REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie WNT polskiego przedsiębiorcy w innym kraju UE i w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Resiak
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy transport towarów nie kończy się na terytorium Polski, tylko w innym państwie członkowskim UE.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlega, między innymi:

REKLAMA

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czyli transakcja polegająca na sprzedaży towarów połączonej z ich przemieszczeniem z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE oraz

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT), czyli zakup towarów połączony z ich przemieszczeniem pomiędzy różnymi państwami członkowskimi UE.

W przypadku WNT zasadniczo nie rodzi problemów sytuacja, w której nabywane towary przemieszczane są z terytorium UE na terytorium Polski. Problem może powstać w przypadku, gdy transport towarów nie kończy się na terytorium Polski, tylko w innym państwie członkowskim UE.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
Polska Spółka nabywa maszyny od kontrahenta włoskiego. Maszyny te przemieszczane są z Włoch bezpośrednio na terytorium Niemiec, gdzie polska Spółka realizuje zlecenie. Dodatkowo ww. Spółka nie jest zarejestrowana w Niemczech na potrzeby podatku VAT i na potrzeby transakcji posługuje się polskim numerem VAT - UE (VAT - PL). Rodzi się pytanie gdzie i na jakich zasadach taka transakcja powinna zostać rozliczona na gruncie podatku VAT.

 

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zasadniczo WNT ma miejsce w przypadku, gdy:

- transakcja dokonywana jest odpłatnie;

- w wyniku transakcji nabywca uzyskuje prawo do rozporządzania towarami jak właściciel;

- towary przemieszczane są pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE.

 

Transakcja, której przedmiotem będzie zakup towaru przemieszczanego pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE (przykładowo z terytorium Włoch na terytorium Niemiec) będzie spełniała wskazane powyżej warunki. Dodatkowo, dla zaistnienia WNT obie strony transakcji muszą, co do zasady, być podatnikami podatku VAT lub podatnikami podatku od wartości dodanej.

Nota korygująca - faktura z błędną nazwą nabywcy

Zatem w sytuacji, gdy towar nabywany będzie przez polskiego podatnika od zagranicznego przedsiębiorcy (podatnika podatku od wartości dodanej) transakcja powinna być kwalifikowana jako WNT na gruncie podatku VAT.

 

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, WNT uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. W analizowanym przypadku transport towaru zakończony zostanie na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (w podanym przykładzie jest to terytorium Niemiec). Stąd też, polski przedsiębiorca będzie miał obowiązek  rozliczyć WNT na terytorium kraju, w którym zakończy się przemieszczenie towarów.

 

Zasady oraz sposób rozliczenia transakcji określone są w tym przypadku przez przepisy regulujące zagadnienia związane z podatkiem od wartości dodanej na terytorium kraju, do którego przemieszczony będzie towar. Zasadniczo powyższe może powodować konieczność zarejestrowania się Spółki w danym państwie jako podatnika podatku VAT.

 Zmiany w VAT 2013 od A do Z

Jednocześnie w ustawie o podatku od towarów i usług znajduje się przepis, z którego wynika, iż w przypadku, gdy nabywca towarów przy WNT podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, WNT uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1. zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2. zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w  wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

 

Zatem jeżeli polski przedsiębiorca posłuży się na potrzeby podanej w przykładzie transakcji numerem VAT - PL, będzie na nim ciążył obowiązek rozliczenia transakcji (WNT) również na terytorium Polski.

 

Wynika to z faktu, iż nabywca posłuży się numerem nadanym mu dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (VAT PL), a zatem w państwie innym niż kraj zakończenia transportu nabywanych wewnątrzwspólnotowo towarów. Jedynym wyjątkiem, który mógłby mieć zastosowanie w analizowanej sytuacji, byłoby udowodnienie przez przedsiębiorcę, że transakcja (WNT) została już rozliczona na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE. Wówczas po stronie nabywcy nie powstałby obowiązek rozliczania WNT w Polsce.

 

Podsumowując, należy zatem wskazać, iż, w przypadku, gdy nabywca nie będzie zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium państwa członkowskiego UE, do którego będą przemieszczane towary (i nie rozliczy tam ww. transakcji jako WNT), miejscem dokonania WNT, a zarazem jej opodatkowania, będzie:

1. kraj zakończenia transportu oraz

2. terytorium Polski (kraj właściwy ze względu na podany numer VAT PL).

 

Jednocześnie rozliczając WNT na terytorium Polski, nabywca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Transakcja nie będzie zatem dla niej neutralna na gruncie podatku VAT w Polsce, gdyż przedsiębiorca będzie zmuszony rozliczyć podatek należny, nie mając jednocześnie prawa do odliczenia tego podatku.

 

Powyższe wynika z obowiązującego od 1 kwietnia 2013 r. art. 88 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c (z tytułu WNT), w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10 (VAT PL), w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

 

 Anna Resiak,

 Kierownik zespołu ds. podatku VAT ECDDP

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA