REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowóz to nie jedyny sposób na pełne odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których profil działalności gospodarczej nie uzasadnia zakupu samochodu ciężarowego albo specjalistycznego, jakim jest np. bankowóz, mogą rozważyć inną opcję, która zapewni pełne prawo do odliczenia VAT-u od samochodu osobowego – rozszerzenie przedmiotu działalności o wynajem samochodów osobowych.


Dokonując zakupu samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u, nie więcej jednak niż 6 tys. złotych. Przedsiębiorcy muszą się liczyć, że również w 2013 r. najprawdopodobniej nie odliczą pełnej kwoty podatku naliczonego przy zakupie samochodu osobowego.

REKLAMA

Autopromocja

Przyjęty przez rząd projekt tzw. ustawy okołobudżetowej przewiduje przedłużenie do 31 grudnia 2013 r. ograniczeń w zakresie odliczenia VAT przy nabywaniu samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. Utrzymane zostało również wyłączenie prawa do odliczenia podatku od paliwa do samochodów osobowych. Na utrzymanie tych ograniczeń Polska otrzymała zgodę UE.



Przez 6 miesięcy wynajmuj samochód


Projektowane regulacje przewidują jednak przedłużenie do 31 grudnia 2013 roku obowiązywania także korzystnych dla niektórych przedsiębiorców rozwiązań. Ograniczenia w odliczaniu VAT-u nie stosuje się bowiem m. in. w przypadku gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddawanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. W takim przypadku, gdy zakupiony samochód jest przeznaczony przez przedsiębiorcę wyłącznie do tych celów i to przez co najmniej sześć miesięcy, może on odliczyć pełny VAT zapłacony przy zakupie auta.


Zacznij od rozszerzenia zakresu działalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Co ważne, odnosząc się do użytego w ustawie sformułowania „przedmiot działalności” fiskus wskazuje, że istotne jest „nie samo oznaczenie przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem w odpłatne używanie konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu „tych”, przy czym ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie określonej umowy jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.03.2012 r., nr ILPP2/443-1663/11-2/AK).

By uniknąć ewentualnych problemów z fiskusem warto jednak wcześniej rozszerzyć zakres działalności gospodarczej o wynajem samochodów i zaktualizować wpis w ewidencji działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółki muszą pamiętać by wystąpić do Sądu Rejestrowego z wnioskiem o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców poprzez wpisanie zmiany (rozszerzenia) przedmiotu działalności o wynajem pojazdów. Później - na wypadek ewentualnej kontroli - ważne będzie wykazanie, że taka działalność faktycznie jest prowadzona i że wynajmowany jest dokładnie ten pojazd, w przypadku którego przedsiębiorca dokonał pełnego odliczenia VAT.


Można zyskać nawet kilkadziesiąt tys. zł


Spełnienia warunku przeznaczenia samochodu wyłącznie na wynajem (lub przekazanie do odpłatnego korzystania na podstawie innej umowy np. dzierżawy, chyba że przedmiotem działalności jest sprzedaż samochodów) przez co najmniej 6 miesięcy należy przestrzegać rygorystycznie, na co zgodnie wskazują interpretacje podatkowe (np. ww. interpretacja z 12.03.2012 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7.03.2012 r., nr ILPP1/443-1541/11-4/NS oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18.07.2012 r., nr IPPP3/443-562/12-2/MPe). Przy czym działalność taka powinna być rzeczywiście prowadzona albo też co najmniej z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodów powinno wynikać, że podatnik miał zamiar podjąć tego rodzaju działalność. Oznacza to, że w tym okresie samochód nie powinien być wykorzystywany na inne potrzeby, nawet związane z prowadzoną działalnością. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, by po 6 miesiącach wynajmowania samochodu przeznaczyć go już do innych celów firmowych, zachowując przy tym prawo do odliczenia całego VAT-u.

 

Cena nabycia samochodu (brutto)

60 000 zł 

90 000 zł  

170 000 zł

VAT (pełna kwota; do odliczenia przy wynajmie)

11 220 zł  

16 829 zł  

31 789 zł  

Cena netto

48 780  zł 

73 171 zł

138 211 zł

VAT do odliczenia (samochód osobowy)

 6 000 zł

6 000 zł  

6 000 zł

Różnica w odliczonym VAT(oszczędność)

5 220 zł

10 829 zł    

25 789 zł

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA