REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w działalności nierejestrowanej trzeba płacić VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działalność nierejestrowana a VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek, umożliwiający różnego rodzaju formy działalności gospodarczej, stawia przed przedsiębiorcami wiele pytań dotyczących regulacji podatkowych. Jednym z często pojawiających się dylematów jest kwestia związana z płaceniem podatku od towarów i usług (VAT) w ramach działalności nierejestrowanej. Odpowiedź na to pytanie została niedawno udzielona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Zanim przejdziemy do samej interpretacji, warto przyjrzeć się, czym jest działalność nierejestrowana. Jest to forma działalności gospodarczej, w której przedsiębiorca nie jest zobowiązany do formalnej rejestracji w odpowiednich rejestrach, jak to jest w przypadku tradycyjnych firm. Często taka działalność wiąże się z mniejszą skalą działania, a także specyficznymi branżami lub typami usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Działalność nierejestrowana pojawia się w kontekście indywidualnych przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli pewnego progu obrotów w skali roku. Z tego powodu pojawiają się wątpliwości, czy taka forma działalności zwalnia ich z obowiązku rozliczania się z VAT.

Działalność nierejestrowana a VAT. Tło problemu

Przeanalizujmy zatem interpretację indywidualną z dnia 13 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.519.2023.2.MSU. Z jej treści interpretacji wynika, że nie każda działalność nierejestrowana jest automatycznie zwolniona z obowiązku płacenia VAT. Istotne są bowiem konkretne okoliczności prowadzenia takiej działalności.

Po pierwsze, jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi objęte stawką VAT, musi on naliczać i odprowadzać ten podatek. Wyjątkiem są sytuacje, gdy przedsiębiorca może skorzystać z jednego z istniejących zwolnień, np. związanych z progiem obrotowym czy specyfiką świadczonych usług.

REKLAMA

Po drugie, istotna jest kwestia faktur. Jeśli przedsiębiorca wystawia faktury VAT dla swoich klientów, zobowiązany jest do ich prawidłowego rozliczenia. Nawet jeśli działalność jest nierejestrowana, nie oznacza to braku obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji sprzedaży i nabyć oraz składaniem odpowiednich deklaracji podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, jeśli działalność nierejestrowana jest prowadzona w sposób ciągły i ma charakter profesjonalny (czyli nie jest sporadycznym czy okazjonalnym zarobkiem), wówczas obowiązki podatkowe dotyczące VAT obowiązują tak samo, jak w przypadku tradycyjnie zarejestrowanych firm.

Prawnik, który prowadzi działalność nierejestrowaną, nie jest zwolniony z VAT

W analizowanej przez nas interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS uznał, że prowadząc działalność nierejestrowaną podatnik nie będzie zwolniony od podatku VAT wykonując czynności wyłączone ze zwolnienia od tego podatku, w tym usługi prawnicze, wymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Zatem świadczenie usług prawniczych powoduje konieczność rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. Fiskus stwierdził, że świadcząc usługi prawnicze oraz doradztwa prawnego podatnik będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, w konsekwencji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT

Co zatem wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Przede wszystkim to, że prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności, w jakich działalność jest prowadzona.

Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność nierejestrowaną, kluczowe jest więc dokładne rozumienie przepisów dotyczących VAT oraz regularne monitorowanie swoich obrotów i rodzaju świadczonych usług. Ewentualne nieuwzględnienie obowiązku płacenia VAT może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych.

Podsumowanie

Działalność nierejestrowana, choć może wydawać się prostsza i mniej skomplikowana pod względem formalnym, nie jest wolna od obowiązków podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący taką działalność muszą zwracać uwagę na swoje obroty, rodzaj świadczonych usług oraz ewentualne obowiązki związane z płaceniem VAT. Kluczem do uniknięcia problemów jest świadomość oraz odpowiednie rozumienie i stosowanie się do obowiązujących przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA