REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Deweloper na pkpir a koszty budowy mieszkań - PYTANIE

Prowadzę dewelopera na pkpir. Przez cały 2020 rok wprowadzałam wszystkie zakupy związane z przedsięwzięciem deweloperskim na kolumnę 10. Żeby z pozostałej działalności płacił klient podatek, robiłam co miesiąc inwentaryzację i dokumentem wewnętrznym wyksięgowywałam zakupy z kolumny 10. W roku 2021 inwentaryzacją wprowadziłam niesprzedane koszty z 2020. W 05/2021 nastąpiła sprzedaż.
Przedsięwzięcie dotyczyło 10 lokali mieszkalnych. 8 zostało sprzedanych, dwa pozostałe deweloper zostawił sobie - obecnie prowadzi tam wynajem krótkoterminowy. Całe wyposażenie ruchome typu firanki, garnki, żarówki zostały ujęte w miesiącu poniesienia wydatku, reszta poszła na zwiększenie środka trwałego i jest ujęta w pkpir "na magazynie".
Jak to prawidłowo rozliczyć, skoro właściciel nie chce wprowadzać tego do ewidencji środków trwałych? Jak prawidłowo rozliczyć koszty? Czy zostawione lokale mieszkalne powinnam wprowadzić na stan środków trwałych (lokale mieszkalne w kontekście nowego ładu i tak nie będą amortyzowane). Wynajem obecnie prowadzony jest na PIT-36L, jak reszta działalności. Koszty przedsięwzięcia podzieliłam na 10 lokali i proporcjonalnie zaksięgowałam w koszty (średni koszt wytworzenia PUM * sprzedana powierzchnia) - wiszą mi jednak dwa budynki, które właściciel wynajmuje (najem wakacyjny) ale nie chce wprowadzać na stan środków trwałych, bo w obecnej sytuacji nie ma to sensu. Lokale mają swoje KW, w których jest wpisany właściciel jako osoba prywatna, media też są na osobę prywatną. Od wszystkiego oczywiście jest rozliczony VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Mieszkania trzeba ująć w ewidencji środków trwałych - ODPOWIEDŹ

Myślę, że co do pozostałych dwu lokali to wprowadzenie ich na stan środków trwałych pozwoliłoby na uzasadnienia rozliczenia poniesionych kosztów podatkowych.

Jak wynika z opisu pozostałe lokale nie stanowią majątku firmy i nie są bezpośrednio przedmiotem jej działalności. Jednak także nie są one już towarem handlowym z uwagi, że nie zostały przeznaczone do sprzedaży i obecnie tak ich nie można traktować.

W tym przypadku widziałbym ryzyko kwalifikacji wydatków dotychczas na nie poniesionych w kosztach podatkowych, gdyż może zostać podważony związek przyczynowy poniesionych kosztów z przychodem z tej działalności gospodarczej.  Można uznać, że zostały poniesione koszty na majątek prywatny właściciela.  De facto jest to jedna masa majątkowa, ale to on teraz z nich korzysta. Poniósł koszty podatkowe, a też jednak w oparciu o nie uzyskuje dochód, jednak kwalifikacja tych mieszkań jest już inna i trudno uzasadnić poniesione na nie koszty, skoro nie stanowią składnika majątku firmowego, a jak rozumiem nie ma innej podstawy prawnej do ich używania. Co więcej, jeśli uznać, że zostały wyłączne z majątku firmowego, to trzeba by taką czynność opodatkować vat jako przekazanie na cele prywatne albo można dojść do wniosku, że nastąpiła zmiana ich przeznaczania mogąca stanowić czynność opodatkowaną.

Podstawa prawna: art. 22 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Surówka, radca prawny

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA