REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na udostępnianie gier w piłkarzyki oraz stołów bilardowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otwieram salon bilardowy. Będę udostępniał na godziny stoły i sprzęt do gry w bilard oraz kilka stołów "piłkarzyków". Czy muszę płacić VAT od tej działalności. Jeżeli tak to jaką stawkę ? Dodatkowo myślę o uruchomieniu kręgielni - jaka jest stawka VAT dla tych usług ?

Tak. Będzie Pan musiał płacić VAT. Stawka od takich usług wynosi 22%.

Usługi polegające na udostępnianiu gier w piłkarzyki oraz stołów bilardowych o symbolu PKWiU 92.72, opodatkowane są według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. według stawki 22%.

Usługi te nie zostały też przedmiotowo zwolnione z VAT. Można tylko skorzystać ewentualnie ze zwolnienia podmiotowego - do czasu uzyskania przez podatnika 50 tys. zł obrotu.

Trzeba zauważyć, że wg art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W poz. 159a powyższego załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane w PKWiU ex 92.72 - „Usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu.”

Jednak zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego jako wstęp - należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Jeżeli działalność polega na odpłatnym udostępnieniu użytkownikom gier w piłkarzyki oraz stołów bilardowych, to dokonanie opłaty nie może być tożsame z „wykupieniem wstępu”. Dokonanie opłaty związane jest z uruchomieniem przedmiotowych urządzeń do gry.

Taką niekorzystną interpretację prezentują organy podatkowe. Przykładem jest interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu z 5 czerwca 2007 r., nr NUS-II-PP-443/6/2007/KR.

REKLAMA

Autopromocja


Natomiast usługi kręgielni sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.61 jako „usługi w zakresie stadionów i innych obiektów sportowych” i podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%.


Według Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych usługi polegające na udostępnieniu stołów bilardowych po wrzuceniu monety lub żetonu oraz gier w piłkarzyki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00- usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zwolnione od tego podatku są między innymi usługi związane z rekreacją i sportem oznaczone symbolem PKWiU ex 92.

Jednak zwolnione od podatku VAT są jedynie usługi związane z rekreacją i sportem, gdy
- są świadczone przez podmioty nie mające jako na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków,
- wszelkie zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Na takim stanowisku stoi również Ministerstwo Finansów, co potwierdziło z 29 sierpnia 2005 r. nr PP3-812-13/94/2005/JŁ/15PP/SP 15, PP3-812-433/205/JŁ/PP 956.

Jednocześnie w załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 159a ujęte zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92.72, tj. usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu


Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego" Wydawnictwo PWN, przez "wstęp" rozumie się "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestnictwa w czymś". Definicja ta nie zawęża w żaden sposób grona osób, które mogą uczestniczyć w czymś lub gdzieś wejść. Z definicji tej wynika, że każda z dowolnych osób, która zechce wziąć udział w organizowanych imprezach ma do tego prawo i nie może być ograniczona tym, że impreza ma charakter zamknięty.

Takiego charakteru na pewno nie mają - zdaniem fiskusa - opłaty pobierane za korzystanie ze stołu bilardowego lub piłkarzyków. Dlatego usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA