REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeprowadzka nie zawsze oznacza zmianę urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
urząd skarbowy, VAT, zmiana właściwości urzędu skarbowego
urząd skarbowy, VAT, zmiana właściwości urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana adresu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą może ale nie musi pociągać za sobą zmiany właściwości miejscowej urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń VAT-u. Wszystko zależy od tego, w ilu miejscach i na jakim obszarze dokonywane są czynności podlegające opodatkowaniu.

Podatnicy VAT zobowiązani są do dokonywania stosownych z tego tytułu rozliczeń we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym. Niestety, samo ustalenie, który urząd jest tym właściwym dla podatnika, wzbudza wiele niekiedy wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja dodatkowo komplikuje się w przypadku ewentualnej zmiany miejsca prowadzenia działalności, zamieszkania bądź też siedziby podatnika.

Warto zatem zastanowić się nad tym, od czego uzależnione jest przyporządkowanie do danego organu podatkowego.

Tam gdzie jest prowadzona sprzedaż

Podstawową zasadą ustalania urzędu skarbowego właściwego dla podatnika VAT, w celu rozliczeń podatkowych, jest obowiązek regulowania przez podatnika swoich zobowiązań w organie podatkowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, czyli tam gdzie dokonywana jest np. sprzedaż lub świadczone są usługi.

REKLAMA

Nie jest to uzależnione od tego czy działalność ta prowadzona jest indywidualnie jako osoba fizyczna, czy też w formie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć powyższa reguła  wydaje się dosyć oczywista, istnieją od niej pewne wyjątki, dotyczące przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących swą działalność w kilku miejscach, dla których właściwe są różne urzędy. 

W takiej sytuacji, właściwość miejscową zwykło się ustalać:

·         dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla których  określa się ją ze względu na adres siedziby 

·         dla osób fizycznych – ze względu na miejsce zamieszkania.


Co po przeprowadzce?

Zmiana miejsca zamieszkania podatnika, jak również miejsca wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu VAT, może skutkować pojawieniem się wątpliwości dotyczących ustalenia, do którego organu podatkowego powinien  złożyć on rozliczenie podatkowe. 

W przypadku, gdy podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą wykonuje w jednym miejscu, będącym jednocześnie odrębnym miejscem od adresu zamieszkania i miejsce wykonywania działalności  nie uległo zmianie, to zmiana samego miejsca zamieszkania nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji. Podatnik nadal będzie rozliczał się w tym samym urzędzie skarbowym.

Nie oznacza to bynajmniej, że właściwość organu podatkowego w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest ustalana jednorazowo i nie podlega żadnym modyfikacjom. Owszem, właściwość urzędu skarbowego w zakresie rozliczenia VAT może ulec zmianie. 

Gdy działalność gospodarcza wykonywana jest na terenie objętym zakresem działania co najmniej dwóch urzędów skarbowych, czyli w sytuacji, gdy o właściwości miejscowej decyduje miejsce zamieszkania lub siedziba firmy – przeprowadzka spowoduje zmianę urzędu skarbowego.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku rozliczania VAT

Gdzie zatem dokonać rozliczenia podatku VAT?

Mimo, iż Ordynacja podatkowa określa ogólne zasady wskazujące organ podatkowy, do którego należy złożyć deklaracje podatkowe w przypadku, gdy w trakcie roku lub innego okresu rozliczeniowego nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, należy zastosować regulacje zawarte w przepisach wykonawczych. 


Zgodnie  z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń VAT za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest urząd właściwy z tytułu rozliczeń VAT w ostatnim dniu tego okresu. 

Właściwym urzędem był urząd w Z. Przedsiębiorca zmienił miejsce zamieszkania 6 marca wskutek czego właściwym jest urząd w B. Podatek za marzec zostanie więc rozliczony w urzędzie właściwym dla B.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA