REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana siedziby firmy może wpłynąć na zmianę urzędu dla rozliczeń VAT-u

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Mędrzycki
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

Zmiana adresu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą może ale nie musi pociągać za sobą zmianę właściwości miejscowej urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń VAT-u. Wszystko zależy od tego, w ilu miejscach i na jakim obszarze dokonywane są czynności podlegające opodatkowaniu.


Podatnicy prowadzący czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zobowiązani są do dokonywania stosownych z tego tytułu rozliczeń we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym. Niestety, samo ustalenie, który urząd jest tym właściwym dla podatnika, wzbudza wiele niekiedy wątpliwości. Sytuacja dodatkowo komplikuje się w przypadku ewentualnej zmiany miejsca prowadzenia działalności, zamieszkania bądź też siedziby podatnika. Warto zatem zastanowić się nad tym, od czego uzależnione jest przyporządkowanie do danego organu podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Tam gdzie sprzedajesz i świadczysz usługi


Podstawową zasadą ustalania urzędu skarbowego właściwego dla podatnika VAT, w celu rozliczeń podatkowych, jest obowiązek regulowania przez podatnika swoich zobowiązań w organie podatkowym właściwym ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, czyli tam gdzie dokonywana jest np. sprzedaż lub świadczone są usługi. Ponadto, istotnym wydaje się, aby podkreślić, że nie jest to uzależnione od tego czy działalność ta prowadzona jest indywidualnie jako osoba fizyczna czy też w formie spółki.

Choć powyższa reguła  wydaje się dosyć oczywista, istnieją od niej pewne wyjątki, dotyczące przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących swą działalność w kilku miejscach, dla których właściwe są różne urzędy.  W takiej sytuacji, właściwość miejscową zwykło się ustalać:

- dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla których  określa się ją ze względu na adres siedziby

REKLAMA

- dla osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przeprowadzka i co w związku z tym...


Jak już zostało wspomniane, zmiana miejsca zamieszkania podatnika, jak również  wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu VAT, może skutkować pojawieniem się wątpliwości dotyczących ustalenia, do którego organu podatkowego powinien  złożyć on rozliczenie podatkowe.


Przede wszystkim, w przypadku, gdy prowadzi on jednoosobową działalność gospodarczą, którą wykonuje w jednym miejscu, będącym jednocześnie odrębnym miejscem od adresu zamieszkania i miejsce wykonywania działalności  nie uległo zmianie, to zmiana samego miejsca zamieszkania nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji. Podatnik nadal będzie rozliczał się w tym samym urzędzie skarbowym.

Zamów książkę: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych >>

Nie oznacza to bynajmniej, że zmiana właściwości organu podatkowego w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą jest ustalana jednorazowo i nie podlega żadnym modyfikacjom. Owszem, właściwość urzędu skarbowego w zakresie rozliczenia VAT może ulec zmianie.  Gdy działalność gospodarcza wykonywana jest na terenie objętym zakresem działania co najmniej dwóch urzędów skarbowych, czyli w sytuacji, gdy o właściwości miejscowej decyduje miejsce zamieszkania lub siedziba firmy wystarczająca będzie przeprowadzka.


Gdzie zatem dokonać rozliczenia podatku VAT?


Podatnik powinien pamiętać o tym, że pomimo, iż Ordynacja podatkowa określa ogólne zasady wskazujące organ podatkowy, do którego należy złożyć deklaracje podatkowe w przypadku, gdy w trakcie roku lub innego okresu rozliczeniowego nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, należy zastosować regulacje zawarte w przepisach wykonawczych.

Zgodnie  z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach rozliczeń VAT za dany okres rozliczeniowy dla podatników, którzy w trakcie okresu rozliczeniowego zmienili miejsce wykonywania czynności, miejsce zamieszkania lub adres siedziby, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy - jest urząd właściwy z tytułu rozliczeń VAT w ostatnim dniu tego okresu.


Przykład
Właściwym urzędem był urząd w Z. Przedsiębiorca zmienił miejsce zamieszkania 6 marca w skutek czego właściwym jest urząd w B. Podatek za marzec zostanie więc rozliczony w urzędzie właściwym dla B.

Elżbieta Węcławik

Dominik Mędrzycki

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA