Kategorie

Jak uwzględnić wyższe koszty w PIT - PITy 2007

inforCMS
Wyższe koszty uzyskania przychodu mogą uwzględniać pracownicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości. Prawo to przysługuje również podatnikom, których faktyczne koszty uzyskania przychodów przewyższają koszty określone w sposób zryczałtowany.

Im wyższe koszty, tym mniejszy podatek. Płatnicy mają obowiązek uwzględniania kosztów uzyskania przychodów przy poborze miesięcznych zaliczek na podatek. W zeznaniu rocznym podatnik wykazuje sumę przysługujących kosztów uzyskania przychodów na podstawie otrzymanych od płatnika imiennych informacji.


Koszty dojazdu do pracy

W przypadku należności ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych (stosunku służbowego, spółdzielczego, pracy nakładczej) kwota kosztów, która została uwzględniona przez płatnika i którą należy wpisać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37, wykazywana jest w informacji PIT-11 w poz. 37 i 41.

Pracownicze koszty uzyskania przychodów określone zostały przez ustawodawcę w sposób zryczałtowany. Roczne koszty uzyskania przychodów przyjmowane do obliczenia dochodu za 2007 rok wynoszą nie więcej niż:

• 1302 zł (miesięcznie 108,50 zł), w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody z tytułu jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych),

• 1953,23 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Wyższe jednak zryczałtowane, określone kwotowo, koszty uzyskania przychodów przysługują pracownikom, którzy dojeżdżają do pracy z innej miejscowości. Chodzi tu o sytuację, w której miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika w roku podatkowym było położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie otrzymywał dodatku za rozłąkę lub zwrotu kosztów dojazdu. Wyjątkiem jest sytuacja gdy zwrócone koszty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Pracodawca może odliczać wyższe koszty uzyskania przychodów pracownikowi, który złożył oświadczenie, że miejsce jego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy. Ale niezłożenie takiego oświadczenia i nieuwzględnianie przez pracodawcę wyższych kosztów nie zamyka podatnikowi drogi do samodzielnego uwzględnienia wyższych kosztów w rocznym PIT.

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY PRACOWNICZE


Pan Adam w 2007 roku dojeżdżał do pracy z miejsca stałego zamieszkania, które znajduje się w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy. Podatnik nie złożył pracodawcy wniosku o uwzględnienie wyższych kosztów uzyskania przychodów przysługujących osobom dojeżdżającym do pracy z innej miejscowości.

W związku z tym pracodawca w trakcie roku podatkowego przy obliczaniu zaliczek na podatek nie mógł uwzględniać kosztów podwyższonych i stosował koszty w wysokości 108,50 zł. Podatnik nie wie, czy w takiej sytuacji może samodzielnie uwzględnić w składanym rocznym zeznaniu podatkowym zwiększone koszty uzyskania przychodów.


Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. W przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, koszty uzyskania przychodów wynoszą 135,63 zł miesięcznie, a za rok podatkowy maksymalnie 1627,56 zł.

Pracownikowi przysługuje zatem uprawnienie do przyjęcia w rocznym rozliczeniu podatkowym zwiększonych kosztów.


W takim wypadku podwyższone pracownicze koszty uzyskania przychodów wynoszą rocznie nie więcej niż:

• 1627,56 zł (135,63 zł), w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody z tytułu jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych),

• 2441,54 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy.

Reklama

Zryczałtowane koszty uzyskania przychodów uwzględniają wszyscy pracownicy niezależnie od tego, czy są zatrudnieni w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy. Wysokość kosztów, jakie można uwzględnić w zeznaniu rocznym, zależy jednak od liczby przepracowanych w roku podatkowym miesięcy.

Jeżeli zatem przykładowo pracownik zatrudniony był na umowę o pracę tylko przez cztery miesiące, to w rozliczeniu podatkowym za 2007 rok uwzględni koszty podatkowe za te cztery miesiące. Warto również pamiętać, że w przypadku, gdy pracownik zawarł kilka umów o pracę z jednym pracodawcą, każda umowa traktowana jest jak odrębny stosunek pracy. W konsekwencji dla celów określenia pracowniczych kosztów uzyskania przychodów przyjmuje się, że przysługują one z każdej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą.

Na ustawowo określone limity w zakresie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów nie muszą zwracać uwagi pracownicy, którzy uwzględniają koszty faktycznie poniesione na dojazd do pracy środkami komunikacji publicznej.

Wyjaśnijmy, że koszty uzyskania przychodów mogą być przyjęte w zeznaniu rocznym w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, jeżeli koszty zryczałtowane są niższe od wydatków poniesionych przez podatnika na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej. Uwzględnienie w rocznym zeznaniu kosztów w rzeczywistej wysokości uzależnione zostało od spełnienia przez podatnika warunku udokumentowania ich poniesienia wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

PRZYKŁAD: DOKUMENTOWANIE PRZEJAZDÓW


Podatnik w 2007 roku pracował wyłącznie na pół etatu w firmie, której siedziba znajdowała się poza miejscowością jego stałego zamieszkania. Podatnik dojeżdżał do pracy cztery razy w tygodniu pociągiem. Wydatki poniesione przez podatnika na dojazdy wyniosły ok. 2500 zł.

Podatnik w trakcie przeprowadzki pod koniec ubiegłego roku zgubił imienne bilety okresowe uprawniające do przejazdów. Posiada jednak faktury potwierdzające ich zakup. W opisanej sytuacji podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów w takiej wysokości.

Przywilej ten został obwarowany ustawowym wymogiem. Podatnicy mogą uwzględnić wyższe koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że są w stanie udokumentować poniesione wydatki. Ustawodawca wprowadza tutaj obowiązek ich potwierdzenia imiennymi biletami okresowymi. W przeciwnym wypadku prawo do odliczenia rzeczywiście poniesionych kosztów nie przysługuje. W opisanym przypadku bilet okresowy wystawiony imiennie nie może zostać zastąpiony fakturą VAT.

Podatnik musi pamiętać o gromadzeniu i przechowywaniu wszystkich biletów okresowych, ponieważ to one stanowią dowód poniesienia wydatku na przejazdy. Ich posiadanie jest warunkiem niezbędnym do skorzystania z możliwości zwiększenia kwoty kosztów z kwoty 1627,56 zł do kwoty, którą w rzeczywistości przeznaczył na bilety.

Prawa autorskie pracownika

Reklama

Zgodnie z ogólną zasadą 50 proc. wynoszą koszty uzyskania przychodów dla twórców. Koszty w takiej wysokości można jednak w określonych wypadkach stosować również w odniesieniu do pracowników. W umowach o pracę pracodawcy często zawierają postanowienia dotyczące przeniesienia na nich autorskich praw majątkowych do stworzonych przez pracowników utworów w ramach świadczonej pracy.

Podatnikowi, który osiągał w 2007 roku przychody ze stosunku pracy i korzystał w stosunku do tych przychodów z praw autorskich lub z praw pokrewnych, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 proc. Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone w danym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Pamiętać należy, że 50-proc. koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane wyłącznie do tej części uzyskanego przychodu, która korzysta z praw autorskich lub z praw pokrewnych.

Przykładowo zatem rezultat pracy, np. informatyka zatrudnionego w firmie, w postaci stworzonej przez niego nowej aplikacji, może być objęty taką samą ochroną prawnoautorską, jak np. dzieło kompozytora. Trzeba pamiętać, że stosowanie wyższych 50-proc. kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest pewnymi wymogami.

Przede wszystkim w umowie z pracodawcą należy wyraźnie określić wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Z umowy tej powinno wyraźnie wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego w wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Jedynie takie rozróżnienie daje podstawę do zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.

Koszty w takiej wysokości mogą mieć zastosowanie zarówno do regularnego wynagrodzenia, jak i w odniesieniu do wypłaty za okazjonalne projekty.

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY Z TYTUŁU PRAW AUTORSKICH


Pracownik zatrudniony na stanowisku analityk projektant wykonał dla firmy oprogramowanie w ramach łączącego go z pracodawcą stosunku pracy. W umowie o pracę zastrzeżono, że pracownik przeniesie na pracodawcę prawa autorskie do utworzonego oprogramowania. Wyraźnie określono również wysokość wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Do uzyskanych przychodów ze stosunku pracy, w stosunku do których pracownik korzystał z praw autorskich, mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.



Koszty zleceniobiorcy

Osoby osiągające przychody z umów zlecenia i o dzieło w rocznym zeznaniu podatkowym uwzględniają co do zasady zryczałtowane koszty uzyskania przychodów. Koszty te przysługują w wysokości 20 proc. przychodu.

Chodzi tu o przychód pomniejszony o potrącone przez płatnika, ze środków podatnika, w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. 50-proc. koszty uzyskania przychodów mają zastosowanie do przychodów z umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. Kwota kosztów uwzględniona przez płatnika wykazywana jest w poz. 55 imiennej informacji PIT-11.

Przepisy podatkowe umożliwiają jednak zleceniobiorcy uwzględnienie wyższych kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej, koszty uzyskania przychodów przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY PRZY UMOWIE O DZIEŁO

Podatnik w ramach umowy o dzieło wykonał komplet mebli kuchennych. Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy pokrył on koszty zakupu materiałów potrzebnych do wykonania dzieła. Wartość zużytych materiałów znacznie przewyższyła jednak 20 proc. przychodu. Podatnik może uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodu, jeżeli udowodni poniesione wydatki, np. fakturami VAT potwierdzającymi zakup materiałów niezbędnych do wykonania dzieła.


Od przychodów osób należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz wykonujących działalność na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze roczne koszty uzyskania przychodów wynoszą maksymalnie 1302 zł. W przypadku gdy podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskiwał od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, roczne koszty uzyskania przychodów nie mogą w 2007 roku przekroczyć 1953,23 zł.


Podstawa prawna - art. 22 ust. 9, ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Firma w Anglii, oddział w Polsce - co warto wiedzieć?

    Firma w Anglii. Ze względu na atrakcyjne dla biznesu rozwiązania prawne oraz przyjazne nastawienie urzędów względem przedsiębiorców, Wielka Brytania przyciąga pod swoje skrzydła wielu przedsiębiorców, chcących pracować w tak odpowiednich dla nich warunkach. Są wśród nich także nasi rodacy. Jednak decydując się na przeniesienie bądź zarejestrowanie firmy w UK, powinni oni pamiętać, że będąc właścicielami spółki typu Limited (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), mają oni możliwość otworzenia oddziału tejże spółki na terytorium Polski. Kiedy taki oddział powinno się otworzyć? Jak to zrobić i jakie płyną z tego korzyści?

    Zmiana urzędu skarbowego neutralna dla dużych podatników

    Zmiana urzędu skarbowego dla dużych podatników. Ponad połowa dużych podatników nie dostrzegła zmiany jakości obsługi w pierwszym kwartale po przeniesieniu obsługi największych podatników do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W pierwszym okresie po wdrożeniu reformy 45,2% respondentów dostrzegło przejściowe pogorszenie się jakości obsługi – wynika z ankiety przeprowadzonej przez EY.

    Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji podatkowej

    Rygor natychmiastowej wykonalności w celu zabezpieczenia zobowiązania podatkowego. Wydane przeciw spółce postanowienie o rygorze natychmiastowej wykonalności upadło, bo wydał je niewłaściwy organ.

    Dlaczego francuskie firmy (prawie) nie płacą w Polsce CIT?

    Szereg francuskich przedsiębiorstw nie płaci w Polsce podatku CIT lub jest on odprowadzany w marginalnej wysokości. Jednocześnie wiele francuskich korporacji otrzymało pomoc państwową większą niż zapłacony przez nie podatek – wynika z opublikowanego 5 sierpnia 2021 r. raportu ZPP.

    Ceny transferowe - obowiązek sporządzania dokumentacji „master file”

    Dokumentacja „master file” (ceny transferowe). Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedź na interpelację poselską w sprawie grupowej dokumentacji cen transferowych „master file”.

    Polski Ład. Jak zmienią się koszty dla ryczałtowców?

    Ryczałt według Polskiego Ładu – obniżki stawek podatku dla wybranych, wzrost kosztów dla wszystkich. Jak zmienią się koszty dla ryczałtowców?

    Jak prawidłowo stosować uproszczenia w procedurze TIR w Unii Europejskiej?

    Przy wysyłce towarów każda ze stron kontraktu handlowego powinna wziąć na siebie odpowiedzialność co do poszczególnych etapów transportu towaru. Poczynając od instytucji nadawcy na liście przewozowym, poprzez stawienie się kierowcy w urzędzie otwarcia i zamknięcia procedury, aż po urząd celny przekroczenia granicy. Wszystkie elementy muszą być spójne i zachowywać ciągłość zdarzeń. W przeciwnym wypadku należy spodziewać się sankcji karnych o niedopełnienie obowiązków prawnych.

    Ulga rehabilitacyjna - jakie zmiany od 2022 r.?

    Ulga rehabilitacyjna znalazła się w programie zmian podatkowych zawartych w Polskim Ładzie. Ustawodawca planuje m.in. rozszerzenie katalogu wydatków uprawniających do tej preferencji podatkowej. Jakie dokładnie zmiany mają się pojawić od 2022 r.?

    Zwrot VAT przy oskarżeniu o udział w transakcji karuzelowej

    Wstrzymanie zwrotu VAT. Czy przedsiębiorca prowadzący działalność w tzw. branży wrażliwej, a więc w obszarze szczególnie narażonym na oszustwa związane z podatkiem od towarów i usług, oskarżony o takie oszustwo w ramach transakcji karuzelowych, objęty kontrolą i postępowaniem podatkowym, ma w trakcie jego trwania szansę na odzyskanie VAT?

    E-faktura i Krajowy System e-Faktur od 1 października

    E-faktura i Krajowy System e-Faktur (KSeF) to kolejne etapy wdrażania e-usług ułatwiających rozliczenia między firmami. KSeF ma zbierać wszystkie e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Co ciekawe, jego celem jest możliwość analizowania i doglądania zgodności faktur VAT wystawionych przez przedsiębiorców swoim kontrahentom. Można wobec tego powiedzieć, że rząd chce mieć nad wszystkim większą kontrolę i zapobiec stosowaniu nieuczciwych praktyk względem urzędu skarbowego. Przejrzystość dokumentacji ma pomóc w wyłapywaniu przestępstw podatkowych i wszelkiego typu nadużyć z tym związanych. Zaletą wprowadzenia KSeF jest automatyzacja procesu związanego z przeprowadzaniem kontroli podatkowych – skrócenie ich czasu i mniejsze zaangażowanie w to przedsiębiorców.

    Nowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

    Biura rachunkowe. Od 31 lipca 2021 roku obowiązuje rozszerzony katalog podmiotów oraz instytucji zobowiązanych przepisami w zakresie przeciwdziałaniu prania pieniędzy, oraz modyfikacja niektórych obowiązków podmiotów wcześniej do tego zobowiązanych. Obowiązek został rozszerzony między innymi na małe biura rachunkowe nieprowadzące usługowo ksiąg rachunkowych.

    Prosta Spółka Akcyjna a startup

    Prosta Spółka Akcyjna a startup. Po wejściu w życie do polskiego porządku prawnego Prostej Spółki Akcyjnej („PSA”) wiele nowych przedsiębiorstw do rozwoju których niezbędne jest finansowanie zewnętrzne zastanawia się nad wyborem PSA jako formy prowadzenia działalności. Dla niektórych z nich może być to rzeczywiście dobry wybór. Poniżej przedstawione zostaną wybrane korzyści dla startupów jakie daje prowadzenie działalności w formie PSA.

    Polski Ład. Rewolucja w podatku dochodowym

    Polski Ład - zmiany w podatkach. Rząd przedstawił projekt zmian w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i niektórych innych ustaw. W przypadku Polskiego Ładu sprawdza się powiedzenie, że diabeł tkwi w szczegółach. Wśród zaproponowanych zmian znajdują się bowiem sztandarowe projekty podniesienia kwoty wolnej od podatku i drugiego progu, które należy ocenić pozytywnie. Jest też jednak wiele przepisów, które będą skutkowały dotkliwą podwyżką świadczeń publiczno-prawnych. Z kolei dla klasy średniej, która według projektu zaczyna się od poziomu dochodów nieco ponad 68 tys. zł, rząd zapowiedział ulgę.

    Program motywacyjny opcji menedżerskich jako finansowy katalizator w okresie pandemii

    Koszty oraz specyfika programu motywacyjnego opcji na akcje i warrantów subskrypcyjnych - wycena opcji menedżerskich zgodnie z MSSF 2.

    Ulga na zabytki w PIT i ryczałcie od 2022 roku

    Ulga na zabytki. Od 2022 r. ma zostać wprowadzona nowa ulga podatkowa dla podatników podatku PIT (płacących podatek wg skali podatkowej i 19% stawki podatku) oraz podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będących właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych (zabytkowych nieruchomości wpisanych do rejestru lub ewidencji zabytków). Odliczone od dochodu (przychodu - w przypadku ryczałtu) będą mogły być wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane (także wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej) dotyczące ww. zabytkowej nieruchomości. Odliczeniu będą mogły podlegać także wydatki na odpłatne nabycie ww. zabytkowej nieruchomości - pod warunkiem, że podatnik poniósł na ten zabytek wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim. Ulga na zabytki jest przewidziana w projekcie (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT), przygotowanego w ramach tzw. Polskiego Ładu. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Podatek dochodowy: co można wliczyć w firmowe koszty?

    Wrzucić w koszty, czy nie wrzucić? Oto jest pytanie, które zadaje sobie każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą. Odpowiedź ma niebagatelne znaczenie, bo decyduje o wysokości podatku dochodowego. Poza tym nieprawidłowe zakwalifikowanie wydatku może narazić przedsiębiorcę na kłopoty z urzędem skarbowym.

    Polski Ład. Nowe ulgi podatkowe

    Ulgi podatkowe Polskiego Ładu. Wsparcie od fiskusa dostaną sponsorzy przekazujący pieniądze na sport, kulturę i naukę, a także kupujący zabytki. Preferencje mają sprzyjać również rozwojowi firm i ekspansji na nowe rynki.

    Wspólne rozliczenie PIT - zmiany od 2022 roku

    Wspólne rozliczenie PIT. Przygotowany w ramach tzw. Polskiego Ładu projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) przewiduje m.in. istotne zmiany w zakresie wspólnego rozliczenia podatku dochodowego przez małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Czynności opodatkowane PCC a zwolnienie z VAT

    Opodatkowanie PCC a VAT. Jakie są skutki zwolnienia z podatku VAT jednej ze stron czynności cywilnoprawnej dla jej opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

    Dział podatkowy w firmie - 6 globalnych trendów

    Dział podatkowy w firmie. Działy podatkowe mogą odegrać strategiczną rolę w procesie transformacji biznesowej. Zdaniem połowy liderów działów podatkowych pandemia zwiększyła produktywność pracowników. Na podstawie rozmów z liderami działów podatkowych, eksperci Deloitte wyróżnili sześć trendów, które będą definiować pracę specjalistów podatkowych i finansowych.

    Nowe Prawo własności przemysłowej - szykują się duże zmiany

    Prawo własności przemysłowej. Zmiany w zakresie zgłaszania wzorów użytkowych, ochrony wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i wynalazków przewiduje projekt (UD263) nowego Prawa własności przemysłowej, który został opublikowany w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ten jest przygotowywany w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii i ma zostać przyjęty przez rząd w IV kwartale 2021 roku.

    Polski Ład - co się zmieni w podatkach?

    Polski Ład - zmiany w podatkach. Przedstawiamy raport nt. podatkowych zmian w Polskim Ładzie, przygotowany przez prof. Adama Mariańskiego, przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Profesor Adam Mariański analizuje w nim projekt zmian przepisów podatkowych i wskazuje które z proponowanych przez Ministerstwo Finansów rozwiązań są korzystne dla podatników, a które doprowadzą do zwiększenia obciążeń podatkowych i pogłębienia się nierówności.

    Abolicja podatkowa dla firm wracających z zagranicy

    W ramach Nowego Ładu rząd zapowiada wprowadzenie amnestii fiskalnej dla przedsiębiorców wracających do Polski z zagranicy. Od lipca do końca roku 2022 będzie można zgłosić osiągnięty w przeszłości dochód, który nie został opodatkowany. Rząd zapewnia przedsiębiorców, że gdy wrócą do Polski z majątkiem i dochodami, nie będą ścigani za unikanie opodatkowania.

    Opodatkowanie VAT usługi najmu świadczonej na rzecz unijnego kontrahenta

    VAT od najmu. O ile w przypadku świadczenia usług najmu nieruchomości na rzecz podatnika mającego siedzibę na terenie Polski ulega wątpliwości, że usługa ta podlega opodatkowaniu w Polsce, o tyle takie wątpliwości pojawiają się często w przypadku świadczenia ww. usług na rzecz podmiotów mających siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE.

    Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

    Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych. Krajowa Administracja Skarbowa od początku epidemii COVID-19 wydała już około 90 tys. decyzji o przyznaniu ulg na łączną kwotę ok. 8,1 mld zł.