REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dochody z przeniesienia praw autorskich na rzecz firmy amerykańskiej - PITy 2007

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
pity 2007
pity 2007

REKLAMA

REKLAMA

Zawarłem umowę licencyjną z firmą amerykańską, na podstawie której zobowiązałem się do wykonania implementacji i technicznej dokumentacji oprogramowania komputerowego (kodu) w oparciu o specyfikację przesłaną mi przez zamawiającego elektronicznie za pośrednictwem Internetu.

Na podstawie postanowień zawartych w tej umowie następuje też przeniesienie praw autorskich do pomysłów oraz prac mojego autorstwa, świadczonych na rzecz tej firmy. Tworzone przeze mnie oprogramowanie jest kwalifikowane jako utwór w znaczeniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Czy do przychodów uzyskiwanych ze Stanów Zjednoczonych na podstawie tej umowy mogę zastosować 50-proc. koszty uzyskania przychodu, mimo że uzyskałem je bez pośrednictwa płatnika ?
Czy mam obowiązek odprowadzać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy ?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


ODPOWIEDź


Przyjmując, że stworzone przez Pana oprogramowanie będzie stanowić utwór w rozumieniu prawa autorskiego, ma Pan prawo zastosować 50-proc. koszty uzyskania przychodu do należności otrzymywanych od firmy z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Należności te, wypłacane Panu jako twórcy tego programu komputerowego w oparciu o zawartą umowę, będą bowiem stanowić przychód z praw autorskich. Mimo iż będzie je Pan otrzymywał bez pośrednictwa płatnika, nie musi Pan w ciągu roku samodzielnie odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Kapitały pieniężne oraz prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie tych praw, stanowią źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przychodem z praw majątkowych są w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.


Kwestię praw autorskich reguluje ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na podstawie art. 1 ust. 1 tej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Do utworów w znaczeniu prawa autorskiego zaliczane jest również oprogramowanie komputerowe.

Z pytania wynika, że jest Pan twórcą oprogramowania komputerowego, do którego odpłatnie przenosi Pan prawa autorskie na rzecz amerykańskiej firmy na podstawie zawartej umowy. Zakładając, że tworzone przez Pana oprogramowanie jest utworem w znaczeniu przepisów prawa autorskiego, należy uznać, że należności otrzymywane od amerykańskiej firmy na podstawie zawartej umowy będą stanowić przychód z praw autorskich.


Jako polski rezydent jest Pan objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to, że podlega Pan obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, a zatem również tych uzyskiwanych z zagranicy.


Z pytania wynika też, że przychody z praw autorskich są uzyskiwane od podmiotu mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Dlatego opodatkowanie tych przychodów, zgodnie z art. 4a updof, powinno następować z uwzględnieniem postanowień umowy z 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Definicję należności licencyjnych zawiera art. 13 ust. 3 lit. a) tej umowy. Na podstawie tego przepisu określenie „należności licencyjne” oznacza wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, włączając prawa autorskie związane z filmami i taśmami magnetofonowymi używanymi przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, patentami, znakami towarowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, dokumentacją, formułami, technologią produkcyjną, informacjami dotyczącymi doświadczeń przemysłowych, handlowych lub naukowo-badawczych lub umiejętności (know-how).


Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy należności licencyjne powstałe w jednym umawiającym się państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie będą opodatkowane w tym drugim umawiającym się państwie.
Oznacza to, że należności licencyjne powstałe w Stanach Zjednoczonych i wypłacone odbiorcy mającemu miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Jeśli na podstawie wewnętrznych przepisów należności te podlegały opodatkowaniu również w Stanach Zjednoczonych, to wysokość pobranego podatku nie może przekroczyć 10% należności brutto.


Na podstawie art. 13 ust. 5 umowy należności licencyjne będą uważane za powstałe w umawiającym się państwie tylko wtedy, kiedy takie należności licencyjne są wypłacane jako zaspokojenie używania lub praw do używania wartości majątkowych, lub praw wymienionych w ustępie 3, na terytorium tego umawiającego się państwa. W sytuacji opisanej w pytaniu należności licencyjne będą uważane za powstałe w Stanach Zjednoczonych, jeśli będą wypłacane zaspokojenie używania lub praw do używania ww. wartości majątkowych lub praw na terytorium Stanów Zjednoczonych.


Należy zwrócić uwagę, że sądy administracyjne oraz część przedstawicieli doktryny kwestionują objęcie oprogramowania komputerowego zakresem art. 13 polsko-amerykańskiej umowy. Przykładem jest wyrok NSA w Łodzi z 5 lipca 2001 r. (sygn. akt I SA/Łd 758/99), w którym sąd podkreślił, że:

Na gruncie obowiązującej od 24 maja 1994 r. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych program komputerowy nie może być utożsamiany z utworem literackim, utworem artystycznym czy pracą naukową, gdyż przepisy tej ustawy uznają program komputerowy za odrębną kategorię utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. (…) Tak więc od dnia wejścia w życie omawianej ustawy prawa autorskie do programów komputerowych nie mogą być uznawane za mieszczące się w pojęciu praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych

Należy również zaznaczyć, że taka sama kwalifikacja programów komputerowych wynika z cytowanego Komentarza do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, na który powołała się strona skarżąca. W komentarzu tym, w pkt 13 do art. 12 Modelowej Konwencji, dotyczącym opodatkowania należności licencyjnych (stanowiącym odpowiednik art. 13 umowy polsko-amerykańskiej), zwrócono uwagę na istniejące trudności w zastosowaniu do oprogramowania komputerowego postanowień artykułu o prawie autorskim, ponieważ postanowienia tego artykułu wymagają, aby oprogramowanie mogło być uznane za dzieło literackie, artystyczne lub naukowe. Jednocześnie podano, że »żadna z tych kwalifikacji nie jest zadowalająca, lecz wydaje się, że utożsamienie oprogramowania z dziełem naukowym jest najbardziej realistycznym podejściem«, zaś »kraje, w których nie daje się oprogramowania zakwalifikować do żadnej z tych kategorii, mogą w drodze negocjacji dwustronnych zmodyfikować brzmienie ust. 2 (art. 12 Modelowej Konwencji – przypis sądu), tak by wyeliminować wszelkie odniesienia do charakteru praw autorskich albo wyraźnie wymienić w tekście oprogramowanie komputerowe«. Jednakże wobec tego, że strony umowy polsko-amerykańskiej takiej modyfikacji umowy nie dokonały, nie można zakwalifikować programów komputerowych do żadnej z wymienionych kategorii dzieł, w szczególności naukowych, gdyż nie pozwala na to polskie prawo wewnętrzne (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych), co wyżej wykazano.

Z powyższych względów należy uznać, że należności z tytułu użytkowania programu komputerowego nie mieszczą się w pojęciu – wymienionych w art. 13 ust. 3 umowy polsko-amerykańskiej o uniknięciu podwójnego opodatkowania – należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, a tym samym nie mogą być opodatkowane w państwie ich powstania (czyli w rozpatrywanej sprawie – w Polsce) na podstawie art. 13 ust. 2 tej umowy i art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych


Identyczne stanowisko zajął również NSA w Warszawie we wcześniejszym wyroku z 20 czerwca 2001 r., sygn. akt III SA 163/00. Z tą argumentacją nie zgadzają się natomiast organy podatkowe, kwalifikując przychody z odpłatnego zbycia praw autorskich do programów komputerowych jako należności licencyjne w znaczeniu art. 13 umowy polsko-amerykańskiej.


Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 updof dochód z odpłatnego zbycia tych praw powinien zostać ustalony jako różnica pomiędzy uzyskanym przez Pana przychodem a kosztami jego uzyskania.


W odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami koszty ich uzyskania wynoszą 50% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 3 updof). Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu ma Pan prawo zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu.


Należy podkreślić, że możliwość naliczenia kosztów uzyskania w takiej wysokości istnieje pomimo tego, że otrzymuje Pan przychody ze Stanów Zjednoczonych bez pośrednictwa płatnika.


Brak pośrednictwa płatnika skutkuje obowiązkiem samodzielnego obliczenia uzyskanego dochodu. Od dochodu tego nie ma Pan jednak obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Przychód ze zbycia praw autorskich uzyskany w oparciu o zawartą umowę licencyjną doliczy Pan do ogółu swoich przychodów oraz dokona naliczenia kosztów uzyskania tego przychodu w wysokości 50% dopiero w rozliczeniu rocznym.


Taki sposób rozliczenia akceptują organy podatkowe, o czym świadczą wydawane przez nie interpretacje. Przykładem na to jest postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 27 stycznia 2006 r. nr 1425/032/415/2/05/06/MJ.

• art. 3 ust. 2, art. 4a, art. 9 ust. 1 i 2, art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 18, art. 22 ust. 9 pkt 3, art. 27 ust. 1, art. 45 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

• art. 1 ust. 1, art. 5 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658

• art. 13 ust. 1–3 i 5 umowy z 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu – Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy
kancelaria www.welsyng.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA