REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?
Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Deweloper na pkpir a koszty budowy mieszkań - PYTANIE

Prowadzę dewelopera na pkpir. Przez cały 2020 rok wprowadzałam wszystkie zakupy związane z przedsięwzięciem deweloperskim na kolumnę 10. Żeby z pozostałej działalności płacił klient podatek, robiłam co miesiąc inwentaryzację i dokumentem wewnętrznym wyksięgowywałam zakupy z kolumny 10. W roku 2021 inwentaryzacją wprowadziłam niesprzedane koszty z 2020. W 05/2021 nastąpiła sprzedaż.
Przedsięwzięcie dotyczyło 10 lokali mieszkalnych. 8 zostało sprzedanych, dwa pozostałe deweloper zostawił sobie - obecnie prowadzi tam wynajem krótkoterminowy. Całe wyposażenie ruchome typu firanki, garnki, żarówki zostały ujęte w miesiącu poniesienia wydatku, reszta poszła na zwiększenie środka trwałego i jest ujęta w pkpir "na magazynie".
Jak to prawidłowo rozliczyć, skoro właściciel nie chce wprowadzać tego do ewidencji środków trwałych? Jak prawidłowo rozliczyć koszty? Czy zostawione lokale mieszkalne powinnam wprowadzić na stan środków trwałych (lokale mieszkalne w kontekście nowego ładu i tak nie będą amortyzowane). Wynajem obecnie prowadzony jest na PIT-36L, jak reszta działalności. Koszty przedsięwzięcia podzieliłam na 10 lokali i proporcjonalnie zaksięgowałam w koszty (średni koszt wytworzenia PUM * sprzedana powierzchnia) - wiszą mi jednak dwa budynki, które właściciel wynajmuje (najem wakacyjny) ale nie chce wprowadzać na stan środków trwałych, bo w obecnej sytuacji nie ma to sensu. Lokale mają swoje KW, w których jest wpisany właściciel jako osoba prywatna, media też są na osobę prywatną. Od wszystkiego oczywiście jest rozliczony VAT.

REKLAMA

Mieszkania trzeba ująć w ewidencji środków trwałych - ODPOWIEDŹ

Myślę, że co do pozostałych dwu lokali to wprowadzenie ich na stan środków trwałych pozwoliłoby na uzasadnienia rozliczenia poniesionych kosztów podatkowych.

REKLAMA

Jak wynika z opisu pozostałe lokale nie stanowią majątku firmy i nie są bezpośrednio przedmiotem jej działalności. Jednak także nie są one już towarem handlowym z uwagi, że nie zostały przeznaczone do sprzedaży i obecnie tak ich nie można traktować.

W tym przypadku widziałbym ryzyko kwalifikacji wydatków dotychczas na nie poniesionych w kosztach podatkowych, gdyż może zostać podważony związek przyczynowy poniesionych kosztów z przychodem z tej działalności gospodarczej.  Można uznać, że zostały poniesione koszty na majątek prywatny właściciela.  De facto jest to jedna masa majątkowa, ale to on teraz z nich korzysta. Poniósł koszty podatkowe, a też jednak w oparciu o nie uzyskuje dochód, jednak kwalifikacja tych mieszkań jest już inna i trudno uzasadnić poniesione na nie koszty, skoro nie stanowią składnika majątku firmowego, a jak rozumiem nie ma innej podstawy prawnej do ich używania. Co więcej, jeśli uznać, że zostały wyłączne z majątku firmowego, to trzeba by taką czynność opodatkować vat jako przekazanie na cele prywatne albo można dojść do wniosku, że nastąpiła zmiana ich przeznaczania mogąca stanowić czynność opodatkowaną.

Podstawa prawna: art. 22 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dariusz Surówka, radca prawny

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA