REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nota korygująca - faktura z błędną nazwą nabywcy

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik kupił artykuły dla firmy na fakturę, ale w części „Nabywca” wpisano nazwę firmy oraz imię i nazwisko pracownika. Czy możemy odliczyć z niej VAT? Radzimy: potrzebna będzie nota korygująca - wzór noty korygującej prezentujemy w dalszej części tekstu.

 RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

W przedstawionej sytuacji odliczenie VAT z takiej faktury jest ryzykowne. Należy zatem dokonać korekty błędnej nazwy nabywcy, wystawiając notę korygującą.

 

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Prawidłowo wystawiona faktura stanowi dokument uprawniający nabywcę do odliczenia wykazanej w niej kwoty VAT. Powinna ona zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, a także odzwierciedlać prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli stwierdzać fakt sprzedaży towaru lub usługi.

Oznacza to, że podana na fakturze nazwa nabywcy wskazuje podmiot, który dokonał zakupu oraz jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury. Nie budzi zatem wątpliwości, że musi być ona prawidłowa.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu firma dysponuje fakturą z błędnie wpisaną nazwą. Oprócz nazwy firmy wpisano w niej również nazwisko pracownika, który dokonywał zakupu. Jest to istotna nieprawidłowość.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

Podane w nazwie nabywcy imię i nazwisko identyfikuje nabywcę jako osobę fizyczną prowadzącą samodzielnie działalność gospodarczą pod wskazaną nazwą. Z tego względu dokonanie odliczenia VAT z takiej faktury przez firmę (o innym statucie prawnym) byłoby ryzykowne i z pewnością mogłoby zostać zakwestionowane przez urząd skarbowy.

Należy zatem zadbać o korektę faktury. Przepisy przewidują dwie formy takiej korekty:

- wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę albo

- wystawienie noty korygującej przez nabywcę.

W celu wystawienia faktury korygującej należałoby zwrócić się do sprzedawcy. Natomiast noty korygujące mogą być wystawiane w ściśle określonych przypadkach, a mianowicie gdy w fakturze pierwotnej wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi - co miało miejsce w omawianej sytuacji.

Wprawdzie organy podatkowe zabraniają wystawiania noty korygującej, gdy korekta wiąże się z całkowitą zmianą nabywcy, tzn. gdy faktura jest wystawiona na inną firmę niż nabywca, jednak taka sytuacja nie ma miejsca w omawianym przypadku. Tak by było, gdyby faktura została wystawiona tylko na pracownika. Wówczas taką pomyłkę mógłby skorygować wyłącznie sprzedawca, wystawiając fakturę korygującą do błędnej faktury oraz nową fakturę na Państwa firmę.

 
Zobacz: Horoskop na lato 2013


Nota korygująca
powinna zawierać:

1. oznaczenie dokumentu - „NOTA KORYGUJĄCA”,

2. numer kolejny i datę jej wystawienia,

3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,

5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

6. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, takie jak:

- data wystawienia faktury oraz

- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów albo wykonania usługi, o ile taka data została określona i różni się od daty wystawienia faktury (lub miesiąc i rok dokonania sprzedaży - w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym),

7. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

 

Wzór noty korygującej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Ponadto w aktualnym stanie prawnym nie ma obowiązku wysyłania sprzedawcy noty korygującej w dwóch egzemplarzach i akceptowania jej treści przez jej odbiorcę w formie pisemnej. Sposób akceptacji tego dokumentu jest dowolny. Może być dokonany również w formie elektronicznej. Także brak sprzeciwu oznacza, że sprzedawca zaakceptował notę.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• § 5 ust. 1, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA