REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w działalności nierejestrowanej trzeba płacić VAT?

Działalność nierejestrowana a VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek, umożliwiający różnego rodzaju formy działalności gospodarczej, stawia przed przedsiębiorcami wiele pytań dotyczących regulacji podatkowych. Jednym z często pojawiających się dylematów jest kwestia związana z płaceniem podatku od towarów i usług (VAT) w ramach działalności nierejestrowanej. Odpowiedź na to pytanie została niedawno udzielona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej.

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Zanim przejdziemy do samej interpretacji, warto przyjrzeć się, czym jest działalność nierejestrowana. Jest to forma działalności gospodarczej, w której przedsiębiorca nie jest zobowiązany do formalnej rejestracji w odpowiednich rejestrach, jak to jest w przypadku tradycyjnych firm. Często taka działalność wiąże się z mniejszą skalą działania, a także specyficznymi branżami lub typami usług.

REKLAMA

REKLAMA

Działalność nierejestrowana pojawia się w kontekście indywidualnych przedsiębiorców, którzy nie przekroczyli pewnego progu obrotów w skali roku. Z tego powodu pojawiają się wątpliwości, czy taka forma działalności zwalnia ich z obowiązku rozliczania się z VAT.

Działalność nierejestrowana a VAT. Tło problemu

Przeanalizujmy zatem interpretację indywidualną z dnia 13 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.519.2023.2.MSU. Z jej treści interpretacji wynika, że nie każda działalność nierejestrowana jest automatycznie zwolniona z obowiązku płacenia VAT. Istotne są bowiem konkretne okoliczności prowadzenia takiej działalności.

Po pierwsze, jeśli przedsiębiorca prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi objęte stawką VAT, musi on naliczać i odprowadzać ten podatek. Wyjątkiem są sytuacje, gdy przedsiębiorca może skorzystać z jednego z istniejących zwolnień, np. związanych z progiem obrotowym czy specyfiką świadczonych usług.

REKLAMA

Po drugie, istotna jest kwestia faktur. Jeśli przedsiębiorca wystawia faktury VAT dla swoich klientów, zobowiązany jest do ich prawidłowego rozliczenia. Nawet jeśli działalność jest nierejestrowana, nie oznacza to braku obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji sprzedaży i nabyć oraz składaniem odpowiednich deklaracji podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, jeśli działalność nierejestrowana jest prowadzona w sposób ciągły i ma charakter profesjonalny (czyli nie jest sporadycznym czy okazjonalnym zarobkiem), wówczas obowiązki podatkowe dotyczące VAT obowiązują tak samo, jak w przypadku tradycyjnie zarejestrowanych firm.

Prawnik, który prowadzi działalność nierejestrowaną, nie jest zwolniony z VAT

W analizowanej przez nas interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS uznał, że prowadząc działalność nierejestrowaną podatnik nie będzie zwolniony od podatku VAT wykonując czynności wyłączone ze zwolnienia od tego podatku, w tym usługi prawnicze, wymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Zatem świadczenie usług prawniczych powoduje konieczność rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług. Fiskus stwierdził, że świadcząc usługi prawnicze oraz doradztwa prawnego podatnik będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy, w konsekwencji będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT

Co zatem wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Przede wszystkim to, że prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia automatycznie z obowiązku płacenia VAT. Wszystko zależy od konkretnych okoliczności, w jakich działalność jest prowadzona.

Dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność nierejestrowaną, kluczowe jest więc dokładne rozumienie przepisów dotyczących VAT oraz regularne monitorowanie swoich obrotów i rodzaju świadczonych usług. Ewentualne nieuwzględnienie obowiązku płacenia VAT może bowiem prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych.

Podsumowanie

Działalność nierejestrowana, choć może wydawać się prostsza i mniej skomplikowana pod względem formalnym, nie jest wolna od obowiązków podatkowych. Przedsiębiorcy prowadzący taką działalność muszą zwracać uwagę na swoje obroty, rodzaj świadczonych usług oraz ewentualne obowiązki związane z płaceniem VAT. Kluczem do uniknięcia problemów jest świadomość oraz odpowiednie rozumienie i stosowanie się do obowiązujących przepisów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA