REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie WNT polskiego przedsiębiorcy w innym kraju UE i w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy transport towarów nie kończy się na terytorium Polski, tylko w innym państwie członkowskim UE.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlega, między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czyli transakcja polegająca na sprzedaży towarów połączonej z ich przemieszczeniem z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE oraz

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT), czyli zakup towarów połączony z ich przemieszczeniem pomiędzy różnymi państwami członkowskimi UE.

W przypadku WNT zasadniczo nie rodzi problemów sytuacja, w której nabywane towary przemieszczane są z terytorium UE na terytorium Polski. Problem może powstać w przypadku, gdy transport towarów nie kończy się na terytorium Polski, tylko w innym państwie członkowskim UE.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
Polska Spółka nabywa maszyny od kontrahenta włoskiego. Maszyny te przemieszczane są z Włoch bezpośrednio na terytorium Niemiec, gdzie polska Spółka realizuje zlecenie. Dodatkowo ww. Spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech na potrzeby podatku VAT i na potrzeby transakcji posługuje się polskim numerem VAT - UE (VAT - PL). Rodzi się pytanie gdzie i na jakich zasadach taka transakcja powinna zostać rozliczona na gruncie podatku VAT.

 

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zasadniczo WNT ma miejsce w przypadku, gdy:

- transakcja dokonywana jest odpłatnie;

- w wyniku transakcji nabywca uzyskuje prawo do rozporządzania towarami jak właściciel;

- towary przemieszczane są pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE.

 

Transakcja, której przedmiotem będzie zakup towaru przemieszczanego pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE (przykładowo z terytorium Włoch na terytorium Niemiec) będzie spełniała wskazane powyżej warunki. Dodatkowo, dla zaistnienia WNT obie strony transakcji muszą, co do zasady, być podatnikami podatku VAT lub podatnikami podatku od wartości dodanej.

Nota korygująca - faktura z błędną nazwą nabywcy

Zatem w sytuacji, gdy towar nabywany będzie przez polskiego podatnika od zagranicznego przedsiębiorcy (podatnika podatku od wartości dodanej) transakcja powinna być kwalifikowana jako WNT na gruncie podatku VAT.

 

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, WNT uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. W analizowanym przypadku transport towaru zakończony zostanie na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (w podanym przykładzie jest to terytorium Niemiec). Stąd też, polski przedsiębiorca będzie miał obowiązek  rozliczyć WNT na terytorium kraju, w którym zakończy się przemieszczenie towarów.

 

Zasady oraz sposób rozliczenia transakcji określone są w tym przypadku przez przepisy regulujące zagadnienia związane z podatkiem od wartości dodanej na terytorium kraju, do którego przemieszczony będzie towar. Zasadniczo powyższe może powodować konieczność zarejestrowania się Spółki w danym państwie jako podatnika podatku VAT.

 Zmiany w VAT 2013 od A do Z

Jednocześnie w ustawie o podatku od towarów i usług znajduje się przepis, z którego wynika, iż w przypadku, gdy nabywca towarów przy WNT podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, WNT uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1. zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2. zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w  wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

 

Zatem jeżeli polski przedsiębiorca posłuży się na potrzeby podanej w przykładzie transakcji numerem VAT - PL, będzie na nim ciążył obowiązek rozliczenia transakcji (WNT) również na terytorium Polski.

 

Wynika to z faktu, iż nabywca posłuży się numerem nadanym mu dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (VAT PL), a zatem w państwie innym niż kraj zakończenia transportu nabywanych wewnątrzwspólnotowo towarów. Jedynym wyjątkiem, który mógłby mieć zastosowanie w analizowanej sytuacji, byłoby udowodnienie przez przedsiębiorcę, że transakcja (WNT) została już rozliczona na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE. Wówczas po stronie nabywcy nie powstałby obowiązek rozliczania WNT w Polsce.

 

Podsumowując, należy zatem wskazać, iż, w przypadku, gdy nabywca nie będzie zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium państwa członkowskiego UE, do którego będą przemieszczane towary (i nie rozliczy tam ww. transakcji jako WNT), miejscem dokonania WNT, a zarazem jej opodatkowania, będzie:

1. kraj zakończenia transportu oraz

2. terytorium Polski (kraj właściwy ze względu na podany numer VAT PL).

 

Jednocześnie rozliczając WNT na terytorium Polski, nabywca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Transakcja nie będzie zatem dla niej neutralna na gruncie podatku VAT w Polsce, gdyż przedsiębiorca będzie zmuszony rozliczyć podatek należny, nie mając jednocześnie prawa do odliczenia tego podatku.

 

Powyższe wynika z obowiązującego od 1 kwietnia 2013 r. art. 88 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c (z tytułu WNT), w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10 (VAT PL), w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

 

 Anna Resiak,

 Kierownik zespołu ds. podatku VAT ECDDP

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA