REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć przedawnienie przy odpowiedzialności osoby trzeciej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy wydał i doręczył decyzję w sprawie odpowiedzialności osoby trzeciej w 2004 roku. Wobec tego datą rozpoczęcia biegu terminu przedawnienia jest koniec 2004 r. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej zobowiązanie z tytułu decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej przedawnia się po trzech latach od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej, tj. 31 grudnia 2007 r.

- Ze względu na zastosowanie środka egzekucyjnego (zajęcie ruchomości) 29 września 2005 r. nastąpiło przerwanie terminu przedawnienia. Jak ustalić datę przedawnienia zaległości - pyta pani Magdalena z Wałbrzycha w liście do redakcji.

REKLAMA

O wskazanie ogólnych zasad przedawnienia poprosiliśmy Izbę Skarbową w Łodzi, a o rozwiązanie problemu czytelniczki - Wojciecha Pietrasiewicza z Allen & Overy A. Pędzich.

IZBA SKARBOWA W ŁODZI WYJAŚNIŁA GP

REKLAMA

Zgodnie z art. 26 Ordynacji podatkowej za zaległości podatkowe podatnik odpowiada całym swoim majątkiem. Ustawa jednak przewiduje sytuacje, kiedy oprócz podatnika również osoba trzecia ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe podatnika. Odpowiedzialność ta ma charakter odpowiedzialności solidarnej podatnika i osoby trzeciej.

O odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej organ podatkowy orzeka w drodze decyzji po przeprowadzeniu postępowania podatkowego. Wydanie decyzji poprzedzone więc musi być zawsze wszczęciem postępowania w sprawie przeniesienia odpowiedzialności podatkowej na osoby trzecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Postępowanie to nie może zostać wszczęte m.in. przed: upływem terminu płatności ustalonego zobowiązania; dniem doręczenia decyzji: określającej wysokość zobowiązania podatkowego, o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w sprawie zwrotu zaliczki naliczonego podatku od towarów i usług, określającej wysokość należnych odsetek za zwłokę.

Wobec tego nie można wydać decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności za zaległości podatkowe na osoby trzecie, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa, upłynęło pięć lat. Przedawnienie zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej następuje po upływie trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności osoby trzeciej. Jeżeli termin biegu przedawnienia został przerwany, to stosuje się zasady ogólne przewidziane w Ordynacji podatkowej, dotyczące biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

EKSPERT WYJAŚNIA


WOJCIECH PIETRASIEWICZ

doradca podatkowy współpracujący z Allen & Overy A. Pędzich

W pytaniu nie jest wskazane, jakiego okresu dotyczy pierwotna decyzja kształtująca pierwotną odpowiedzialność podatnika i w jakim czasie od dnia powstania zaległości u podatnika została wydana decyzja o odpowiedzialności osoby trzeciej. Zakładam jednak, że decyzja ta została wydana przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa. W przeciwnym razie w stosunku do wydanej decyzji po wskazanym terminie możliwe jest stwierdzenie nieważności, o ile jest to decyzja ostateczna.

Przechodząc do odpowiedzi na zadane pytanie, należy wskazać, że zgodnie z art. 118 par. 2 Ordynacji podatkowej przedawnienie zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej następuje po upływie trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej. Początkiem biegu terminu jest więc koniec 2004 r.

Artykuł 118 par. 2 Ordynacji podatkowej nakazuje również odpowiednie stosowanie do odpowiedzialności osób trzecich niektórych przepisów dotyczących zawieszenia lub przerwania biegu przedawnienia. W związku z tym, bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został skutecznie zawiadomiony. Termin przedawnienia po jego przerwaniu biegnie na nowo, począwszy od dnia następującego po zaistnieniu zdarzenia kończącego przerwanie biegu przedawnienia.

 

Warto podkreślić, że art. 70 par. 4 Ordynacji podatkowej uległ zmianie od 1 września 2005 r. (koniec przerwania biegu terminu przedawnienia w przypadku zastosowania środka egzekucyjnego ustalono nie na dzień następujący po zakończeniu postępowania egzekucyjnego, ale na dzień następujący po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny). Na podstawie przepisów przejściowych do ustawy nowelizującej Ordynację podatkową w tym zakresie do przedawnienia zobowiązań podatkowych powstałych przed 1 września 2005 r. stosuje się art. 70 par. 4 ustawy w jej nowym brzmieniu.

Oznacza to, że w naszej sprawie termin przedawnienia zobowiązania z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej biegnie na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny (art. 70 par. 4 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r.).

Skoro środek egzekucyjny, o którym podatnik został zawiadomiony, zastosowano 29 września 2005 r., to trzyletni termin przedawnienia liczymy na nowo, począwszy od 30 września 2005 r.

Zakładając, że termin ten nie został przerwany do chwili obecnej żadnym kolejnym środkiem egzekucyjnym, o którym podatnik został powiadomiony, zobowiązanie wynikające z decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej przedawni się na podstawie art. 118 w związku z art. 12 Ordynacji podatkowej z upływem 30 września 2008 r. Wynika to również pośrednio z art. 118 par. 2 Ordynacji podatkowej, który wskazuje, że termin po przerwaniu przedawnienia wynosi trzy lata (a nie trzy lata od końca roku kalendarzowego, w którym zastosowano środek egzekucyjny).

Tezę o kalkulacji terminu przedawnienia po jego przerwaniu od dnia następującego po dniu, w którym ustała przesłanka przerwania biegu przedawnienia, zdaje się potwierdzać orzecznictwo sądów administracyjnych (dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego).

Przyjęta w omawianym przepisie (dawny art. 70 par. 3 Ordynacji podatkowej) formuła gramatyczna: biegnie (on) na nowo, pozwala na uprawniony wniosek, że w zaistniałej sytuacji (zastosowanie środka egzekucyjnego przed 31 grudnia 1999 r.) przedawnienie zobowiązania ponownie rozpoczyna swój pięcioletni bieg, począwszy od następnego dnia po zakończeniu postępowania egzekucyjnego, niezależnie od tego, jak długi był upływ tego terminu przed jego przerwaniem. Takie stanowisko zaprezentował m.in. NSA w wyroku z 18 października 2005 r. (sygn. akt FSK 2390/04).

W naszym przypadku więc zobowiązanie przedawniło się 30 września 2008 r

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA