REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowóz to nie jedyny sposób na pełne odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których profil działalności gospodarczej nie uzasadnia zakupu samochodu ciężarowego albo specjalistycznego, jakim jest np. bankowóz, mogą rozważyć inną opcję, która zapewni pełne prawo do odliczenia VAT-u od samochodu osobowego – rozszerzenie przedmiotu działalności o wynajem samochodów osobowych.


Dokonując zakupu samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u, nie więcej jednak niż 6 tys. złotych. Przedsiębiorcy muszą się liczyć, że również w 2013 r. najprawdopodobniej nie odliczą pełnej kwoty podatku naliczonego przy zakupie samochodu osobowego.

REKLAMA

Autopromocja

Przyjęty przez rząd projekt tzw. ustawy okołobudżetowej przewiduje przedłużenie do 31 grudnia 2013 r. ograniczeń w zakresie odliczenia VAT przy nabywaniu samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. Utrzymane zostało również wyłączenie prawa do odliczenia podatku od paliwa do samochodów osobowych. Na utrzymanie tych ograniczeń Polska otrzymała zgodę UE.



Przez 6 miesięcy wynajmuj samochód


Projektowane regulacje przewidują jednak przedłużenie do 31 grudnia 2013 roku obowiązywania także korzystnych dla niektórych przedsiębiorców rozwiązań. Ograniczenia w odliczaniu VAT-u nie stosuje się bowiem m. in. w przypadku gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddawanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. W takim przypadku, gdy zakupiony samochód jest przeznaczony przez przedsiębiorcę wyłącznie do tych celów i to przez co najmniej sześć miesięcy, może on odliczyć pełny VAT zapłacony przy zakupie auta.


Zacznij od rozszerzenia zakresu działalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co ważne, odnosząc się do użytego w ustawie sformułowania „przedmiot działalności” fiskus wskazuje, że istotne jest „nie samo oznaczenie przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem w odpłatne używanie konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu „tych”, przy czym ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie określonej umowy jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.03.2012 r., nr ILPP2/443-1663/11-2/AK).

By uniknąć ewentualnych problemów z fiskusem warto jednak wcześniej rozszerzyć zakres działalności gospodarczej o wynajem samochodów i zaktualizować wpis w ewidencji działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółki muszą pamiętać by wystąpić do Sądu Rejestrowego z wnioskiem o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców poprzez wpisanie zmiany (rozszerzenia) przedmiotu działalności o wynajem pojazdów. Później - na wypadek ewentualnej kontroli - ważne będzie wykazanie, że taka działalność faktycznie jest prowadzona i że wynajmowany jest dokładnie ten pojazd, w przypadku którego przedsiębiorca dokonał pełnego odliczenia VAT.


Można zyskać nawet kilkadziesiąt tys. zł


Spełnienia warunku przeznaczenia samochodu wyłącznie na wynajem (lub przekazanie do odpłatnego korzystania na podstawie innej umowy np. dzierżawy, chyba że przedmiotem działalności jest sprzedaż samochodów) przez co najmniej 6 miesięcy należy przestrzegać rygorystycznie, na co zgodnie wskazują interpretacje podatkowe (np. ww. interpretacja z 12.03.2012 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7.03.2012 r., nr ILPP1/443-1541/11-4/NS oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18.07.2012 r., nr IPPP3/443-562/12-2/MPe). Przy czym działalność taka powinna być rzeczywiście prowadzona albo też co najmniej z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodów powinno wynikać, że podatnik miał zamiar podjąć tego rodzaju działalność. Oznacza to, że w tym okresie samochód nie powinien być wykorzystywany na inne potrzeby, nawet związane z prowadzoną działalnością. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, by po 6 miesiącach wynajmowania samochodu przeznaczyć go już do innych celów firmowych, zachowując przy tym prawo do odliczenia całego VAT-u.

 

Cena nabycia samochodu (brutto)

60 000 zł 

90 000 zł  

170 000 zł

VAT (pełna kwota; do odliczenia przy wynajmie)

11 220 zł  

16 829 zł  

31 789 zł  

Cena netto

48 780  zł 

73 171 zł

138 211 zł

VAT do odliczenia (samochód osobowy)

 6 000 zł

6 000 zł  

6 000 zł

Różnica w odliczonym VAT(oszczędność)

5 220 zł

10 829 zł    

25 789 zł

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA