REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce
Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Czy polski przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wynajęcie mieszkania w Czechach, gdzie będzie realizował kontrakt? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że tak.

Kontrakt w Czechach polskiego przedsiębiorcy. Konieczne wynajęcie mieszkania za granicą

Z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową wystąpił polski przedsiębiorca, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał kontrakt trwający maksimum rok na usługi eksperckie i doradcze, które mają być wykonywane na terytorium Republiki Czeskiej. Ów przedsiębiorca mieszka na stałe w Polsce z żoną i dziećmi i w Polsce prowadzi (co do zasady) działalność gospodarczą i ma tu centrum interesów życiowych i gospodarczych.

Żeby móc wykonać ww. kontrakt w Czechach, przedsiębiorca musi zapewnić sobie tam mieszkanie. Kontraktu tego przedsiębiorca nie może wykonywać zdalnie (na odległość) ze względu na jej charakter, który obejmuje m.in.: wykonywanie obowiązków wsparcia technicznego, definiowanie operacyjnych wymagań technicznych, konieczność uczestnictwa w codziennych spotkaniach i przetwarzanie dokumentów niejawnych.

Przedsiębiorca postanowił wynająć mieszkanie w Czechach na czas wykonywania tego kontraktu. Przedsiębiorca zapewnił we wniosku o interpretację że wynajęcie mieszkania za granicą będzie służyło wyłącznie w celu wykonywanie opisanego wyżej kontraktu, a wydatki z tym związane będą właściwie dokumentowane (faktury, rachunki lub dowody zapłaty czynszu wynikającego z zawartej umowy, jeśli wynajem świadczony przez osobę fizyczną).
Przedsiębiorca wskazał też, że:

REKLAMA

Autopromocja

- jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) prowadzi od sierpnia 2022 r. w zakresie wynikającym z kodu PKD (przeważająca działalność gospodarcza), a mianowicie kod PKD: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- przychody z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach ogólnych i dla celów działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów;
- posiada nieograniczony obowiązek podatkowy wynikający z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych (jednoosobowa działalność gospodarcza, mieszkanie, żona, dzieci, rodzina), miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) znajduje się w Polsce (przychody wynikające z kontraktu z polską firmą, z siedzibą w Polsce);
- usługi eksperckie i doradcze na terytorium Czech będzie świadczył od 1 września 2022 r. Kontrakt (umowa ramowa) przewiduje maksymalny okres świadczenia przedmiotowych usług do 30 listopada 2023 r. Ale ze względu na charakter usług oraz ich zapotrzebowanie, umowa może zostać rozwiązana wcześniej.

Czy wydatki na wynajęcie mieszkania za granicą mogą być uznane za koszty podatkowe w Polsce?

We wniosku o interpretację podatkową przedsiębiorca zadał pytanie: Czy w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego koszty wynajmu mieszkania za granicą Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem przedsiębiorcy jest to możliwe na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

Z przedsiębiorcą zgodził się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 października 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy wskazał, że na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- być właściwie udokumentowany.

Zdaniem organu podatkowego wydatki, które będzie ponosił przedsiębiorca w związku z wynajęciem mieszkania na terytorium Czech mają związek z uzyskiwaniem przez niego przychodu i zabezpieczeniem źródła tego przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem wydatki te może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli będą właściwie udokumentowane.

Oprac. Paweł Huczko

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.697.2022.2.RK).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA