REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to znaczy samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego; opłata od posiadania psów
Samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego; opłata od posiadania psów

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkam z żoną i dziećmi w domku z moją mamą, która skończyła już 65 lat. Moja mama jest właścicielem psa, za którego płaciła dotąd podatek od kilkunastu lat. Zgodnie z przepisami osoby w tym wieku i prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe są zwolnione z tych opłat. Jednakże interpretacja urzędników gminy jest taka, że w tym przypadku mama nie prowadzi samodzielnie gospodarstwa domowego i opłatę musi uiścić. Czy tam jest rzeczywiście, czy urzędnicy mają rację, według mnie mama prowadzi samodzielnie (odrębne od naszego) gospodarstwo domowe. Mamy oddzielne części domku, oddzielne kuchnie. Mama ma emeryturę, z której się utrzymuje i sama robi wszystko w swojej części nieruchomości.

Nigdzie w przepisach nie ma definicji pojęcia "osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe" użytego w art. 18a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Osoby te są bowiem faktycznie zwolnione (odnośnie 1 psa) z opłaty od posiadania psów. W szczególności nie ma prawnej definicji „samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego”.

REKLAMA

Autopromocja

Należy więc takie wyrażenie interpretować na gruncie zasad języka polskiego.

Samodzielny (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN) to „dający sobie radę, niepotrzebujący pomocy”. Chodzi więc głównie o zdolność do prowadzenia tego gospodarstwa „bez pomocy” innych i faktyczne realizowanie tej zdolności.

Samodzielnie prowadzi gospodarstwo domowe (z punktu widzenia ekonomicznego), ta osoba, która sama pokrywa koszty tego gospodarstwa. Na pewno nieodłącznym elementem samodzielności w omawianym kontekście jest swoboda osoby prowadzącej gospodarstwo domowe w najistotniejszych decyzjach podejmowanych w związku z tym gospodarstwem (zakupy, remonty itp.).

Podobnym tropem idą sądy administracyjne w tych niewielu wyrokach, które zostały wydane w tej materii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Otóż np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w wyroku z 19 grudnia 2006 r. (sygn. I SA/Go 349/06) stwierdził (co prawda wyrok dotyczy uchylonego już art. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ale zachowuje aktualność, bo wyjaśniane pojęcie jest takie samo jak w obecnym art. 18a tej ustawy):
„Według organu podatkowego "samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego to prowadzenie tego gospodarstwa, a więc utrzymywania się w sensie finansowym "pojedynczo" a nie przez więcej osób np. małżeństwo.
Zdaniem organu podatkowego "samodzielnie" nie może oznaczać wraz z kimś czy też wspólnie z inną osobą.

Otóż zdaniem Sądu taka interpretacja tego pojęcia jest niewłaściwa.

Takiej interpretacja nie wynika z wykładni językowej, bowiem "samodzielność" to nie uzależniony od nikogo, dający sobie radę, nie potrzebujący pomocy, nie podlegający czyjeś władzy, niezależny / Słownik języka polskiego pod red. prof. M. Szymczaka PWN 1989 s. 174 t. III /
Jak wynika z definicji pojęcie to nie oznacza utrzymywania się pojedynczo a jedynie niezależnie od kogoś, tak więc przypisywanie temu pojęciu liczby pojedynczej jest nieuzasadnione.

Wskazać należy iż brzmienie przepisu art. 13.1.3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczy osób, a nie osoby, prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe, tak więc dotyczy również osób, małżonków którzy osiągnęli wiek ponad 65 lat.

Przy interpretacji tego pojęcia należy podać przykłady z ustawodawstwa polskiego dotyczącego np. pomocy społecznej.
W ustawie z dnia 12.03.2004 roku o pomocy społecznej /Dz.U. nr 64 poz. 593/ pojęcie samodzielności jest używane w odniesieniu do osoby jak i całej rodziny np. w art. 3 i 43 ust.1 tejże ustawy.

Zważyć należy iż ustanowienie zwolnienia od podatku od posiadania psa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych przyświecały motywy społeczne, podobne jak przy udzielaniu pomocy na podstawie ustawy o pomocy społecznej.
Zważając na powyższe Sąd uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta zgodnie z art. 145 § 1 ust.1 pkt.c prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.”

Również w wyroku WSA w Poznaniu z 18 października 2006 r. (sygn. I SA/Po 44/06) stwierdzono podobnie:

„Spór w niniejszej sprawie sprowadza się do tego, czy skarżącemu przysługuje zwolnienie podatkowe w podatku od posiadania psa zawarte w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z powyższym przepisem, podatku od posiadania psów nie pobiera się od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - od jednego psa, natomiast w myśl art. 13 ust.1 wyżej powołanej ustawy obowiązek podatkowy ciąży na osobach fizycznych posiadających psy.
Organy obu instancji oparły się na wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z dnia 4.09.2001r. nr LK-1594/LP/01/KM, w myśl których "samodzielnie" nie może oznaczać "wraz z kimś", a dla samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego decydujące znaczenie ma, czy odbywa się to bez pomocy finansowej innych osób, w tym małżonka nawet, gdy on również ukończył wymagany dla zwolnienia wiek.

Poza sporem w sprawie pozostaje to, że zarówno skarżący, jak i zamieszkująca razem z nim małżonka w roku 2004 były osobami powyżej 65 roku życia oraz to, że posiadają jednego psa i nie prowadzą z osobami poniżej 65 lat gospodarstwa domowego. Kwestią sporną jest natomiast interpretacja sformułowania ustawowego "prowadzą samodzielne gospodarstwo domowe".

W ocenie Sądu samodzielne prowadzenie gospodarstwa domowego nie oznacza, wbrew twierdzeniom organów podatkowych obu instancji, że podatnik ma samotnie, jednoosobowo (bez finansowego wsparcia innych osób) prowadzić to gospodarstwo.
Takie rozumienie powyższego przepisu oznaczałoby wnioskowanie w zakresie, w jakim przepis ten nie tworzy regulacji ustawowej. Sens art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w ocenie Sądu jest bowiem, że z tytułu posiadania jednego psa w samodzielnie prowadzonym gospodarstwie domowym przez osoby lub małżonków w wieku powyżej 65 lat, gdy nie może budzić wątpliwości, że każdy z małżonków, lub każda z tych osób, która powyższy wiek osiągnęła pozostając w tym samodzielnie prowadzonym gospodarstwie domowym jest posiadaczem tego psa, nie pobiera się od tego psa podatku od posiadania psów.

Powyższe mając na uwadze należało uznać, że decyzja organu odwoławczego utrzymująca w mocy decyzję organu pierwszej instancji narusza wskazany powyżej przepis prawa materialnego, bowiem nie rozważono, że żona skarżącego w roku 2004 także była osobą, która ukończyła 65 lat.

Oczywiście organy podatkowe nie są związane orzeczeniami sądów ale powinny brać je pod uwagę stosując prawo podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA