REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w działalności nierejestrowanej trzeba płacić VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działalność nierejestrowana a VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek, umożliwiający różnego rodzaju formy działalności gospodarczej, stawia przed przedsiębiorcami wiele pytań dotyczących regulacji podatkowych. Jednym z często pojawiających się dylematów jest kwestia związana z płaceniem podatku od towarów i usług (VAT) w ramach działalności nierejestrowanej. Odpowiedź na to pytanie została niedawno udzielona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Zanim przejdziemy do samej interpretacji, warto przyjrzeć się, czym jest działalność nierejestrowana. Jest to forma działalności gospodarczej, w której przedsiębiorca nie jest zobowiązany do formalnej rejestracji w odpowiednich rejestrach, jak to jest w przypadku tradycyjnych firm. Często taka działalność wiąże się z mniejszą skalą działania, a także specyficznymi branżami lub typami usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Działalność nierejestrowana pojawia się w kontekście indywidualnych przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli pewnego progu obrotów w skali roku. Z tego powodu pojawiają się wątpliwości, czy taka forma działalności zwalnia ich z obowiązku rozliczania się z VAT.

Działalność nierejestrowana a VAT. Tło problemu

Przeanalizujmy zatem interpretację indywidualną z dnia 13 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.519.2023.2.MSU. Z jej treści interpretacji wynika, że nie każda działalność nierejestrowana jest automatycznie zwolniona z obowiązku płacenia VAT. Istotne są bowiem konkretne okoliczności prowadzenia takiej działalności.

Po pierwsze, jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi objęte stawką VAT, musi on naliczać i odprowadzać ten podatek. Wyjątkiem są sytuacje, gdy przedsiębiorca może skorzystać z jednego z istniejących zwolnień, np. związanych z progiem obrotowym czy specyfiką świadczonych usług.

REKLAMA

Po drugie, istotna jest kwestia faktur. Jeśli przedsiębiorca wystawia faktury VAT dla swoich klientów, zobowiązany jest do ich prawidłowego rozliczenia. Nawet jeśli działalność jest nierejestrowana, nie oznacza to braku obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji sprzedaży i nabyć oraz składaniem odpowiednich deklaracji podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, jeśli działalność nierejestrowana jest prowadzona w sposób ciągły i ma charakter profesjonalny (czyli nie jest sporadycznym czy okazjonalnym zarobkiem), wówczas obowiązki podatkowe dotyczące VAT obowiązują tak samo, jak w przypadku tradycyjnie zarejestrowanych firm.

Prawnik, który prowadzi działalność nierejestrowaną, nie jest zwolniony z VAT

W analizowanej przez nas interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS uznał, że prowadząc działalność nierejestrowaną podatnik nie będzie zwolniony od podatku VAT wykonując czynności wyłączone ze zwolnienia od tego podatku, w tym usługi prawnicze, wymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Zatem świadczenie usług prawniczych powoduje konieczność rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. Fiskus stwierdził, że świadcząc usługi prawnicze oraz doradztwa prawnego podatnik będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, w konsekwencji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT

Co zatem wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Przede wszystkim to, że prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności, w jakich działalność jest prowadzona.

Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność nierejestrowaną, kluczowe jest więc dokładne rozumienie przepisów dotyczących VAT oraz regularne monitorowanie swoich obrotów i rodzaju świadczonych usług. Ewentualne nieuwzględnienie obowiązku płacenia VAT może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych.

Podsumowanie

Działalność nierejestrowana, choć może wydawać się prostsza i mniej skomplikowana pod względem formalnym, nie jest wolna od obowiązków podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący taką działalność muszą zwracać uwagę na swoje obroty, rodzaj świadczonych usług oraz ewentualne obowiązki związane z płaceniem VAT. Kluczem do uniknięcia problemów jest świadomość oraz odpowiednie rozumienie i stosowanie się do obowiązujących przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA