REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowóz to nie jedyny sposób na pełne odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których profil działalności gospodarczej nie uzasadnia zakupu samochodu ciężarowego albo specjalistycznego, jakim jest np. bankowóz, mogą rozważyć inną opcję, która zapewni pełne prawo do odliczenia VAT-u od samochodu osobowego – rozszerzenie przedmiotu działalności o wynajem samochodów osobowych.


Dokonując zakupu samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u, nie więcej jednak niż 6 tys. złotych. Przedsiębiorcy muszą się liczyć, że również w 2013 r. najprawdopodobniej nie odliczą pełnej kwoty podatku naliczonego przy zakupie samochodu osobowego.

REKLAMA

Przyjęty przez rząd projekt tzw. ustawy okołobudżetowej przewiduje przedłużenie do 31 grudnia 2013 r. ograniczeń w zakresie odliczenia VAT przy nabywaniu samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. Utrzymane zostało również wyłączenie prawa do odliczenia podatku od paliwa do samochodów osobowych. Na utrzymanie tych ograniczeń Polska otrzymała zgodę UE.



Przez 6 miesięcy wynajmuj samochód


Projektowane regulacje przewidują jednak przedłużenie do 31 grudnia 2013 roku obowiązywania także korzystnych dla niektórych przedsiębiorców rozwiązań. Ograniczenia w odliczaniu VAT-u nie stosuje się bowiem m. in. w przypadku gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddawanie w odpłatne używanie samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. W takim przypadku, gdy zakupiony samochód jest przeznaczony przez przedsiębiorcę wyłącznie do tych celów i to przez co najmniej sześć miesięcy, może on odliczyć pełny VAT zapłacony przy zakupie auta.


Zacznij od rozszerzenia zakresu działalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Co ważne, odnosząc się do użytego w ustawie sformułowania „przedmiot działalności” fiskus wskazuje, że istotne jest „nie samo oznaczenie przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem w odpłatne używanie konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu „tych”, przy czym ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie określonej umowy jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12.03.2012 r., nr ILPP2/443-1663/11-2/AK).

By uniknąć ewentualnych problemów z fiskusem warto jednak wcześniej rozszerzyć zakres działalności gospodarczej o wynajem samochodów i zaktualizować wpis w ewidencji działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółki muszą pamiętać by wystąpić do Sądu Rejestrowego z wnioskiem o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców poprzez wpisanie zmiany (rozszerzenia) przedmiotu działalności o wynajem pojazdów. Później - na wypadek ewentualnej kontroli - ważne będzie wykazanie, że taka działalność faktycznie jest prowadzona i że wynajmowany jest dokładnie ten pojazd, w przypadku którego przedsiębiorca dokonał pełnego odliczenia VAT.


Można zyskać nawet kilkadziesiąt tys. zł


Spełnienia warunku przeznaczenia samochodu wyłącznie na wynajem (lub przekazanie do odpłatnego korzystania na podstawie innej umowy np. dzierżawy, chyba że przedmiotem działalności jest sprzedaż samochodów) przez co najmniej 6 miesięcy należy przestrzegać rygorystycznie, na co zgodnie wskazują interpretacje podatkowe (np. ww. interpretacja z 12.03.2012 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7.03.2012 r., nr ILPP1/443-1541/11-4/NS oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18.07.2012 r., nr IPPP3/443-562/12-2/MPe). Przy czym działalność taka powinna być rzeczywiście prowadzona albo też co najmniej z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodów powinno wynikać, że podatnik miał zamiar podjąć tego rodzaju działalność. Oznacza to, że w tym okresie samochód nie powinien być wykorzystywany na inne potrzeby, nawet związane z prowadzoną działalnością. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, by po 6 miesiącach wynajmowania samochodu przeznaczyć go już do innych celów firmowych, zachowując przy tym prawo do odliczenia całego VAT-u.

 

Cena nabycia samochodu (brutto)

60 000 zł 

90 000 zł  

170 000 zł

VAT (pełna kwota; do odliczenia przy wynajmie)

11 220 zł  

16 829 zł  

31 789 zł  

Cena netto

48 780  zł 

73 171 zł

138 211 zł

VAT do odliczenia (samochód osobowy)

 6 000 zł

6 000 zł  

6 000 zł

Różnica w odliczonym VAT(oszczędność)

5 220 zł

10 829 zł    

25 789 zł

 

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA