REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć przedawnienie przy odpowiedzialności osoby trzeciej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy wydał i doręczył decyzję w sprawie odpowiedzialności osoby trzeciej w 2004 roku. Wobec tego datą rozpoczęcia biegu terminu przedawnienia jest koniec 2004 r. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej zobowiązanie z tytułu decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej przedawnia się po trzech latach od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej, tj. 31 grudnia 2007 r.

- Ze względu na zastosowanie środka egzekucyjnego (zajęcie ruchomości) 29 września 2005 r. nastąpiło przerwanie terminu przedawnienia. Jak ustalić datę przedawnienia zaległości - pyta pani Magdalena z Wałbrzycha w liście do redakcji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O wskazanie ogólnych zasad przedawnienia poprosiliśmy Izbę Skarbową w Łodzi, a o rozwiązanie problemu czytelniczki - Wojciecha Pietrasiewicza z Allen & Overy A. Pędzich.

IZBA SKARBOWA W ŁODZI WYJAŚNIŁA GP

Zgodnie z art. 26 Ordynacji podatkowej za zaległości podatkowe podatnik odpowiada całym swoim majątkiem. Ustawa jednak przewiduje sytuacje, kiedy oprócz podatnika również osoba trzecia ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe podatnika. Odpowiedzialność ta ma charakter odpowiedzialności solidarnej podatnika i osoby trzeciej.

REKLAMA

O odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej organ podatkowy orzeka w drodze decyzji po przeprowadzeniu postępowania podatkowego. Wydanie decyzji poprzedzone więc musi być zawsze wszczęciem postępowania w sprawie przeniesienia odpowiedzialności podatkowej na osoby trzecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie to nie może zostać wszczęte m.in. przed: upływem terminu płatności ustalonego zobowiązania; dniem doręczenia decyzji: określającej wysokość zobowiązania podatkowego, o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, w sprawie zwrotu zaliczki naliczonego podatku od towarów i usług, określającej wysokość należnych odsetek za zwłokę.

Wobec tego nie można wydać decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności za zaległości podatkowe na osoby trzecie, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa, upłynęło pięć lat. Przedawnienie zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej następuje po upływie trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności osoby trzeciej. Jeżeli termin biegu przedawnienia został przerwany, to stosuje się zasady ogólne przewidziane w Ordynacji podatkowej, dotyczące biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

EKSPERT WYJAŚNIA


WOJCIECH PIETRASIEWICZ

doradca podatkowy współpracujący z Allen & Overy A. Pędzich

W pytaniu nie jest wskazane, jakiego okresu dotyczy pierwotna decyzja kształtująca pierwotną odpowiedzialność podatnika i w jakim czasie od dnia powstania zaległości u podatnika została wydana decyzja o odpowiedzialności osoby trzeciej. Zakładam jednak, że decyzja ta została wydana przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym powstała zaległość podatkowa. W przeciwnym razie w stosunku do wydanej decyzji po wskazanym terminie możliwe jest stwierdzenie nieważności, o ile jest to decyzja ostateczna.

Przechodząc do odpowiedzi na zadane pytanie, należy wskazać, że zgodnie z art. 118 par. 2 Ordynacji podatkowej przedawnienie zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej następuje po upływie trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym została doręczona decyzja o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej. Początkiem biegu terminu jest więc koniec 2004 r.

Artykuł 118 par. 2 Ordynacji podatkowej nakazuje również odpowiednie stosowanie do odpowiedzialności osób trzecich niektórych przepisów dotyczących zawieszenia lub przerwania biegu przedawnienia. W związku z tym, bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został skutecznie zawiadomiony. Termin przedawnienia po jego przerwaniu biegnie na nowo, począwszy od dnia następującego po zaistnieniu zdarzenia kończącego przerwanie biegu przedawnienia.

 

Warto podkreślić, że art. 70 par. 4 Ordynacji podatkowej uległ zmianie od 1 września 2005 r. (koniec przerwania biegu terminu przedawnienia w przypadku zastosowania środka egzekucyjnego ustalono nie na dzień następujący po zakończeniu postępowania egzekucyjnego, ale na dzień następujący po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny). Na podstawie przepisów przejściowych do ustawy nowelizującej Ordynację podatkową w tym zakresie do przedawnienia zobowiązań podatkowych powstałych przed 1 września 2005 r. stosuje się art. 70 par. 4 ustawy w jej nowym brzmieniu.

Oznacza to, że w naszej sprawie termin przedawnienia zobowiązania z decyzji o odpowiedzialności osoby trzeciej biegnie na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny (art. 70 par. 4 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r.).

Skoro środek egzekucyjny, o którym podatnik został zawiadomiony, zastosowano 29 września 2005 r., to trzyletni termin przedawnienia liczymy na nowo, począwszy od 30 września 2005 r.

Zakładając, że termin ten nie został przerwany do chwili obecnej żadnym kolejnym środkiem egzekucyjnym, o którym podatnik został powiadomiony, zobowiązanie wynikające z decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej przedawni się na podstawie art. 118 w związku z art. 12 Ordynacji podatkowej z upływem 30 września 2008 r. Wynika to również pośrednio z art. 118 par. 2 Ordynacji podatkowej, który wskazuje, że termin po przerwaniu przedawnienia wynosi trzy lata (a nie trzy lata od końca roku kalendarzowego, w którym zastosowano środek egzekucyjny).

Tezę o kalkulacji terminu przedawnienia po jego przerwaniu od dnia następującego po dniu, w którym ustała przesłanka przerwania biegu przedawnienia, zdaje się potwierdzać orzecznictwo sądów administracyjnych (dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego).

Przyjęta w omawianym przepisie (dawny art. 70 par. 3 Ordynacji podatkowej) formuła gramatyczna: biegnie (on) na nowo, pozwala na uprawniony wniosek, że w zaistniałej sytuacji (zastosowanie środka egzekucyjnego przed 31 grudnia 1999 r.) przedawnienie zobowiązania ponownie rozpoczyna swój pięcioletni bieg, począwszy od następnego dnia po zakończeniu postępowania egzekucyjnego, niezależnie od tego, jak długi był upływ tego terminu przed jego przerwaniem. Takie stanowisko zaprezentował m.in. NSA w wyroku z 18 października 2005 r. (sygn. akt FSK 2390/04).

W naszym przypadku więc zobowiązanie przedawniło się 30 września 2008 r

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA