REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce
Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Czy polski przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wynajęcie mieszkania w Czechach, gdzie będzie realizował kontrakt? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że tak.

Kontrakt w Czechach polskiego przedsiębiorcy. Konieczne wynajęcie mieszkania za granicą

REKLAMA

Z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową wystąpił polski przedsiębiorca, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał kontrakt trwający maksimum rok na usługi eksperckie i doradcze, które mają być wykonywane na terytorium Republiki Czeskiej. Ów przedsiębiorca mieszka na stałe w Polsce z żoną i dziećmi i w Polsce prowadzi (co do zasady) działalność gospodarczą i ma tu centrum interesów życiowych i gospodarczych.

Żeby móc wykonać ww. kontrakt w Czechach, przedsiębiorca musi zapewnić sobie tam mieszkanie. Kontraktu tego przedsiębiorca nie może wykonywać zdalnie (na odległość) ze względu na jej charakter, który obejmuje m.in.: wykonywanie obowiązków wsparcia technicznego, definiowanie operacyjnych wymagań technicznych, konieczność uczestnictwa w codziennych spotkaniach i przetwarzanie dokumentów niejawnych.

Przedsiębiorca postanowił wynająć mieszkanie w Czechach na czas wykonywania tego kontraktu. Przedsiębiorca zapewnił we wniosku o interpretację że wynajęcie mieszkania za granicą będzie służyło wyłącznie w celu wykonywanie opisanego wyżej kontraktu, a wydatki z tym związane będą właściwie dokumentowane (faktury, rachunki lub dowody zapłaty czynszu wynikającego z zawartej umowy, jeśli wynajem świadczony przez osobę fizyczną).
Przedsiębiorca wskazał też, że:

REKLAMA

- jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) prowadzi od sierpnia 2022 r. w zakresie wynikającym z kodu PKD (przeważająca działalność gospodarcza), a mianowicie kod PKD: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- przychody z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach ogólnych i dla celów działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów;
- posiada nieograniczony obowiązek podatkowy wynikający z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych (jednoosobowa działalność gospodarcza, mieszkanie, żona, dzieci, rodzina), miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) znajduje się w Polsce (przychody wynikające z kontraktu z polską firmą, z siedzibą w Polsce);
- usługi eksperckie i doradcze na terytorium Czech będzie świadczył od 1 września 2022 r. Kontrakt (umowa ramowa) przewiduje maksymalny okres świadczenia przedmiotowych usług do 30 listopada 2023 r. Ale ze względu na charakter usług oraz ich zapotrzebowanie, umowa może zostać rozwiązana wcześniej.

Czy wydatki na wynajęcie mieszkania za granicą mogą być uznane za koszty podatkowe w Polsce?

We wniosku o interpretację podatkową przedsiębiorca zadał pytanie: Czy w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego koszty wynajmu mieszkania za granicą Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem przedsiębiorcy jest to możliwe na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

Z przedsiębiorcą zgodził się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 października 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy wskazał, że na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- być właściwie udokumentowany.

Zdaniem organu podatkowego wydatki, które będzie ponosił przedsiębiorca w związku z wynajęciem mieszkania na terytorium Czech mają związek z uzyskiwaniem przez niego przychodu i zabezpieczeniem źródła tego przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem wydatki te może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli będą właściwie udokumentowane.

Oprac. Paweł Huczko

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.697.2022.2.RK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA