REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w działalności nierejestrowanej trzeba płacić VAT?

Działalność nierejestrowana a VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek, umożliwiający różnego rodzaju formy działalności gospodarczej, stawia przed przedsiębiorcami wiele pytań dotyczących regulacji podatkowych. Jednym z często pojawiających się dylematów jest kwestia związana z płaceniem podatku od towarów i usług (VAT) w ramach działalności nierejestrowanej. Odpowiedź na to pytanie została niedawno udzielona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Zanim przejdziemy do samej interpretacji, warto przyjrzeć się, czym jest działalność nierejestrowana. Jest to forma działalności gospodarczej, w której przedsiębiorca nie jest zobowiązany do formalnej rejestracji w odpowiednich rejestrach, jak to jest w przypadku tradycyjnych firm. Często taka działalność wiąże się z mniejszą skalą działania, a także specyficznymi branżami lub typami usług.

REKLAMA

Autopromocja

Działalność nierejestrowana pojawia się w kontekście indywidualnych przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli pewnego progu obrotów w skali roku. Z tego powodu pojawiają się wątpliwości, czy taka forma działalności zwalnia ich z obowiązku rozliczania się z VAT.

Działalność nierejestrowana a VAT. Tło problemu

Przeanalizujmy zatem interpretację indywidualną z dnia 13 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.519.2023.2.MSU. Z jej treści interpretacji wynika, że nie każda działalność nierejestrowana jest automatycznie zwolniona z obowiązku płacenia VAT. Istotne są bowiem konkretne okoliczności prowadzenia takiej działalności.

Po pierwsze, jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi objęte stawką VAT, musi on naliczać i odprowadzać ten podatek. Wyjątkiem są sytuacje, gdy przedsiębiorca może skorzystać z jednego z istniejących zwolnień, np. związanych z progiem obrotowym czy specyfiką świadczonych usług.

Po drugie, istotna jest kwestia faktur. Jeśli przedsiębiorca wystawia faktury VAT dla swoich klientów, zobowiązany jest do ich prawidłowego rozliczenia. Nawet jeśli działalność jest nierejestrowana, nie oznacza to braku obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji sprzedaży i nabyć oraz składaniem odpowiednich deklaracji podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, jeśli działalność nierejestrowana jest prowadzona w sposób ciągły i ma charakter profesjonalny (czyli nie jest sporadycznym czy okazjonalnym zarobkiem), wówczas obowiązki podatkowe dotyczące VAT obowiązują tak samo, jak w przypadku tradycyjnie zarejestrowanych firm.

Prawnik, który prowadzi działalność nierejestrowaną, nie jest zwolniony z VAT

W analizowanej przez nas interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS uznał, że prowadząc działalność nierejestrowaną podatnik nie będzie zwolniony od podatku VAT wykonując czynności wyłączone ze zwolnienia od tego podatku, w tym usługi prawnicze, wymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Zatem świadczenie usług prawniczych powoduje konieczność rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. Fiskus stwierdził, że świadcząc usługi prawnicze oraz doradztwa prawnego podatnik będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, w konsekwencji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT

REKLAMA

Co zatem wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Przede wszystkim to, że prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności, w jakich działalność jest prowadzona.

Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność nierejestrowaną, kluczowe jest więc dokładne rozumienie przepisów dotyczących VAT oraz regularne monitorowanie swoich obrotów i rodzaju świadczonych usług. Ewentualne nieuwzględnienie obowiązku płacenia VAT może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych.

Podsumowanie

Działalność nierejestrowana, choć może wydawać się prostsza i mniej skomplikowana pod względem formalnym, nie jest wolna od obowiązków podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący taką działalność muszą zwracać uwagę na swoje obroty, rodzaj świadczonych usług oraz ewentualne obowiązki związane z płaceniem VAT. Kluczem do uniknięcia problemów jest świadomość oraz odpowiednie rozumienie i stosowanie się do obowiązujących przepisów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA