REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury otrzymanej od niezarejestrowanego podatnika

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rzecz naszej firmy świadczył usługę informatyk, który prowadzi jednoosobową działalność. Otrzymaliśmy od niego fakturę, z której odliczyliśmy VAT. Ostatnio poinformował nas, że wystawiając fakturę, nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT, gdyż nie wiedział, że po przekroczeniu limitu obrotów musi zarejestrować się jako podatnik VAT. Czy powinniśmy skorygować odliczony VAT z tej faktury?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie utracili Państwo prawa do odliczenia VAT, nie należy więc korygować odliczonego VAT. Organy podatkowe zajmują wprawdzie stanowisko, że w tym wypadku nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, jednak jest ono błędne.

UZASADNIENIE

Ustawa o VAT zawiera regulacje, które pozbawiają podatnika prawa do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez podmiot nieuprawniony do wystawiania faktur (art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług). Na tej podstawie urzędy skarbowe uważają, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez podatnika niezarejestrowanego do VAT, gdyż na podstawie § 4 rozporządzenia w sprawie faktur uprawnionym do wystawienia faktury jest zarejestrowany podatnik VAT czynny, posiadający numer identyfikacji podatkowej.

REKLAMA

Przepis, który pozbawia podatnika prawa do odliczenia tylko ze względu na sam fakt braku rejestracji, należy uznać za naruszający przepisy dyrektywy VAT. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma art. 17 VI Dyrektywy, regulujący zakres i moment odliczenia podatku, oraz art. 18, ustanawiający wymogi formalne odliczenia. Dokonując analizy tych przepisów, odwołać się jednak należy przede wszystkim do zasady neutralności, która określa, że VAT nie powinien być kosztem. Nabywca, podatnik VAT, nie powinien ponosić ciężaru zapłaconego podatku. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze jego działalnością opodatkowaną. Na takie rozumienie tej zasady wskazywał również ETS. Według Trybunału prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało wprowadzone w celu całkowitego uwolnienia przedsiębiorcy od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku prowadzonej działalności (tak w sprawie 268/83 pomiędzy D. A. Rampelman i E. A Rampelmen van Deelen a Minister van Financien /Holandia/).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto według ETS art. 17 precyzyjnie określa warunki powstania i zakres prawa do odliczenia, nie pozostawiając państwom członkowskim żadnego marginesu dowolności w zakresie jego wprowadzania w życie (wyrok ETS C-33/03 z 10 marca 2005 r.).

Należy zwrócić uwagę jeszcze na jedną kwestię - pojęcie „podatnik VAT” zarówno według regulacji dyrektywy, jak i ustawy jest pojęciem obiektywnym. Oznacza to, że podatnikiem VAT jest się niezależnie od faktu dokonania rejestracji. Wykonywanie określonych czynności decyduje, czy daną osobę możemy uznać za podatnika VAT. Podmioty wykonujące określone czynności, we wskazanych warunkach, stają się podatnikami podatku od wartości dodanej, bez względu na to, czy dopełnili, czy też nie dopełnili warunków formalnych związanych z rejestracją.

Żaden przepis dyrektywy nie określa, że nabywca towarów i usług traci prawo do odliczenia VAT, gdy wystawca faktury nie dopełnił obowiązku rejestracji, gdyż niedopełnienie tego obowiązku nie pozbawia go statusu podatnika VAT.

WAŻNE!

Niedopełnienie obowiązku rejestracji przez sprzedawcę nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia VAT z otrzymanej od sprzedawcy faktury.

Dla oceny prawa do odliczenia VAT nie ma znaczenia, czy został od niej faktycznie odprowadzony podatek. Istotne jest tylko to, czy można go określić mianem należnego z tytułu danej czynności, a więc czy organ podatkowy jest uprawniony do domagania się jego zapłaty. Dlatego decydujące znaczenie będzie miał przede wszystkim fakt, czy świadczący usługę wykonał ją oraz czy działał jako podatnik VAT. Natomiast to, czy odprowadził podatek, dla nabywcy nie ma znaczenia.

W Państwa przypadku usługa została faktycznie wykonana. Jeszcze jedną kwestią jest to, czy Państwa zleceniobiorca wykonywał ją jako podatnik VAT, czy wykonywana umowa nie miała charakteru umowy o pracę (art. 15 ust. 3 ustawy). Decydujące znaczenie ma tutaj, kto ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania zleceniobiorcy. Jeżeli on sam, to możemy uznać, że jest podatnikiem VAT mimo braku rejestracji.

Takie stanowisko potwierdzają sądy w licznych wyrokach. Oznacza to, że w niniejszej sprawie organy podatkowe naruszyły prawo wywodząc o braku uprawnienia skarżącego do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta niezarejestrowanego jako podatnika VAT, z samego faktu braku tej rejestracji. Skoro podatek wynikający z faktury był w świetle powołanych przepisów należny i wymagalny, to zadaniem Państwa jest stworzenie i stosowanie takich środków, które umożliwią jego wyegzekwowanie od podmiotu, który podatek zobowiązany był zapłacić, w tym wypadku od K. O. (wyrok z 29 kwietnia 2009 r. WSA w Łodzi, sygn. akt I SA/Łd 1329/08).

• art. 88 ust. 3a pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA