REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Deweloper na pkpir a koszty budowy mieszkań - PYTANIE

Prowadzę dewelopera na pkpir. Przez cały 2020 rok wprowadzałam wszystkie zakupy związane z przedsięwzięciem deweloperskim na kolumnę 10. Żeby z pozostałej działalności płacił klient podatek, robiłam co miesiąc inwentaryzację i dokumentem wewnętrznym wyksięgowywałam zakupy z kolumny 10. W roku 2021 inwentaryzacją wprowadziłam niesprzedane koszty z 2020. W 05/2021 nastąpiła sprzedaż.
Przedsięwzięcie dotyczyło 10 lokali mieszkalnych. 8 zostało sprzedanych, dwa pozostałe deweloper zostawił sobie - obecnie prowadzi tam wynajem krótkoterminowy. Całe wyposażenie ruchome typu firanki, garnki, żarówki zostały ujęte w miesiącu poniesienia wydatku, reszta poszła na zwiększenie środka trwałego i jest ujęta w pkpir "na magazynie".
Jak to prawidłowo rozliczyć, skoro właściciel nie chce wprowadzać tego do ewidencji środków trwałych? Jak prawidłowo rozliczyć koszty? Czy zostawione lokale mieszkalne powinnam wprowadzić na stan środków trwałych (lokale mieszkalne w kontekście nowego ładu i tak nie będą amortyzowane). Wynajem obecnie prowadzony jest na PIT-36L, jak reszta działalności. Koszty przedsięwzięcia podzieliłam na 10 lokali i proporcjonalnie zaksięgowałam w koszty (średni koszt wytworzenia PUM * sprzedana powierzchnia) - wiszą mi jednak dwa budynki, które właściciel wynajmuje (najem wakacyjny) ale nie chce wprowadzać na stan środków trwałych, bo w obecnej sytuacji nie ma to sensu. Lokale mają swoje KW, w których jest wpisany właściciel jako osoba prywatna, media też są na osobę prywatną. Od wszystkiego oczywiście jest rozliczony VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mieszkania trzeba ująć w ewidencji środków trwałych - ODPOWIEDŹ

Myślę, że co do pozostałych dwu lokali to wprowadzenie ich na stan środków trwałych pozwoliłoby na uzasadnienia rozliczenia poniesionych kosztów podatkowych.

Jak wynika z opisu pozostałe lokale nie stanowią majątku firmy i nie są bezpośrednio przedmiotem jej działalności. Jednak także nie są one już towarem handlowym z uwagi, że nie zostały przeznaczone do sprzedaży i obecnie tak ich nie można traktować.

W tym przypadku widziałbym ryzyko kwalifikacji wydatków dotychczas na nie poniesionych w kosztach podatkowych, gdyż może zostać podważony związek przyczynowy poniesionych kosztów z przychodem z tej działalności gospodarczej.  Można uznać, że zostały poniesione koszty na majątek prywatny właściciela.  De facto jest to jedna masa majątkowa, ale to on teraz z nich korzysta. Poniósł koszty podatkowe, a też jednak w oparciu o nie uzyskuje dochód, jednak kwalifikacja tych mieszkań jest już inna i trudno uzasadnić poniesione na nie koszty, skoro nie stanowią składnika majątku firmowego, a jak rozumiem nie ma innej podstawy prawnej do ich używania. Co więcej, jeśli uznać, że zostały wyłączne z majątku firmowego, to trzeba by taką czynność opodatkować vat jako przekazanie na cele prywatne albo można dojść do wniosku, że nastąpiła zmiana ich przeznaczania mogąca stanowić czynność opodatkowaną.

REKLAMA

Podstawa prawna: art. 22 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Surówka, radca prawny

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA