REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce
Wynajęcie mieszkania za granicą a koszty podatkowe przedsiębiorcy w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Czy polski przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wynajęcie mieszkania w Czechach, gdzie będzie realizował kontrakt? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że tak.

Kontrakt w Czechach polskiego przedsiębiorcy. Konieczne wynajęcie mieszkania za granicą

Z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową wystąpił polski przedsiębiorca, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał kontrakt trwający maksimum rok na usługi eksperckie i doradcze, które mają być wykonywane na terytorium Republiki Czeskiej. Ów przedsiębiorca mieszka na stałe w Polsce z żoną i dziećmi i w Polsce prowadzi (co do zasady) działalność gospodarczą i ma tu centrum interesów życiowych i gospodarczych.

Żeby móc wykonać ww. kontrakt w Czechach, przedsiębiorca musi zapewnić sobie tam mieszkanie. Kontraktu tego przedsiębiorca nie może wykonywać zdalnie (na odległość) ze względu na jej charakter, który obejmuje m.in.: wykonywanie obowiązków wsparcia technicznego, definiowanie operacyjnych wymagań technicznych, konieczność uczestnictwa w codziennych spotkaniach i przetwarzanie dokumentów niejawnych.

Przedsiębiorca postanowił wynająć mieszkanie w Czechach na czas wykonywania tego kontraktu. Przedsiębiorca zapewnił we wniosku o interpretację że wynajęcie mieszkania za granicą będzie służyło wyłącznie w celu wykonywanie opisanego wyżej kontraktu, a wydatki z tym związane będą właściwie dokumentowane (faktury, rachunki lub dowody zapłaty czynszu wynikającego z zawartej umowy, jeśli wynajem świadczony przez osobę fizyczną).
Przedsiębiorca wskazał też, że:

REKLAMA

REKLAMA

- jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) prowadzi od sierpnia 2022 r. w zakresie wynikającym z kodu PKD (przeważająca działalność gospodarcza), a mianowicie kod PKD: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- przychody z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje na zasadach ogólnych i dla celów działalności gospodarczej prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów;
- posiada nieograniczony obowiązek podatkowy wynikający z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych (jednoosobowa działalność gospodarcza, mieszkanie, żona, dzieci, rodzina), miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) znajduje się w Polsce (przychody wynikające z kontraktu z polską firmą, z siedzibą w Polsce);
- usługi eksperckie i doradcze na terytorium Czech będzie świadczył od 1 września 2022 r. Kontrakt (umowa ramowa) przewiduje maksymalny okres świadczenia przedmiotowych usług do 30 listopada 2023 r. Ale ze względu na charakter usług oraz ich zapotrzebowanie, umowa może zostać rozwiązana wcześniej.

Czy wydatki na wynajęcie mieszkania za granicą mogą być uznane za koszty podatkowe w Polsce?

We wniosku o interpretację podatkową przedsiębiorca zadał pytanie: Czy w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego koszty wynajmu mieszkania za granicą Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem przedsiębiorcy jest to możliwe na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT).

REKLAMA

Z przedsiębiorcą zgodził się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 października 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy wskazał, że na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- być właściwie udokumentowany.

Zdaniem organu podatkowego wydatki, które będzie ponosił przedsiębiorca w związku z wynajęciem mieszkania na terytorium Czech mają związek z uzyskiwaniem przez niego przychodu i zabezpieczeniem źródła tego przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem wydatki te może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli będą właściwie udokumentowane.

Oprac. Paweł Huczko

Źródło: indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.697.2022.2.RK).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA