podatku

Wybór preferencyjnych zasad rozliczenia oznacza nieco inny sposób wyliczenia należnego podatku. Dochód po odliczeniach (z rubryki 99) dzielimy na pół. Jego połowa po zaokrągleniu do pełnych złotych jest podstawą, od której liczymy należny podatek według skali. Wyliczoną kwotę podatku mnożymy przez dwa. Otrzymany wynik wpisujemy do rubryki 101. Jeśli nie doliczamy niczego do podatku, kwotę z rubryki 101 przepisujemy do rubryki 103.

W taki sposób podatek liczą nie tylko małżonkowie rozliczający się wspólnie, ale też osoby samotnie wychowujące dzieci.


Część F. Odliczenia od podatku

Podobnie jak w przypadku odliczeń od dochodu, rozliczając się wspólnie z małżonkiem, niektóre odliczenia od podatku wykażemy odrębnie, a pozostałe – wspólnie. Osobno musimy wykazać nie tylko składkę zdrowotną (którą każde z małżonków wpisze do zeznania na podstawie informacji od płatników – podatnik w rubryce 104, a jego małżonek w rubryce 105), ale też ulgę na gosposię oraz ulgę z tytułu wychowywania dzieci. Łączne kwoty odliczeń z tytułu tych ulg małżonkowie przeniosą do zeznania odpowiednio z rubryki 40 (podatnik) i 41 (małżonek) załącznika PIT/O. Natomiast jedną kwotę odliczenia małżonkowie przeniosą do zeznania z części C załącznika PIT/D. Odliczą tu ulgę z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej czy też kwoty innych ulg niewykorzystane w latach poprzednich z powodu zbyt niskiego podatku (np. z tytułu ulgi remontowej).

Jeśli małżonkowie rozliczają się odrębnie, to tak samo jak w przypadku odliczeń od dochodu muszą w części C.2.1 załącznika PIT/D wypełnić specjalny wniosek, wskazując w jaki sposób (tzn. w jakich proporcjach i w którym formularzu) będą wykazywać kwotę ulgi odliczaną przez każde z nich. Nie dotyczy on jednak małżonków pozostających w separacji. szczegółowe warunki korzystania z poszczególnych ulg i odliczeń od podatku – patrz Ulgi i odliczenia

Część G. Obliczenie zobowiązania podatkowego

Identycznie, jak przy rozliczeniu indywidualnym, podatek pomniejszony o dokonane odliczenia małżonkowie musza porównać z pobranymi przez płatników zaliczkami. Będą zatem konfrontować kwotę podatku wskazaną w rubryce 112 z kwotą zsumowanych zaliczek pobranych przez płatników od obojga małżonków. W rubryce 113 małżonkowie wpiszą łączną kwotę zaliczek, będącą sumą kwot z rubryki 61 (zaliczki podatnika) i z rubryki 88 (zaliczki małżonka). Jeśli podatek jest wyższy od sumy zaliczek, różnica jest podatkiem do zapłaty. Małżonkowie, tak samo jak inni podatnicy, mają czas na jego wpłatę do 30 kwietnia. W sytuacji odwrotnej wystąpi nadpłata, którą fiskus zwróci małżonkom w terminie 3 miesięcy, o ile wcześniej nie zakwestionuje zeznania.

Część H. Informacje o załącznikach

Zarówno małżonkowie rozliczający się wspólnie, jak i osoba samotnie wychowująca dzieci muszą poinformować urząd o liczbie i rodzaju załączników dołączanych do zeznania rocznego. Jeśli małżonkowie rozliczają się odrębnie, muszą dodatkowo poinformować urząd o tym, który z nich dołączy do swojego zeznania załącznik PIT/D oraz podać dane tego małżonka (imię, nazwisko oraz NIP) oraz dane urzędu, do którego trafi zeznanie z tym załącznikiem.


Część I. Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (opp)

Rozliczając się wspólnie z małżonkiem bądź jako osoba samotnie wychowująca dzieci również możemy przekazać do 1% naszego podatku wybranej organizacji pożytku publicznego. Tak samo, jak przy rozliczeniu indywidualnym musimy jedynie wskazać jej nazwę oraz nr KRS oraz kwotę, którą chcemy przekazać, po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół. Nie może ona przekroczyć 1% podatku należnego z rubryki 112. W samym przekazaniu podatku wyręczą nas urzędnicy.


Część J. Oświadczenie i podpis podatnika/małżonka/pełnomocnika

Jeśli rozliczamy się wspólnie z małżonkiem bądź jako osoba samotnie wychowująca dziecko, to podpisując się pod zeznaniem składamy nie jedno, ale dwa oświadczenia. Nie tylko stwierdzamy, że mamy świadomość odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych, ale też oświadczamy że spełniamy warunki do preferencyjnego sposobu rozliczenia.

Musimy też pamiętać, że wspólne rozliczenie z małżonkiem obliguje do złożenia podpisu przez oboje małżonków. Pierwszy z małżonków powinien się zatem podpisać w rubryce 127, a drugi – w rubryce 128. Złożenie podpisu przez oboje małżonków nie będzie konieczne, jeśli złożą zeznanie przez pełnomocnika. Wówczas jego dane wraz z podpisem powinny znaleźć się w rubryce 129. W takim przypadku, tak samo jak przy rozliczeniu indywidualnym, do zeznania powinno zostać dołączone pełnomocnictwo, z tym że musi ono zostać udzielone przez oboje małżonków.

Przykład - PIT-37 (osoba samotnie wychowująca dziecko)


Pani Anna Wiśniewska jest osobą rozwiedzioną. Samotnie wychowuje syna (w wieku 12 lat). W 2007 r. była zatrudniona na podstawie umowy o pracę u trzech pracodawców. Dodatkowo pracowała na podstawie umowy o dzieło. Ponieważ wszystkie dochody pani Anna osiągnęła za pośrednictwem płatników, złoży zeznanie roczne na formularzu PIT-37. Jako osoba samotnie wychowująca dzieci pani Wiśniewska ma prawo do rozliczenia się za 2007 r. na preferencyjnych zasadach. Dlatego po wpisaniu swoich danych osobowych (w tym – numeru NIP w rubryce 1) w rubryce 6 zaznaczy kwadrat nr 4.


I. Obliczenie dochodu pani Wiśniewskiej


Dochody ze stosunku pracy

Z informacji PIT-11 przekazanych przez pracodawców wynika, że pani Anna Wiśniewska ze stosunku pracy osiągnęła:

2007 r.

Przychody

Koszty uz. przychodów

Dochód

Zaliczka na podatek

Składka na ubezp. społ.

Składka na ubezp. zdrow.

Pierwszy pracodawca

30 000 zł

1302 zł

28 698 zł

1974 zł

5163,00 zł

2235,30 zł

Drugi pracodawca

14 400 zł

1302 zł

13 098 zł

516 zł

2478,24 zł

1072,92 zł

Trzeci pracodawca

36 000 zł

1302 zł

34 698 zł

2532 zł

6195,60 zł

2682,36 zł

Razem

80 400 zł

3906 zł

76 494 zł

5022 zł

13 836,84 zł

5990,58 zł


Łącznie kwota kosztów potrąconych przez płatników wypłacających należności ze stosunku pracy wynosi 3906 zł. Jest więc wyższa od ustawowego limitu wynoszącego 1953,23 zł. Dlatego pani Wiśniewska musi ograniczyć je do wysokości tego limitu. Zatem w rubryce 36 uwzględni kwotę 1953,23 zł.


Po odliczeniu kosztów jej dochód wyniesie 78 446,77 zł (rubryka 37).


Suma zaliczek pobranych przez wszystkich pracodawców jako płatników w ciągu roku podatkowego wyniosła 5022 zł. Ich kwotę pani Wiśniewska wykaże w rubryce 39.


Dochody z umowy o dzieło

Z umowy o dzieło pani Wiśniewska osiągnęła:

1) Przychody: 15 000 zł (rubryka 48)

2) Koszty uzyskania przychodu: 7500 zł (rubryka 49)

3) Dochód: 7500 zł (rubryka 50)

4) Pobrana zaliczka: 1425 zł (rubryka 52)


Po podsumowaniu kwot dotyczących obu źródeł przychodów pani Anna Wiśniewska wykaże:

1) Przychody: 95 400 (rubryka 58)

2) Koszty uzyskania przychodów: 9453,23 zł (rubryka 59)

3) Dochód: 85 946,77 zł (rubryka 60)

4) Pobrane zaliczki: 6447 zł (rubryka 61).


Pani Wiśniewska może odliczyć od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 13 836,84 zł (rubryka 89). Jej dochód po odliczeniu składek wyniesie 72 109,93 zł (rubryka 91).


II. Odliczenia od dochodu

Pani Anna zamierza skorzystać z przysługujących jej odliczeń. W tym celu wypełni załączniki do zeznania rocznego na formularzach PIT/O oraz PIT/D, w których wykaże wysokość odliczanych kwot.


W części B załącznika PIT/O pani Wiśniewska wykaże przysługujące jej odliczenia od dochodu. Jako pierwszą odliczy darowiznę dokonaną dla Fundacji Mam Marzenie w kwocie 2500 zł. Kwotę tą pani Anna wpisze w rubryce 13 załącznika PIT-O, a także w rubryce 51 – pod danymi adresowymi Fundacji. Podlega ona odliczeniu w całości, gdyż nie przekracza ustawowego limitu wynoszącego 6% dochodu.


Pani Anna ma na utrzymaniu niepełnosprawną matkę (jej dochody nie przekroczyły w 2007 r. kwoty 9120 zł). Wydatki w kwocie 1900 zł zostały poniesione na zakup pompy insulinowej. Ponadto pani Wiśniewska dowoziła matkę własnym samochodem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. Dodatkowo odliczy więc poniesione z tego tytułu wydatki w granicach ustawowego limitu wynoszącego 2280 zł. Odliczenie w łącznej kwocie 4180 zł zostanie wykazane w rubryce 17 załącznika PIT/O.


Pani Wiśniewska korzysta także ze stałego dostępu do sieci Internet w miejscu swojego zamieszkania. Opłaty poniesione na ten cel wyniosły w 2007 r. 828 zł. Są więc wyższe od ustawowego limitu odliczenia wynoszącego 760 zł. Dlatego pani Wiśniewska ograniczy odliczenie do kwoty limitu wpisując w rubryce 21 załącznika PIT/O kwotę 760 zł.


Łączną kwotę odliczeń w wysokości 7440 zł pani Wiśniewska wykaże w rubryce 28 załącznika PIT/O i rubryce 93 zeznania.


W 2007 r. została zakończona budowa domu, którą pani Wiśniewska rozpoczęła w 2005 r. i na którą zaciągnęła kredyt w wysokości 300 000 zł. Łączna wysokość poniesionych wydatków zamknęła się w kwocie 380 000 zł.


Z tytułu spłaconych odsetek od kredytu w wysokości 26 300 zł pani Wiśniewska może skorzystać z odliczenia w kwocie 16 569 zł. Wynika to z następującego wyliczenia:

189 000 zł (limit kredytu uprawniający do ulgi): 300 000 zł (wysokość kredytu) = 63 %

26 300 zł × 63% = 16 569 zł.


Ponieważ budowa została zakończona w 2007 r., to pani Wiśniewska w rozliczeniu za ten rok po raz pierwszy skorzysta z odliczenia odsetek. Dlatego musi dołączyć do zeznania rocznego oświadczenie PIT-2K, które zostanie przez nią wypełnione w następujący sposób:

Rubryka 29 – 2005 (rok uzyskania kredytu)

Rubryka 30 – 300 000 zł (kwota otrzymanego kredytu)

Rubryka 31 – 2006 (rok rozpoczęcia inwestycji)

Rubryka 32 – 2007 (rok zakończenia inwestycji)

Rubryka 33 – kwadrat nr 1 (rodzaj prowadzonej inwestycji – budowa domu)

Rubryka 34 – 380 000 zł (łączna kwota poniesionych wydatków)

Rubryka 35 – 300 000 zł (kwota wydatków udokumentowanych fakturami VAT)


Kwota ulgi z tytułu spłaty odsetek (16 569 zł) zostanie wykazana w PIT/D w rubryce 30 i 32 oraz w rubryce 95 zeznania.


Dochód po odliczeniach wynosi 48 100,93 zł (rubryka 99).


III. Obliczenie podatku

Ponieważ pani Wiśniewska wybrała rozliczenie na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci, to podstawę obliczenia podatku stanowi połowa jej dochodu, czyli po zaokrągleniu 24 050 zł (rubryka 100). Podatek wyliczony według skali (3996,96 zł) i pomnożony przez 2 wynosi 7993,92 zł (rubryka 101 i 103).


IV. Odliczenia od podatku

Pani Wiśniewska w pierwszej kolejności odliczy składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 5990,58 zł (rubryka 104).


Pani Wiśniewska przez cały 2007 r. wychowywała jedno dziecko, zamieszkujące wspólnie z nią. Dlatego może skorzystać z ulgi na wychowanie dzieci w wysokości 1145,08 zł. Odliczenie z tego tytułu wykaże w części C załącznika PIT/O - w rubryce 35. Ponieważ jest to jej jedyne odliczenie od podatku wykazywane w tej części załącznika PIT/O, kwotę odliczenia przepisze do rubryki 40 załącznika PIT/O, a następnie przeniesie ją do zeznania wpisując w rubryce 106 formularza PIT-37.


V. Obliczenie zobowiązania podatkowego


Po dokonanych odliczeniach podatek wynosi 858,26 zł (rubryka 108). Po zaokrągleniu do pełnego złotego podatek należny wynosi 858 zł (rubryka 112). Ponieważ suma zaliczek pobranych przez płatników wyniosła 6447 zł (rubryka 61 i 113), oznacza to, że pani Wiśniewska wykazała nadpłatę podatku w kwocie 5589 zł (rubryka 115). Tym samym niemal w całości odzyska kwoty wpłacone w ciągu roku tytułem zaliczek.


O załącznikach do składanego zeznania pani Wiśniewska poinformuje urząd skarbowy w części H, wpisując w rubrykach 116, 117 i 118 cyfrę 1. Zaznaczając w rubryce 120 kwadrat nr 1 wskazuje, że załącznik PIT/D załącza jako podatniczka do własnego zeznania, natomiast zaznaczając w rubryce 121 kwadrat nr 3 wskaże PIT-37 jako ten, do którego zostanie dołączony ten załącznik.


Pani Wiśniewska chce przekazać na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego 1% swojego podatku. Aby umożliwić urzędowi skarbowemu przekazanie tej kwoty w jej imieniu, w części I formularza PIT-37 w rubryce 124 wpisze nazwę wybranej organizacji, w rubryce 125 poda jej numer KRS, natomiast w rubryce 126 wskaże wysokość przekazywanej kwoty – do wysokości limitu wynoszącego 1% podatku należnego, wykazanego w rubryce 112 (po zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół).


Pani Wiśniewska złoży swoje zeznanie osobiście, dlatego swój podpis umieści w rubryce 127 formularza PIT-37.


Wypełniony PIT-37


Wypełniony PIT-O


Wypełniony PIT-D


Wypełniony PIT-2K


Podstawa prawnaUstawaz 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 (tekst jednolity) – ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r., Nr 211, poz. 1549

Anna Welsyng

radca prawny

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA