REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe limity zwolnień celnych od grudnia 2008 r.

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 r. zwiększony został zakres niektórych zwolnień celnych.  Warto je poznać, bo dotyczyć mogą każdego z nas.

1) Zwiększono wartość wolnych od cła tzw. „przesyłek o małej wartości” z dotychczasowych 22 euro do 150 euro.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi tu o towary, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 918/83 ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych.

2) Podwyższono limity kwotowe i wartościowe wolnych od cła towarów przewożonych przez podróżnych,

Druga zmiana, tj. zmiana limitów kwotowych i wartościowych towarów przewożonych przez podróżnych, polega na wykreśleniu szczegółowych regulacji zawartych w art. 46-49 ww. rozporządzenia nr 918/83 oraz na zmianie treści art. 45 tego rozporządzenia, zgodnie z którym, od dnia 1 grudnia 2008 r.:

REKLAMA

Towary znajdujące się w bagażu osobistym podróżnych przyjeżdżających z państw trzecich są zwolnione z należności celnych przywozowych, jeżeli przywożone towary są zwolnione z podatku od wartości dodanej (VAT) na mocy przepisów prawa krajowego przyjętych zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniana powyżej dyrektywaRady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy, wprowadza następujące limity wartościowe i ilościowe:

(UWAGA: dyrektywa ta wprowadza podwójne limity dla wyrobów tytoniowych, do wyboru państw członkowskich – Polska przyjęła obydwa limity z podziałem na rodzaj transportu, którym przemieszcza się podróżny – limity większe dotyczą transportu lotniczego i morskiego, a niższe (pogrubione) pozostałego transportu, a więc m.in. transportu drogowego czy „mrówek” przechodzących na piechotę).

Rodzaj zwolnienia:

było:

jest:

Wartość towarów z bagażu (poza poniższymi akcyzowymi)

175 euro

300 euro

j/w ale w transporcie lotniczym i morskim

-----------

430 euro

w tym młodociani (do 15 roku życia), niezależnie od rodzaju transportu

90 euro

150 euro

Papierosy

200 sztuk

200 lub 40 sztuk

Cygaretki

100 sztuk

100 lub 20 sztuk

Cygara

50 sztuk

50 lub 10 sztuk

Tytoń do palenia

250 gram

250 lub 50 gram

Alkohol o mocy powyżej 22%

1 litr

1 litr

Alkohol o mocy do 22%

1 litr

2 litry

Wina niemusujące

2 litry

4 litry

Piwo

---------

16 litrów

3) Zwiększono wolne od cła limity paliwa wwożonego w bakach samochodów.

Zmiana dotyczy dopuszczalnych ilości paliwa wwożonego w bakach samochodów wykorzystywanych do przewozów zarobkowych, innych niż autobusy (np. w tzw. „tirach”). Wolny od cła limit zwiększono z dotychczasowych 200 litrów do 600 litrów paliwa znajdującego się w standardowych zbiornikach tych pojazdów.

Jest to autonomiczna decyzja rządu polskiego, gdyż z art. 112 i 113 ww. rozporządzenia (EWG) nr 918/83 ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych wynika, że co do zasady zwolnione z cła jest pełna ilość paliwa znajdującego się w standardowym (fabrycznym) zbiorniku paliwa takich samochodów, przy czym każde państwo członkowskie może wprowadzić dowolne ograniczenia, ale nie mogą być one niższe niż 200 litrów, jak było to dotychczas w Polsce.

Źródłem powyższych zmian było przede wszystkim rozporządzenie Rady (WE) nr 274/2008 z dnia 17 marca 2008 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 918/83 ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych

Zmieniono również polską ustawę Prawo celne – usunięto z niej te przepisy, które mogłyby kolidować z ww. rozporządzeniem nr 274/2008.

Zmiany te zawarte zostały w 2 ustawach, tj.:

- w ustawie zmieniającej ustawę o VAT – wykreślono jej art. 40 i w konsekwencji zniesiono także wydane na jego podstawie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie ograniczenia wartości i ilości zwolnionych od należności przywozowych towarów, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego (Dz.U. Nr 97, poz. 968), które ograniczało podstawowe ulgi dla podróżnych w stosunku do osób do 15 roku życia, mieszkańców strefy nadgranicznej, osób pracujących w tej strefie oraz członków załóg środków transportu,

- w ustawie zmieniającej ustawę Prawo celne – której art. 1 pkt 14 wszedł w życie od 1 grudnia 2008 r. (a nie jak cała ustawa z dniem 1 stycznia 2009 r.) i wykreśla z dotychczasowego Prawa celnego art. 39, określający wysokość limitów paliwa w bakach.

Grzegorz Musolf

Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA