REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przeprowadzka nie zawsze oznacza zmianę urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
urząd skarbowy, VAT, zmiana właściwości urzędu skarbowego
urząd skarbowy, VAT, zmiana właściwości urzędu skarbowego

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana adresu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą może ale nie musi pociągać za sobą zmiany właściwości miejscowej urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń VAT-u. Wszystko zależy od tego, w ilu miejscach i na jakim obszarze dokonywane są czynności podlegające opodatkowaniu.

Podatnicy VAT zobowiązani są do dokonywania stosownych z tego tytułu rozliczeń we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym. Niestety, samo ustalenie, który urząd jest tym właściwym dla podatnika, wzbudza wiele niekiedy wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja dodatkowo komplikuje się w przypadku ewentualnej zmiany miejsca prowadzenia działalności, zamieszkania bądź też siedziby podatnika.

Warto zatem zastanowić się nad tym, od czego uzależnione jest przyporządkowanie do danego organu podatkowego.

Tam gdzie jest prowadzona sprzedaż

Podstawową zasadą ustalania urzędu skarbowego właściwego dla podatnika VAT, w celu rozliczeń podatkowych, jest obowiązek regulowania przez podatnika swoich zobowiązań w organie podatkowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, czyli tam gdzie dokonywana jest np. sprzedaż lub świadczone są usługi.

REKLAMA

Nie jest to uzależnione od tego czy działalność ta prowadzona jest indywidualnie jako osoba fizyczna, czy też w formie spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć powyższa reguła  wydaje się dosyć oczywista, istnieją od niej pewne wyjątki, dotyczące przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących swą działalność w kilku miejscach, dla których właściwe są różne urzędy. 

W takiej sytuacji, właściwość miejscową zwykło się ustalać:

·         dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla których  określa się ją ze względu na adres siedziby 

·         dla osób fizycznych – ze względu na miejsce zamieszkania.


Co po przeprowadzce?

Zmiana miejsca zamieszkania podatnika, jak również miejsca wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu VAT, może skutkować pojawieniem się wątpliwości dotyczących ustalenia, do którego organu podatkowego powinien  złożyć on rozliczenie podatkowe. 

W przypadku, gdy podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą wykonuje w jednym miejscu, będącym jednocześnie odrębnym miejscem od adresu zamieszkania i miejsce wykonywania działalności  nie uległo zmianie, to zmiana samego miejsca zamieszkania nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji. Podatnik nadal będzie rozliczał się w tym samym urzędzie skarbowym.

Nie oznacza to bynajmniej, że właściwość organu podatkowego w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest ustalana jednorazowo i nie podlega żadnym modyfikacjom. Owszem, właściwość urzędu skarbowego w zakresie rozliczenia VAT może ulec zmianie. 

Gdy działalność gospodarcza wykonywana jest na terenie objętym zakresem działania co najmniej dwóch urzędów skarbowych, czyli w sytuacji, gdy o właściwości miejscowej decyduje miejsce zamieszkania lub siedziba firmy – przeprowadzka spowoduje zmianę urzędu skarbowego.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku rozliczania VAT

Gdzie zatem dokonać rozliczenia podatku VAT?

Mimo, iż Ordynacja podatkowa określa ogólne zasady wskazujące organ podatkowy, do którego należy złożyć deklaracje podatkowe w przypadku, gdy w trakcie roku lub innego okresu rozliczeniowego nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, należy zastosować regulacje zawarte w przepisach wykonawczych. 


Zgodnie  z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń VAT za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest urząd właściwy z tytułu rozliczeń VAT w ostatnim dniu tego okresu. 

Właściwym urzędem był urząd w Z. Przedsiębiorca zmienił miejsce zamieszkania 6 marca wskutek czego właściwym jest urząd w B. Podatek za marzec zostanie więc rozliczony w urzędzie właściwym dla B.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA