REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT z faktury otrzymanej od niezarejestrowanego podatnika

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rzecz naszej firmy świadczył usługę informatyk, który prowadzi jednoosobową działalność. Otrzymaliśmy od niego fakturę, z której odliczyliśmy VAT. Ostatnio poinformował nas, że wystawiając fakturę, nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT, gdyż nie wiedział, że po przekroczeniu limitu obrotów musi zarejestrować się jako podatnik VAT. Czy powinniśmy skorygować odliczony VAT z tej faktury?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie utracili Państwo prawa do odliczenia VAT, nie należy więc korygować odliczonego VAT. Organy podatkowe zajmują wprawdzie stanowisko, że w tym wypadku nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, jednak jest ono błędne.

UZASADNIENIE

Ustawa o VAT zawiera regulacje, które pozbawiają podatnika prawa do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez podmiot nieuprawniony do wystawiania faktur (art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług). Na tej podstawie urzędy skarbowe uważają, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez podatnika niezarejestrowanego do VAT, gdyż na podstawie § 4 rozporządzenia w sprawie faktur uprawnionym do wystawienia faktury jest zarejestrowany podatnik VAT czynny, posiadający numer identyfikacji podatkowej.

REKLAMA

Przepis, który pozbawia podatnika prawa do odliczenia tylko ze względu na sam fakt braku rejestracji, należy uznać za naruszający przepisy dyrektywy VAT. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma art. 17 VI Dyrektywy, regulujący zakres i moment odliczenia podatku, oraz art. 18, ustanawiający wymogi formalne odliczenia. Dokonując analizy tych przepisów, odwołać się jednak należy przede wszystkim do zasady neutralności, która określa, że VAT nie powinien być kosztem. Nabywca, podatnik VAT, nie powinien ponosić ciężaru zapłaconego podatku. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze jego działalnością opodatkowaną. Na takie rozumienie tej zasady wskazywał również ETS. Według Trybunału prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało wprowadzone w celu całkowitego uwolnienia przedsiębiorcy od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku prowadzonej działalności (tak w sprawie 268/83 pomiędzy D. A. Rampelman i E. A Rampelmen van Deelen a Minister van Financien /Holandia/).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto według ETS art. 17 precyzyjnie określa warunki powstania i zakres prawa do odliczenia, nie pozostawiając państwom członkowskim żadnego marginesu dowolności w zakresie jego wprowadzania w życie (wyrok ETS C-33/03 z 10 marca 2005 r.).

Należy zwrócić uwagę jeszcze na jedną kwestię - pojęcie „podatnik VAT” zarówno według regulacji dyrektywy, jak i ustawy jest pojęciem obiektywnym. Oznacza to, że podatnikiem VAT jest się niezależnie od faktu dokonania rejestracji. Wykonywanie określonych czynności decyduje, czy daną osobę możemy uznać za podatnika VAT. Podmioty wykonujące określone czynności, we wskazanych warunkach, stają się podatnikami podatku od wartości dodanej, bez względu na to, czy dopełnili, czy też nie dopełnili warunków formalnych związanych z rejestracją.

Żaden przepis dyrektywy nie określa, że nabywca towarów i usług traci prawo do odliczenia VAT, gdy wystawca faktury nie dopełnił obowiązku rejestracji, gdyż niedopełnienie tego obowiązku nie pozbawia go statusu podatnika VAT.

WAŻNE!

Niedopełnienie obowiązku rejestracji przez sprzedawcę nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia VAT z otrzymanej od sprzedawcy faktury.

Dla oceny prawa do odliczenia VAT nie ma znaczenia, czy został od niej faktycznie odprowadzony podatek. Istotne jest tylko to, czy można go określić mianem należnego z tytułu danej czynności, a więc czy organ podatkowy jest uprawniony do domagania się jego zapłaty. Dlatego decydujące znaczenie będzie miał przede wszystkim fakt, czy świadczący usługę wykonał ją oraz czy działał jako podatnik VAT. Natomiast to, czy odprowadził podatek, dla nabywcy nie ma znaczenia.

W Państwa przypadku usługa została faktycznie wykonana. Jeszcze jedną kwestią jest to, czy Państwa zleceniobiorca wykonywał ją jako podatnik VAT, czy wykonywana umowa nie miała charakteru umowy o pracę (art. 15 ust. 3 ustawy). Decydujące znaczenie ma tutaj, kto ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania zleceniobiorcy. Jeżeli on sam, to możemy uznać, że jest podatnikiem VAT mimo braku rejestracji.

Takie stanowisko potwierdzają sądy w licznych wyrokach. Oznacza to, że w niniejszej sprawie organy podatkowe naruszyły prawo wywodząc o braku uprawnienia skarżącego do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta niezarejestrowanego jako podatnika VAT, z samego faktu braku tej rejestracji. Skoro podatek wynikający z faktury był w świetle powołanych przepisów należny i wymagalny, to zadaniem Państwa jest stworzenie i stosowanie takich środków, które umożliwią jego wyegzekwowanie od podmiotu, który podatek zobowiązany był zapłacić, w tym wypadku od K. O. (wyrok z 29 kwietnia 2009 r. WSA w Łodzi, sygn. akt I SA/Łd 1329/08).

• art. 88 ust. 3a pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA