REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uwzględnić wyższe koszty w PIT - PITy 2007

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wyższe koszty uzyskania przychodu mogą uwzględniać pracownicy dojeżdżający do pracy z innej miejscowości. Prawo to przysługuje również podatnikom, których faktyczne koszty uzyskania przychodów przewyższają koszty określone w sposób zryczałtowany.

Im wyższe koszty, tym mniejszy podatek. Płatnicy mają obowiązek uwzględniania kosztów uzyskania przychodów przy poborze miesięcznych zaliczek na podatek. W zeznaniu rocznym podatnik wykazuje sumę przysługujących kosztów uzyskania przychodów na podstawie otrzymanych od płatnika imiennych informacji.

REKLAMA

REKLAMA


Koszty dojazdu do pracy

W przypadku należności ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych (stosunku służbowego, spółdzielczego, pracy nakładczej) kwota kosztów, która została uwzględniona przez płatnika i którą należy wpisać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37, wykazywana jest w informacji PIT-11 w poz. 37 i 41.

Pracownicze koszty uzyskania przychodów określone zostały przez ustawodawcę w sposób zryczałtowany. Roczne koszty uzyskania przychodów przyjmowane do obliczenia dochodu za 2007 rok wynoszą nie więcej niż:

• 1302 zł (miesięcznie 108,50 zł), w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody z tytułu jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych),

• 1953,23 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

REKLAMA

Wyższe jednak zryczałtowane, określone kwotowo, koszty uzyskania przychodów przysługują pracownikom, którzy dojeżdżają do pracy z innej miejscowości. Chodzi tu o sytuację, w której miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika w roku podatkowym było położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie otrzymywał dodatku za rozłąkę lub zwrotu kosztów dojazdu. Wyjątkiem jest sytuacja gdy zwrócone koszty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Pracodawca może odliczać wyższe koszty uzyskania przychodów pracownikowi, który złożył oświadczenie, że miejsce jego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy. Ale niezłożenie takiego oświadczenia i nieuwzględnianie przez pracodawcę wyższych kosztów nie zamyka podatnikowi drogi do samodzielnego uwzględnienia wyższych kosztów w rocznym PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY PRACOWNICZE


Pan Adam w 2007 roku dojeżdżał do pracy z miejsca stałego zamieszkania, które znajduje się w innej miejscowości niż siedziba zakładu pracy. Podatnik nie złożył pracodawcy wniosku o uwzględnienie wyższych kosztów uzyskania przychodów przysługujących osobom dojeżdżającym do pracy z innej miejscowości.

W związku z tym pracodawca w trakcie roku podatkowego przy obliczaniu zaliczek na podatek nie mógł uwzględniać kosztów podwyższonych i stosował koszty w wysokości 108,50 zł. Podatnik nie wie, czy w takiej sytuacji może samodzielnie uwzględnić w składanym rocznym zeznaniu podatkowym zwiększone koszty uzyskania przychodów.


Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. W przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, koszty uzyskania przychodów wynoszą 135,63 zł miesięcznie, a za rok podatkowy maksymalnie 1627,56 zł.

Pracownikowi przysługuje zatem uprawnienie do przyjęcia w rocznym rozliczeniu podatkowym zwiększonych kosztów.


W takim wypadku podwyższone pracownicze koszty uzyskania przychodów wynoszą rocznie nie więcej niż:

• 1627,56 zł (135,63 zł), w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody z tytułu jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych),

• 2441,54 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy.

Zryczałtowane koszty uzyskania przychodów uwzględniają wszyscy pracownicy niezależnie od tego, czy są zatrudnieni w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy. Wysokość kosztów, jakie można uwzględnić w zeznaniu rocznym, zależy jednak od liczby przepracowanych w roku podatkowym miesięcy.

Jeżeli zatem przykładowo pracownik zatrudniony był na umowę o pracę tylko przez cztery miesiące, to w rozliczeniu podatkowym za 2007 rok uwzględni koszty podatkowe za te cztery miesiące. Warto również pamiętać, że w przypadku, gdy pracownik zawarł kilka umów o pracę z jednym pracodawcą, każda umowa traktowana jest jak odrębny stosunek pracy. W konsekwencji dla celów określenia pracowniczych kosztów uzyskania przychodów przyjmuje się, że przysługują one z każdej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą.

Na ustawowo określone limity w zakresie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów nie muszą zwracać uwagi pracownicy, którzy uwzględniają koszty faktycznie poniesione na dojazd do pracy środkami komunikacji publicznej.

Wyjaśnijmy, że koszty uzyskania przychodów mogą być przyjęte w zeznaniu rocznym w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, jeżeli koszty zryczałtowane są niższe od wydatków poniesionych przez podatnika na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej. Uwzględnienie w rocznym zeznaniu kosztów w rzeczywistej wysokości uzależnione zostało od spełnienia przez podatnika warunku udokumentowania ich poniesienia wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.

PRZYKŁAD: DOKUMENTOWANIE PRZEJAZDÓW


Podatnik w 2007 roku pracował wyłącznie na pół etatu w firmie, której siedziba znajdowała się poza miejscowością jego stałego zamieszkania. Podatnik dojeżdżał do pracy cztery razy w tygodniu pociągiem. Wydatki poniesione przez podatnika na dojazdy wyniosły ok. 2500 zł.

Podatnik w trakcie przeprowadzki pod koniec ubiegłego roku zgubił imienne bilety okresowe uprawniające do przejazdów. Posiada jednak faktury potwierdzające ich zakup. W opisanej sytuacji podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów w takiej wysokości.

Przywilej ten został obwarowany ustawowym wymogiem. Podatnicy mogą uwzględnić wyższe koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że są w stanie udokumentować poniesione wydatki. Ustawodawca wprowadza tutaj obowiązek ich potwierdzenia imiennymi biletami okresowymi. W przeciwnym wypadku prawo do odliczenia rzeczywiście poniesionych kosztów nie przysługuje. W opisanym przypadku bilet okresowy wystawiony imiennie nie może zostać zastąpiony fakturą VAT.

Podatnik musi pamiętać o gromadzeniu i przechowywaniu wszystkich biletów okresowych, ponieważ to one stanowią dowód poniesienia wydatku na przejazdy. Ich posiadanie jest warunkiem niezbędnym do skorzystania z możliwości zwiększenia kwoty kosztów z kwoty 1627,56 zł do kwoty, którą w rzeczywistości przeznaczył na bilety.

Prawa autorskie pracownika

Zgodnie z ogólną zasadą 50 proc. wynoszą koszty uzyskania przychodów dla twórców. Koszty w takiej wysokości można jednak w określonych wypadkach stosować również w odniesieniu do pracowników. W umowach o pracę pracodawcy często zawierają postanowienia dotyczące przeniesienia na nich autorskich praw majątkowych do stworzonych przez pracowników utworów w ramach świadczonej pracy.

Podatnikowi, który osiągał w 2007 roku przychody ze stosunku pracy i korzystał w stosunku do tych przychodów z praw autorskich lub z praw pokrewnych, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 proc. Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone w danym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Pamiętać należy, że 50-proc. koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane wyłącznie do tej części uzyskanego przychodu, która korzysta z praw autorskich lub z praw pokrewnych.

Przykładowo zatem rezultat pracy, np. informatyka zatrudnionego w firmie, w postaci stworzonej przez niego nowej aplikacji, może być objęty taką samą ochroną prawnoautorską, jak np. dzieło kompozytora. Trzeba pamiętać, że stosowanie wyższych 50-proc. kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest pewnymi wymogami.

Przede wszystkim w umowie z pracodawcą należy wyraźnie określić wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Z umowy tej powinno wyraźnie wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego w wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Jedynie takie rozróżnienie daje podstawę do zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.

Koszty w takiej wysokości mogą mieć zastosowanie zarówno do regularnego wynagrodzenia, jak i w odniesieniu do wypłaty za okazjonalne projekty.

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY Z TYTUŁU PRAW AUTORSKICH


Pracownik zatrudniony na stanowisku analityk projektant wykonał dla firmy oprogramowanie w ramach łączącego go z pracodawcą stosunku pracy. W umowie o pracę zastrzeżono, że pracownik przeniesie na pracodawcę prawa autorskie do utworzonego oprogramowania. Wyraźnie określono również wysokość wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich.

Do uzyskanych przychodów ze stosunku pracy, w stosunku do których pracownik korzystał z praw autorskich, mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.



Koszty zleceniobiorcy

Osoby osiągające przychody z umów zlecenia i o dzieło w rocznym zeznaniu podatkowym uwzględniają co do zasady zryczałtowane koszty uzyskania przychodów. Koszty te przysługują w wysokości 20 proc. przychodu.

Chodzi tu o przychód pomniejszony o potrącone przez płatnika, ze środków podatnika, w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. 50-proc. koszty uzyskania przychodów mają zastosowanie do przychodów z umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. Kwota kosztów uwzględniona przez płatnika wykazywana jest w poz. 55 imiennej informacji PIT-11.

Przepisy podatkowe umożliwiają jednak zleceniobiorcy uwzględnienie wyższych kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej, koszty uzyskania przychodów przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

PRZYKŁAD: WYŻSZE KOSZTY PRZY UMOWIE O DZIEŁO

Podatnik w ramach umowy o dzieło wykonał komplet mebli kuchennych. Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy pokrył on koszty zakupu materiałów potrzebnych do wykonania dzieła. Wartość zużytych materiałów znacznie przewyższyła jednak 20 proc. przychodu. Podatnik może uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodu, jeżeli udowodni poniesione wydatki, np. fakturami VAT potwierdzającymi zakup materiałów niezbędnych do wykonania dzieła.


Od przychodów osób należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz wykonujących działalność na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze roczne koszty uzyskania przychodów wynoszą maksymalnie 1302 zł. W przypadku gdy podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskiwał od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, roczne koszty uzyskania przychodów nie mogą w 2007 roku przekroczyć 1953,23 zł.


Podstawa prawna - art. 22 ust. 9, ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA