REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Deweloper na pkpir a koszty budowy mieszkań - PYTANIE

Prowadzę dewelopera na pkpir. Przez cały 2020 rok wprowadzałam wszystkie zakupy związane z przedsięwzięciem deweloperskim na kolumnę 10. Żeby z pozostałej działalności płacił klient podatek, robiłam co miesiąc inwentaryzację i dokumentem wewnętrznym wyksięgowywałam zakupy z kolumny 10. W roku 2021 inwentaryzacją wprowadziłam niesprzedane koszty z 2020. W 05/2021 nastąpiła sprzedaż.
Przedsięwzięcie dotyczyło 10 lokali mieszkalnych. 8 zostało sprzedanych, dwa pozostałe deweloper zostawił sobie - obecnie prowadzi tam wynajem krótkoterminowy. Całe wyposażenie ruchome typu firanki, garnki, żarówki zostały ujęte w miesiącu poniesienia wydatku, reszta poszła na zwiększenie środka trwałego i jest ujęta w pkpir "na magazynie".
Jak to prawidłowo rozliczyć, skoro właściciel nie chce wprowadzać tego do ewidencji środków trwałych? Jak prawidłowo rozliczyć koszty? Czy zostawione lokale mieszkalne powinnam wprowadzić na stan środków trwałych (lokale mieszkalne w kontekście nowego ładu i tak nie będą amortyzowane). Wynajem obecnie prowadzony jest na PIT-36L, jak reszta działalności. Koszty przedsięwzięcia podzieliłam na 10 lokali i proporcjonalnie zaksięgowałam w koszty (średni koszt wytworzenia PUM * sprzedana powierzchnia) - wiszą mi jednak dwa budynki, które właściciel wynajmuje (najem wakacyjny) ale nie chce wprowadzać na stan środków trwałych, bo w obecnej sytuacji nie ma to sensu. Lokale mają swoje KW, w których jest wpisany właściciel jako osoba prywatna, media też są na osobę prywatną. Od wszystkiego oczywiście jest rozliczony VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Mieszkania trzeba ująć w ewidencji środków trwałych - ODPOWIEDŹ

Myślę, że co do pozostałych dwu lokali to wprowadzenie ich na stan środków trwałych pozwoliłoby na uzasadnienia rozliczenia poniesionych kosztów podatkowych.

Jak wynika z opisu pozostałe lokale nie stanowią majątku firmy i nie są bezpośrednio przedmiotem jej działalności. Jednak także nie są one już towarem handlowym z uwagi, że nie zostały przeznaczone do sprzedaży i obecnie tak ich nie można traktować.

W tym przypadku widziałbym ryzyko kwalifikacji wydatków dotychczas na nie poniesionych w kosztach podatkowych, gdyż może zostać podważony związek przyczynowy poniesionych kosztów z przychodem z tej działalności gospodarczej.  Można uznać, że zostały poniesione koszty na majątek prywatny właściciela.  De facto jest to jedna masa majątkowa, ale to on teraz z nich korzysta. Poniósł koszty podatkowe, a też jednak w oparciu o nie uzyskuje dochód, jednak kwalifikacja tych mieszkań jest już inna i trudno uzasadnić poniesione na nie koszty, skoro nie stanowią składnika majątku firmowego, a jak rozumiem nie ma innej podstawy prawnej do ich używania. Co więcej, jeśli uznać, że zostały wyłączne z majątku firmowego, to trzeba by taką czynność opodatkować vat jako przekazanie na cele prywatne albo można dojść do wniosku, że nastąpiła zmiana ich przeznaczania mogąca stanowić czynność opodatkowaną.

Podstawa prawna: art. 22 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Surówka, radca prawny

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA